کد خبر: ۱۴۵۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۶ فروردين ۱۴۰۰
خوش آمدگویی به کرونا انگلیسی در ایام‌نوروز؛

دیدوبازدیدهای عید، کاتالیزوری برای شدت گرفتن کرونا

بسیاری از کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که با توجه به مرگبارتر بودن کرونای انگلیسی به نسبت نمونه‌های اولیه این ویروس، هرگونه دیدوبازدید عید می‌تواند کاتالیزوری برای شدت گرفتن بیماری باشد.
به گزارش سرویس اجتماعی و سلامت شیرازه، همه به خوبی می‌دانیم که زندگی با تمام کم و کیفش، با همه سختی ها و راحتی هایش و با وجود تلخی و شیرینی هایش همواره در جریان است و به قول سهراب سپهری، "زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یاد من و تو برود" و شاید در سالی که گذشت مفهوم واقعی این شعر بیش از هر زمان دیگری خود را نمایان کرد.

اما باید توجه داشت که همیشه هم این گونه نیست که  زندگی را به روال قبل ادامه دهیم بی آنکه ذره ای از آداب و رسوم و سبک و روش گذشته عقب نشینی کنیم، با نگاهی گذرا به آخرین روزهای اسفند 98تا به امروز که تمام دنیا به خصوص ایران عزیز ما درگیر یک مهمان ناخوانده و شوم شده است می‌توان به این موضوع پی برد که گاهی نیاز است دست از عادتها کشید و مسیر و سبک زندگی را عوض کرد.

اما متأسفانه علی رغم شیوع بیماری کرونا و اپیدمی که ایجاد شد و به رغم تمام تذکرات بهداشتی که کادر پزشکی در راستای رعایت فاصله های اجتماعی و منع تردد در شهر مرتب تکرار می‌کنند، باز هم در آخرین روزهای سال99 شاهد شلوغی کوچه و بازار و تجمع مردم برای خرید های عید نوروز بودیم و اکنون که عید از راه رسیده و چند روزی هم از سال جدید می گذرد، تردد در خیابانها و جاده های استان نشان از دید و بازدید هایی است که مردم را دوباره به زندگی و اجرای رسم و رسوم گذشته برگردانده است.

ویروس کرونا انگار فقط توانست عده اندکی از مردم را در خانه نگه دارد و آنان را از دور همی های خانوادگی دور نگاه دارد،  به قول یکی از پزشکان دیگر ترس از ابتلا به این ویروس منحوس بین مردم چنان عادی شده که به راحتی به زندگی روزمره ادامه می‌دهند بی آنکه ذره ای به فکر جان خود و عزایزانشان باشند.

با نگاهی گذرا به آمار و ارقام اعلام شده توسط وزرات بهداشت و علوم پزشکی های هر استان به خوبی این نکته نمایان می‌شود که هر گاه مردم فاصله های اجتماعی، پروتکل های بهداشتی، آمد و رفت و تردد خود در شهر و همچنین حضور در مراسم و تجمعات را به خوبی رعایت کرده اند آمار شیوع بیماری نیز رو به کاهش بوده است تا جایی که در برخی از روزها و هفته های سال گذشته استان فارس شاهد صفر شدن آمار بود.

اما انگار مردم ما تا وقتی مرگ و بیماری پشت درب خانه هایشان نرسیده و زنگ را به صدا در نیاورده نمی خواهند بپذیرند که نه تنها زندگی و سلامتی خودشان بلکه سلامتی و حال خوش اطرافیان و حتی هم شهریانشان در دستان آنهاست.

علی رغم شیب کاهشی کرونا در ماه های آخر سال 99 متاسفانه بر اساس اخبار امروز علوم پزشکی شیراز خبرها حاکی از تکمیل  شدن ظرفیت بخش های ICU بیمارستان های مرجع کرونا در فارس است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن هشدار به مردم، با تاکید بر این که بیشتر تخت‌های بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های مرجع کروناویروس استان تکمیل شده است، گفت: یکی از مهمترین خواسته مجموعه سلامت از مردم، عزم جدی برای رعایت اصول بهداشتی و در منزل ماندن افراد است تا حجم ورودی بیماران مشکوک به کووید ۱۹ در استان کاهش یابد.

اورنگ ایلامی که از بستری شدن بیش از ۶۰۰بیمار کرونایی در بخش های مراکز درمانی استان خبر داد به روند رو به رشد بیماران بدحال مبتلا به کووید ۱۹ که نیازمند خدمات درمانی بخش های مراقبت های ویژه هستند نیز اشاره کرد.

دید و بازدید های عید، کاتالیزری برای شدت گرفتن کرونا

آهنگ گرفتار کننده ویروس انگلیسی شدیدتر از گام‌هایی است که مقتدرترین نظام های بهداشتی و درمانی برمی‌دارند

چندی قبل نیز سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به خطر بالای ابتلا به کرونای انگلیسی، اظهار کرد: نوع جهش یافته کرونا، مسری‌تر و مرگبارتر است. 

وی تصریح کرد: این ویروس جهش یافته در کشورهایی مانند انگلیس، آلمان، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی، قتل عام کرد، فکر نکنید که نظام بهداشت و درمان انگلیس که ۱۸۶۰ مرگ را در یک روز ثبت کرد، نظام ضعیفی است، اتفاقا نظام بسیار محکمی است، اما  آهنگ گرفتار کننده این ویروس به شدت، بیشتر از گام‌هایی است که مقتدرترین نظام های بهداشتی و درمانی می توانند بردارند.

همچنین ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت هم با اشاره به خطرات کرونای انگلیسی، هشدار داد: موج تازه کرونا می‌تواند طی سه روز به نقطه اوج خود برسد، اگر در گذشته اوج‌گیری بیماری کووید ۱۹ بین دو تا سه هفته به طول می‌انجامید، اما حالا با توجه به خصوصیات ابتلای ویروس جدید، اوج‌گیری بیماری طی دو تا سه روز خواهد بود و درنتیجه، فرصت برنامه‌ریزی جدی وجود ندارد.

به دلیل همین شرایط وخیم، بسیاری از کارشناسان نظام سلامت تاکید دارند که با توجه به مرگبارتر بودن کرونای انگلیسی به نسبت نمونه های اولیه این ویروس، هرگونه دید و بازدید عید می تواند کاتالیزوری برای شدت گرفتن بیماری باشد.

اگر چه آمار و ارقام رسمی، شیب ابتلا به کرونا را همچنان صعودی و نگران‌کننده نشان می‌دهد، اما  دراین‌بین بی‌توجهی عده‌ای در هجوم به مراکز خرید و یا مسافرت و دید و بازدید های عید شرایط را سخت‌تر کرده است.

هرسال مردم با خرید آجیل، شکلات و شیرینی، پخت سمنو، چینش هفت‌سین، دیدوبازدیدها، مهمانی‎های شبانه و سفرهای نوروزی در تدارک نوروزی به‌ یادماندنی برای خانواده‌هایشان بودند، اما امسال هر فرد به‌تنهایی سهمی در قطع شکست کرونا بر عهده دارد سهمی که فقط با در خانه ماندن و خودداری از مسافرت و تجمعات می‌تواند آن را به نحو شایسته‌ای انجام دهد.

حرف آخر اینکه:
درست است که دیدوبازدیدهای نوروز از آداب ماندگار و سنت‌های دیرین ایرانیان است اما امسال دومین سالی است که کل کشور، مهمان ناخوانده‌ای دارند که برای قطع زنجیره شیوع و بریده شدن پایش از شهر و دریارمان، باید در خانه بمانند، گر چه دید و بازدید و سفر نرفتن، قطعا تلخی هایی دارد، اما در خانه ماندن هم شیرینی هایی دارد پس می‌توان گفت، امسال نیز با وجود نوع جهش یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، عیدمان تلخ و شیرین است تا زمانی که رفتن کرونا را جشن بگیریم.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان