کد خبر: ۱۴۵۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۴ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۰
کارشناس مسائل سیاسی ایران؛

سند تفاهم ایران و چین در شکست راهبرد تحریم و انزوا ایران نقش مهمی دارد/ تحول پیشرفت علمی ایران با انتقال تکنولوژی در این سند امکان پذیر است

حاجی‌نجاری گفت: چین در عرصه پیشرفت‌های صنعتی، کوانتوم، فضایی و.... اقدامات خوبی داشته و این سند می‌تواند مبنای تحول پیشرفت‌های علمی ایران باشد و در این سند مهم‌ترین عامل انتقال تکنولوژی به کشورمان است.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، عباس حاجی نجاری کارشناس مسائل ایران و جانشین سابق سیاسی سپاه در نشست مجازی که با همکاری نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی استان فارس (نسرا) در خصوص سند 25 ساله ایران و چین برگزارشد، گفت: امضا این تفاهم نامه در شرایط کنونی یکی از تحولات تاریخ سیاسی و اقتصادی ما است. 

وی افزود: پیش زمینه این سند به سال ۹۴ بعد از سفر رئیس جمهور چین بر می‌گردد که قرار شد سندی برای ادامه همکاری های دو کشور تنظیم شود اما به دلیل نگاه دولت حاکم که به غرب داشتند، اقدام جدی برای تنظیم این سند شکل نگرفت.

حاجی نجاری با بیان اینکه در سال ۹۷ به دنبال تحولات آمریکا و فشاری که ترامپ بر مردم وارد کرد منجر به این شد که دولت درهمکاری بیشتر با چین جدی شود، اظهار داشت: در تابستان ۹۹ انتشار بدون توافق متن این سند باعث شد که چینی ها موضع بگیرند و نهایتا بعد از تحولاتی که رخ داد، این سند در ۷ فروردین ماه امسال به امضا وزرا خارجه دو کشور رسید. 

همکاری ایران و چین به قرن های گذشته بر می‌گردد

کارشناس مسائل سیاسی ایران در ادامه با اشاره به چند نکته کلیدی، اهمیت این سند را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: همکاری ایران و چین به قرن های گذشته بر می گردد و راه ابریشم یکی از پرونده های طولانی همکاری میان دو ملت  است؛ حتی در دوران شاه زمینه فعالیت فراهم شد اما شروع جدیدی همکاری از سال ۹۴ بود.

جانشین سابق سیاسی سپاه در خصوص ویژگی اذعان داشت: سندی که اکنون به امضا رسیده، کلیات است و جزئیات مورد بحث قرار نگرفته و توافقات لازم آتی باید مراحل قانونی خود را طی نماید؛ موضوع مهم این است که در ۲۵ سال آینده ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری انجام می شود.

وی تصریح کرد: بخش عمده تعهدات از ناحیه ایران، فروش نفت و گاز است و در مقابل چینی ها "انتقال تکنولوژی" به ایران را برعهده می‌گیرند؛ جامعیت سند و پوشش سطوح همکاری، وابستگی سند به قرارداد های بعدی، توسعه همکاری های دوجانبه و نقش سند در اقتصاد دو کشور از ویژگی های دیگر این تفاهم چین و ایران است.

سند تفاهم ایران و چین در شکست راهبرد تحریم و انزوا ایران نقش مهمی دارد/  تحول پیشرفت علمی ایران با انتقال تکنولوژی در این سند امکان پذیر است

حاجی نجاری با اشاره به دلایل حضور چینی ها در این همکاری، اضافه کرد: طرف چینی سیاست ملاحظه کارانه ای دارند و در نوع روابطشان این موضوع قابل مشاهده است؛ تثبیت چین و افول آمریکا یک زمینه ای را برای همکاری فراهم کرده که چینی ها از این فرصت برای تقویت موقعیت خودشان استفاده می کنند. 

چینی ها به دلیل اهمیت تعامل پی بردند 

به گفته این کارشناس امور سیاسی؛ چینی ها توافقات زیادی با کشور های منطقه دارد ولی به دلیل تاثیر ایران بر منطقه لذا همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای چینی ها یک موقعیت ممتاز بین المللی را به دنبال دارد، در این زمینه ایجاد توازن با کشور های منطقه مطرح است و روابط گسترده اقتصادی داریم ولی این سند مبنای همکاری جدی تری را به دنبال دارد.

جانشین سابق سیاسی سپاه با بیان اینکه چینی ها به دلیل اهمیت تعامل پی بردند که فراتر از دولت ها پیش بروند، گفت: چین نیاز اصلی به انرژی دارد، در منطقه خاورمیانه کشورهایی که نفت دارند، تماما زیر سلطه آمریکایی هستند و مبادلات دست آمریکا است ولی ایران به دلیل استقلال و مقابله با آمریکا می تواند نقش خوبی داشته باشد. 

وی تاکید کرد: اهمیت این سند برای ایران فراتر از مسائل اقتصادی است و در شرایط کنونی تحریم چینی ها یک رقم ۹۸۰ هزار بشکه را از ایران خریداری می کنند؛ در اوج تحریم، معامله چنینی ها با ما نشان از جدی بودن آن ها در رابطه با کشور ما دارد.

چین با این سند مقابل آمریکا ایستادگی می کند

بنابه عقیده این کارشناس مسائل ایران، بند ۸ سند مهم است که در راستای محکم سازی روابط طرفین در برابر فشار کشور ثالث غیر قانونی، هر دو کشور از اجرای این سند محافظت می کنند لذا در نهایت چین با این سند مقابل آمریکا ایستادگی می کند و برای ما می تواند ۴۰۰ میلیارد دلار باشد. 

