کد خبر: ۱۴۵۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۰
گفتگو «شیرازه» با یک دندانپزشک جهادگر؛

کمک به هم نوع را همچنان اولویت کاری خود می‌دانم/ تسکین آلام و درد بیماران بهترین حس و حال ممکن است

قربانعلی دهقانی کمک به هم نوع را همچنان اولویت کاری خود می‌داند و معتقد است، تسکین آلام و درد بیماران بهترین حس و حال ممکن است وگرنه خیلی از مشاغل هستند که هم درآمد هنگفت‌تری دارند و هم سختی و استهلاک کمتری شامل جسم شخص می‌‌کنند.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، دندانپزشکی، حرفه‌ای بسیار قدیمی است و شاید پیدایش آن به زمانی بازگردد که انسان‌ها به فکر سلامت و بهداشت و زیباتر کردن دندان‌هایشان افتادند.

اما از عمر دندانپزشکی در ایران بیش از ۷۰ سال نمی‌­گذرد، در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی فقط سه نفر دندانپزشک در شهر تهران وجود داشت، یکی از برجسته‌ترین آنها، دکتر دندانپزشکی اهل کشور لهستان بود که دندانپزشک مخصوص رضاخان به شمار می رفت و تبحر فوق العاده ای در طراحی و ساخت پروتزهای دندانی داشت، دو دندانپزشک دیگر تهران قدیم نیز اهل کشور سوئیس و ترکیه بودند.

درکشورهای مختلف روزهای متفاوتی بعنوان روز دندانپزشک تعیین شده است، از سال1343روز24دیماه،سالروز تاسیس جامعه دندانپزشکی ایران به نام «روز دندانپزشکی» نامیده شد و در تقویم های آن زمان منعکس گردید، در این روز تلاش همه جانبه‌ای از طرف جامعه دندانپزشکی ایران با همکاری صدا وسیما و سه وزارتخانه (آموزش و پرورش، دفاع، کار و اموراجتماعی) برای شناساندن و گسترش بهداشت‌دهان در سطح جامعه و به خصوص مدارس سراسر کشور صورت می‌گرفت.

در سال‌های اول پس از انقلاب، روز دندانپزشکی تغییر کرد و مجلس شورای اسلامی در 23 فروردین سال 1360 به منظور گسترش و پیشرفت خدمات درمانی و بهداشتی دهان ودندان در مناطق محروم کشور و روستاها، قانونی با عنوان «طرح تربیت بهداشت‌کاران دهان و دندان» را تصویب کرد که در این قانون، مجلس، وزارت بهداشت و درمان را موظف کرد که داوطلبانی را برای تربیت دراین دوره، جذب کند و پس از دادن آموزش‌های لازم، با مدرک فوق دیپلم، آنان را در مناطق محروم به خدمت گمارد تا از این طریق، ضمن ارائه خدمات اولیه، از شیوع بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری نموده و اصل پیشگیری رامورد نظر قرار دهند.

هیات وزیران در تاریخ اول دی ما 1362، بنا به پیشنهاد جامعه اسلامی دندانپزشکان ایران، روز23 فروردین ماه هر سال را که مصادف با تاریخ تصویب این طرح بود را به عنوان روز دندانپزشک نامگذاری کردند و مصوبه آن به امضای نخست وزیر وقت رسید.

کمک به هم نوع را همچنان اولویت کاری خود می‌دانم/ تسکین آلام و درد بیماران بهترین حس و حال ممکن است

«شیرازه» بر آن شد تا به بهانه روز دندانپزشک گفتگویی انجام دهد با یکی از دندانپزشکان که کار جهادی و کمک به نیازمندان را اولویت کار خود می‌داند.

شیرازه؛ ابتدا خودتان را معرفی کنید:

قربانعلی دهقانی، متولد 1345 از اهالی شهرستان خرامه، ساکن شیراز و دارای سه فرزند هستم، تحصیلات دانشگاهی را در دانشکده پزشکی شیراز گذرانده‌ام و در حال حاضر کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جانشین و مشاور رئیس گروه نیز هستم.

شیرازه؛ از چه زمانی وارد گروه‌های جهادی شدید و ترجیح دادید به جای دریافت مبالغ و دستمزدهای بالای دندانپزشکی در مطب شخصی به مناطق محروم رفته و به نیازمندان کمک کنید؟

دهقانی: در ابتدا بهتر است بگویم هر کسی باید وظیفه انسانی خود بداند که به هم نوع خود کمک کند و بنده نیز بر حسب همین احساس تکلیف کرده و از همان ابتدا که گروه‌های جهادی به شکل منسجم و جدی‌تر کار خود را آغاز کردند با اینگونه تیم‌ها همکاری کنم و برایم هم فرقی نمی‌کرد که از سوی کدام اداره، نهاد ارگان یا شخصی باشد به محض مهیا شدن شرایط دعوت را لبیک گفته و در کنار دوستان جهادی بودم.

شیرازه؛ تا کنون برای انجام فعالیت‌های جهادی در قالب دندانپزشک به چه مناطقی سفر کرده اید؟

این کارشناس حوزه دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی سفر به خرمشهر، آبادان، قشم، فیروزآباد، بوانات، کره‌ای(ارسنجان) و ... را از افتخارات کارنامه جهادی خود می‌داند و می‌گوید: در این سفرها تا حدی که امکانات وجود داشته تمام کارهای دندانپزشکی ائم از پر کردن دندان، کشیدن دندان، جرم گیری و... را در کنار همکاران انجام دادیم.

شیرازه؛ در شرایط کرونایی که بیش از یک سال است کشور و دنیا را ویروس منحوس کرونا در بر گرفته چه کارهایی در این راستا انجام شده است؟

دهقانی گفت: پس از شیوع این بیماری کار دندانپزشکی محدود شد لذا به ارائه خدمات اورژانسی و به دلیل حساسیت زیاد و ارتباط نزدیک با بیماران کمتر کار دندانپزشکی انجام شد و به نظر فعالیت گروه‌های جهادی در زمینه دندانپزشکی نیز کمتر شد و بنده نیز موفق به همکاری گروهی که این اواخر به سیستان و بلوچستان سفر کردند نشدم اما از بیماران نیازمند هزینه‌ای دریافت نمی‌کردم.

شیرازه؛ حس و حال شما به هنگام شرکت در این گروها و کمک به افرادی که به حمایت‌های شما نیاز داشتند چه بود؟

این دندانپزشک با سابقه که تجربه بیش از سی سال دندانپزشکی را در کارنامه کاری خود دارد تصریح کرد: قطعا حس و حال بسیار خوبی به هر انسانی که کمک به دیگران برایش مهم باشد دست می‌دهد و من نیز قادر نیستم این احساس را با زبان توصیف کنم چرا که وقتی می‌شود دردی را از یک همنوع و بخشی از جامعه کم کرد به قطع یقین احساس خوشحالی و لذت بخشی در وجود انسان شکل می‌گیرد.

شیرازه؛ به بخشی از سختی‌های کار خود به خصوص در شرایط کنونی اشاره کنید؟

دهقانی حضور در خط مقدم بیماری‌ها را سخت‌ترین بخش کار دانست و گفت: کار ما جز گروه‌های سطح یک است و موظفیم اگر کسی به ما مراجعه کرد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی او را درمان کنیم و این در حالی است که هر نوع بیمار با هر شرایطی را باید ویزیت و درمان کنیم و این کار احتمال به بیماری‌های مثل هپاتیت، ایدز، کرونا و... یک دندانپزشک را تهدید می‌کند.

شیرازه؛ خاطره ای از سال‌های کاری خود عنوان کنید؟

این دندانپزشک جهادگر بهترین خاطره را رضایت بیمار از کار خود عنوان می‌کند و می‌گوید: زمان‌هایی پیش آمده که شخصی به محض نشست بر روی صندلی بیمار می‌گوید آقای دکتر یادتان هست بیست و یا سی سال پیش آمدم برای کشیدن دندان شما اجازه ندادید و درد دندانم را از بین بردید و سپس ابراز خوشحال می‌کند از این اقدام و همین خوشحالی‌ها برای من بهترین خاطرات هستند.

این دندانپزشک با تجربه در پایان این گفتگو کمک به هم نوع را همچنان اولویت کاری خود می‌داند و معتقد است، تسکین  آلام و درد بیماران بهترین حس و حال ممکن است وگرنه خیلی از مشاغل هستند که هم درآمد هنگفت‌تری دارند و هم سختی و استهلاک کمتری شامل جسم شخص می‌‌کنند اما من ترجیح دادم این حرفه و کار را دنبال کنم تا بتوانم بخشی از نیازهای هموطنانم را با کمک به آنها بر طرف کنم.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان