کد خبر: ۱۴۵۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۵ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۹
دربازدید شبانه ازکشتارگاه‌های مرغ مطرح‌شد؛

از خریدهیجانی مردم تاسایه سنگین واسطه‌گری برصنعت مرغ فارس

واسطه‌گری همیشه در صنعت‌های مختلف بوده‌است اما این موضوع باید توسط نهادهای متولی کنترل گردد تا شاهد کاهش قیمت نهایی مرغ باشیم لذا اگر این رویه ادامه داشته و همتی در مسوولان متولی برای نظارت و کاهش قیمت‌ها نباشد مرغ از سفره‌های افراد کم‌درآمد و قشر ضعیف جامعه به دلیل گرانی پر خواهد کشید.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، آنچه به‌گفته مردم کمبود نظارت ها در زنجیره تولید و توزیع مرغ وجود دارد، آشفتگی در بازار مرغ را ایجاد کرده است.

سید مصطفی بحرینی دادستان عمومی و انقلاب شیراز در بازدید سرزده از چند کشتارگاه مرغ که در راستای کنترل قیمت‌ها و نظارت بر توزیع مرغ انجام شد، در گفتگو با خبرنگار این رسانه عنوان کرد: با توجه به بی‌نظمی که در بازار توزیع مرغ شاهد هستیم تصمیم گرفتیم به همراه دستگاه‌های متولی امر از جمله سازمان جهادکشاورزی، اداره‌کل تعزیرات حکومتی، بسیج اصناف و سازمان صمت بررسی از وضعیت کشتارگاه‌های مرغ انجام دهیم.
  
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی که در خصوص توزیع مرغ وجود دارد متاسفانه برمی‌گردد به بی‌توجهی و عدم اعتنای بعضی از فروشندگان و تولید کنندگان مرغ، افزود: از جمله این بی‌توجهی، عدم تحویل فاکتور به کشتارگاه‌ها است که همین امر موجب سوءاستفاده برخی از آنها می‌شود.

مردم از خرید هیجانی خودداری کنند

دادستان عمومی و انقلاب شیراز با بیان اینکه ادعایی که کشتارگاه‌ها دارند مبنی بر این است که اگر چه قیمت مصوب دستگاه‌های متولی 14هزار و 400تومان است، اما عملا آنها مرغ را 19هزار و 500تومان خریداری می‌کنند، گفت: فاکتور و رسیدهایی دال بر ادعای آنها وجود ندارد و این در حالی است که در این زمینه یک سری اسناد و مدارک در بازرسی ها به دست آوردیم که قیمت درج شده 16هزار تومان است.

بحرینی ادامه داد: بخشی از اسنادی که جمع‌آوری شده نیز درباب‌ گران‌فروشی است که قطعا پس از بررسی‌های لازم با متخلفان برخورد خواهد شد، پس اگر اسنادی خلاف این امر وجود دارد باید ارائه داده و پاسخگو باشند.

وی با تاکید براینکه اگر از جهت اخلال در نظم اقتصادی هم جرم آنها ثابت شود دادستانی به جد پیگیری خواهد کرد، افزود: از مردم نیز تقاضا داریم با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال از خرید هیجانی و خریدهای احتیاطی و ذخیره سازی بیش از انتظار خودداری کنند، چون به اندازه کافی هم جوجه‌ریزی انجام شده و مرغ تامین و ذخیره‌سازی شده است.

با متخلفان و گران‌‎فروشان برخورد جدی خواهد شد/سایه واسطه‌ها بر صنعت مرغ فارس

واسطه‌ها باید ساماندهی شوند 

در ادامه این بازدید‌های سرزده رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در گفتگو با شیرازه، عنوان کرد: در مهرماه به خاطر کمبود نهاده‌هایی که ناشی از مسائل ارزی بود، با افزایش قیمت مرغ مواجه شدیم اما با اختیارات کاملی که به وزارت جهادکشاورزی داده شد از اول آبان‌ماه نهاده به صورت صددرصد در بخش طیور از طریق سامانه در اختیار پرورش دهندگان مرغ قرار گرفت، بنابراین جای هیچ گونه نگرانی از نظر تأمین وجود ندارد.

حسین پژمان با تاکید بر اینکه اشکالاتی که در بحث قیمت وجود دارد، مربوط به برخی نارسایی‌ها و نواقصی است که در بخش‌های دیگر از جمله وجود واسطه‌ها ایجاد شده است، افزود: برخی از این واسطه ها گر چه شواهد نشان می‌دهد که شناسنامه دار هستند اما در ظاهر با اقداماتی که انجام می دهند شناسنامه ای ندارند.

وی با بیان اینکه متاسفانه تعیین کننده قیمت هم در حوزه تولید و مرغداری و هم پس از عمده فروشی این واسطه‌ها هستند، اظهار کرد: واسطه ها باید ساماندهی شوند، چرا که اگر این واسطه ها نبودند قیمت مرغ از 20 هزار و 400تومان بیشتر به فروش نمی‌رسید.

پژمان در پاسخ به این سوال که آیا نهاده‌هایی که در اختیار دامدار قرار می گیرد، صددرصد با قیمت دولتی است؟ اظهار کرد: بله از اول آبان‌ماه این نهاده‌ها با نرخ دولتی در اختیار تولید کننده طیور و دام قرار گرفته است حتی چهل روز پرورش به چهل و پنج روز افزایش یافت تا بر روی کاهش قیمت اثر گذار باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص دستاورد مجوز افزایش ده درصدی جوجه‌ریزی در استان، گفت: یکی از دستاوردهای این مجوز، افزایش تولید است.

وی با بیان اینکه به طور متوسط سال گذشته حدود 82میلیون جوجه ریزی داشتیم، افزود: امسال به 85میلیون افزایش یافته که این افزایش ده درصدی باعث عرضه بیشتر و کاهش  قیمت خواهد شد.

به گفته پژمان متوسط تولید و توزیع مرغ در استان به صورت نرمال 350 تن در روز است، اما در روزهای آتی این میزان به 400الی 450تن می‌رسد که این افزایش به دلیل نزدیک شدن به ایام نوروز است.

وی ادامه داد: در سه روز گذشته 552 تن مرغ گرم و 50 تن مرغ منجمد وارد بازار شده است که در 50نقطه استان با قیمت مناسب عرضه شده است.

با متخلفان و گران‌‎فروشان برخورد جدی خواهد شد/سایه واسطه‌ها بر صنعت مرغ فارس

پژمان با بیان اینکه هنوز قیمت واقعی مرغ با قیمت مرغ 28 هزار تومانی بازار فاصله بسیاری دارد، گفت: امیدوار هستیم با اقداماتی که انجام شده و ورود دادستان عمومی و انقلاب شیراز و مجموعه تیم‌های نظارتی، شاهد برخورد با افراد زیاده خواه و کاهش قیمت باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در پاسخ به این سوال که چرا با این حجم مرغی که وارد بازار می‌شود هنوز با کمبود مواجه هستم، اظهار کرد: اگر چه مرغ محصولی است که در کل کشور با تلاطم و تنش قیمت روبرو است و نمی‌توان جزیره‌ای با آن برخورد کرد، اما بیش از 70درصد صنعت مرغ در استان فارس دست واسطه هاست که باید فکری به حال آنان کرد چون با یک تلفن ساده مرغدار را وادار به تحویل مرغ با قیمت مورد نظر خود می‌کنند.

پژمان اضافه کرد بعد از آن نیز با کد مجوزی که در دست دارند در قیمت ها اخلال به وجود می آورند و این در حالی است که سازمان جهاد قیمت مصوب مرغ را 14و 400اعلام کرده است که با 6هزار تومان افزایش قانونی باید 20هزار و 400 به فروش برسد.

وی در پاسخ به سوال دیگر شیرازه مبنی بر اینکه بعضی مرغداری‌ها عنوان می‌کنند نهاده‌هایی که جهاد کشاورزی به ما می دهد مقدار آن کم است و مجبور هستیم مابقی را از بازار آزاد تهیه کنیم، گفت: تا مهرماه این قضیه واقعیت داشت اما از اول آبان‌ماه به بعد در رابطه با بخش طیور صد در صد نهاده از طریق ثبت نام در سامانه به صورت کاملا دولتی انجام  شده است.

با متخلفان و گران‌‎فروشان برخورد جدی خواهد شد/سایه واسطه‌ها بر صنعت مرغ فارس

سازمان تعزیرات حکومتی وظیفه و صلاحیت رسیدگی به تخلفات را دارد 

مدیرکل تعزیرات حکومتی فارس نیز که در این بازدید حضور داشت در گفتگو با شیرازه، گفت: کشتارگاه صرفا مجاز به ارائه بسته بندی‌های حداکثر تا دو کیلوگرمی مخصوص مصرف خانوار با قیمت مصوبی که سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده تعیین می‌کند، هستند.

غلامرضا سالاری با بیان اینکه نتیجه این امر در روزهای آینده مشخص خواهد شد که اول اینکه آیا دارای مجوز قطعه و بسته‌بندی مخصوص خانوار هستند یا خیر؟ تصریح کرد: پس از بررسی شاید این مورد هم یکی از تخلفاتی باشد که در این واحدهای کشتارگاهی اتفاق می افتد.

وی در پاسخ به این سوال که بازرسی در بازار به چه شکلی است؟، اظهار کرد: سازمان تعزیرات حکومتی وظیفه و صلاحیت رسیدگی به تخلفات را دارد اما نظارت وظیفه سازمان صمت، اتاق اصناف و سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی است.

سالاری ادامه داد: در مواقعی که یک کالا استراتژیک است یا کمبودی ایجاد می‌شود و یا عده‌ای قصد سوءاستفاده از این ماجرا را دارند سازمان تعزیرات در قالب گشت‌های مشترک با سازمان‌های ذکر شده تخلفات را بررسی می‌کند تا سرعت و زمان رسیدگی را به حداقل برساند.

به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی فارس، اقدام دیگر سازمان اصناف بازرسی از مراکز تولید مثل کشتارگاه‌ها، مرغداری‌ها، تولیدروغن و... است که نظارت بر مراکز تولید را انجام می‌دهند.

با متخلفان و گران‌‎فروشان برخورد جدی خواهد شد/سایه واسطه‌ها بر صنعت مرغ فارس

حدود 800 تیم دو نفره بسیجی در سراسر استان مشغول بازرسی هستند

رئیس بسیج اصناف استان فارس نیز در حاشیه این بازدیدها به نقش بسیج در بازرسی‌ها و اینکه چه اقداماتی در راستای بازرسی های شب‌عید انجام شده است اشاره کرد و افزود: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر بهبود و تأمین معیشت مردم و ابلاغ فرمانده کل سپاه پاسداران و تاکید فرمانده سپاه فجر فارس بسیج اصناف در این راستا طرحی را به نام طرح همیاران بازرسی اجرا کرد.

مهدی دوکوهکی افزود: در این طرح بسیجیانی که آموزش های لازم را دیده باشند و آشنایی هم با قوانین صنفی داشته باشند به عنوان همیار بازرسی با همکاری معاونت بازرسی سازمان صمت در قالب تیم‌های مشترک با سازمان تعزیرات و جهادکشاورزی اقدام به گشت و نظارت بر بازار می‌کنند که در این زمینه اقداماتی از قبیل برخورد با گران‌فروشی، کم‌فروشی، امتناع از فروش، فروش اجباری، عدم درج قیمت و... صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه با این تخلفات برخورد قانونی شده است و پرونده برای متخلفین تشکیل داده می شود، گفت: افراد متخلف به تعزیرات معرفی می‌شوند.

با متخلفان و گران‌‎فروشان برخورد جدی خواهد شد/سایه واسطه‌ها بر صنعت مرغ فارس

رئیس بسیج اصناف استان با بیان اینکه در کنار این برنامه ماموریت دیگری که بسیج اصناف دارد نظارت بر توزیع کالاهای اساسی خصوصا روغن، برنج، شکر و مرغ است، اظهار کرد: ناظران افتخاری بسیج با همکاری سازمان صمت، نظارت بر توزیع کالا دارند، همچنین راه اندازی طرح بزرگ شبکه مویرگی کاسبان امین از دیگر برنامه های بسیج اصناف است که در اقصی نقاط استان فارس تعدادی از کاسبان به عنوان منتخب جهت توزیع کالاهای اساسی در نظر گرفته شده‌اند که کمک می‌کنند این کالاها در اختیار مردم قرار گیرد.

دوکوهکی به آماری از اکیپ‌هایی که با بسیج اصناف همکاری می کنند نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک هزار و 475 نفر بسیجی به بازرسی سازمان صمت و اتاق اصناف معرفی شده اند، این افراد در قالب تیم های مشترک  انجام ماموریت می دهند.

وی ادامه داد: در همین راستا حدود 800 تیم دو نفره در سراسر استان مشغول بازرسی هستند.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان