کد خبر: ۱۴۵۵۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
گیاهان دارویی میراث منطقه‌ای؛

آغاز برندسازی آویشن شیرازی گیاه بومی استان فارس در کشور/ گسترش و افزایش سطح زیرکشت یکی از راه‌های تشویق کشاورزان به کاشت گیاهان دارویی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: یکی از راه‌های تشویق کشاورزان به کاشت گیاهان دارویی، گسترش و افزایش سطح زیرکشت است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، از آنجا که به لحاظ نقطه نظر تاریخی، گیاهان اهمیت فراوانی در توسعه جوامع داشته اند و تحقیقات وسیعی برای یافتن فرآورده‌های گیاهی در طول تاریخ انجام شده، همچنین بسیاری از اطبا طب سنتی، گیاهان دارویی را میراث منطقه‌ای ولی با اهمیت جهانی می‌دانند که ثروتی عظیم به جهان ارزانی داشته است، توجه به این محصولات به خصوص در شرایط کنونی حائز اهمیت است.

در همین راستا کشور ما نیز با توجه به سابقه تاریخی و تجارب مصرف تحقیقات جدید و آزمایش‌های بالینی می تواند اقدام به تولید گسترده داروهای گیاهی نماید.

در این گزارش بر اهمیت و جایگاه، کشت و فراوری گیاهان دارویی پرداخته و آن را از منظر پزشکی و... مورد بررسی و تحلیل قرار داده‌ایم.

در ابتدا با حسین پژمان رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس در خصوص سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان به گفتگو نشسته‌ایم.

سطح زیر کشت گیاهان دارویی در فارس همچنان رو به توسعه و افزایش است

حسین پژمان با بیان اینکه حدود 18هزار هکتار گیاهان دارویی طبیعی و اهلی شده در استان فارس کشت می‌شود، گفت: سطح زیر کشت گیاهان دارویی در فارس همچنان رو به توسعه و افزایش است.

وی با بیان اینکه این روند همچنان رو به توسعه است، اظهار کرد: در حال حاضر نیز به دنبال گونه های جدیدی از این گیاهان هستیم به طور مثال قبلا گل محمدی و زعفران در دستور کار ما بود اما اکنون در پی کاشت و پرورش سیاهدانه، آویشن شیرازی و.... هستیم.

آغاز برندسازی آویشن شیرازی گیاه بومی استان فارس در کشور/ گسترش و افزایش سطح زیرکشت یکی از راه‌های تشویق کشاورزان به کاشت گیاهان دارویی است

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس اظهار کرد: یکی از راه‌های تشویق کشاورزان به کاشت چنین گیاهانی، گسترش و افزایش سطح زیر کشت است به گونه‌ای که در شهر بیضا کاشت سیاهدانه از چند متر مربع به بیش از 2هکتار رسیده تا مردم ببینند این گیاه جنبه تجاری و صرفه اقتصادی هم دارد.

پژمان، به کاشت آویشن شیرازی به عنوان گونه جدیدی از گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: این گیاه صرفا برند شیراز است و اکنون در دستور کار داریم تا در قالب طرح های فایلی حداقل در پنج هکتار اجرا شود و در تولید نشاء آن نیز در درصدی یارانه به کشاورز پرداخت می‌کنیم تا کمکی به آنها شود.

وی تصریح کرد: مهم این است که ارزش افزوده این محصولات را بالا ببریم و تنها راه، هم ایجاد زنجیره هاست تا تولید کننده بداند چه چیزی را با چه کیفیتی باید کشت کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی فارس در پایان بر روی بسته‌بندی و فراوری اینگونه محصولات تاکید و اظهارکرد: در حال حاضر کارخانه‌هایی هستند که این کار را انجام می‌دهند اما بیشترین توجه ما بر روی کارخانه‌هایی است که بتوانند زنحیره صفر تا صد را دهند که از تولید نشاء و تامین نهاده و کشت شروع می‌شود و تا برداشت، بسته بندی و بازار فروش ادامه دارد.

استان فارس به دلیل چهار فصل بودن می‌توان انواع گیاهان دارویی را در آن کشت کرد

در ادامه به سراغ یکی از جوانان کارآفرینی رفته ایم که موفق به ایجاد و حفظ این زنجیره در تولید گیاهان دارویی شده و اولین و تنها کارخانه ای است که در کشور، زنجیره تولید، بسته بندی، فراوری و بازاریابی را ایجاد کرده است.

سید علی اصغر مصطفوی مدیر عامل جوان کارخانه اسپادرایمون پاسارگاد در گفتگو با خبرنگار «شیرازه» در ابتدا به مزیت گیاهان دارویی و تاثیر مستقیم آن بر روی تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بیماری‌های مختلف از جمله کرونا اشاره کرد و گفت: همانطور که در کتاب طب سنتی اسلامی ابن سینا آمده، گیاهان دارویی مزیت بسیاری دارند که این مزیت‌ها به دو دسته مزیت کشت و مزیت دارویی تقسیم می‌شوند.

وی افزود: مزیت کشت عبارت است از قابل کشت بودن و از آنجا که ایران یک منطقه خوش آب و هوا است، اقلیم مناسبی برای کشت این گیاهان دارد، همچنین استان فارس به دلیل چهار فصل بودن می‌توان انواع گیاهان دارویی را در آن کشت کرد.

