کد خبر: ۱۴۵۷۳۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۰

خودزنی اصلاح‌طلبان دلواپس در فارس

آقای فعال اصلاح طلب! کسانی که شما برای آنها نگران هستید و دارند یکی یکی ردصلاحیت می‌شوند، توسط هیئت اجرایی که هم طیف‌های خودتان در دستگاه‌های اداری هستند و توسط فرمانداری‌ها انتخاب می‌شوند، صلاحیت‌شان تایید نمی‌گردد و حتی به هیئت نظارت هم نرسیده‌اند!
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، یکی از اعضای کنونی شورای اسلامی شهر شیراز و رئیس جبهه اصلاحات فارس در بخشی از مصاحبه با چند خبرگزاری استان فارسی خبر از احتمال اعمال سلیقه در بررسی صلاحیت داوطلبان و رد گسترده نیروهای اصلاح طلب خبر داده است و ابراز نگرانی و تاکید کرده که برگزاری انتخاباتی باشکوه و رقم خوردن مشارکت بالای مردم، با حضور همه سلایق سیاسی و صاحبان تفکرات مختلف، امکان پذیر خواهد بود. 

اما باید در مصاحبه این مسئول از جبهه اصلاحات کمی تامل کرد چرا اینکه رد فردی توسط دستگاه های نظارتی، هیئت اجرایی و هیئت نظارت بر انتخابات به خاطر حزب و جناح نیست و احزاب اصلاح طلب در وزارت کشور ثبت شده و قانونی هستند پس باید این موضوع را در دلایل دیگر همچون سوابق کیفری، مشکلات اخلاقی، موضوعات امنیتی و... جستجو کرد.

انگشت شما باید به سمت هم‌طیف خودتان باشد

آقای فعال اصلاح طلب! کسانی که شما برای آن ها نگران هستید و دارند یکی یکی ردصلاحیت می شوند، توسط هیئت اجرایی که هم طیف های خودتان که در دستگاه های اداری هستند و توسط فرمانداری ها انتخاب می شوند، صلاحیت شان تایید نمی گردد و حتی به هیئت نظارت هم نرسیده اند!

پس بهتر است به جای شوآف و رجز خوانی در فضای مجازی، نگاه خود را تغییر دهید و جهت سفسطه های شما به سمت هم جناح خودتان باشد تا جناح های دیگر!

این کار شما نه تنها باعث تشویش در بین جریانات سیاسی است بلکه مشارکت مردم را هدف قرار می دهد.

باید چند قانون را برای شما یادآوری کنم:

طبق قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب1 /3 /1375 با اعمال آخرین اصلاحات که در سایت شورای نگهبان آمده است؛ ‌ماده 47 - هیأتهای اجرائی پس از دریافت نتیجه رسیدگی به سوابق داوطلبان موظفند ظرف مدت هفت روز به صلاحیت داوطلبان رسیدگی و‌نتیجه را اعلام نمایند.

‌در ماده 48  آمده است که: نظر هیأت‌های اجرائی بخش و شهرستان، مبنی بر تأیید صلاحیت داوطلبان با تأیید هیأت‌های نظارت شهرستان وبخش‌معتبر است و چنانچه ظرف هفت روز از تاریخ دریافت نتیجه رسیدگی صلاحیت داوطلبان، هیأت نظارت مربوط درباره داوطلب یا داوطلبان‌نظر خود را اعلام نکند، نظر هیأت اجرائی ملاک عمل خواهدبود.

‌ماده 49 این قانون می گوید: بررسی سوابق داوطلبان باید محرمانه انجام گیرد به طوری که موجب هتک حیثیت و آبروی افراد نشود و بررسی‌ها از محدوده موارد‌ مذکور در مواد 26 و 27 و 28 و 29 و 30 این قانون خارج نگردد و افشای هر گونه اطلاعات دریافت شده توسط اعضاء هیأت‌های اجرائی و یا هر‌شخص دیگر ممنوع است.

هیأت‌های اجرائی مکلفند در انجام وظایف خود بی‌طرفی کامل را رعایت نمایند و در صورت تخلف، فرماندار یا بخشدار موظف است‌ با رأی اکثریت اعضاء هیأت اجرائی نسبت به تعویض هر یک از معتمدین هیأت اجرائی و در مواردی که انحلال هیأت اجرائی ضروری باشد با تأیید‌ استاندار و هیأت نظارت استان اقدام نماید، تشکیل مجدد هیأت اجرائی با رعایت مقررات مندرج در این قانون انجام می‌گیرد و تصمیمات متخذه هیأت‌ اجرائی منحله عنداللزوم وسیله هیأت اجرائی جدید قبل از انقضای مهلت قانونی رسیدگی به صلاحیت داوطلبان قابل تجدید نظر خواهد بود. 

تبصره 1 - داوطلبان شرکت در انتخابات شوراهای اسلامی روستا و شهر که صلاحیت آنان در هیأت اجرائی رد شده است می‌توانند ظرف مدت چهار‌روز از تاریخ اعلام اسامی نامزدهای انتخاباتی شکایت خود را به ترتیب داوطلبان شورای اسلامی روستا به هیأت نظارت شهرستان و داوطلبان شورای‌اسلامی شهر به هیأت نظارت استان تسلیم نمایند.

تبصره 2 - شاکیان می‌توانند شکایت خود را ظرف مهلت مقرر به هیأت اجرائی مربوط نیز تسلیم نمایند. هیأت اجرائی موظف است بلافاصله‌شکایات دریافتی را به هیأت نظارت ذی‌ربط ارسال نماید.
تبصره 4 - فرماندار یا بخشدار به عنوان رئیس هیأت اجرائی موظف است پس از وصول نظریه هیأت نظارت، اسامی آن تعداد از داوطلبانی را نیز که صلاحیت آنان مورد تأیید هیأت‌نظارت قرار گرفته است از طریق انتشار آگهی به اطلاع اهالی برساند.

ماده 48- نظر هیأتهای اجرائی بخش و شهرستان مبنی بر تأیید صلاحیت داوطلبان‌قطعی است و نظر هیأتهای مذکور درخصوص رد صلاحیت داوطلبان حسب مورد با تأیید‌ هیأتهای نظارت معتبر است. 

افشای هر گونه اطلاعات از داوطلبان در خصوص تحقیقات ممنوع است

باید گفت که دلیل ردصلاحیت هر کاندیدا به وی از طریق مختلف اطلاع رسانی می‎شود و طبق قانون که در ابتدای گزارش آمده، بررسی سوابق داوطلبان باید محرمانه انجام گیرد به طوری که موجب هتک حیثیت و آبروی افراد نشود؛ لذا افشای هر گونه اطلاعات دریافت شده توسط اعضاء هیأت‌های اجرائی و یا هر‌شخص دیگر ممنوع است.

اما برخی از همجناح‌های خودتان در فضای مجازی، از دستگاه های نظارتی خواستار افشای اطلاعات است! پس لازم است تذکرات لازم  را به آن ها بدهید.

آقایان اصلاح طلب پیشنهاد ما این است که به جای ایجاد فضای رسانه ای و سوق دادن افکار عمومی به سمت احتمال لابی کاری و... در تایید صلاحیت ها، همچنین تشویش اذهان عمومی و ایجاد دودستگی بین مردم، آن هم در شرایطی که کشور نیاز به حضور حداکثری در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی دارد، درخواست و شکایت داوطلب مورد نظرتان را به مراجع ذیرربط ببرید.

حرف آخر اینکه....
با این تفاسیر باید از رئیس جبهه اصلاحات فارس پرسید که چرا موضوع ردصلاحیت‌ها را به حضور حداکثری ربط می دهد و با این کار می خواهد باعث ورود افراد بدون صلاحیت و دارای مشکلات به شورای اسلامی شهر و روستا شود؟ یقینا مراجع امنیتی و نظارتی، کار خود را خوب می دانند پس باید به جای درخواست از مسئولان استان فارس برای امکان مشارکت و حضور سلایق گوناگون، باید به همه جناح‌ها، سیستم و چرخه انتخابات احترام بگذارید تا روند عادی طی شود. 

نکته دوم اینکه، جناب اصلاح طلب ردصلاحیت این همه افراد که هم اکنون دارای مسئولیت هستند و در انتخابات قبلی لیست امید بوده‌اند جای تامل و تعجب دارد! به نظر می رسد باید در عملکرد این افراد بازنگری شود که چرا ردصلاحیت شده‌اند! یقینا شما خودتان می‌دانید که مشکل از کجاست پس مقلطه و سفسطه نکنید.

نکته آخر اینکه اگر مشارکت مردم درانتخابات کم باشد نتیجه عملکرد همفکران شما در دولت، ادارات و شورای شهر است لذا اصلاح طلبان باید به جای نپذیرفتن نتیجه عملکردشان، تن به مسئولیت پذیری بدهند و پاسخگوی رفتارشان در دوران تصدی باشند.

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
0
سنگ پای فزوین حضرات اصلاح طلب
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
0
نظارت بر انتخابات شوراها نیز به بازنگری دارد
باید سازو کار دائمی مثل نظارت شورای نگهبان ایجاد شود
شرائط داوطلبان باید محدود شود