کد خبر: ۱۴۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
امام جمعه شهرستان مرودشت در گفتگو با «شیرازه»؛

رمضان، ماه مهمان بی‌منت برسفره بی‌منتهای پروردگار است

چه لذت بخش است نشستن بر سر سفره ای که میزبانش پرودگار است، ماه رمضان ماه مهمانی خداست ماهی که در آن سی روز، مهمان بي منت سفره بي منتهاي پروردگاريم، رمضان ماه فضيلت، رحمت و طراوت روح و جان و تحفه‌ای از سوي پروردگار به بندگانش است.
به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه‌های دینی شیرازه، چه لذت بخش است نشستن بر سر سفره‌ای که میزبانش پرودگار است، ماه رمضان ماه مهمانی خداست ماهی که در آن سی روز، مهمان بي‌منت بر سفره بي‌منتهای پروردگاريم، رمضان ماه فضيلت، رحمت و طراوت روح و جان و تحفه ای از سوی پروردگار به بندگانش است.

ماهی که در آن نه تنها فوایدی برای جسم انسان نهفته است بلکه فواید معنوی و اخروی بسیاری نیز برای بندگان به همراه دارد.

به گفته حجت الاسلام مهدی آقایی امام جمعه شهر مرودشت، رمضان در لغت از «رمضاء» به معنای شدت حرارت گرفته شده و به معنای سوزانیدن می باشد و چون در این ماه گناهان انسان بخشیده می شود به این ماه مبارک رمضان گفته می‌شود.

حجت الاسلام آقایی در گفتگو با «شیرازه» عنوان کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «إنَّما سُمِّيَ الرَّمَضانُ لأِنَّهُ يُرمِضُ الذُّنُوبَ؛ ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را می سوزاند.»

وی با بیان اینکه رمضان  تنها ماه قمری است که نامش در قرآن آمده است و یکی از چهار ماهی است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است، افزود: در این ماه کتاب‌های آسمانی قرآن کریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است.

امام جمعه مرودشت ادامه داد: این ماه در روایات اسلامی ماه خدا و مهمانی امت پیامبر اکرم(ص) بر سفره خوان کرم خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانی پذیرایی می کند.

آقایی اضافه کرد: این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار و ماه سلوک روحی آنان است و مؤمنان با مقدمه سازی و فراهم کردن زمینه‌های معنوی در ماه های رجب و شعبان هر سال خود را برای ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده می کنند و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطاری به نیازمندان، شب زنده داری و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزه داری و... روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهی سیراب می کنند.

وی با بیان اینکه یکی از زیباترین و با ارزش ترین منشورهای اخلاقی و اعتقادی درعظمت ماه مبارک رمضان، خطبه است که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) برای یاران و انصار خود ایراد فرموده است، افزود: پیامبر اکرم (ص) در این خطبه ارزشمند که در آستانه ماه مبارک رمضان ایراد فرمودند نکات زیبایی از شاخص های سبک زندگی اسلامی بیان فرمودند که اگر در زندگی فردی و اجتماعی ما نمایان شود می توان ادعا نمود که زندگی بر اساس آموزه های قرآنی و اسلامی پایه‌ریزی شده است.

نماینده ولی فقیه در شهرستان مرودشت عنوان کرد: حضرت در این سخنرانی گهربار می فرمایند:«أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْکُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ.»، «ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است، ماهی که نزد خدا، بهترین ماه‌هاست و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش بهترین ساعت‌هاست».

حجت الاسلام آقایی ادامه داد: رمضان ماهی است که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده‌اید، نفس های شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا و خواب شما ثواب عبادت دارد و اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت های راستین و دل‌های پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید.

وی در ادامه به بخش دیگری از سخنان گهربار پیامبر اکرم(ص) در خصوص افرادی که از این ماه بی بهره می مانند نیز اشاره کرد و افزود: حضرت محمد(ص) فرموده اند،«شقی و بدبخت، آن کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا بی بهره شود».

امام جمعه مرودشت عنوان کرد: در این ماه با گرسنگی و تشنگی خود، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را بیاد آورید، به فقیران و درماندگان کمک ویاری کنید و به پیران و کهنسالان احترام و به کودکان‌تان ملاطفت و مهربانی نموده و با خویشاوندان رفت و آمد داشته باشید.

وی با بیان اینکه انسان ها همواره مورد لطف و رحمت خداوند قرار دارند، اظهار کرد: عظمت رمضان بر انسان ها از نوع لطف نيست، بلكه از نوع ايثار است از سوی خدا به بندگانش؛ فرصتي براي بازيابي خويشتن و بازگشت به فطرت الهي و دوري از صفت حيواني و بهترين زمان براي توبه كردن و به سوي خدا پرواز كردن است.

آقایی روزه را يکي از احکام انسان ساز اسلام دانست که آگاهي از همه فوايد و پي بردن به فلسفه کامل آن همچون ساير احکام الهي براي انسان عادي ممکن نيست.

امام جمعه مرودشت در پایان با توصیه مردم به صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد در این ماه و افطار دادن به روزه داران که کاری بس ارزشمند است، گفت: زبان خود را از گفتار ناشایست نگاه دارید، دیدگان خود را از دیدن ناروا و حرام بپوشانید و گوش‌های خود را از شنیدن آنچه نادرست است، باز دارید. با یتیمان مردم مهربانی کنید تا بعد از شما با یتیمان شما مهربانی کنند واز گناهان خود به سوی خدا توبه و بازگشت کنید.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان