کد خبر: ۱۴۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۹ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۹
در اختتامیه جشنواره علامه حلی مدارس علمیه فارس مطرح شد؛

جشنواره علامه حلی برطرف کننده مشکلات باشد/ مشارکت مضاعف طلاب در عرصه پژوهش مورد توجه قرار گیرد

آیت‌الله دژکام نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس گفت: موضوع تحققات و پایان نامه ها باید مشکلات را برطرف کند نه اینکه بر مشکلی بیفزاید، این نکات را باید جشنواره حلی برطرف کند.
به گزارش سرویس فرهنگی و اندیشه‌های دینی شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان فارس ظهر امروز در اختتامیه دوره ششم و هفتم جشنواره علامه حلی مدارس علمیه استان با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) بیان کرد: ممکن است این روایت در رابطه با جهاد فی سبیل الله و میدان جنگ صادر شده باشد، اما در رابطه با جهاد علمی نیز مصداق دارد، حضرت فرموده است، اگر کسی به خواب برود دشمن آن به خواب نمی رود.

وی با بیان اینکه متاسفانه مدتی در خواب بوده ایم و دشمن دین در همه عالم پیشرفت کرد و میدان دار شد گفت: اکنون این بیداری که پیدا شده است باید عقب ماندگی ها را جبران کنیم و اگر بخواهیم جبران عقب ماندگی های خود را انجام دهیم باید یک برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم نظیر این جشنواره هایی که برگزار می شود.

آیت‌الله دژکام در ادامه به اهداف برگزاری جشنواره علامه حلی اشاره کرد و اظهار داشت: هدف از برگزاری این جشنواره ها این است که آن حرکت علمی که در طول یک سال انجام شده در جایی جمع بندی شود و دوباره آغاز شود.

رئیس شورای حوزه علمیه فارس عنوان کرد: در رقابت حوزه های خود از نظر مراکز علمی، رقابتی با تمدن غربی داریم، همچنین یک رفابت دیگر با عنوان درون دینی با مذاهب دیگری که آنان نیز مدعی اسلامیت هستند داریم، سیاست گذاری ما در قبال این دو نیز مهم است، این مسائل باید حاکم بر هدف جشنواره باشد.

به گفته نماینده ولی فقیه در فارس، موضوع تحققات و پایان نامه ها باید مشکلات را برطرف کند نه اینکه بر مشکلی بیفزاید، این نکات را باید جشنواره حلی برطرف کند.

ضرورت حضور بیشتر و مشارکت مضاعف طلاب در عرصه پژوهش

حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار، امروز در اختتامیه دوره ششم و هفتم جشنواره علامه حلی مدارس علمیه استان فارس که در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه امیدواریم اینگونه جلسات در مسیر تقویت ابعاد علوم دینی مورد قبول خداوند قرار گیرد، اظهار کرد: از سال ۸۶ که دبیرخانه جشنواره علامه حلی در قم آغاز به کار کرد تا به امروز حدود ۱۲ سال از آن می گذرد که الحمدلله ثمرات مبارکی داشته است، هدف از راه اندازی این جشنواره تکریم، تشویق و حمایت از محققان جوان حوزه علمیه است، لذا آثاری که در جشنواره مورد داوری قرار می گیرد از پایه یک تا ده و یک سال از درس خارج است که نگاه به آثار پژوهشی طلاب جوان دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: از سال ۹۳ رویکرد جشنواره به این سمت رفت که قبل از داوری در عرصه کشوری خود استان ها آثار را داوری کنند و پس از آن به بخش کشوری معرفی شود لذا از سال ۹۳ تاکنون جشنواره های استانی نیز برگزار می شود، در استان فارس از همان ابتدا با استقبال خوب مجموعه طلاب خواهر و برادر برگزار شد، اما در یک الی دو سال اخیر به دلایل مشکلاتی که عمده آن مالی بود جشنواره استان به مرحله اختتامیه نرسید، امروز با لطف خداوند و تلاش هایی که معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران و برادران استان انجام دادند در ضمن یک دبیرخانه مشترک شاهد این جلسه هستیم.

مدیر حوزه علمیه فارس با تصریح بر اینکه در رشته های مختلفی از جمله تفسیر علوم قرآنی، کلام، اخلاق و تربیت، منطق، فلسفه، علوم حدیث و علوم انسانی مرتبط با حوزه دین، مقالات متعددی به جشنواره علامه حلی ارسال شده که در این خصوص ۱۲ هزار اثر به دبیرخانه مرکزی ارسال شده، در استان فارس نیز پس از داوری ۱۳ اثر از حوزه علمیه برادران و ۱۸ اثر از حوزه خواهران به مرحله تقدیر رسیده است.

وی پژوهش را یکی از دغدغه های بزرگ دلسوزان حوزه دانست و خاطرنشان کرد: نظام تحصیلی حوزه به گونه ای است که پژوهش در پایه های یک تا ده در اولویت های بعدی قرار گرفته است، اگرچه آموزش نیز اهمیت مهمی برخوردار است چون اگر آموزش نباشد پژوهش هم از غنای کافی برخوردار نخواهد بود اما در عین حال توجه کافی به پژوهش نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین استوار با تاکید بر اینکه در کنار آموزش پژوهش به عنوان نشاط بخش فضای آموزشی تحصیلی مهم است، افزود: کسانی که در کنار آموزش دست به قلم هستند این افراد دارای نشاط تحصیلی بیشتر هستند، بنا نیست پژوهش مخل آموزش شود، امروز در حوزه های علمیه چند مشکل از جمله، قدرت ویرایش طلاب وجود دارد که حتی بعضا کسانی از دانشگاه وارد حوزه می شوند نیز این مشکل را دارند، اما در مقطع سیکل و دیپلم این مشکل شایع است.

وی گفت: ضعف در ویرایش یک مشکل جدی است که باید برای آن چاره ای اندیشید، البته کتب هایی مانند بر بال قلم برای این امر قرار داده شده اما کافی نیست،  ضعف واژه پردازی یکی دیگر از مشکلاتی است که در حوزه ها وجود دارد، یکی از عوامل موفقیت مقام معظم رهبری در بیان و خطابه، خواندن کتب مختلف از جمله رمان است، بانک واژگانی طلاب دچار مشکل است.

مدیر حوزه علمیه فارس ضعف ویراستاری را یکی دیگر از مشکلات طلاب برشمرد و گفت: همچنین طلاب باید در نوشتار علمی بسیار قوی باشند، نوشتار های علمی امروز در حوزه یا نیست یا ضعیف است، لذا مجموعه این نکات می طلبد که برای پژوهش کار بزرگی را انجام دهیم.

انتهای پیام/ح

نظرات بینندگان