حاجی نجاری جایگاه راهبردی ایران در منطقه را یک نکته اساسی دانست و اظهار داشت:  روس ها از امتیاز ارتباط ما برای تثبیت موقعیت خودشان استفاده کردند و اگرچه نقش حساسیت چینی ها در منطقه جدی نشده اما در آینده ای نه چندان دور خواهد شد.

جانشین سابق سیاسی سپاه با بیان اینکه روابط ایران و چین برخلاف روابط ایران با غرب که سلطه گونه بوده، چین هیچگاه در روابط با ایران دنبال تسلط بر ما نبوده و تعامل ایران با چین در نوع مسائل فرهنگی است و دست برتر فرهنگی غنی ایران باعث می شود که دغدغه اثر گذاری چین بر ایران را نداشته باشیم. 

مهم ترین عامل انتقال تکنولوژی به کشورمان است

وی با یادآوری این نکته که «چین الان به لحاظ تکنولوژی عملا غرب را پشت سر گذاشته است» افزود: چین در عرصه پیشرفت های صنعتی، کوانتوم، فضایی و.... اقدامات خوبی داشته و این سند می تواند مبنای تحول پیشرفت های علمی ایران باشد و در این سند مهم ترین عامل انتقال تکنولوژی به کشورمان است. 

سند تفاهم ایران و چین در شکست راهبرد تحریم و انزوا ایران نقش مهمی دارد/  تحول پیشرفت علمی ایران با انتقال تکنولوژی در این سند امکان پذیر است

کارشناس مسائل ایران با تاکید بر اینکه ما باید یک هوشیاری جدی در روند انعقاد توافقات داشته باشیم، گفت: در دولت آقای روحانی این سند امضا شد و در تحولات سیاسی و تغییر در دولت نباید این سند که مبتنی بر راهبرد رهبر انقلاب بوده و ظرفیت سازی می کند، مورد موضوعات جناحی قرار گیرد. 

حاجی نجار با اشاره به شایعاتی مبنی بر زیرپا گذاشتن شعار "نه شرقی و غربی، جمهوری اسلامی" با امضای این سند، تاکید کرد: امضای این سند همکاری، زیر پا گذاشتن این شعار نیست چون رابطه سلطه گرایانه وجود ندارد و این شعار برای سرکوب سلطه دشمنان بر کشورمان بود در صورتی که این سند رابطه همکاری و تعامل است.

سند تفاهم ایران و چین در شکست راهبرد تحریم و انزوا ایران نقش مهمی دارد

وی رویکرد رسانه های غربی در مواجه با این سند را قابل تامل دانست و ابراز داشت: نقش این سند در افزایش قدرت و توانمندی های ایران و چین موثر است، مورد هجمه رسانه های غربی قرار گرفته و با ظرفیت سازی برای ایران می تواند کشور ما دست برتر را داشته باشد.

جانشین سابق سیاسی سپاه تاکید کرد: نقش این سند در شکست راهبرد تحریم و انزوا ایران بسیار مهم بوده و مهم ترین بعد این سند نقش تغییر ژئوپولوتیکی ایران اولا در سطح منطقه و ثانیا در سطح بین الملل است؛ ریشه اصلی جریان سازی و مخالفت معاندین با تجمع و پوشش رسانه ای در مقابل سفارت های ایران نشان از این دارد که آن ها از اجرای این سند نگرانی دارند چرا اینکه تاثیر بسزایی در قدرت ایران دارد.

این کارشناس مسائل ایران به آسیب شناسی این سند اشاره کرد و گفت: متاسفانه در تبیین خوب عمل نکردیم و ما برای اقدامات مهم  راهبری پیوست فرهنگی نداریم؛ اگر بسترسازی و زمینه سازی رسانه ای برای آگاه سازی مردم شکل می گرفت، خیلی از القا شایعات دشمنان خنثی می شد.

به گفته حاجی نجار؛ عدم هماهنگی بخش های دولتی، وجود اختلاف نظرها نسبت به این سند، همزمانی امضا تفاهم نامه با تعطیلات عید از آسیب ها است. 

دست آوردهای این سند برای ایران جهت رشد کشور باید تبیین شود

وی خاطرنشان کرد: اروپایی ها اذعان دارند چین تاثیر گذار ترین دولت در سطح جهان است؛ چین بزرگترین خریدار اوراق قرضه در آمریکا بوده و مهار اقتصاد آمریکا در دست چینی ها است اما آمریکایی ها در سند همکاری چین و ایران دارند ابراز هراس می کنند. 

این کارشناس مسائل ایران با تاکید بر اینکه دست آوردهای این سند برای ایران جهت رشد کشور باید تبیین شود؛ ابراز داشت: اکنون جهش تولید درکشور در حال صورت گرفتن است و ضعف تکنولوژی هزینه تولید را بالا می برد، تلاش هایی شکل گرفته اما فرصت خوبی است تا با استفاده از تکنولوژی چینی ها صنعت خودمان را گسترش دهیم.

 وی در پایان سخنان خود اظهار داشت: نیروهای انقلابی می توانند ظرفیت خوبی برای جریان سازی و معرفی درست این سند داشته باشند و در اولین گام فهم موضوع نکته کلیدی برای جلوگیری از شایعات باید مد نظر قرارگیرد.

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان