کد خبر: ۱۴۵۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۶ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
آتش سهل‌انگاری بر جان مراتع فارس:

وقوع ۳۵مورد آتش‌سوزی در فارس از ابتدای سال تا کنون/علت بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی ها عامل انسانی است

بنا بر گفته مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس قریب به ۳۵مورد آتش سوزی از اول امسال تاکنون سبب از بین رفتن یا بروز خسارت به مراتع استان فارس شده است و نکته قابل تأمل تر اینکه براساس اعلام متولیان، بیش از ۹۰ درصد علت این آتش سوزی ها به دخالت انسان و عامل انسانی بر می گردد.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، آتش‌سوزی از عوامل مهم نابودی جنگل‌ها و مراتع است، منابعی که از سرمایه‌های ملی و خدادادی است و تخریب آنها می‌تواند اثرات مخرب در اکوسیستم و شرایط اکولوژیکی جامعه به دنبال داشته باشد، این آتش‌سوزی ها هر ساله خسارت زیادی به منابع ملی کشور وارد می کند.

بنا به گفته کارشناسان، آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی با کنار هم جمع شدن سه عامل هوا، مواد سوختنی و جرقه رخ می‌دهد که ۲ عامل هوا و مواد سوختنی (پوشش گیاهی) در طبیعت وجود دارد و به خودی خود خطرزا نیست، اما زمانی که انسان با بی احتیاطی خود جرقه‌ای را رها می‌کند، آتش به دامان طبیعت می‌زند و مراتع و جنگل‌ها را سیاه پوش می‌کند.

بر اساس آمار ارائه شده، بیشترآتش‌سوزی‌ها در مواقع تعطیل و همزمان با تفریح شهروندان و یا سهل انگاری افراد به وقت حضور در مراتع و جنگلها گزارش شده است.

روشن کردن آتش در گرمای هوا، انداختن ته سیگار در مناطق جنگلی و مراتع، وزش باد و در نهایت دودشدن میزان زیادی از مراتع و سرمایه‌های ملی کشور، برگرفته از یک کوتاهی، بی فکری و سهل انگاری است.

وقوع 35 مورد آتش‌سوزی در فارس از ابتدای سال تا کنون/،علت بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی ها عامل انسانی  است

بنا بر گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس قریب به ۳۵مورد آتش سوزی از اول امسال تاکنون سبب از بین رفتن یا بروز خسارت به مراتع استان فارس شده است و نکته قابل تأمل تر اینکه براساس اعلام متولیان، بیش از ۹۰ درصد علت این آتش سوزی ها به دخالت انسان و عامل انسانی بر می گردد.

 عبدالحسن صمدنژاد مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در گفتگو با خبرنگار «شیرازه» با بیان اینکه بر اثرشرایط و حوادث مختلف، آتش سوزی‌های زیادی در یک سال اخیر در استان فارس شاهد بودیم، گفت: به همین خاطر با تشکیل جلسات متعدد طرحی را راه اندازی کردیم با نام طرح مقابله با حریق در عرصه های منابع طبیعی که در قالب این طرح سه فاز پیشگیری یا قیل از آتش سوزی، فازحین آتش سوزی وعملیات و فاز پس از آتش سوزی پیش‌بینی شد.

وجود 10.2 میلیون هکتارعرصه منابع طبیعی در استان فارس

وی با اشاره به اینکه در فاز پیشگیری به دلیل وجود 10.2 میلیون هکتارعرصه منابع طبیعی در استان و با توجه به تعداد اندک نیروی انسانی و امکانات کمی که داریم، نیاز به کمک و مشارکت‌های مردمی احساس شد، اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم از مشارکتهای مردمی در قالب یک ساختار استفاده کنیم، هنگ امداد طبیعت را دراستان فارس با استعداد 6هزار نفر به مرحله اجرا در آوردیم و اکنون در حال آموزش های تخصصی به این افراد در راستای اطفا حریق و دیگر اقدامات در شرایط خاص هستیم.

تدوین نقشه راه‌ها را در مناطق مرتفع

صمدنژاد ادامه داد: در مرحله بعد نقشه راه‌ها را در مناطق مرتفع، حتی کوره راه‌های استان بررسی و طراحی کردیم تا در مواقع ضروری که دسترسی از راه‌ها امکان پذیر نیست یا به منظور یافتن کوتاه ترین مسیر، از راه‌های جایگزین استفاده کنیم و این نقشه را بنا به برش شهرستانی به هر شهرستان ارسال کردیم.

