کد خبر: ۱۴۵۵۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
چالش های عملیاتی شدن شعار سال:

دولت در اجرای شعارهای سال رهبری بسیار بد عمل کرده است/ پشتیبانی از تولید با شعار تحقق نمی‌یابد

عضومجمع نمایندگان فارس با بیان اینکه واقعا شرایط امروز جامعه ما نشان دهنده این است که دولت در اجرای شعارهای سال رهبری بسیار بد عمل کرده است، با صراحت اعلام کرد: قطعا اگر چه دولت عملکرد قابل قبولی نداشته اما انتظار بسیارزیادی است که دولتی که در انجام حداقل ها مغفول و نافرجام بوده بتواند به شعارهای سال رهبری عمل کند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، یکی از برکات نظام جمهوری اسلامی شعارهای اول سال است که بوسیله مقام معظم رهبری برای ملت ایران بیان می شود که برای پیشبرد اهداف نظام اسلامی راهگشاست.

شعار هایی که اگر دولت تنها به حک کردن بر روی بنرها و سربرگ ادارات اکتفا نکند و همت ویژه ای برای اجرای آنها به خرج دهد، می تواند هر سال را بهتر از سال قبل برای ملت ایران رقم بزند.

از اوایل دهه ۸۰ عنوان و شعارهای مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب برای سالها با مفاهیم اقتصادی عجین شده است، به طوری که در سال ۸۰ اشتغال آفرینی، سال ۸۸ اصلاح الگوی مصرف، سال ۸۹ کار مضاعف، همت مضاعف و دهه ۹۰ هم سراسر با مفاهیم و عناوین اقتصادی نامگذاری شد.

سال ۹۰ شعار سال جهاد اقتصادی، ۹۱ تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، سال ۹۵ و ۹۶ اقتصاد مقاومتی، ۹۷ حمایت از کالای ایرانی، ۹۸ رونق تولید، ۹۹ جهش تولید و امسال نیز تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری شد، به این ترتیب عملا شعار سال ۱۴۰۰ در راستای نامگذاری حدود دو دهه اخیر به ویژه رونق و جهش تولید است.

دولت در اجرای شعارهای سال رهبری بسیار بد عمل کرده است/ پشتیبانی از تولید با شعار تحقق نمی‌یابد

امسال نیز همانند سال های گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز از سال 1400در سخنرانی زنده تلویزیونی خطاب به ملت شریف ایران، با تبیین وظایف اساسی دستگاهها و مردم برای تحقق شعار سال و حمایت تولید و رفع موانع آن، سیاست اعلامی در قضیه برجام یعنی لغو تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن قبل از بازگشت ایران به تعهدات برجامی را تخطی‌ناپذیر خواندند و در ادامه، با اشاره به محقق نشدن کامل شعار سال گذشته یعنی جهش تولید، فرمودند: شعار امسال این است؛ "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" پس بایستی تولید را محور کار قرار دهیم، حمایت های لازم را انجام دهیم و مانع ها را از سر راه تولید برداریم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بحث ضرورت رفع موانع تولید به مواردی همچون واردات بی‌رویه، قاچاق کالا و رفع مقررات زائد اشاره کردند و افزودند: افزایش قدرت خرید مردم، قطع دست واسطه‌ها، مبارزه با فساد و اصلاح نظام بانکی و گمرکی از عمده ترین اقدامات لازم برای تحقق شعار سال است که اگر این کارها با جدیت دنبال شود، یقیناً امسال تحولی در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود.

 صد البته که این تحول در صورتی ایجاد خواهد شد که علاوه بر مسئولان، مردم نیز با همت واراده خود و رفتن به سمت محصولات ایرانی گام های موثری در پشتیبانی از تولید داخلی بردارند.

دولت در اجرای شعارهای سال رهبری بسیار بد عمل کرده است/ پشتیبانی از تولید با شعار تحقق نمی‌یابد

فعال سازی تولید و رفع موانع به همت مسئولین و مردم محقق می‌شود

در این راستا نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری نیز در گفتگو با «شیرازه» حرکت مردم به سمت کالا های ایرانی و تولید داخل را یکی از راههای داشتن یک اقتصاد پویا و فعال دانست و گفت: ملت ما باید کالای خارجی و قاچاق را تحریم کنند چرا که اگر مردم به کالاهای قاچاق میدان ندهند، یقینا بازار قاچاق کساد می شود لذا هم مردم و هم مسئولین باید در زمینه رفع موانع و فعال سازی تولید تلاش کنند.

آیت الله علی اکبر کلانتری نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به انتخاب شعار امسال توسط رهبرمعظم انقلاب مبنی بر تلاش در تحقق تولید داخلی و رفع موانع تولید اشاره کرد و افزود: شعار سال ۱۴۰۰ توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها اعلام شده است و هرشعاری که در اول هر سال توسط ایشان تبیین می شود، حتما زمینه و حکمتی دارد.

وی انتخاب این شعار را نشان دهنده عدم پشتیبانی لازم از تولید دانست و اظهار کرد: هرچند کارهایی در سال گذشته با هدف تولید و جهش تولید انجام شده اما پشتیبانی لازم صورت نگرفته و موانع بر سر راه تولید برداشته نشده است.

آیت الله کلانتری با بیان اینکه برخی از پشتیبانی‌ها از سوی مردم با خرید کالاهای داخل و بی رقبتی نسبت به کالای خارجی و قاچاق امکان پذیر می‌شود، تصریح کرد: از سوی دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مرتبط با این امر باید پشتیبانی لازم را انجام دهند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه پشتیبانی مصادیق گوناگونی مثل فکری، فرهنگی، تبلیغی، رسانه‌ای و اجتماعی دارد، عنوان کرد: در خصوص پشتیبانی رسانه ای از تولید داخلی، باید رسانه های کشور ائم از رسانه های مکتوب و برخط در این زمینه فعال باشند و مردم را به خرید کالای داخلی تشویق کنند حتی تبلیغ چند دقیقه ای و چند خطی بسیار تاثیرگذار است.

کلانتری، اولین مرحله رفع موانع تولید را شناسایی و تحقیقات دقیق توسط متخصصین و مسئولین مرتبط عنوان کرد و افزود: اگر چنین رخ ندهد، برنامه ریزی صحیح در راه پیشرفت تولید میسر نمی‌شود، همچنین در زمینه اقتصادی موانعی وجود دارد و اکثر آن ها مثل  قوانین دست و پاگیر، نظام بروکراسی و... به چشم قابل مشاهده هستند لذا علاقه مندان به تولید و انسان های با انگیزه را در گام اول شروع کارشان بی‌رغبت می کند.

وی پر رونق بودن بازار قاچاق را از دیگر عوامل بسیار مهم مانع در تولید داخلی معرفی کرد و گفت: کالاهای ارزان اما بی‌کیفیت در بازار اشباع می شود و کالای مرغوب ایرانی فروش نمی رود.

بنابه عقیده این استاد دانشگاه، عدم پرداخت و تبعیض تسهیلات مناسب توسط بانک ها یکی دیگر از موانع تولید است که بانک ها در خیلی از موارد به دنبال کارهای آسان شبیه به دلالی هستند درصورتی که این کار موجب ضرر به تولید می شود، تسهیلات را بعضاً به افرادی می‌دهند که بدون تخصص و بی تعهد هستند.

آیت الله کلانتری وجود روحیه تنبلی و بی انگیزگی در تولید به دلیل نبود مواد خام را از دیگر سنگ های پیش پای صنعتگران برشمرد و اظهار کرد: البته کشور ایران به دلیل وجود مواد خام غنی است اما متاسفانه گاهی خوب استفاده نمی شود و خام فروشی شکل می گیرد.

یکی دیگرازموانع تولید، بی تدبیری در واردات مواد اولیه و کمیاب است که کلانتری به آن اشاره کرد و افزود: مسئولین امر باید نسبت به رفع این موضوع اهتمام لازم را داشته باشند.

به گفته نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری، «عدم خودباوری و بی توجهی به تولیدات داخل» در فرهنگ بعضی از افراد وجود دارد که به کالاهای خارجی اطمینان بالایی دارند، درصورتی که کالای ایرانی ممکن است کیفیت بهتری داشته باشد لذا از خرید تولید داخل امتناع می کنند.

وی با تاکید براینکه باید موانع از سر راه تولید برداشته شود تصریح کرد: از مسئولین انتظار داریم که صرفا به شعار اکتفا نکنند و در فضای حقیقی از تولید پشتیبانی داشته باشند، لذا می بایست با عملکرد فوری این موانع را شناسایی و درصدد رفع آنها باشند تا انگیزه ها برای تولید بالا برود.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در پایان به این نکته نیزتاکید کرد که عمل کرد فوری نباید در دستورات و بخشنامه خلاصه شود بلکه با اقدام انقلابی امکان پذیر است،

و اما در سال جدید که به عنوان "تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها" نامگذاری شده، مسئولان باید بسترهای لازم را برای حمایت از تولید و تولیدکننده فراهم کرده، پشتیبانی های لازم را انجام دهند و در این راستا موانع را بردارند.

دولت در اجرای شعارهای سال رهبری بسیار بد عمل کرده است/ پشتیبانی از تولید با شعار تحقق نمی‌یابد

در ادامه این گزارش برای اطلاع از عمده‌ترین موانع موجود که سد راه تولید کشور است به سراغ یکی از نمایندگان مردم فارس در مجلس شورای اسلامی رفته ایم.

موانعی که به گفته جلال رشیدی کوچی نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد مهم ترین موانع سد تولید درکشور و هم استان فارس به شمار میروند که اگر مرتفع شوند پشتیبانی از تولید نیز عملی خواهد شد.

کاهش تصدی‌گری بانک‌ها، مهم‌ترین راهکار رفع موانع تولید

رشیدی در ابتدا تصریح کرد: به نظر من مهم‌ترین کارهایی که باید انجام شود تا تولید ارتقا و افزایش یابد، کاهش تصدی گری بانک‌ها است.

وی بانک‌ها را رقبای بسیار قدرتمند تولید و تولیدکننده دانست و گفت: چون بانک‌ها پشتوانه مالی بسیار قوی دارند باعث می‌شوند که تولیدکننده نتواند با آنها رقابت کند، هر جا که بانک‌ها به عنوان سرمایه گذار و دلال ورود کرده‌اند موجب به هم ریختن بازارشده‌اند، به طور مثال در حوزه مسکن و بورس که با ورود آنها مشکلات بسیاری ایجاد شده است.

قوانین دست و پاگیری که در سیستم مدیریتی کشور وجود دارد باید اصلاح شود

این نماینده، دومین مانع تولید را قوانین دست و پاگیری دانست که در سیستم مدیریتی کشور ما  وجود دارد و باید اصلاح شود و در ادامه افزود: سومین عامل، بروکراسی وحشتناکی است که حاکم بر سیستم مدیریتی است، به طور مثال یک سرمایه گذار باید ماه‌ها و حتی سال‌ها برای گرفتن یک مجوز و نامه اداری دوندگی کند و بعد از گذشتن از وزیر، استاندار و مدیرکل مربوطه، کار در بدنه دولت و توسط یک کارشناس قفل می شود.

رشیدی بر این باور است که ما اگر بخواهیم تولید را افزایش دهیم باید این موانع را بر طرف کنیم تا با شرایط اقتصادی فعلی و نوسانات شدید قیمت‌ها، سرمایه‌گذار دست و دلش برای انجام کار نلرزد.

نظارت دقیق و مناسب مدیران بالادستی بر مجموعه های خود از جمله اقدامات رفع موانع تولید

نماینده مردم شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد در پاسخ به این سوال که راهبرد شما در تحقق بخشی به شعار سال چه در حیطه شهرستان و حوزه انتخابیه چه در استان و کشورچیست؟ اظهار کرد: مهم ترین اقدامی که باید انجام شود، اصلاح قوانین دست و پاگیر است، آن هم قوانینی که در گذشته برای کل کشور در نظر گرفته شده اما ممکن است اکنون برای یک منطقه یا شهرستان و استان کارآیی لازم و موثر را نداشته باشد.

وی از ارائه طرحی به مجلس خبر داد که در آن اینگونه قوانین توسط کارگروه‌های حوزه انتخابیه خود استخراج شده و قرار است با مطرح شدن در مجلس به مرتفع شدن آنها اهتمام ورزند، گرچه به عقیده این نماینده تصویب و یا طرح یک موضوع در مجلس ممکن است مدت‌های زیادی زمان ببرد.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در ادامه عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات این است که مدیران بالا دستی نظارت خوبی بر مجموعه های زیر دستی خود داشته باشند و تا جایی که امکان دارد با پیگیری مجدانه خود صدور این مجوزها و برخورد با تولیدکننده را تسهیل کنند از طرفی سعی کنیم حداقل در شهر و استان خود بروکراسی حاکم بر مجموعه های اداری را کاهش دهیم و در این راستا از قوه قضائیه نیز کمک بگیریم تا بسیاری از مشکلات با این نظارت‌ها مرتفع شود.

رشیدی معتقد است هر چقدر دست بانک‌ها از خرخره تولید کننده کوتاه شود، تولید به خوبی ادامه خواهد یافت و به نظر در این ماجرا بلندترین گام در حمایت و پشتیبانی از تولید، کوتاه کردن دست بانک‌ها از گلوی تولید کشور است.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: اکنون تولید کننده و سرمایگذاری که برای چرخش چرخ های تولید مجبور شده سندهای ملکی خود را در رهن و وثیقه بانک بگذارد شاهد مصادره شدن املاک و سرمایه خود توسط بانکها است و این امر ناشی از سود بالای بانک و موانع اقتصادی موجود است که تولید کننده را به مرز ورشکستگی کشانده است.

دولت در اجرای شعارهای سال رهبری بسیار بد عمل کرده است/ پشتیبانی از تولید با شعار تحقق نمی‌یابد

دولت در اجرای شعارهای سال رهبری بسیار بد عمل کرده است

این نماینده جوان و انقلابی عملکرد دولت درتحقق بخشی به شعارهای سال را ضعیف ارزیابی و اظهارکرد: درحاضر اتفاقاتی که در جامعه در حال رخ دادن است گویای این است که آیا دولت به شعارهای اقتصادی مقام معظم رهبری عمل کرده یا خیر؟

رشیدی افزود: در پاسخ به این سوال باید گفت، اگردولت خوب عمل کرده بود که اکنون وضعیت اقتصادی ما چنین نبود و امروز قوه قضائیه مجبورنبود برای جلوگیری از توقیف اموال تولیدکنندگان توسط بانکها ورود کند.

عضومجمع نمایندگان فارس در پایان با بیان اینکه واقعا شرایط امروز جامعه ما نشان دهنده این است که دولت در اجرای شعارهای سال رهبری بسیار بد عمل کرده است، با صراحت اعلام کرد: قطعا اگر چه عملکرد قابل قبولی نداشته اما انتظار بسیار زیادی است که دولتی که در انجام حداقل ها مغفول و نافرجام بوده بتواند به شعارهای سال رهبری عمل کند.

حرف آخر اینکه:
شاید بهتر باشد مدیران و مسئولان امر راه‌هایی که پیش از این در حمایت از برخی از محصولات ایرانی و تولید پیموده و بی نتیجه رها کرده اند را فراموش کنند و برای حمایت از تولیدکنندگان واقعی، پشتیبانی از آنها و رفع موانع سد راهشان، در کنار خود آنها و نه پشت درهای بسته، چاره اندیشی کنند تا لااقل در سال 1400که وارد قرن جدیدی شده ایم شاهد تحول و تغییراتی در وضعیت امور جامعه و مردم باشیم چون می‌گویند ماهی را هر وقت که از آب بگیریم تازه است.

شاید امسال و در آشفته بازار رکود، بی پولی و کاهش ارزش پول ملی و آشفته بازار اقتصادی وقت آن باشد که به داشته های ارزشمند صنعتگران و تولید کنندگان اتکا کرده و بگذاریم که آنها راه خود را برای توسعه پایدار اقتصادی و صنعتی کشور در فضای امن، باثبات و قابل پیش بینی پیدا کنند تا هم خود در مسیر پیش رو مطمئن تر قدم بردارند و هم مردم و جامعه را از این همه معضل و سردرگمی نجات دهند.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
0
حاج آقا برو تو کاری که به عهده گرفتی نظارت کن.دخالت واظهار نظر توی مسایل اقتصادی نه وظیفه شماست ونه در حوزه تخصصتان.!!!!