کد خبر: ۱۴۵۰۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۹
در جلسه شورای کشاورزی فارس مطرح شد:

حفظ جایگاه فارس در سبد امنیت غذایی کشور؛ مهم‌ترین استراتژی جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با بیان اینکه اولین ماموریت ما توسعه امنیت غذایی است، گفت: استراتژی ما حفظ جایگاه استان فارس در سبد امنیت غذایی کشور و ارتفای کمی و کیفی سبد امنیت غذایی است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، حسین پژمان در جلسه شورای کشاورزی فارس با بیان اینکه اولین ماموریت ما توسعه امنیت غذایی است، گفت: استراتژی ما حفظ جایگاه استان فارس در سبد امنیت غذایی کشور است که در این راستا در رتبه دوم قرار داریم، همچنین ارتفا کمی و کیفی سبد امنیت غذایی است.

وی با اشاره به اینکه دومین ماموریت سازمان جهاد کشاوری، افزایش بهره وری منابع و عوامل تولید ( آب، خاک، منابع ژنتیکی) و افزایش دو الی سه برابری تولیدات با منابع موجود با ورود دانش و فناوری های نوین و سرمایه است، افزود: سومین ماموریت این سازمان، توانمندسازی ذی‌نفعان بخش کشاورزی با ارتقاء سطح مهارت علمی و عملی کشاورزان و تقویت بنیه مالی آنها و گذر از کشاورزی سنتی و معیشتی به کشاورزی تجاری و صنعتی است.

حفظ جایگاه فارس در سبد امنیت غذایی کشور؛ مهم‌ترین استراتژی جهاد کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: توسعه و رونق اقتصادی بخش کشاورزی با توسعه زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی، کشت قراردادی و برندسازی محصولات کشاورزی، توسعه صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا و توسعه صادرات محصولات که با توسعه کشاورزی دانش بنیان، پایدار، هوشمند و توسعه کشت محصولات ارگانیک و محصولات گواهی شده و استاندارد از دیگر ماموریتهای سازمان جهاد کشاورزی است.

 رویکردهای جدید بخش کشاورزی فارس

پژمان رویکردهای جدید بخش کشاورزی فارس در توسعه امنیت غذایی را توسعه افقی که چندان هم مدنظر نیست، دانست و اظهار کرد: این رویکرد مد نظر نیست مگر با استفاده از آب سبز و آب های نامتعارف که با توسعه باغ های دیم در اراضی شیب دار، زراعت چوب در اراضی نامتعارف و کم بازده و گونه های مقاوم به شوری در شوره زارها و گیاه شورپسند که صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه اصل تمرکز بر توسعه عمودی با  افزایش بهره وری است، تصریح کرد: می توان افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش ضایعات، کاهش هزینه های تولید و افزایش ارزش افزوده محصولات با برندسازی، سورتینگ، بسته بندی، یافتن بازارهای جدید صادراتی به این رویکرد دست پیدا کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در ادامه به برخی رویکردهای جدید بخش کشاورزی فارس اشاره کرد و افزود: اصلاح فونداسیون زراعت استان با توسعه کشت های مکانیزه و حفاظتی ، تولید بذور هیبرید و اصلاح شده ، کاربرد محصولات متحمل و کم توقع در مزارع کم بازده، توسعه کشت دانه های روغنی جدید،غنی سازی محصولات کشاورزی با مصرف تلفیقی ریزمغذی ها، توزیع و تخصیص هوشمند نهاده های کشاورزی، تولید محصولات گواهی شده و استاندارد با اولویت محصول هشت محصول، تغییر زمان و فصول کاشت محصولات جهت صرفه جویی در مصرف آب توسعه سامانه های آبیاری نوین و استفاده از سامانه ها و ابزارهای هوشمند آبیاری از جمله این رویکردها است.

پژمان با بیان اینکه توسعه کشت نشایی به جز گندم و جو در دستور کار است، اظهار کرد: سیاست کشور این است که بقیه محصولات به صورت نشایی کشت شود، چرا که هر هکتار کشت نشایی تا سه هزار متر مکعب به صرفه جویی آب کمک می کند.

رتبه‌های استان فارس در تولید محصولات کشاورزی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در استان فارس قریب به 280 هزار نفر بهره بردار بخش کشاورزی فعالیت می کنند، گفت: 86 درصد بهره بردار زراعی و سایرین در حوزه باغ، دام و طیور، شیلات و صنایع تبدیلی و تکمیلی فعالیت می کنند، همچنین استان فارس با 11.2 تن تولیدات کشاورزی رتبه دوم کشوری را دارد، در تولید محصولات باغی رتبه اول، محصولات زراعی رتبه دوم و محصولات دامی رتبه چهارم کشور را دارد.

پژمان به رتبه های استان فارس در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: فارس در محصولاتی همانند انجیر، انگور، گوجه فرنگی، به، انار و گلرنگ رتبه اول؛ گوشت قرمز، خیار، خرما، بادام، کنجد و پنبه رتبه دوم و گندم، پرتقال، سیب، ذرت علوفه ای در رتبه سوم قرار دارد.

جایگاه فارس در شاخص‌های مهم کشاورزی کشور

جایگاه فارس در شاخص های مهم کشاورزی کشور دیگر مبحثی بود که پژمان به آن اشاره ای کرد و گفت: در آبیاری تحت فشار با اجرای ۳۱۰ هزار، در ناوگان برداشت با ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه و مشارکت در برداشت ۲۵ درصد گندم و جو کشور، در ضریب نفوذ بذر گواهی شده گندم کشور با ۵۶ درصد و در آموزش و بهره‌برداران رتبه اول کشور را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس اضافه کرد: تولیدات بخش کشاورزی استان فارس از سال 92 تا سال 98، 23.1 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی در پایان به اقدامات انجام شده جهت رهاسازی آب از سد درود زن اشاره کرد و گفت: رهاسازی 147.7 میلیون مترمکعب آب از سد درودزن در اختیار کشاورزان سه شهرستان مرودشت، زرقان و خرامه قرار گرفت و بیش از 80 هزار هکتار اراضی آبیاری شدند.

انتهای پیام/ س / م
نظرات بینندگان