کد خبر: ۱۴۵۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۷ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۰

ورزش فارس زیر سایه کرونا در سال ۹۹

ورزش فارس هم مانند سایر زمینه‌های اقتصادی، معیشتی در سال ۹۹ تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و بیش از نیمی از سال باشگاه‌ها و مراکز ورزشی نیز تعطیل شدند.
به گزارش سرویس رصد ورزشی شیرازه، هر چند تعدادی از رشته های  ورزشی پس از یک وفقه چند ماهه فعالیت خود را از سر گرفتند اما شیوع کرونا بهترین فرصت برای دست اندرکاران ورزش فارس بود تا با این بهانه به دنبال برنامه ریزی و تغییر و تحول در حوزه ورزش قهرمانی باشند که از این فرصت می توان بهترین نسخه را برای آینده ورزش فارس بپیچید زیرا در سال های گذشته آن طور که انتظار می رفت، موفق نشان نداد.

برخی از هیات ها پشت کرونا سنگر گرفتند 
ایرنا نوشت: ورزش فارس در این سال را نمی توان مورد نقد و تحلیل قرار داد، حتی نسبت به سال ۹۸ بررسی کرد زیرا کرونا اجازه فعالیت را از بیشتر رشته ها گرفته که می توان گفت این ویروس خطرناک برای مسئولان برخی از هیات های ورزشی که سال ها است به صورت غیر تخصصی دنبال می شوند و فعالیت آن چنانی نداشته اند، بهانه خوبی بوده  که همچنان در پشت کرونا سنگر بگیرند.

اگر قرار است ورزش فارس دوباره اوج بگیرد باید در بسیاری از رشته ها که مدال آور هستند تحول اساسی به ویژه در راس هیات ها انجام شود و با نگاه تخصصی کشتی به گل  نشسته ورزش فارس را به ساحل آرامش رساند و این امر محقق نمی شود مگر اینکه تخصص جایگزن رفاقت و سفارش شود.

زنگ قدیمی ترین زورخانه شیراز از کار افتاد  
۲۵ خرداد ماه ۹۹ نیز زنگ قدیمی ترین زورخانه شیراز و حتی  کشور به نام پولاد در حوالی بازار وکیل که قدمتی ۱۶۰ ساله دارد از کار افتاد.

مالک سه در صد این زورخانه کهن به دنبال تغییر کاربری آن بود که این امر با اعتراض ورزشکاران پهلوانی و وزورخانه ای همراه و تخریب آن نیز متوقف شد.

حسین غرقی رئیس هیات ورزش پهلوانی و قهرمانی، گفت: شهرداری شیراز طرح تغییر کاربری این زورخانه را متوقف کرد و پرونده آن برای ثبت تاریخی به  اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ارجاع  داده شد که در سال ۱۴۰۰ نیز تکلیف آن مشخص می‌شود  و زنگ زورخانه پولاد دوباره به صدا در می آید.

وی بیان کرد: تیم تخت شنا  استان فارس سال ۹۹  با حضور در پیکارهای مجازی زورخانه ای کشور  با ۲۸۲ امتیاز قهرمان شد و استان های البرز و گلستان را پشت سر گذاشت.

مدیرکل جدید ورزش و جوانان فارس منصوب شد 
سیزدهم مرداد ماه ۹۹  سرانجام حکم مدیرکلی عباس حاجی زاده که با ورزش بیگانه نبود از سوی وزیر ورزش و جوانان صادر شد تا به طور رسمی فعالیت خود را از سر گیرد و جانشین مدیرکل پیشین شود که حدود پنج سال سکان ورزش و جوانان فارس را بر عهده داشت و خدماتی هم در این سال ها ارائه داد.

شفاف سازی در تمام عرصه ها 
مدیرکل جدید ورزش و جوانان فارس با شعار شفاف سازی در تمام عرصه ها کارش آغاز کرد و باتوجه به اینکه بارها اشاره شد که خانه تکانی اساسی در حوزه ورزش  قهرمانی نیاز است ،سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و معرفی برخی از افراد برای پست مهم معاون حوزه ورزش قهرمانی، دوباره محسن سالاری به اداره کل ورزش و جوانان بازگرداند تا با تفکری نو چرخ زنگ زده این حوزه  را به گردش در آورد.

اما استراتژی همه اداره های  کل ورزش استان ها این بود که در حوزه ورزش قهرمانی بتوانند طوری برنامه ریزی کنند که ورزشکاران در میادین  داخلی و خارجی صاحب مدال شوند اما برای رسیدن به این افق باید افرادی قوی در این حوزه به کار گرفته شوند  تا به جای تعداد معدودی هیات ورزشی، تمام رشته ها که حدود ۵۰ هیات در فارس است، فعال شوند.

تحول در برخی از رشته های ورزشی و روسای شهرستان ها
تکواندو، شنا، شیرجه، واتر پلو، کونگ فو، اسکواش، جانبازان و معلولان، تیراندازی با کمان، کوهنوردی، کبدی، بوکس و ورزش نابینایان از جمله رشته هایی بود که مجمع انتخاباتی آن برگزار شد اما بازهم شاهد انتخاب غیر تخصصی در برخی از رشته ها بودیم که به نظر می رسد رفاقت جایگزین شایسته سالاری شده و خانه از پای بست ویران است.

همچنین روسای اداره ورزش و جوانان چندین شهرستان دستخوش تغییر و تحول شد با این تفکر که ورزش شهرستان های فارس دوباره جان تازه ای بگیرد و باید منتظر ماند و دید آیا این انتصاب ها براساس سفارش صورت گرفته و یا بر اساس شایسته سالاری؟

بر اساس آمار حوزه معاون توسعه ورزش فارس در سال ۹۹ با وجود کرونا شاهد کسب چندین موفقیت در عرصه داخلی و خارجی بودیم هر چند نمی توان انتظار داشت که مقام های بیشتری به ویژه در رشته های توپی و تیمی که سال ها است مغفول مانده، بدست آید.

قهرمانی پس از ۵۳ سال،رشته های تیمی همچنان ناموفق  
قهرمانی تیم هندبال آقایان شهید شاملی کازرون  پس از ۵۳ سال در لیگ برتر و نایب قهرمانی تیم بانوان این باشگاه در سوپر لیگ  از جمله موفقیت هایی بود که این رشته تیمی کسب کرد اما برای سایر رشته های تیمی مانند گذشته موفقیتی کسب نشد تا سکانداران ورزش فارس بیشتر به فکر رشته های توپی باشند.

کسب مقام قهرمانی محمد علی گرایی، مقام سوم محمدرضا مختاری در مسابقات کشتی جهانی اوکراین، نشان برنز اکبر فروزان در بخش پومسه تکواندو  و  پیکارهای مجازی آسیایی و کسب مقام دوم و سوم وحید گلخندان در رشته تیراندازی رقابت های آسیایی و جهانی از موفقیت های مردان ورزشکار فارس در رقابت های برون مرزی رشته های انفرادی بود.

فارس، رتبه نخست ورزش بانوان کشور را کسب کرد
هجدهم بهمن ماه ۹۹ در  مراسمی که به منظور تجلیل از  بانوان قهرمان استان فارس در شیراز  برگزار شد ،  مهین فرهادی زاد معاون اموربانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: ورزش بانوان فارس در سال ۹۹ رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

وی بیان کرد: ۷۰ نفر از ورزشکاران فارس به اردوهای تیم ملی دعوت شدند و ۴۵ نفر از آنان اکنون عضو تیم‌های ملی هستند اما این پرسش از سوی کارشناسان و تحلیلگران ورزش مطرح شد که باتوجه به شیوع بیماری کرونا و اعزام کم تیم های ملی بانوان به مسابقات برون مرزی، چگونه ورزش بانوان  فارس ۴۵ ملی پوش داشته است؟

آماری  که شاید در طول تاریخ ورزش بانوان فارس بدست  آمده است هر چند در سال های گذشته ورزش بانوان فارس از آقایان در عرصه های مختلف پیشی گرفته اند و بارها شایستگی های خود را نشان داده اند.

آمار ورزش بانوان فارس در سال ۹۹
کسب یک  نشان طلا ، یک برنز آسیایی در رشته رزمی ، دریافت سه نشان طلا، یک نقره و یک برنز در رقابت های جهانی  تکواندو و شطرنج ناشنوایان، یک نشان طلا بین المللی در رشته کاراته ناشنوایان ، کسب مقام چهارم شیما آل سعدی در پیکارهای کاراته وان جهانی ترکیه، کسب ۲سهمیه پارالمپیک ۲۰۲۱ تیراندازی و قرار گرفتن فروغ عباسی در رده چهل و سوم  رقابت های اسکی جهانی ایتالیا از جمله آمارهایی بود که در حوزه ورزش بانوان فارس در سال ۹۹  بدست آمد.

شکستن استخوان‌های تنها نماینده فوتسال فارس در لیگ برتر به صدا درآمد   
اما تیم ایمان شیراز که امتیاز تیم ارژن را خریداری کرد در رقابت های فوتسال برتر مردان کشور بدترین نتیجه تاریخ این رشته را کسب کرد و با گرفتن تنها سه امتیاز در قعر جدول گروه ب قرار گرفت تا صدای شکستن استخوان های تنها تیم لیگ برتری استان فارس به صدا درآ ید.

هرچند این تیم برای ماندن در لیگ برتر به مرحله حذفی ( پلی آف ) رفته است اما  به نظر می رسد  تیم ایمان بتواند خود را در لیگ برتر حفظ کند و برای بقا نیاز به معجزه دارد زیرا در مرحله گروهی نتایج بسیار ضیفی کسب کرده است.

فجرسپاسی همچنان مدعی اما  قشقایی در خطر
همچنین تیم فوتبال فجر شهید سپاسی درپایان دور رفت لیگ دسته یک کشور که ۲۷ اسفند ماه ۹۹ پایان یافت با کسب ۲۸ امتیاز در رده پنجم جدول جای گرفت و این تیم اگر بخواهد پس از هشت سال به انتظار هواداران فوتبال فارس برای رسیدن به لیگ برتر پایان دهد نیاز به تقویت تیم دارد تا در دور برگشت که از هجدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ آغاز می شود همچنان به عنوان مدعی باقی بماند، هر چند علی اصغر کلانتری سرمربی این تیم در فصل نقل و انتقال رضایت ندارد.    

اما تیم شهدای قشقایی شیراز دیگر نماینده فارس در لیگ دسته یک کشور  فوتبال خوبی را به نمایش گذاشت و تیم های مدعی را متوقف کرد  و در پایان دور رفت با کسب ۱۸ امتیاز در رده شانزدهم ایستاد تا زنگ خطر سقوط برای این تیم به صدا درآید هرچند نماینده ایل قشقایی نیز از بابت داوری به تایید کارشناسان این امر اعتراض کرد.

شاگردان داریوش هرمزی سرمربی تیم قشقایی که زیبا بازی می کنند برای اینکه در دور برگشت بتوانند خود را به بالای جدول برسانند و حتی مدعی شوند که نیاز به تقویت چندین بازیکن خوب در پست های مختلف دارند.

سه رکورد ورزشی در کشور برای فارس به ثبت رسید
مصطفی محکم ورزشکار شیرازی موفق به ثبت رکورد تعداد ۱۳۴۹حرکت پشت بازو با وزنه ۲۰کیلوگرمی در مدت زمان یک ساعت  مرتصی محکم  در مدت زمان یک دقیقه با انگشت ۲۰ حرکت بارفیکس را انجام داد و ایمان حکمت آرا ورزشکار فسایی با شکستن ۸۳۲ عدد سنگ مرمر قرنیز با تیغه دست در مدت زمان یک دقیقه رکورددار شد.

ورزشگاه حافظیه چمن طبیعی می شود
یکی دیگر از رویدادهایی که سرو صدای زیادی در پایان سال ۹۹ به پا کرد، قراربود ورزشگاه حافظیه شیراز را چمن مصنوعی کنند که حتی پیمانکارآن نیز از سوی هیات فوتبال شیراز تعیین شد که این امر با اعتراض پیشکسوتان و کارشناسان فوتبال و  دوو میدانی قرار گرفت.

در نهایت پس از یک نشست با کارشناسان مدیرکل ورزش و جوانان اعلام کردند که این ورزشگاه چمن طبیعی می شود که این امر در سال ۱۴۰۰ محقق می شود.

ورزشگاه ۵۰ هزار نفری پارس در خطر ویرانی
همچنین ورزشگاه ۵۰ هزار نفری  تازه تاسیس پارس شیراز(میانرود) که چمن آن بارها با انتقاد بازیکنان تیم های لیگ دسته یکی مواجه شد و پیست تارتان، جایگاه ویژه و رختکن های آن در خطر از بین رفتن قرار گرفت که انتظار می رود  با در اختیار گذاشتن این ورزشگاه پر هزینه به هیات اتومبیلرانی فارس دو باره بازسازی شود.

دیگر آمارهای ورزش فارس
تاسیس ۱۷۰  باشگاه ورزشی،  مجوز ساخت  ۱۰۵ باشگاه دارای زمین و فاقد زمین، درخواست تسهیلات برای ۷۰۶ باشگاه آسیب دیده از کرونا به مبلغ ۳۰میلیارد تومان، پرداخت ۱۳ میلیارد تومان به متقاضیان، جذب ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات از محل تفاهم نامه صندوق کارآفرینی، افزایش ۳۰درصدی نرخ اماکن ورزشی، ایجاد اشتغال به تعداد ۲۷۰ نفر در سطح استان و طرح نخبه پروری و استعداد یابی از آمارهای ارائه شده ورزش فارس است.

همچنین  کسب رتبه برتر در پویش ورزش در خانه، طرح ملی آوای ورزش در همسایگی ، طرح آگاهی بخشی، برگزاری مسابقات ورزشی دارت ،آمادگی جسمانی، سوارکاری و رالی خانواده، حضور شهرستان های شیراز جهرم، زرقان و کسب رتبه برتر در لیگ تندرستی ایران، جمع آوری  ۵۵۰ میلیون تومان کمک از سوی  هیات های ورزشی برای آزاد سازی زندانیان جرائم غیرعمد، تجلیل از ورزشکاران دارای  سهمیه المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۱توکیو و آموزش به میزان ۱۶۵ هزار نفر ساعت از دیگر کارهایی بوده  که در سال ۹۹ اداره ورزش و جوانان فارس انجام داده است.

حضور ۴۳ تیم در لیگ های مختلف کشور، کاهش حدود ۷۰ در صدی
رشته های فوتبال، فوتسال، پینگ پنگ ، هندبال، بسکتبال، هاکی، تیراندازی، شمشیر بازی، دوچرخه سواری، کونگ فو و ووشو با داشتن ۴۳ تیم در رده بانوان و آقایان از فارس در لیگ های مختلف کشوری شرکت داشتند در حالی که حدود  ۵۰  هیات  ورزشی در فارس وجود دارد  نامی از آن ها نیست و اگر به گذشته نه چندان دور ورزش فارس  باز گردیم بیش از ۱۲۰ تیم در لیگ های مختلف کشور حضور داشته اند که باید برای فعالیت تمام رشته های ورزشی طرحی نو در اندازند زیرا کاهش ۷۰ در صدی داشته است.

ورزش فارس عزا دار شد
همچنین در این سال  عبدالمجید فهندژ سعدی  پیشکسوت و رییس سابق هیات فوتبال فارس و خبرنگار مجله کیهان ورزشی ، شیروان چهابدار شیرازی  پیشکسوت فوتبال و محمد کاظم جاهد پیشکسوت و داور بسکتبال به دلیل بیماری جان را  به جان آفرین تسلیم  و ورزش فارس را عزا دار کردند.

رویکرد فرهنگی  و اخلاق حلقه مفقوده در ورزش
محسن سالاری معاون توسعه ورزش اداره کل ورزش و جوانان بر این باور است که رویکرد فرهنگی و اخلاق به کُل هم در ورزش و هم در برخی از رسانه ها واقعا مغفول مانده و انتظار دارد در سال ۱۴۰۰  به این امر مهم و تأثیرگذار بیشتر پرداخته شود.

انتهای پیام/ر

برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، ورزش ، کرونا
نظرات بینندگان