مصطفوی با اشاره به اینکه در فارس نیز هر شهرستانی نوع آب و هوا و خاک آن با هم فرق می کند، اظهار کرد: پس باید اقلیم شهرستان ها را به دست آورد تا مشخص شود در هر شهرستان چه نوع گیاهی کاشته شود و علت آن هم این است که بازدهی کمی وکیفی محصول به لحاظ ماده موثری که در خاک وجود دارد، بالا می رود.

آغاز برندسازی آویشن شیرازی گیاه بومی استان فارس در کشور/ گسترش و افزایش سطح زیرکشت یکی از راه‌های تشویق کشاورزان به کاشت گیاهان دارویی است

گیاهان دارویی همانند گندم نیستند که خرید تضمینی داشته باشند

به گفته وی انواع گیاهان دارویی برای انواع بیماری‌ها مناسب است و این در حالی است که این گیاهان به سه صورت دمنوش، عرقیات و عصاره‌گیری جهت تولید داروهای گیاهی و گیاهان دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این مدیر عامل جوان در ادامه به تاثیر گیاهان بر روی پیشگیری از کرونا و دیگر بیماری‌ها اشاره کرد و افزود: برخی گیاهان موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و در نهایت جلوگیری از بیماری هایی می شوند که به طور خاص سیستم ایمنی بدن را درگیر و تضعیف می‌کنند.

مصطفوی به مشکل موجود سد راه کشاورزان برای تولید اینگونه گیاهان هم اشاره و عنوان کرد: این محصولات همانند گندم نیستند که خرید تضمینی داشته باشند به همین خاطر کشاورز به خاطر ترس از بازاریابی و نبود بازار فروش چندان رغبتی به تولید و کاشت آن نشان نمی‌دهد، این در حالی است که اگر مجموعه هایی در کشور راه‌اندازی شوند که زنجیره‌های ارزش تامین، تولید و بسته بندی و فروش داشته باشند استقبال بیشتری از کشت گیاهان دارویی خواهد شد.
 
این جوان کارآفرین که با به کارگیری چندین نیرو به اشتغالزایی استان نیز کمک کرده است، به مجموعه اقدامات صورت گرفته اشاره کرد و گفت: در این شرکت که بزرگترین و تنها دارنده زنجیره ارزش گیاهان دارویی در کشور است، کارهایی مثل آموزش کاشت گیاهان دارویی، تامین نهاده، تولید نشاء و محصول، فرآوری، بسته بندی، عصاره‌گیری و بازاریابی داخلی و خارجی انجام می‌شود.

آغاز برندسازی آویشن شیرازی گیاه بومی استان فارس در کشور/ گسترش و افزایش سطح زیرکشت یکی از راه‌های تشویق کشاورزان به کاشت گیاهان دارویی است

آویشن شیرازی یک محصول کاملا بومی استان فارس است

وی ادامه داد: علاوه بر کشت گیاهان، برون سپاری نیز انجام می‌شود به این شکل که با بستن قرارداد خرید تضمینی کشاورزان را ترغیب به کشت می‌کنیم.

مصطفوی با بیان اینکه گیاهان دارویی یک بحث چند وجهی است و تنها در تولید دارو خلاصه نمی‌شود، اظهار کرد: این محصولات چند وجهی و زنجیره ای هستند و در غذا، تولید لوازم آرایشی بهداشتی، تولید دارو و غذای دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گفته وی، در حال حاضر این کارخانه با همکاری وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی فارس در تولید آویشن شیرازی که یک محصول کاملا بومی استان فارس است و قبلا تنها در مراتع وجود داشته فعالیت دارد و اکنون تولید نشاء و کاشت انجام می‌دهد.

وجود بیش از هزار نوع گیاهان دارویی در کشور

مصطفوی به وجود بیش از هزار گونه گیاه دارویی در کشور اشاره کرد و گفت: از این تعداد حدود 120 نوع محصول شناسایی شده که 12نوع آن را در مجموعه خود در دستور العمل تولید و کاشت قرار داده که در دنیا پر مصرف‌ترین هستند.

به گفته این مدیرعامل، بابونه، گل گاوزبان، آویشن شیرازی، نعنا فلفلی، استاخدوس، گل همیشه بهار، گل مریمی و... گیاهانی هستند که نه تنها در بازار داخلی بلکه در دنیا پر فروش هستند به همین خاطر این کارخانه در تولید، بسته بندی، عصاره گیری، عرقیات و صادرات این محصولات در کشور پیشگام است.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
هادی رادمرد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۰
0
بزرگترین دروغ رو گفتن بدون تحقیق متاسفانه جهاد کشاورزی هیچ حمایتی نمیکنه و خریدار تضمینی اویشن شیرازی هم هست من خودم اویشن شیرازی برگ پهن کاشتم امسال به امید خدا برش اول ما رسیده و با وجود اینکه سرما خسارت وارد کرد ولی دل سرد نشدیم به خاطر اینکه هیچ وقت به جهاد کشاورزی هیچ امیدی نداشته و نداریم و با وجود اینکه قول همکاری و کمک کردن ولی هیچ
هادی ۰۹۱۷....۸۳۱