کد خبر: ۱۴۵۱۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس:

سراغ مدل اسلامی توسعه برویم/ در مناطق شیعه‌نشین جهان می‌توانیم مرکز باشیم

آیت‌الله دژکام در دیدار با مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه شیراز ظرفیتی دارد که دیگر شهرها ندارند و آیا نقش جدیدی برای شیراز نمی‌توانیم ایفا کنیم؟ گفت: زائرشهر سلامت را پیشنهاد دادم که با بحث حرم شاهچراغ تلفیق کنید و ببینید در مناطق شیعه‌نشین جهان می‌توانیم مرکز باشیم، این مرکزیت را تحت عنوان آمایش منطقه‌ای جنوب کشور درنظر بگیریم.
به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه‌های دینی شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در دیدار با مجمع نمایندگان استان فارس با بیان اینکه در حال فعالیت بر روی مدل کار توسعه‌ای که مدنظر علمای بزرگ ما و رهبر معظم انقلاب بوده، است؛ اظهار کرد: ما یک زمان می‌خواهیم فقط توسعه داشته باشیم و کاری نداریم که آیا این توسعه اسلامی است یا خیر، وقتی این بحث را می‌کنیم مدل‌های توسعه‌ای که در دنیا طراحی شده وجود دارد و در دوران پس از جنگ، یک مدل توسعه غربی را در دولت وقت به کار گرفتند و بعد همه گلایه داشتیم که آن مدل اسلامی توسعه نیست و استدلال آقایان این بود که آن زمان فرصت طراحی مدل نداشتیم و انجام دادند و خیلی از مشکلات و نارضایتی‌هایی که امروز داریم ناشی از همان مدلی است که نه در آن عدالت اجتماعی دیده شده بود و نه پیشرفت پایدار.

سراغ مدل اسلامی توسعه برویم

وی با بیان اینکه ما جهات مثبت آن مدل را نفی نمی‌کنیم اما عدم رضایت ما از وضع موجود فعلی ناشی از آن مدلی است که سال‌ها به کار گرفته شد، افزود: ولو اینکه زمان می‌برد ناچار هستیم که اینک سراغ مدل اسلامی توسعه برویم تا به دنیا نشان دهیم اسلام می‌تواند بدون تکیه بر مدل‌های غربی، یک جامعه و حکومت نمونه برپا کند.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس گفت: خطوط کلی این مدل را می‌بینم که دانشمندی چون فارابی در همان بیش از هزار سال پیش فکر کرده و گفته است که نگاه اداره اجتماع اسلامی چگونه باید باشد.

سراغ مدل اسلامی توسعه برویم/ در مناطق شیعه نشین جهان می‌توانیم مرکز باشیم

آیت‌الله دژکام با اشاره به بحث ولایت فقیه که امام راحل فرمود یک رکن کار است، تصریح کرد: همه جمع ما می‌گوییم ولایی هستیم اما گاهی وقت ها ولایی عمل نمی‌کنیم و گویی جایگاه ولایت به درستی در ذهن برخی از ما تبیین نشده است.

بنا به اظهار تولیت آستان حضرت شاهچراغ(ع)؛ همه می‌گوییم نظام ولایت فقیه اما در عمل واقعا چقدر در رفتار ما ولایتمداری تجلی می‌کند؟ چقدر کلام رهبر انقلاب برای همه ما فصل الخطاب است؟

وی با بیان اینکه فارابی می‌گوید تا بحث ولایت درست نشود نمی‌توان جامعه سازی درست کرد و حرکت کرد، گفت: این تمرین برای ظهور حضرت است، حرف ما حجیت دارد، ججیت یعنی حرف را یک جایی تمام می‌کند ولی ما تازه بعد حرف حجت بحث می‌کنیم، این جایگاه را تا وقتی برای خود پیدا نکنید وضع همین خواهد بود.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: حتی در مدینه جاهلیت فارابی می‌گوید جاهلیت است اما یک نفر که حرف آخر را می‌زند دارند و اگر نداشته باشیم نمی‌توانیم، ما مقابل کفر می خواهیم بایستیم اما کسی که حرف آخر را بزند برای خود معین نکردیم، این مشکل اول است که می گذریم.

بنا به اظهارات امام جمعه شیراز؛ در مجموعه تعالیم دینی دو آیه است که به اصطلاح یک پارادوکس است الا اینکه کسی باشد که این موضوع را برای شما حل کند و جایگاه آن یک نفر که حرف آخر را می زند همین است که این  موضوعات را حل کند؛ در آیه 60 سوره انفال خدا می فرماید "وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ"، یعنی ما باید زور پیدا کنیم و قدرت داشته باشیم.قدرت مالی و نظامی و این آیه به همین اشاره می کند، همه بحث‌هایی که عموما شما فرمودید ناظر به این بود که این قدرت را تحصیل کنید، قدرت اقتصادی یا در زمینه کشاورزی و صنعت در راستای این آیه جلو می رویم. 

وی افزود: در آیه 20 سوره حدید می فرماید "وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ"،زندگانی دنیا جز متاع فریب و غرور چیزی نیست. ما این همه تلاش می‌کنیم و  در آخر دنیا متاع فریب و غرور است؟ اینها پارادوکس در ذهن همه ما  است ولو اینکه خودمان نمی فهمیم.

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس بیان کرد: من مطمئن هستم بسیاری از پاسخ هایی که متدین در این رابطه می دهند با آنچیزی که نظر امام راحل و رهبر معظم انقلاب است متفاوت است؛ چراکه ما در مدل توسعه خود تا این پارادوکس را حل نکنیم به جایی نمی رسیم چون برنامه راهبردی روی مدل چیده می شود.مدلینگ را در چارچوبی که اروپایی ها می گویند کار می کنیم و برای خود هنوز مدلی درست نکرده ایم.

آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: بحث مدل توسعه است اما در واقع نمی دانید چه می خواهید تلاش زیاد می کنید ولی چون پراکنده است و در یک مدل خاص و با یک هدف گذاری درستی نیست گاهی همدیگر را حتی خنثی می کنیم.

وی با بیان اینکه این مسائل را یک نفر باید برای شما حل کند، گفت: نقش عالم دینی همین است و اینکه گفته شده که عالم را همراهی کنید و حق ندارید خلاف کنید در همین راستا است.

نماینده مردم فارس در خبرگام رهبری گفت: مرحوم سید نورالدین حسینی الهاشمی با بیعت کار می کرده است و بعد می بینید تاثیرگذار شده است. در حیطه خود که کار کرده تاثیرگذار بوده و حزب برادران با بیعتی که به ایشان می داده شرعا مجبور بودند پشت سر ایشان حرکت کنند و کشور را تکان داد و سروصدای آن به همه جا رسید.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: حال ما به دنبال بیعت برای خود نیستیم اما باید ببینیم برای قرآن می خواهیم کار کنیم یا نه؟علت اینکه دنبال بیعت نیستیم چون برای آقایان سخت می شود و اگر کسی بیعت کند کار سخت است.

سراغ مدل اسلامی توسعه برویم/ در مناطق شیعه نشین جهان می‌توانیم مرکز باشیم

وی با بیان اینکه احساسم این نیست که در این طور مسائل الان ید واحدی وجود داشته باشد، گفت: از حیث شخص خودم بنده در خدمت شما هستم و هیچ ادعای زیادی فهمیدن ندارم و مثل شما هستم اما بالاخره شما باید در جمع خود یک نفر را تعیین کنید که حرف را جمع بندی کند و تصمیم گرفته شد و شما گوش دهید وگرنه این جلسات به درد نمی خورد و قول می گیرم که حرف را روی یک محور جلو ببرید.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه مسئله دیگری که داریم این است که ما در رابطه با مدل اداره اجتماعی که به آن مدینه فاضله اسلامی می گوییم باید مسئله ولایت را عملا بیش از این قبول داشته باشیم وگرنه نتیجه نمی گیریم.

بخش دیگر سخنان امام جمعه شیراز به آمایش منطقه‌ای جنوب کشور اختصاص داشت که وی در این خصوص با بیان اینکه ضربه‌ها و لطمه‌هایی خورده‌ایم، اظهار کرد: طبیعت هرجایی این است که دوست دارند رشد کنند و ما در نگاه آمایش منطقه ای می‌توانیم بگوییم به همدیگر کمک دهیم و کنار هم مانند قطعات  یک پازل جنوب کشور را بالا ببریم.

در مناطق شیعه نشین جهان می‌توانیم مرکز باشیم

امام جمعه شیراز با بیان اینکه این شهر ظرفیتی دارد که دیگر شهرها ندارند، تصریح کرد: آیا نقش جدیدی برای شیراز نمی‌توانیم ایفا کنیم؟ نکاتی که آقای قادری بیان کردند که مرکز سلامت ما می تواند هشت میلیارد دلار پول بیاورد، من زائرشهر سلامت را پیشنهاد دادم که با بحث حرم شاهچراغ تلفیق کنید و ببینید در مناطق شیعه نشین جهان می‌توانیم مرکز باشیم، این مرکزیت را تحت عنوان آمایش منطقه‌ای جنوب کشور درنظر بگیریم.

وی با بیان اینکه مساله بعدی مسائل اصلی و کلان استان این است که نخبگان ما از حیث رشد سیاسی در مرحله ای نیستند که مسائل اصلی استان برایشان دغدغه باشد و هرکس مسئله خود را حل می کند و می‌رود، گفت: یعنی نخبه استان ما مسئله شخصی‌اش را حل می کند اما اگر به دنبال اصلاح ساختار بودجه و مسائل کلان استان باشیم مسئله خیلی‌ها حل می‌شود و این موضوع در ذهن جامعه نخبگانی ما وجود ندارد و این برای نخبگان زشت است. یکی از مشکلات کشور همین است که جامعه نخبگانی از کارهای راهبردی حمایت نمی کند. هرکس گرفتار خود و مسئله خویش است.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه این انتظار دارم مسائل کلان و حساس و راهبردی استان ما عمومی تر شود یعنی جلسه ای طراحی کنیم و جمع نخبگانی بنشینند و مسئله بودجه حل شود، عنوان کرد: اصلاح ساختار بودجه امسال قرار بود حل شود اما چیزی که مجلس انجام داده با چیزی که مطلوب رهبری است هنوز خیلی فاصله دارد و این موضوع لااقل در استان باید درست شود.

نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری با بیان اینکه مساله نفت و گاز و پتروشیمی را باید بررسی کنیم، خاطرنشان کرد: این فرصتی است برای استان فارس که در یک دوره چند ساله آینده ما مرکز می شویم و  باید در این جهت گیری حساب شده کار کنیم و به یک تصمیم جدی برسیم، اینکه در باب پتروشیمی ها گفتم شروع شود برای این است که توجه کشور را به این قسمت جلب کنیم که اینجا می شود یک مرکز مهمی باشد.

وی با بیان اینکه مسئله بعدی ما یک یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین کشاورزی در فارس است، تصریح کرد: این سیاست گذاری برای استان است نه منطقه خاص، جهاد کشاورزی فارس ارتقای بهره‌وری از زمین و آب را طراحی کرده اما حمایت نیست.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: باید گزارش دهند تا ما حمایت ها را شروع کنیم و بحث این است که اگر کشاورزی استان ما سامان یابد مصرف آب یک ششم می‌شود و چند برابر افزایش تولید خواهیم داشت و این خیلی برای استان مفید خواهد بود.

نماینده ولی فقیه خاطرنشان کرد: مقدمات و مطالعات ابتدایی این کار در جهاد انجام شده است و اگر با هم یکی باشیم جلسه ای می‌گذاریم که در بودجه سال 1401 ببینیم کجا باید بایستیم.

نماینده ولی فقیه در فارس در بخش پایانی صحبت‌های خد در جمع نمایندگام استان فارس تصریح کرد: مشکل این است اگر ما در رابطه با مسائل فرهنگی خود کار نکنیم هرچه این توسعه اقتصادی را افزایش می‌دهیم توقع به موازات آن چند برابر افزایش پیدا می‌کند و احساس رضایت از زندگی برای مردم کمتر می شود الا اینکه در بخش فرهنگ کار کنیم.

وی با بیان اینکه قناعت عنصر فرهنگی است که باید در قسمتی باشد، اضافه کرد: در هدف گذاری فرهنگی و برنامه ریزی فرهنگی متاسفانه خیلی عقب هستیم و روی این مسئله باید کار کنیم.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: در سال 1400 چون دو بار تولد امام زمان(عج) داریم ما رویکردمان در زمینه فرهنگی قرآن و عترت است و امروز پنج طرح قرآنی در سطح استان مصوب شده است که کلید شروع آن را انشاالله از 15 شعبان می زنیم.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه،؛ طرح‌های اهل بیتی هم شروع شده و نهضت آموزش احکام هم در رابطه با اهل بیت طراحی کردیم و ان شاالله دنبال خواهیم کرد.

تولیت استان حضرت شاهچراغ(ع) با بیان این موضوع که مجموعه قسمت فرهنگی اگر نتواند تغییری در فضا ایجاد کند هرچه بر روی آن مدل جلو می رویم نتیجه همین است که می بینید، گفت: برای نقشه علمی استان امروز برنامه ها ریخته شده و رفته و ما و شما هیچ اطلاعی نداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه نقشه مهندسی فرهنگی که برای برش استانی بنا بود اقدام شود بنده دیدم دبیر شورای انقلاب فرهنگی جلسه ای گرفتند و کار را به استانداری ها دادند، بیان داشت: در باب نقشه مهندسی به همه نخبگان استانی اطلاع رسانی کنید بازخورد بگیرید و جمع بندی شود تا حداقل بدانند نقشه ای ترسیم می شود ولی ما در جایی هستیم که نقشه علمی استان هیچ اطلاعی نداریم.

نماینده رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه در معاونت کارشناسی می نویسند و در روال اداری می رود، گفت: این نقشه ها راهبرد است و ما باید در جریان باشیم.اداری های ما متاسفانه همه چیز را سرسری گرفتند و جلو می روند، باید بیشتر با هم هماهنگ و همفکری داشته باشیم.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: در جلسه بعدی نهایتا یک جمع بندی چارچوب اقدام و عمل خود را به عنوان یک مجموعه راهبردی مشخص کنیم که اگر اینگونه عمل کنیم ان‌شاالله خدا هم کمک می دهد که بتوانیم چارچوب ها را واضح کنیم و برای همدیگر تبیین کنیم.

انتهای پیام/ م


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
دوست
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹
0
نقش برادر گرامی کاندید رد صلاحیت شده و شب انتخابات تایید شده و در نهایت شکست خورده تو این جلسه چی بوده ؟