کد خبر: ۱۴۵۵۴۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
«شیرازه» گزارش می‌دهد:

وقتی آمر به معروف مردمی توسط اصناف مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد/ هیچ شخص حقیقی و یا حقوقی حق ایجاد مانع در راه اجرای فریضتین الهی امر به معروف و نهی از منکر را ندارد/ مدیر اصلی مجتمع خلیج فارس پاسخگو باشد

این بار قصه از اینجا آغاز می شود که در واپسین روزهای سال ۱۳۹۹ زوج جوانی در مجتمع تجاری خلیج فارس به امر به معروف و نهی از منکر لسانی و مهربانانه می پردازند که توسط اصناف مورد ضرب و شتم قرار می گیرند و مامورین حراست با کمال بی‌توجهی از ورود به درگیری امتناع می‌کنند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، امر به معروف و نهی از منکر یک فریضه واجب در دین اسلام همانند نماز، روزه و... است حتی در کشور عزیزمان چند تن از مردم که به این واجب دینی عمل نموده‌اند از سوی خاطیان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به درجه شهادت نائل آمدند.

این بار قصه از اینجا آغاز می شود که در واپسین روزهای سال ۱۳۹۹ زوج جوانی در مجتمع تجاری خلیج فارس به امر به معروف و نهی از منکر لسانی و مهربانانه می پردازند که توسط اصناف مورد ضرب و شتم قرار می گیرند.

سلیمان مهدوی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس در مصاحبه اختصاصی با این رسانه گفت: در سوره لقمان قرآن کریم صبر بر آزار و اذیت هایی که یک مسلمان مومن در راه اجرای این دو فریضه می بیند، از نشانه های عزم و اراده ثابت و محکم ذکر شده است؛ در کشور عزیز اسلامی مان نیز شاهد آن هستیم که گهگاه تعدادی از کسانی که به این واجب الهی عمل نموده‌اند از سوی خاطیان وجاهلان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و حتی به درجه رفیع شهادت نائل شده اند.

مهدوی پیرامون یکی از همین رویدادها در شهر شیراز توضیح  داد: در روزهای پایانی سال ۹۹ خانمی که به عنوان یکی از آمرین مردمی همراه با همسرش، تذکر لسانی توام با احترام و رفتار دلسوزانه و مهربانانه در مجتمع تجاری خلیج فارس شیراز انجام داد مورد توهین، هتک حرمت و جوسازی فردی که مرتکب منکر شده بود، قرار گرفت.

دبیرستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر فارس با اشاره به اینکه جدای از فردی که منکر را انجام داده، متاسفانه برخی از اصناف مجتمع با جو سازی و تحریک دیگران، شروع به ایجاد جنجال نمودند، اظهار داشت: متعاقب آن تعدادی از مغازه داران به این زوج جوان جسارت کردند و از انجام امر به معروف و نهی از منکر ممانعت بوجود آوردند و افراد آمر را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

به گفته مهدوی، این اقدام متخلفان جدای از اینکه از نظر معنوی گناه محسوب می گردد، به منزله  از بین بردن شرایط برای انجام کارهای خیر و عمل به واجب الهی می باشد لذا طبق قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که مصوبه مجلس شورای اسلامی است و به تصویب شورای نگهبان رسیده،  این اصناف از اجرای قانون جلوگیری کرده اند‌.

این مقام مسئول، تصریح کرد: با استفاده از دوربین ها و گزارشات مردمی، مغازه‌هایی که موثرتر بودند در ضرب و شتم این آمران با همکاری نیروی انتظامی شناسایی شدند و مغازه‌ها پلمپ شده است.

پلمپ مغازه ها توسط نیروی انتظامی
پلمپ مغازه ها توسط نیروی انتظامی


مهدوی بابیان اینکه امر به معروف در مراحل قلبی، زبانی و نوشتاری وظیفه همه آحاد مردم، و دولت است، خاطرنشان کرد: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر بنا بر همین قانون موظف است از عملکرد صحیح آمران به معروف و ناهیان از منکر دفاع کنذ؛ لذا پس از بررسی های صورت گرفته شرایط امر به معروف محرز شد و در موضوع ضرب و شتم آمر به معروف وناهی از منکر در مجتمع خلیج فارس انجام ، و حمایت های لازم از این افرد انجام شده است و می شود.

وی اضافه کرد: پرونده قضایی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل شد و روال قانونی در حال انجام است، اکنون فردی که منکر را انجام داده شناسایی شده و اصلا راضی نیستیم خلاف قانون نسبت به هر دو طرف اعمال شود.


بنا به عقیده دبیرستاد امربه معروف و نهی از منکر فارس؛ امر به معروف و نهی از منکر در دو مرحله اول ودوم باتوجه به "ظاهر اجتماع" است یعنی اینکه هیچ آمری حق تجسس ندارد و اگر منکری را مشاهده نمود می تواند امر به معروف ونهی از منگر نماید.

مهدوی با بیان اینکه ماده سوم قانون حمایت می گوید امر به معروف و نهی از منکر ناظر به رفتاری است که علنی بوده ، می باشد، گفت: در مرحله اول و دوم امر به معروف تجسس نداریم و همه آحاد مردم مجاز هستند این فریضه الهی را انجام دهند.

وی، امر به معروف و نهی از منکر را همانند نماز، روزه و... از واجبات دینی دانست و اظهار داشت: کسی این حق را ندارد که مانع عبادت مردم شود، قانون بر این موضوع صحه گذاشته و در ماده دوم قانون حمایت آمده که امر به معروف و نهی از منکر یعنی دعوت و، واداشتن دیگران به معروف و نهی و بازداشتن از منکر است.

به گفته این کارشناس حوزه امر به معروف و نهی از منکر، مرحله عملی (سوم)امر به معروف و نهی از منکر مربوط به نظام و مجموعه هایی حاکمیتی که قانون مشخص کرده می باشد؛ در تمام شهرستان های استان فارس شعبه ویژه رسیدگی به  پرونده های امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه قضایی مشخص و حمایت از آمرین صورت می گیرد. 


وقتی آمر به معروف مردمی توسط اصناف مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد/ هیچ شخص حقیقی و یا حقوقی حق ایجاد مانع در راه اجرای فریضتین الهی امر به معروف و نهی از منکر را ندارد/ مدیر اصلی مجتمع خلیج فارس پاسخگو باشد


مدیریت کجاست؟ جذب مشتری یا حفظ کرامات انسانی و ارزش های اجتماعی اسلامی؟

وی با اشاره به موضوعات مختلف در پرونده مجتمع خلیج فارس گفت: مدیریت مجتمع خلیج فارس به حراست اعلام کرده که حق دخالت در چنین موضوعاتی ندارید! وقتی آمر به معروف از مآمورحراست مجتمع برای جلوگیری از ضرب و شتم درخواست کمک می کند اما وی برای نجات جان یک انسان وحمایت از آمر و همکاری خودداری می کند!

مهدوی ادامه داد: درست است مجتمع خلیج فارس یک مجتمع تجاری و تفریحی می باشد اما باید شئونات اسلامی را رعایت کند و وضعیت  کنونی این مجتمع های تجاری و تفریحی به خاطرسوء مدیریت و عدم آموزش وآشنایی باقوانین جاری و حقوق فردی واجتماعی مدیران می باشد که این اتفاقات ناگوار می افتد دستگاههای مستدل باید مسولیت وناظر بر این مجتمع ها و صنوف این هنجارشکنی ها را بپذیرند وپاسخگو باشد. والویت در اجرای فریضتین مسولین هستند.

دبیرستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر فارس تشکیل شورای امر به معروف در مجتمع های اقتصادی، تجاری ،فرهنگی ،علمی ،آموزشی ،هنری ،مذهبی ،آموزشی ،درمانی و.... را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: مجتمع ها بر اساس قانون موظف هستند که شورای امر به معروف و نهی از منکر را با ریاست بالاترین مقام مجموعه راه اندازی نمایند و با هماهنگی ستاد امربه معرف کارآمد نمایند و اگر مدیران مجتمع خلیج فارس طبق قانون این شورا را تشکیل داده بودند وضعیت اینچنین نمی شد.

وقتی آمر به معروف مردمی توسط اصناف مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد/ هیچ شخص حقیقی و یا حقوقی حق ایجاد مانع در راه اجرای فریضتین الهی امر به معروف و نهی از منکر را ندارد/ مدیر اصلی مجتمع خلیج فارس پاسخگو باشد

وی با بیان اینکه مدیران این مجموعه در احیای فریضتین همت گمارند وضعیت تغیر خواهد کرد وکسب وکار رونق بیشتر می گرفت، بیان داشت: انتظار ما از مسئولین امر این است که همان طور می‌گوییم اول امربه معروف مسئولین بپردازیم؛ مدیران این مجتمع هایی که در آن موارد ضداخلاقی رخ می دهد و هیچ عکس العملی ندارد مورد بازخواست قرار گیرند، کسی که مالک یا مدیر این مجتمع است چرا نباید پاسخگو باشد؟

به عقیده این مقام مسئول؛ دستگاه قضایی باید رئیس مجتمع را برای تشکیل ندادن شورای امر به معروف و نهی از منکر بازخواست کند چرا اینکه اصناف باید آموزش های لازم در خصوص امر به معروف و نهی از منکر را ببینند تا شاهد ریختن چایی داغ بر روی آمر به معروف و نهی از منکر نباشیم!

مهدوی با طرح این پرسش که مگر مدیر مجتمع خلیج فارس مقید به قانون و شونات اسلامی نیست؟ یا سهل انگاری میکند بیان داشت: واقعا چه کسی باید پاسخگو باشد. ظاهرا مجتمع برای درآمد بیشتر و تمام توان خود را می گذارد ولی برای اجرای اخلاقیات بنابر فطرت انسانی تلاش قابل قبولی ندارد و نسبت به سرقت های مادی حراست مجتمع قوی عمل می کند ولی هنگامی که توسط اندک افرادی که با هرزگی و لاابالی گری و ولنگاری اقدام به دزدیدن ایمان و ذهن مردم میکنند،حراست مجتمع هیچگونه اقدامی نمی نماید،بلکه مامورین حراست تابع مجتمع دستور ندارند جلوگیری از دزدی اعتقادی نمایند.
 
مهدوی تصریح کرد: مدیر اصلی مجتمع خلیج فارس باید به دلیل وضعیت نامناسب این مجتمع پاسخگو باشد و از دستگاه قضایی خواهشمندیم در این مورد بررسی های لازم را انجام دهد وبرخورد شایسته انجام پذیرد
 
دبیرستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر فارس تصریح کرد: برخی از کاسبان احساس می کنند امر به معروف و نهی از منکر مانع کسب و کارشان است و با هر نوع روشی به دنبال جذب مشتری هستند اما در صورتی که این تفکر و احساس غلط است. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اصل امر به معروف، نفرت نسبت به گناه و محبت نسبت به گنهکار است؛ رونق اقثصادی میآورد اظهار داشت: امام محمد باقر(ع) می فرمایند که با امر به معروف و نهی از منکر زمین‌ها آباد می شود وکسبها حلال وهمه چیز سامان میگیرد لذا وقتی نوع فیزیک بعضی از محلهای کسب با چینش اقلام در دکور مغازه ها خلاف مقررات وشئونات باشد منکر است، کسب هم خراب می شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای امر به معروف نمی تواند تعرض به مسکن، مال، جان، حریم خصوصی و حقوق اشخاص گردد، افزود: ما قصد تخریب نداریم اما باید بررسی شود که در مراکز تجاری ناهنجاری های اجتماعی تبلیغ  و عادی سازی می‌شود و حیای اجتماعی را کاهش می دهد و نسبت به این مسئله مسئولین نظارتی اداره کل صنعت و معدن و اتاق اصناف و دیگر باید مدیران مرتبط پاسخگو باشند.



باید در اتاق اصناف استان فارس یک تحول اساسی صورت گیرد

دبیرستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر فارس در پاسخ به سوالات خبرنگار شیرازه مبنی بر "نظارت دستگاه های متولی" گفت: قطعا صنعت و معدن و اتاق اصناف در بُعد نظارتی مقصر هستند؛ بروید عملکرد اتاق اصناف را در بُعد نظارتی بسنجید. 

وی خطاب به مسئولان نهاد های نظارتی بر اصناف، تاکید کرد: فروشنده و نوع دکوراسیون  مغازه ها را اصلاح کنید، اصلا وظیفه این نهاد ها همین است؛ در مرحله سوم حاکمیتی و سلبی امر به معروف و نهی از منکراست که پلیس اماکن ورود می کند لذا آخر خط است، قبل از آن وظیفه نهاد های بازرسی و نظارتی بوده که اصناف را آموزش دهند و از وقوع منکرات جلوگیری کنند و قوانین را رعایت نمایند و از مردم عزیز میخواهیم که در مرحله اول نسبت به مسولین  مطالبه قاطع و مودبانانه ونسبت به مردم رفتار مهربانانه داشته باشیم و بی تفاوت نباشیم.

مهدوی ادامه داد: به گفته دبیرستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر فارس، مسائل مختلفی در اصناف وجود دارد که پیگیری های لازم انجام شده اما در اصناف استان فارس باید یک تحول بزرگ صورت گیرد تا احساس مسئولین در قبال قانون و احکام شریعت محسوس تر گردد.

امربه معروف و نهی از منکر آزادی بیان مردم از جانب خداوند است 

مهدوی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک نوع آزادی بیان است، ابراز داشت: آزادی بیان خداوند متعال عطا فرموده است و بایستی بر اساس منطق و فلسفه و اخلاق اسلامی باشد. امر به معروف برای تعالی بخشیدن است و ما از مردم حمایت می کنیم و آمر ستاد احیای امر به معروف خود مردم هستند.

دبیرستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس با اشاره به ابعاد امنیت در جامعه گفت: مردم باید امنیت عمومی، سیاسی، معنوی و اجتماعی و اعتقادی داشته باشند لذا امنیت همه جانبه در سایه انجام امر به معروف و نهی از منکر محقق می شود.

در صورت عدم حمایت ستاد، خبرنگاران مطالبه کنند

وی خبرنگاران و اصحاب رسانه را آمران به معروف و ناهیان از منکر دانست و افزود: اگر  اتفاقی را مشاهده کردند که مصداق امر به معروف باشد و انجام شد، حادثه ای برای آمر رخ داد و ستادهای  امر به معروف و نهی از منکر ورود نکردند، خبرنگاران از ستاد استان و شهرستانها مطالبه  وپرسش کنند اما شرط این است که مردم گزارش را به ستاد ها رسانده باشند؛ مدیریت حمایت ومعاضدت ستاد اماده انجام وظیفه حتی در روزهای تعطیل می باشد.

این مقام مسئول با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی امر به معروف گفت: دوره های آموزشی برای عموم مردم و اقشار مختلف برگزار کرده ایم و آمادگی برگزاری کلاس های آموزشی مجازی داریم و در حال انجام می باشد.

مهدوی در پایان سخنان خود خطاب به مردم عزیز وصبور گفت: مردم، برای پاک ماندن باید هزینه بدهیم و امر به معروف و نهی از منکر هزینه نیست اما ممکن است مثل این دو آمر اتفاقاتی رخ دهد که اولا به واجب خداوند عمل کرده اید و ثواب آن محفوظ است، ثانیا ما موظف هستیم از تک تک آمرین و آحاد مردم بدون نگاه سیاسی ، قومیتی و...در اجرای فریضتین حمایت فاطع داشته باشیم. 

وی در پرسشی از مردم سوال کرد: مردم و اهل انصاف و خرد، خود قضاوت کنند زمانی فردی در حال اقامه نماز است و افرادی بیاین و سجاده را از زیر پای نمازگزار بکشند انصافا مردم و حاکمیت باید از چه کسی حمایت کند؟ امر به معروف و نهی از منکر نیز همانند نماز است و مردم اهل خرد و حاکمیت باید از شخصی که مودبانه و مهربانانه فریضه امر به معروف و نهی از منکر را انجام می دهد و مورد توهین و اهانت و تعرض قرار میگیرد چه وظیفه ایی دارد؟ قضاوت را به خود شما می‌سپارم.

انتهای پیام/ح/ر


برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
0
حجاب تو شیراز معنی نداره اتاق اصناف واقعا هیچ مسولیتی نمی پذیره
محمد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
0
منکرات در شیراز زیاد است و اغلب مردم حتی حزب اللهی ها بی تفاوت شده اند
متاسفانه جامعه دید خوبی نسبت به آمران به معروف و ناهیان از منکر ندارد
تا زمانی که زمینه لازم فراهم نشده جلو گیری از منکرات باید توسط نیروی انتظامی و دیگر نهاد های مسئول انجام شود
اینکه هر روز در جایی از کشور ناهی از منکری را بکشند یا مجروح کنند کار پیش نمی رود
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
0
چند وقت پیش رفته بودیم مجتمع وقت نماز رفتیم حسینیه مجتمع بسیار مرتب و خوب و نماز جماعت برقرار. از مدیران مجتمع که به نماز اهمیت دادند صمیمانه سپاسگزارم
سعید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
0
به قول مرحوم آیت الله حائری شیرازی، بحث نهی از منکر هست نه نهی از حرام. یعنی باید حرام تبدیل به منکر شود بعد نهی از منکر کرد. وقتی برخی از مردم از فعل حرام حمایت کردند یعنی تبدیل به منکر نشده است.