همگرایی با ادارات شهرستان‌ها جهت استفاده از امکانات در مواقع بحران

مدیرکل منابع طبیعی فارس با بیان اینکه در اقدام بعد مناطق جنگلی و مرتعی را به سه منطقه بحرانی، نیمه بحرانی و عادی تقسیم بندی کردیم تا مناطق بحرانی راشناسایی کرده و تمکز امکانات و توجه به این مناطق بیشتر شود، افزود: جهت همگرایی بیشتر با دستگاه‌های مخنلف در شهرستان‌ها، جلسات متعدد اطفا حریق را برگزار کردیم و از ادارات و دستگاه‌ها خواسته شد در موقع بحران امکانات خود را در اختیار ما قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه در راستای اقدامات پیشگیرانه از تمام مرتعداران امضا کتبی گرفته شده که خودشان حافظ این مراتع باشند، ادامه داد: همچنین در راستای فاز پیشگیری تفاهم‌نامه‌ای  با بسیج سازندگی نیز امضا کردیم تا 50 درصد نیروهای هنگ امداد طبیعت را آنها در اختیار ما قرار دهند.

صمدنژاد به این نکته نیز اشاره کرد که با توجه به اینکه ما مرجعی برای آموزش افرادی که قرار است در اطفا حریق به نیروهای ما کمک کنند نداریم، در حال نگارش کتابی هستیم در همین خصوص که به عنوان مرجع در سراسر کشور از آن استفاده شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در راستای انجام سریع‌تر امور، برای هر شهرستان یک کارشناس معین در اداره کل در نظر گرفته شده تا این فرد با اختیارات مدیر کل در مواقع بحران در شهرستان مربوطه وارد عمل شده و عملیات را برعهده بگیرند تا نظارت بیشتری وجود داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی فارس به اقدامات حین عملیات نیز اشاره کرد و گفت: در حین حریق هم از ظرفیت‌هایی که گفته شد استفاده می کنیم به همین خاطر در سال جاری کمترین سطح را در آتش‌سوزی ها شاهد هستیم.

صمدنژاد با بیان اینکه اگر چه در فروردین ماه سال جاری 35 فقره آتش‌سوزی در استان داشتیم، اظهار کرد: اما  به لحاظ سطحی که طعمه حریق شده بسیار کمتر از گذشته بوده است که این امر به دلیل همان اقدامات پیشگیرانه است.

وی با بیان اینکه ما تاکید بسیاری بر شناسایی علت های اصلی آتش سوزی داریم، افزود: در فاز سوم یعنی پس از آتش‌سوزی  نیز تاکید کرده ایم که هر حادثه بلافاصله علت یابی و تحلیل و نقاط ضعف شناسایی شود تا بتوانیم  در اتفاقات بعد به عنوان تجربه ازآن استفاده کنیم.

عامل انسانی ۱۸۰ هتکار از طبیعت را در قیروکارزین سوزاند

این مدیرکل عمده ترین عوامل آتش سوزی ها را عامل انسانی دانست و گفت: برخی افراد که برای یافتن عسل کوهی، برداشت گیاهان دارویی یا تفریح به مراتع و کوه و جنگل می روند، با روشن کردن آتش، گاه وزش باد و گاه فراموشی در خاموش کردن آتش موجب گسترش آتش سوزی می گردند و یا گاهی افراد با انداختن سیگار روشن عامل اصلی یک حادثه می شوند و در کل سهل انگاری افراد بیشترین عامل در آتش سوزی های استان و حتی کشور به شمار می رود.

صمدنژاد در پایان به دو آتش سوزی گسترده ای که اخیرا در منطقه قیروکارزین و جهرم اتفاق افتاده نیز اشاره کرد و افزود: 180 هکتار از مراتع در آتش سوزی قیروکارزین طعمه حریق شد و در جهرم نیز به دلیل صعب العبور بودن منطقه مهار آتش به طول انجامید و هنوز علت و میزان خسارت در دست بررسی است.
 
حرف آخر اینکه :

گاه یک سهل انگاری و بی توجهی می تواند چنان خسارت سنگینی به مراتع، جنگل‌ها و منابع ملی کشور وارد کند که شاید سالها تلاش و فعالیت نتواند این خسارتها را جبران کند و قطعا دود سوختن یک جنگل و به آتش کشیدن مراتع به چشم همه مردم خواهد رفت، پس ضروری است شهروندان و هموطنان در حفظ و نگهداری این سرمایه های ملی متولیان امر را یاری رسانند.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان