کد خبر: ۱۴۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۳ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
کارشناس مسائل سیاسی:

حداقل دستاورد سند راهبردی همکاری چین و ایران؛ شکسته شدن تحریم های آمریکا بر علیه ایران/یکی از دلایل شکست برجام پنهان کردن مفاد قراداد برجام با مردم بود

سردار سجادیان در یادداشتی حداقل دستاورد سند راهبردی همکاری چین و ایران را شکسته شدن تحریم های آمریکا بر علیه ایران دانست.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سرتیپ دوم پاسدار سیروس سجادیان، جانشین سابق مرکز مطالعات راهبردی ناجا و کارشناس مسائل سیاسی به تحلیل سند راهبردی همکاری چین و ایران پرداخت و در یادداشتی نوشت: حداقل دست آورد سند راهبردی همکاری چین و ایران، شکسته شدن تحریم های آمریکا بر علیه ایران است.

وی در یادداشت خود نوشت: در ابتدای سال ۱۴۰۰ تحقق یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر مانع زدایی، همین اقدام راهبردی دولت می‌باشد که موانع ادامه تحریم ها را بخوبی فراهم کرد.

اینکه دولتمردان ما در واپسین عمر سیاسی خود با دومین قدرت اقتصادی جهان، مقدمات شکستن تحریم های آمریکا را با تنظیم چنین سندی فراهم کردند جای تقدیر و تشکر دارد، بشرط اینکه متن سند و ضمائم آن به اطلاع عموم برسد.

برای افکار عمومی نیز سوال این است، سندی که به امضای مسئولین دو کشور رسیده، قرارداد است و یا تفاهم‌نامه ویا توافق‌نامه؟ و آیا این سند نقشه‌ی راه و شیوه نامه ای برای همکاری و زمینه‌ای برای مشارکت را ترسیم می کند و یا سندی است برای تسلط بیگانگان بر منافع ملی؟ پس لازم است با انتشار سند و برنامه های عملیاتی آن افکار عمومی را اقناع کنند.

پرواضح است در سطح بین المللی و در شرایطی که آمریکا، ایران اسلامی را تحت تحریم های ظالمانه قرار داده چنین اقدامی برای کشور دستاوردهای مهمی دارد.

خوب است که مردم شریف ایران اسلامی بدانیم که عملیاتی کردن این سند، نیازمند برنامه‌های عملیاتی و قرارداد‌های تعهدآور بین طرفین در خصوص هریک از طرح های پیش بینی شده در سند می‌باشد.

لذا دولت می بایست متن سند راهبردی ۲۵ ساله با چین را برای تنویر افکار عمومی منتشر تا شبهات برطرف و شایعات خنثی شود و نمایندگان مجلس نیز برای اطلاع موکلین حوزه انتخابیه نقش مجلس را درصورتی که این اقدام توافقنامه و یا قرارداد می‌باشد با رای احتمالی خود به اطلاع برسانند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه یادداشت خود نوشت: عزیزانی که دل در گرو ایران اسلامی دارند دلواپس این هستند که افرادی با شانتاژ و تبلیغات رسانه ای مانع از پیشرفت کشور شوند.

در انتقاد به برجام، دلواپسان را کاسبان تحریم خواندند و نتیجه آن شد که معلوم گردید چه گروه سیاسیِ وابسته به غرب نفع خود را از تحریم با دلارهای دولتی و ... به جیب زدند و جیب مردم را خالی کردند.

کسانی که با این سند راهبردی، که ماهیت آن با برجام کاملا متفاوت بوده، مخالفند را چه نام باید نهاد؟، شاید بهترین نام برای آنان دلواپسان پیروزی ایران در  برابر استکبار و دیکتاتورهای تروریست باشد.

سردار سجادیان در ادامه این یادداشت به افول اقتصادی و سیاسی آمریکا در منطقه غرب آسیا اشاره کرد و نوشت: 

این افول روز به روز آشکار تر می‌شود و با امضای سند همکاری چین و ایران، جهان پساغربی با اجرای برنامه های عملیاتی در منطقه غرب آسیا اعلام موجودیت خواهد کرد.

نگرانی آمریکا و غربگرایان از امضای سند راهبردی چین و ایران دغدغه های مهم آنان شده است.

آمریکایی ها و مزدورانشان، چنان دلسوز مردم ایران شده اند که اشک تمساح گونه شان، فقط صرورتشان را خیس می‌کند.

با تنظیم و اجرای برنامه عملیاتی سند راهبردی چین و آمریکا افول اقتصادی آمریکا در جهان را شاهد خواهیم بود.

دغدغه آمریکایی ها و غربگرایان داخلی مشخص کرد که این سند راهبردی دارای اهمیت و ارزش زیادی است و در آینده ضربه مهلکی را بر پیکر بزک کرده آمریکا در برابر ایران وارد خواهد کرد.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان