کد خبر: ۱۴۵۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۰
سخنگوی ارشد نیروهای مسلح؛

امکان حذف خدمت سربازی وجود ندارد ولی تغییر چرا/ طرح سربازی حرفه‌ای غیرکارشناسی است

سردار شکارچی گفت: ما از صد در صد سرباز مورد نیاز ۶۰ درصد سرباز داریم و ۴۰ درصد کسری سرباز داریم لذا امکان حذف خدمت سربازی وجود ندارد.
به گزارش سرویس رصد سیاسی شیرازه، سردار ابوالفضل شکارچی سخنگوی ارشد نیروهای مسلح صبح امروز در نشست خبری با موضوع خدمت سربازی طی سخنانی اظهار داشت: مدتی است در حوزه سربازی بحث‌هایی توسط برخی افراد مطرح می‌شود و لذا بر آن شدیم تا مباحث مختلف را جمع بندی کنیم و به این سوالات و شبهات پاسخ دهیم.

وی افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس قریب به شش میلیون نفر رزمنده داشتیم که پنجاه درصد آن سرباز بودند. حدود 60 هزار نفر از این سربازان شهید شدند و تعداد 160 هزار نفر نیز جانباز شدند.

سردار شکارچی ادامه داد: یکی از ارکان قدرت ما در دفاع مقدس حضور همین سربازان بود که در رسته‌های تخصصی خودشان بکارگیری می شدند. لذا به دلیل مهارت‌هایی که این سربازان در مدت زمان بسیار کوتاه فرا می‌گرفتند، خلاقیت‌های فراوان و تجارب بسیار زیادی از خود نشان دادند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تصریح کرد: من از جانب تمام فرماندهان نیروهای مسلح از زحمات همه سربازان عزیز قدردانی می‌کنم و همین جا گلایه‌ای هم می‌کنم که عده‌ای موجی ایجاد می‌کنند که با سو استفاده از عنوان سربازی و با وعده‌های پوچ و بدون پشتوانه عقلانی و بدون مشورت با نیروهای مسلح طرح‌های غیر قابل تحقق می‌دهند و دشمن را شاد می‌کنند که موجب تضعیف قدرت دفاعی کشور است.

وی عنوان کرد: ما از صد در صد سرباز مورد نیاز، 60 درصد سرباز داریم و با کسری 40 درصدی سرباز مواجهیم. امنیت مرزهای کشور توسط همین سربازان تامین می شود و یک روز کاهش سرباز مساوی با ناامنی مرزها خواهد بود.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح افزود: برخی کشورهای پیرامونی ما دچار ناامنی هستند و آنوقت این ناامنی در داخل کشور سرریز می‌شود. شرایط ما با برخی کشورها تفاوت دارد. این کشورها به یک کشور دیگر پول می‌دهند تا آنها امنیتشان را بر قرار کنند. ما که کشور مستقلی هستیم و بالاترین ضریب امنیت در بین کشورهای همسایه را داریم و نمی‌توانیم چنین کاری کنیم.

سردار شکارچی گفت: ارتش برخی کشورها از بند پوتین تا عینک چشم نیروهایشان را آمریکایی‌ها تامین می‌کنند و یکی از آنها ناامن‌ترین کشور جهان است. اگر روزی آسیبی به نیروهای مسلح وارد شود دیگر نمی‌توانیم بگوییم که پاسخ محکم به دشمن می‌دهیم.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح با بیان اینکه ما اصلا در قانون سربازی واژه "اجباری" نداریم، عنوان کرد:  در قانون موضوع خدمت موظفی بیان شده است. ما تنها نیروهای مسلح مردم پایه را داریم. نیروهای مسلح در بلایای طبیعی تا شرارت‌های مرزی و نا امنی‌های پیرامونی حضور دارند.

وی با اشاره به موضوع سربازی حرفه‌ای و اختیاری شدن خدمت سربازی گفت: اگر ما بگوییم بخشی از افراد اختیاری به سربازی بیایند و هرکس می‌خواهد نیاید، آنوقت بار این مسائل ( تامین امنیت کشور) را روی دوش تعداد کمی از افراد انداخته‌ایم. این موضوع بودجه بسیار کلانی می خواهد و ما در صورت اجرای آن به بیش از دو برابر نیروهای پایور نیروهای مسلح نیاز داریم. همین الان حقوق مصوبی که برای سربازان در قانون در نظر گرفته شده به دلیل عدم تامین اعتبار  پرداخت نمی شود. البته در این دوسال 35 درصد افزایش حقوق برای سربازان داشته‌ایم.

سردار شکارچی اظهار داشت: ما به عنوان ستادکل مجری پرداخت حقوق هستیم نه تامین کننده آن. اگر از همین فردا صبح این منابع را تامین کنند از همین فروردین حقوق سربازان کامل پرداخت می‌شود. البته برای سربازان متاهل تحت پوشش کمیته امداد افزایش 100 درصدی حقوق اعمال شده است.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ادامه داد: ما زمانی می توانیم ادعای اجرای سربازی حرفه‌ای را داشته باشیم که دور یک میز بنشینیم و صحبت فنی و تخصصی کنیم. امروز فردی اعلام  کرده است که ستاد کل در جلسات مجلس برای موضوع سربازی حضور پیدا نمی‌کند. تا الان هیچ کس از ستاد کل برای حل مشکلات سربازی دعوت نکرده است. حرف ما این است که دور یک میز بنشینیم و بحث‌های فنی و تخصصی کنیم و هر نتیجه‌ای گرفتیم آن را اجرا کنیم. حساب نماینده مجلس از خود مجلس جداست. ما با مجلس هماهنگ هستیم اما اینکه پشت دوربین تلویزیون رسما دروغ بگوییم درست نیست. ستاد کل نیروهای مسلح صاحب دارد و در راس آن رییس ستادکل است. برخی افراد هم بحث مناظره را مطرح می کنند که دشمنان نظام از آن تعبیر دیگری دارند.

سردار شکارچی ادامه داد: با این مشکلات اعتباری چگونه غیرکارشناسی حرف از سربازی حرفه‌ای می‌زنیم؟ در این صورت دچار یک نابسامانی هم می شویم. در این صورت ( اجرای سربازی حرفه ای 5 یا ده ساله) ظرفیت سنی فرد بالا رفته است و بعد از طی این مدت دیگر امکان استخدام در سازمانها دولتی را ندارد و مشکلات اجتماعی ناشی از آن افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تصریح کرد: ما همین الان هم 40 درصد زیر سقف مورد نیاز سرباز داریم. ما اخیرا یک پژوهش میدانی  در سراسر کشور انجام دادیم. بررسی کردیم از بدو ورود سرباز به مراکز آموزشی تا پایان خدمت سربازی بیش از 60 درصد سربازان به این شیوه سربازی نگاه مثبت دارند. این 40 درصد نگاه منفی هم به دلیل عدم تامین حقوق و مزایا است. یک بحث هم بی عدالتی است. ما می گوییم کسی که کارت پایان خدمت دارد باید در استخدام و سایر خدمات اجتماعی ارجحیت داشته باشد. ما در طول 26 سال 14.5 درصد سرباز غایب داریم و نباید به تعبیرهای شعاری در این باره توجه کرد. اگر کسی ضد انقلاب می شود به خاطر تبعیض است ولی نیروهای مسلح به تمام وظایف خود عمل می‌کند.

وی در واکنش به مقایسه سربازی قبل و بعد از انقلاب اسلامی عنوان کرد:‌ این اجحاف است که سربازی دوران انقلاب اسلامی را با پیش از انقلاب مقایسه کنیم. پیش از انقلاب افراد از خدمت سربازی فرار می‌کردند و ژاندارم‌ها از روستاها افراد را به زور به خدمت سربازی می‌بردند. اما الان چنین چیزی وجود ندارد. ما یقه چه کسی را گرفته‌ایم؟  امروز کسی به زور به خدمت سربازی اعزام نمی‌شود.  پیش از انقلاب اگر یک سرباز فرمانده گروهان خود را می‌دید جشن می گرفت اما امروز سربازان با فرماندهان نیروهای مسلح در ارتباط هستند و از طریق سامانه سپهر، خانواده سربازان می‌توانند مستقیم با فرماندهان کل ارتش و سپاه و ناجا در ارتباط باشند.

سردار شکارچی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به طرح مهارت آموزی سربازان عنوان کرد: ما خوشبختانه با سی دستگاه دولتی برای مهارت آموزی سربازان تفاهم نامه همکاری داریم. ستادکل مصمم هست که همه سربازان در دوره خدمت یک تخصص را فرا بگیرند و مدرک رسمی  آن را دریافت کنند و به مراکز اشتغال آفرینی معرفی شوند. این روند ادامه دارد و سربازان از این اقدام بسیار راضی هستند. خانواده سربازان هم از این طرح راضی هستند که فرزندشان که قبل از خدمت تخصصی نداشته است در دوران خدمت سربازی یک تخصص را فرا می‌گیرد.

وی با اشاره به برخی مشکلات در حوزه سربازی و طرح ستادکل برای حل آنها گفت: الان 48 درصد سربازان نیروهای مسلح تحصیلات عالیه دارند و ما باید در مشاغل سربازی بازنگری کنیم. در این حوزه ممکن است تغییراتی هم نیاز باشد البته ستاد کل به این موضوع ورود کرده و دستاوردهایی هم داشته است.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تصریح کرد: امروز تلاش می شود سربازهای یک استان در استان دیگر خدمت نکنند و تغییرات بسیار زیادی در حوزه ارائه خدمات به سربازان اعمال شده است. همه سربازان و افراد تحت تکفل آنها نیروهای مسلح تحت پوشش بیمه خدمات درمانی نیروهای مسلح قرار دارند. اگر سربازی در حین خدمت دچار سانحه شود در تمام طول درمان تحت پوشش بیمه نیروهای مسلح است و اگر به شهادت هم برسد خانواده او تا آخر عمر تحت پوشش نیروهای مسلح قرار دارند.

وی تاکید کرد: امکان حذف خدمت سربازی وجود ندارد. الان تعداد زیادی نیروی پیمانی در نیروهای مسلح وجود دارد که پس از انفصال از خدمت با چشم گریان می‌روند.

سردار شکارچی ادامه داد: موضوع بعدی، جوانی نیروهای مسلح است. نمی‌شود همه افراد در نیروهای مسلح به شکل استمرار خدمت حضور داشته باشند زیرا بالا رفتن میانگین سنی نیروهای مسلح تاثیر منفی در امنیت کشور دارد.

وی در عین حال گفت: نیروهای مسلح به شرط حذف شعار "حذف سربازی"  آمادگی تغییر در نحوه اجرای سربازی را دارند. ما 37 هزار سرباز امریه داریم که در سازمان‌های مختلف درحال خدمت سربازی هستند که از این تعداد 50 درصد آنها کار حفاظت از اماکن حساس را به عهده دارند و 50 درصد هم در حوزه تخصصی خودشان کار می‌کنند. علاوه بر این هر ساله تعدادی از سربازان هم از بنیاد ملی نخبگان معرفی می‌شوند و اجرای پروژه از سمت آنها به عنوان خدمت سربازی محسوب می شود.حفظ و‌ ارتقا کرامت سربازی در دستور کار نیروهای مسلح است و فرماندهان نیروهای مسلح سربازان را مانند فرزند خود می‌دانند.

سردرا شکارچی با اشاره به اتفاقات رخ داده برای برخی از سربازان و برخورد بد برخی مسئولان با آنها از جمله ماجرای سرباز راهنمایی و رانندگی و عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: من بسیار متاسفم برای کسی که می رود تبلیغ می‌کند و رای مردم را می‌گیرد و بعد کشیده به سرباز بزند. سیلی زدن به سرباز مساوی است با سیلی زدن به نظم و امنیت اجتماعی کشور.

وی ادامه داد: چه رفتار آن بازپرسی که در بابل این کار را کرد و با وی برخورد نشد و ما بابت این موضوع گلایه‌مند هستیم و چه این رفتار، از دید ستادکل نیروهای مسلح سیلی زدن به سرباز سیلی زدن به نظم اجتماعی کشور است. حتی اگر سربازی تخلف هم کرده باشد کسی حق ندارد با او این اینطور رفتار کند و باید تخلف او را از مجاری قانونی پیگیری کرد.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح تصریح کرد: ما به عنوان ستادکل نیروهای مسلح از هردو این افراد شاکی هستیم. وقتی یک سرباز صادقانه خدمت می‌کند و تازه حق و حقوق او هم کامل پرداخت نمی‌شود چرا باید با او اینطور رفتار شود.

سردار شکارچی ادامه داد: اینها نماینده واقعی مردم نیستند و باید با مردم صادقانه حرف بزنند. همه مردم باید قانون را رعایت کنند و فرقی بین نماینده و سردار نیست. حتی اگر سرباز تخلف کرد باید از طریق قانونی پیگیری شود. کسی که خود قانونگذار است وقتی قانون را رعایت نمی کند چه انتظاری از بقیه می‌رود؟

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به نزدیک شدن به فضای انتخابات و امکان بهره‌برداری برخی کاندیداها از موضوع تحول در خدمت سربازی گفت: دست اندازی به امنیت برای رای آوردن کار عاقلانه ای‌ نیست و چنین کسی صلاحیت ندارد. کسی صلاحیت انتخابات دارد که وعده ارتقا قدرت بازدارندگی را بدهد و توصیه می‌کنیم کاندیداها این کار را نکنند.

سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در پایان گفت: سربازان در کشور ما شهروند درجه صفر نیستند. شهروند درجه صفر کسی است که درک درستی از بازدارندگی و امنیت ندارد نه آن سربازی که جانش را کف دست گرفته و با خطر دست و پنجه نرم می‌کند.

انتهای پیام/ر
برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، سیاسی ، سربازی
نظرات بینندگان