کد خبر: ۱۴۵۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۵ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۰

تمدید خودکار اجاره نامه‌های املاک در سال ۱۴۰۰

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز گفت: قرارداد‌های اجاره در سال ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا تمدید می‌شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، عقیل یزدان پناه نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز افزود: قرارداد‌های اجاره در سال ۱۴۰۰ و تا ۳ ماه پس از اعلام رسمی پایان کرونا همچنان به طور اجباری تمدید خواهد شد و مالکان نمی‌توانند مستاجران خود را جواب کنند.
 
وی گفت: هر مستاجری که مهلت اجاره نامه اش تمام شده باشد با قید ۲۰ درصد افزایش اجاره بها در شیراز و ۱۵ درصد در سایر شهر‌های استان، می‌تواند مجدد اجاره‌نامه خود را تمدید کند و نیازی به اسباب کشی نیست.
 
نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز با بیان این که این تصمیم ادامه بخشنامه شهریور ماه سال ۱۳۹۹ است، اظهارداشت: بر اساس این بخشنامه، افزایش اجاره بها برای تهران ۲۵ درصد، مراکز استان‌ها و کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و سایر شهر‌ها ۱۵ درصد است و صاحبخانه حق مطالبه بالاتر از این رقم را ندارد.

یزدان پناه با بیان این که صاحبخانه فقط به ۴ شرط می‌تواند حکم تخلیه منزل مستاجر را بگیرد، گفت: چنانچه مالک فرزند ارشد ذکور در شرف ازدواج داشته باشد، مستأجر اجاره بهایش را پرداخت نکرده باشد، مستأجر مشکلاتی همچون اخلاقی و یا مشکلاتی برای ملک ایجاد کرده باشد و یا آن که مالک ملکش را فروخته و به طور قطعی آن را انتقال داده باشد می‌تواند حق تخلیه منزل را بگیرد.

وی افزود: در غیر این صورت مالک نمی‌تواند مستاجر را جواب کرده و او را مجبور به اسباب کشی کند.

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک شیراز  ادامه داد:  پارسال اجاره بها در شیراز به طور میانگین بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بالا رفت و به سختی در حاشیه‌های مناطق پایین شهر شیراز یک واحد ۷۰ متری با رهن ۱۰ میلیون تومانی و اجاره یک میلیون تومانی پیدا می‌شود که این رقم در مناطق شمال شهر شیراز به ۱۰۰ میلیون تومان رهن و ۴ میلیون تومان اجاره بها هم می‌رسد.

یزدان پناه با بیان این که ۶۰ تا ۷۰ درصد سبد هزینه‌ای خانوار‌ها اجاره بها است، گفت: متاسفانه کمر قشر ضعیف جامعه زیر هزینه‌های سنگین اجاره خم شده و باید فکری برای این وضعیت بشود.

انتهای پیام/ر
نظرات بینندگان