کد خبر: ۱۴۵۶۰۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۳ - ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
کارشناس مسائل ایران؛

سناریوی اصلی دشمن همیشه ناامن کردن انتخابات است/ حضور حداکثری در انتخابات باید مدنظر باشد

سعیدی گفت: باید هوشیار باشیم که دشمن از نارضایتی‌های مردمی یک چالش برای اختلال در انتخابات استفاده نکند؛ در پیش از انتخابات "تایید صلاحیت کاندیداها" بازار داغی دارد که هوشمندانه باید عمل کنیم.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، مهدی سعیدی کارشناس مسائل ایران در نشستی مجازی با عنوان "بررسی و تحلیل سیاسی و رسانه ای انتخابات ۱۴۰۰" که به همت نهضت سوادرسانه‌ای انقلاب استان فارس برگزار شد، با اشاره به اهمیت ویژه انتخابات ۱۴۰۰ ایران گفت: گروه های مختلف سیاسی تلاش دارند که پیروز انتخابات شوند و جایگاه ریاست جمهوری را برای خودشان داشته باشند؛ وارد دهه پنجم انقلاب اسلامی شدیم و هر کسی که رئیس جمهور شود اختیارات دستگاه اجرایی را برای چهار سال خواهد داشت. 

وی افزود: انتخابات شوراهای شهر و روستا در کنار انتخابات ریاست جمهوری حائز اهمیت است که می تواند یک مناقشه در انتخابات باشد؛ سایه سنگین ریاست جمهوری نمی گذارد شوراها دیده شود در صورتی که امروز مدیریت شهری در سرنوشت مردم بسیار مهم است.

سعیدی با بیان اینکه ثبت نام آغاز شده و جریانات سیاسی سعی دارند تا در انتخابات شوراها پیروز میدان شوند، یادآور شد: نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی است و تنها انتخاباتی است که شورای نگهبان نظارت ندارد؛ مجلس انقلابی تلاش خواهد کرد شایستگان را تایید صلاحیت کند و ظرفیت یک چالش را خواهد داشت لذا اصلاح طلبان از آن به سادگی نخواهد گذشت و حتما به این مجلس هجمه خواهد شد که لازمه آن هوشیاری است.

مجلس توانایی رساندن کشور به کارآمدی را دارد

کارشناس مسائل ایران، انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: جبهه انقلاب توانست در انتخابات مجلس پیروز شود و مجلس انقلابی را تشکیل دهند، اگر یک چشم انداز مثبت از مجلس در ذهن جامعه ثبت شود به شدت اثر گذار خواهد بود و مجلس توانایی این را دارد کشور را به کار آمدی برساند. 

وی تصریح کرد: برخی ها نمی خواهند اجازه دهند که کارنامه مثبتی در مجلس شکل گیرد لذا تخریب مجلس از مدت های پیش آغاز شده و سعی دارند که مجلس را جناحی، ضعیف و بدون مشروعیت مردمی جلوه دهند؛ در این دو ماهه به انتخابات اگر مجلس بتواند یک تصمیمات راه‌گشا درحل مشکلات کشور داشته باشد، اثر گذار در نتیجه انتخابات خواهد بود و افزایش حضور را مشاهده خواهیم کرد.

به گفته سعیدی، دو ماهه باقی مانده به انتخابات خیلی حساس است لذا باید انتظار خودمان را بیشتر کنیم و اگر مجلس اقدام خوبی انجام ندهد، مورد استفاده جریان رقیب قرار خواهد گرفت.

سناریوی اصلی دشمن همیشه ناامن کردن انتخابات است

این کارشناس مسائل ایران، امنیت انتخابات را خیلی مهم دانست و اظهار داشت: چیزی که ازانتخابات مطلوب انتظار داریم، این است که در امنیت و آرامش برگزار شود لذا سناریوی اصلی دشمن همیشه ناامن کردن انتخابات است و در این انتخابات چالش های مختلفی در عرصه اقتصاد داریم لذا بی تدبیری در دولت کنونی وجود دارد

وی در ادامه تاکید کرد: باید هوشیار باشیم که دشمن از نارضایتی های مردمی یک چالش برای اختلال در انتخابات استفاده نکند؛ در پیش از انتخابات "تایید صلاحیت کاندیداها" بازار داغی دارد که هوشمندانه باید عمل کنیم.

بنابه عقیده این کارشناس امور ایران؛ برخی از افرادی که قطعا رد صلاحیت می شوند آماده اند که ادعاهای مخدوشی را در خصوص تایید صلاحیت های مطرح کنند و وضعیت را اعتراضی به پیش ببرند؛ برخی از افراد می دانند که تایید صلاحیت نخواهد شد ولی می‌بینیم که در عرصه انتخابات فعال هستند.

سعیدی ضمن اشاره به اینکه در سال ۹۶ چون اصلاح طلبان پیروز انتخابات بودند نتیجه را پذیرفتند، اما یک پرسش مطرح است که اگر یکی ازنیروهای انقلابی به قدرت برسد یا اصلاح طلبان مناقشه خواهند کرد؟ جای تامل دارد.

وی با بیان اینکه در کشورمان با یک نظام مردم سالاری دینی روبرو هستیم؛ اظهار داشت: در این تفکر بایستی هرکسی که صندلی قدرت به اندازه جایگاهش صلاحیت داشته باشد و کار شورای نگهبان این است که شایستگی را مشخص کند.

شفافیت و رفع ابهام در حفظ شورای نگهبان کمک می کند

این کارشناس امور ایران با بیان اینکه بایستی از شورای نگهبان دفاع کنیم، ابراز داشت: از دوسو هجمه به شورای نگهبان است از یک سو جریان اصلاح طلب فشار می آورد که افرادی که حکومت را قبول ندارد تایید صلاحیت بشوند و از سوی دیگر بچه های انقلاب فشار می آورند برخی ها رد صلاحیت شوند لذا باید گذاشت تا شورای نگهبان کار خودش را انجام دهد.

سعیدی تصریح کرد: انتظار این است که شورای نگهبان با مردم بیشتر صحبت کند و سخنگو توضیحات لازم را بدهد چرااینکه شفافیت و رفع ابهام در حفظ شورای نگهبان کمک می کند؛ ما نباید کاری کنیم که انتخابات به سمت انتصابات برود بلکه "انتخاب" شکل بگیرد.

به گفته این کارشناس امور سیاسی؛ رهبرمعظم انقلاب باورشان این است که حضور مردم حداکثری باشد و حتی کسی که رهبری را قبول نداری به خاطر کشور در انتخابات شرکت کند لذا ما اکنون با چالش مشارکت مواجه هستیم و نیاز است که جهاد در این راه شروع شود، هرکسی در حد دایره ای که اثرگذاری دارد برای حضور کار نماید.

با ترافیک کاندیدا در انتخابات مواجهه هستیم

سعیدی با یادآوری این موضوع که جریان ضدانقلاب خواهان افزایش مشارکت در انتخابات نیست و اگر گزینه اصلاح طلبان تایید نشود ممکن است انتخابات را تحریم کنند؛ خاطرنشان کرد: اگر یکی از گزینه‌های انقلاب قدرت را در دست گیرد، رئیس جمهور انقلابی با یک مشروعیت پایین مواجهه می شود و با بحران روبرو خواهیم بود. 

وی تصریح کرد: با ترافیک نامزدها در این انتخابات روبرو هستیم و طبق قانون رئیس جمهور حاضر در صحنه انتخابات نخواهد بود و همه احساس می کنند که پیروز انتخابات می شوند، در جناح ها شاهد حضور همه هستم و این ترافیک ابزاری برای وحدت نیست، تشدید و تفرقه در همه می شود. 

به گفته این کارشناس امور سیاسی، در تشکل‌های انقلابی تکثر وجود دارد و نامزدها متعدد درحال اعلام حضور هستند و وجود تفرقه اجتناب ناپذیر است، راه اندازی "نهاد اجماع ساز" در اصلاح طلبان باعث وحدت در بین آن ها شده است و جریان اصلاحات در این قصه خیلی بهتر از انقلابی ها در حال عمل هستند.

وی با بیان اینکه حضور بیگانگان یکی از مناقشات در انتخابات کشور ما است، گفت: دموکرات ها مایل به دخالت در انتخابات ایران است و از آن جریانی که به آن ها نزدیک تر است، حمایت کنند لذا می توانند به عنوان بازیگر سوم نقش آفرین باشند.

سعیدی در پایان هشدار داد: از نفوذ چهره های خاص در ستادهای انتخاباتی و... باید هوشیار باشیم و بازیگری جریان غرب باید متوقف شود.

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
0
برای حضور حد اکثری باید همه طیف های درون نظام حضور داشته باشمد
و البته افراد ناتوان نا سالم از هر طیف نباید فرصت طلبی کنند
و وارد شورا شوند
کار آمدی و سلامت اولی باشد
کاووس بهلولی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
0
اگر کسی ذره ای فهم و انسانیت داشته باشد کاندید نمی شود و قوم و قبیله خود و آشنایان را در رودربایستی قرار نمیدهد سیستم و چیدمان نظام غلط است و هر کسی ریس جمهور شود فرقی نمیکند چون مجری سیاستهای غلطی است که ثمره تلخش مردم را زباله گرد کرد همه مسولین فاقد مشروعیت و مقبولبت عامه مردمند و خودشان بر این امر واقفند جواب اعتراض به گرانی بنزین گلوله نبود که ۱۵۰۰ نفر از فرزندان مردم را به خاک و خون بکشید و بعد رییس جمهور بگه از گرانی بی خبر بودم قطعا از صدر تا ذیل محاکمه خواهید شد شک نکنید
سلطان
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
0
احمدی نژاد باشه شاید رای بدیم