کد خبر: ۱۴۵۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۰
ناکارآمدی نسخه دولت در کنترل گرانی و وضعیت بازار؛

مردم شرایط بحرانی را مدیریت کردند/ دولت در تنظیم بازار عملکرد موفقی نداشته است

ناکارآمدی نسخه دولت در کنترل گرانی و وضعیت بازار و انجام بازدیدهای نمایشی و فرمایشی که بیشتر در راستای اجرای مصوبات و ابلاغیه‌های دولتی است دیگر جوابگوی معیشت مردم نخواهد بود و به نظر وقت آن رسیده که دولت از پیچیدن نسخه‌های مشابه و بی‌اثر در درمان اختلالات و تنش‌های ناشی از گرانی بپرهیزد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، هر ساله نزدیک ایام نوروز که می‌شود مردم کلمه نام آشنای تنظیم بازار را از زبان مسئولین زیاد می‌شنوند، کلمه‌ای که فی‌نفسه شاید موجب آرامش خاطر مردم شود و آنان را اطمینان دهد که دولت برای آسایش و راحتی خیال شهروندان در حال انجام اقداماتی موثر است، اما در سال‌های اخیر به ویژه چند سال گذشته این کلمه بیش از این که مفهوم تنظیم و کنترل قیمت‌ها در بازار را به ذهن متبادر کند بیشتر انگار در حال تنظیم شرایط زندگی مردم با وضعیت موجود است.

شرایطی که اکنون دیگر رو به نارضایتی و تنش در جامعه حرکت کرده است، چرا که کافی است، این روزها به بازارهای مختلف نیم‌نگاهی بیندازیم و ببینیم که قیمت کالاها هر روز گران‌تر از روز قبل می‌شود و دولت نیز بدلیل ناتوانی در کنترل قیمت و تورم افسار گسیخته سعی می‌کند مردم را به گرانی کالاها عادت دهد.

اما لازم است دولتمردان بدانند که نفس مردم نه بخاطر ماسک زدن، بلکه به خاطر گرانی‌ها و بی‌تدبیری دولت در کنترل این اوضاع به شماره افتاده و این تنگی‌نفس ناشی از گرانی، هر روز بیش از روز گذشته عرصه را بر مردم تنگ‌تر کرده است.

اگر چه همگی می‌دانیم که تغییرات قیمت‌‌ها در کشور ایران اتفاق تازه‌ای نیست و در گذشته نیز این تغییرات قیمت و افزایش تورم سالی یکبار دامن اقتصاد ایران را می‌گرفت، اما در این روزها تغییرات قیمت و افزایش تورم لحظه‌ای شده و بازار محصولات به ویژه قیمت کالاهای اساسی از دست دولت رها شده و این مردم هستند که دیگر نفس‌شان از گرانی بالا نمیاد، گویا دولت در انتظار غول چراغ جادو است که بتواند یک شبه تمام مشکلات اقتصاد ایران را با رفع تحریم‌ها از بین ببرد.

استان فارس هم متاثر از این شرایط کلان و برخی مسائل داخلی مربوط به استان نیز چالش‌های متعددی را از نایاب شدن روغن تا کمبود و گرانی مرغ داشت که چنین وضعیت آشفته‌ای برای استانی که خود قطب تولیدات کشاورزی و دام و طیور و یکی از قطب‌های تولیدی و صنعتی کشور است، بعید بود.

علی رغم وفور کالاها که به اذعان مسئولین استان فارس، هیچ کمبودی در هیچ حوزه‌ای وجود نداشت اما باز هم شاهد صف‌های طولانی برای تهیه اساسی‌‍ترین کالاها در شب عید بودیم اما علی رغم سوء مدیریت و بی خیالی دولت در مدیریت بازار نیز رفتار آگاهانه مردم و تامین کشور و استان از منابع، نیز سبب شد که این شرایط از مرز بحران عبور نکند.



تنظیم بازار یا تنظیم شرایط زندگی مردم با وضعیت موجود/دولت در تنظیم بازار عملکرد موفقی نداشته

دو روز قبل از تحویل سال ۱۴۰۰ سری به بازار زدم تا هم از وضعیت قیمت‌ها مطلع شوم و هم نظرات مردم در خصوص وضعیت بازار شب‌عید را جویا شوم.

با خانم جوانی برخورد کردم که در حال چانه‌زدن بر سر قیمت یک لباس با فروشنده بود و مرتب ناله می‌کرد که این هم وضع ما از انتخابی که انجام دادیم، جلوتر رفته و با او به گفتگو مشغول شدم.

خانم رضایی در پاسخ این سوال که به نظر شما دولت چقدر توانسته بازار را در شب عید کنترل کرده و قیمت‌ها را تعدیل کند؟ با خنده معنا داری گفت: تمام حرف‌های دولت قبل از انتخابات انگار برعکس از آب در آمده است.

وی ادامه داد: به نظرم دولت در انتخاب شعار خود از کلمات معکوس استفاده کرده است، چرا که ما در این چند سال به جای دولت تدبیر و امید، چیزی جز بی‌تدبیری و ناامیدی مشاهده نکردیم و این روزها که بیشتر از هر زمان دیگری شاهد عدم مدیریت دولت در کنترل بازار و قیمت‌ها هستیم.

مردم شرایط بحرانی را مدیریت کردند/ دولت در تنظیم بازار عملکرد موفقی نداشته است


آقایی حدودا پنجاه ساله نیز در گفتگو با شیرازه با ابراز گلایه از وضعیت موجود و گرانی حاکم بر بازار شب عید عنوان کرد: آیا واقعا مسولین و دولت نمی دانند که مردم در رنج هستند و قدرت خرید آن‌ها کاهش یافته است؟ 

مهدوی ادامه داد: ای کاش مسئولان و دولت به فکر ارائه یک راه حل اساسی و سنجیده برای جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در زندگی مردم باشند.

ناکارآمدی نسخه دولت در کنترل گرانی و وضعیت بازار و انجام بازدیدهای نمایشی و فرمایشی که بیشتر در راستای اجرای مصوبات و ابلاغیه‌های دولتی است دیگر جوابگوی معیشت مردم نخواهد بود و به نظر وقت آن رسیده که دولت از پیچیدن نسخه‌های مشابه و بی‌اثر در درمان اختلالات و تنش‌های ناشی از گرانی بپرهیزد.

در این راستا جعفر قادری عضوکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نیز بر این باور است که کارهای موردی و نمایشی مشکل بازار را حل نمی‌کند و باید تدبیر جدی اتخاذ شود.

دولت در تنظیم بازار عملکرد موفقی نداشته است

عضوکمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در پاسخ به این سوال که به نظر شما به عنوان یک نماینده مردم، دولت در تنظیم بازار و کنترل گرانی‌ها و تامین معیشت مردم چقدر موفق عمل کرده است؟ تصریح کرد: متاسفانه دولت در تنظیم بازار عملکرد موفقی نداشته و دلیل آن هم این است که اگر چه برای اقلام میوه و تره‌بار امکان قیمت‌گذاری وجود ندارد، اما دست دولت هم بسته نیست و باید از قبل میوه و اقلام مورد نیاز ایام عید را که به علت حجم ترددها، دید و بازدیدها و رفت و آمدها مصرف افزایش پیدا می‌کند دولت باید از قبل فکری برای بازار می‌کرد و تدارک می‌دید و اقلام ضروری را ذخیره می‌کرد تا به موقع بتواند با ورود این اقلام به بازار جلو افزایش قیمت‌ها را بگیرد.

مردم شرایط بحرانی را مدیریت کردند/ دولت در تنظیم بازار عملکرد موفقی نداشته است

متاسفانه دولت بازار را رها کرده است

قادری با بیان اینکه متاسفانه دولت بازار را رها کرده است، گفت: وقتی نرخ ارز بالا باشد و امکان صادرات وجود داشته باشد خیلی راحت کالاها صادر شده و بازار داخلی با مشکل مواجه می‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد مجموعه‌هایی که می‌توانند بازار را تنظیم کنند، مثل تعاونی روستایی، و مجموعه‌هایی که در این زمینه ظرفیت‌هایی را دارند، کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند و دولت برای آنها کار خاصی انجام نداده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه تاکیدکرد: ما انتظار نداریم دولت بر روی تمام اجناس قیمت‌گذاری کند اما به هر حال می‌تواند با تأمین ذخایر استراتژیک و عرضه به موقع آن در بازار روی قیمت‌ها کنترل و نظارت داشته باشد، اما متاسفانه می‌بینیم که حداقل کارها هم توسط دولت انجام نشده است.

قادری در پایان تصریح کرد: تنظیم بازار وقتی معنا پیدا می‌کند که دولت یا ذخایری را پیش‌بینی کرده و وارد بازار کند یا اینکه از طریق تعزیرات و نگاه‌های بازرسین، کارهای بازرسی انجام شود که متاسفانه دولت هیچ یک را انجام نمی‌دهد چون تعزیرات نیروی چندانی دم دست ندارد تا بتواند به صورت گسترده نظارت و کنترل داشته باشد.

حرف آخر اینکه:
بررسی‌ها نشان می‌دهد که وضعیت بازار کالاهای اساسی مردم در آخرین نوروز دولت تدبیر و امید، چندان مناسب و امیدوار کننده نبوده و بسیاری از مردم از مدیریت این دولت بر بازار گله‌مند هستند و امسال به عنوان آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری انتظار عملکرد بهتری از سوی دولتمردان تدبیر و امید وجود داشت که بازهم محقق نشد.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان