کد خبر: ۱۴۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۸ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۹
مدیرکل حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس؛

درخشان‌ترین نمایه‌حماسی شعر دفاع مقدس برگرفته از عاشورا است

کوشکی‌جهرمی گفت: شعر دفاع مقدس درخشان‌ترین نمایه حماسی عاشورا است؛ نه تنها اندیشه عاشورایی، بلکه نماد‌های عاشورایی و تشبیه سمبولیک رزم‌آوران آن، در تهییج جوانان آرمان‌خواه جهاد طلب نقش‌اساسی داشته است.
به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه های دینی شیرازه، سعید کوشکی‌جهرمی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس امروز در آیین اختتامیه ۲۲مین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت که به صورت همزمان در سراسر کشور در شیراز برگزار شده بود، اظهار داشت: جنگ پدیده اجتماعی ولی شوم، ویرانگر اما اثر آن، مانا و عمیق، سطح اثر و بردار فراتر از همه اذهان و قلوب انسان های قرار گرفته در متن و پهنای جغرافیایی جنگ و کرانه‌های جغرافیایی آن است.

وی دفاع را تحسین برانگیز، قدسی، مطلوب، واجب، و پرجاذبه دانست و افزود: امت یا ملت یا مردمانی که مورد هجوم قرار گرفته‌اند، جان خود را بر این پیمان و عهد می‌گذرانند از همه هستی، کیان و نوامیس مادی، فرهنگی، جغرافیایی تمدن خود می‌کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس افزود: دفاع مقدس، واژه‌ای زیبا و الهی است که در واپسین سال‌های قرن ۲۰ میلادی، وارد ادبیات جهان شمول فرهنگ و تمدن بشری شد؛ واژه‌ای که تجلی خود را وامدار امامت صالح‌ترین حاکم برخاسته از بطن و هویت اسلام ناب محمدی(ص) امام روح الله(ره) و تابعیت فرزندان راستین اسلام از ایشان و تقدیس شده با خون و ایثار هزار رزمنده مدافع هویت و عظمت اسلام و کهن سرزمین مادری ایران سرفراز است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پرتوهای نورانی دفاع مقدس حاصل انفجار و تجلی نور الهی بود؛ اظهارداشت: همه ابعاد زندگی بشر را متاثر ساخت و بخشی از آن بر بال نازک اندیشه و احساسات پاک در قالب شعر و مداحی، جان‌های فرشته‌گون تشنگان معارف عظیم الهی را تقدیس تکریم تجلیل و نواخته و می‌نوازد.

وی اظهار کرد: شعر دفاع مقدس درخشان‌ترین نمایه حماسی خود را از عاشورا گرفته است؛ نه تنها اندیشه عاشورایی، بلکه نماد‌های عاشورایی و تشبیه سمبولیک رزم‌آوران آن، در تهییج جوانان آرمان خواه جهاد طلب نقش اساسی داشته است.

کوشکی از جمله ویژگی‌های اساسی و عمده شعر این دوره را محدود نبودن آن در حصار زمانی و مکانی خاص دانست و گفت: مخاطب اشعار این دوره آن مردمی سرزمین‌های تحت ستم و تجاوز مستکبران در سرتاسر عالم است.

این یادگار دوران دفاع مقدس با بان اینکه شعر مقاومت و دفاع مقدس، توانسته است در مسیر رشد و بالندگی قدم بردارد. این شعر، ادبیات معاصر ایران را بسیار غنی و پربار کرده است، گفت: این نوع گرایی را می‌توان در اشعار شاعرانی همچون سبزواری مردانی جمالی بزرگی علیرضا  غزوه و دیگران مشاهده کرد.

وی اضافه کرد: شعر زیبا و جان‌افزا و روح‌نواز دفاع مقدس با پرچمداری علمدار پایگاه پاک احساس، شور و شعور رحمانی، حضرت امام خامنه‌ای، روز به روز بیشتر نورافشان، و امواج نورانی آن صحنه‌ها و کرانه‌ها و سینه‌های عاشقان را درنوردید و به چنان جایگاه رفیعی دست یافت که بخشی از هویت امت اسلامی در سرزمین‌های اسلامی شد.

بنا به عقیده این مقام مسئول،  امروز با گذشته بیش از ۳۲ سال از دفاع مقدس هنوز اشعار دفاع مقدس و قله رفیع ادبیات این مرز و بوم کهن ایستاده و الهام‌بخش شاعران شیراز این شهر راز و قدسی و سومین حرم اهل بیت(ع) مأمن و پایگاه شعرا و ادبا، عرفا و عالمان در طول قرن‌های متمادی مفتخر است که در چهلمین سالگرد دفاع مقدس میزبان بیست و دومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس کشور است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در پایان سخنان خود تصریح کرد: این میزبانی، افتخاری مضاعف برای یادگاران هشت سال حماسه در استان پهناور فارس و مامن ۱۵۰۰۰ شهید گلگون کفن است که در پرتو برگزاری کنگره ملی شعر دفاع مقدس به صورت حضوری و مجازی، میزبان سبک بالان و نازک خیالان و زیبا اندیشان و سرایندگان معارف الهی در قالب شعر دفاع مقدس هستند.

انتهای پیام/ح/م
نظرات بینندگان