کد خبر: ۱۴۵۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۰
سهل انگاری که به قیمت جان هموطنان تمام می‌شود؛

بستری بیش از ۸۰۰ بیمار مثبت قطعی و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های استان فارس/خطر شیوع کرونا در فارس با افزایش سهل انگاری‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام هشدار نسبت به وضعیت کنونی و بالا رفتن آمار ابتلا و موارد بستری در بیمارستان های استان گفت: هم اکنون بیش از ۸۰۰ بیمار مثبت قطعی و مشکوک دارای علایم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۳۵ بیمار نیز با وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.
به گزارش سرویس اجتماعی و سلامت شیرازه، هر روز با نگرانی اخبار را از منابع مختلف دنبال می‌کنیم و چشم و گوشمان دوخته شده به تلویزیون تا از آمار کاهش یا افزایشی تعداد مبتلایان در شهر و استان خود باخبر شویم و مدام هم به دیگران توصیه میکنیم که مراقب باشند و نکات بهداشتی را رعایت کنند، اما پای عمل که می‌رسد انگار یادمان می‌رود که خود ما نیز ممکن است یکی از ناقلان این بیماری باشیم، به خصوص این روزها که صله رحم بهانه خوبی شده برای دید و بازدیدها و دور همی های عید.

تجربه ثابت کرده که هر جا دور همی، تجمع و کنار هم بودنها افزایش یافته پای کرونا نیز به این محافل باز شده و تعداد بیشتری قربانی گرفته است.

متاسفانه علی رغم تمام هشدارهای مجموعه بهداشت و درمان و تمهیدات پلیس در راستای محدودیتها و ممنوعیتها انگار هنوز چله نشینی کرونا پشت درب خانه هایمان را جدی نگرفته اند و همین امر موجب افزایش نگران کننده آمار ابتلا به کرونا شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این راستا با اعلام هشدار نسبت به وضعیت کنونی و بالا رفتن آمار ابتلا و موارد بستری در بیمارستان های استان گفت: هم اکنون بیش از ۸۰۰ بیمار مثبت قطعی و مشکوک دارای علایم کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۱۳۵ بیمار نیز با وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

مهرزاد لطفی با اشاره به اعلام وضعیت نارنجی برای شیراز و پنج شهرستان دیگر استان افزود: در حال حاضر هیچ شهری در استان وضعیت عادی ندارد و لازم است در شرایط کنونی، امسال روز طبیعت را در خانه، به دور از مهمانی های خانوادگی و مکان های شلوغ سپری کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون سه شهرستان داراب، زرین دشت و ارسنجان در وضعیت قرمز، شهرهای شیراز، مرودشت، سپیدان، کازرون، ممسنی و جهرم در وضعیت نارنجی و دیگر شهرها نیز در وضعیت زرد هستند، از افزایش ۵۰ درصدی پذیرش بیماران در بیمارستان های مرجع کووید ۱۹ طی روزهای اخیر خبر داد و اظهار کرد: موج چهارم بیماری نیز مانند موج های پیشین است، با این تفاوت که اکنون با گونه های جدید بیماری، مانند گونه انگلیسی نیز مواجه هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه از تکمیل ظرفیت بیمارستان حضرت علی اصغر(ع) و بیمارستان شهید دکتر فقیهی خبر داد و افزود: در همین راستا بار دیگر بخش هایی از بیمارستان شهید دکتر چمران را به ظرفیت تخت های کووید ۱۹ افزوده ایم و در حال آماده سازی دوباره بیمارستان پشتیبان نیز هستیم.

وی ادامه داد: به بیمارستان های قطب شهرستان ها برای آمادگی فراخوان داده شده و به بیمارستان های خصوصی و خیریه شیراز نیز اعلام آمادگی شده است.

لطفی با اشاره به وضعیت رنگبندی شهرهای استان و خطری که برای سلامت عمومی وجود دارد تاکید کرد: به دلیل وضعیت کنونی، حضور در مکان های شلوغ و پارک ها ممنوع است و علاوه بر هماهنگی های انجام شده با استاندار فارس و نیروهای انتظامی، از مردم می خواهیم در روز طبیعت ضمن حضور در منزل، از شرکت در دورهمی های خانوادگی و یا حضور در پارک ها و مکان های شلوغ خودداری کنند تا بتوانیم بحران کنونی را پشت سر بگذاریم.

ضریب اشغال تخت ICU بیمارستان های مرجع در حال حاضر بالای ۸۵ درصد  است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز از بالا رفتن آمار بستری بیمارستان ها و خطر شیوع پیک چهارم کرونا در فارس با افزایش سهل انگاری ها خبر داد و گفت: در روزهای اخیر بالاترین رقم ورودی به بیمارستان ها را داشته ایم، ضریب اشغال تخت ICU بیمارستان های مرجع در حال حاضر بالای ۸۵ درصد  است.

 اورنگ ایلامی اضافه کرد: آمار جانباختگان کرونا نیز تا حدودی در حال افزایش است و میزان بستری ها نیز حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است؛ به گونه ای که موارد روزانه بستری در بیمارستان های استان از میزان حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر به ۷۰۰ تا  ۸۰۰ نفر رسیده و موارد بستری در ICUها سه رقمی شده است.

وی با بیان اینکه در کنار مردم، تمام سازمان های مرتبط و نهادهای نظارتی باید دست در دست هم برای جلوگیری از شیوع بیشتر کروناویروس مشارکت کنند، اظهار کرد: مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و از حضور در تجمعات و سفرهای غیرضروری خودداری کنند، همچنین مبادی گردشگری کنترل و تجمعات در اماکن عمومی کنترل شود.

ایلامی در پایان یادآور شد: لازم است تمامی نهادها و سازمان ها برای کنترل این روند مشارکت کنند در غیر این صورت شاهد بروز موج چهارم کرونا با شدت بیشتری هستیم.

انتهای پیام/س


برچسب ها: سهل انگاری ، کرونا ، فارس
نظرات بینندگان