کد خبر: ۱۴۵۷۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
تقوایی؛

الهام بخشی هویت شهر شیراز هدف کنگره جهانی «محمد (ص)، پیامبر رحمت در آینه هنر و ادب» است

دبیر کل کنگره جهانی «محمد (ص)، پیامبر رحمت در آینه هنر و ادب» گفت: هدف دیگر این کنگره الهام بخشی هویت شهر شیراز در جایگاه سومین حرم اهل بیت (ع) و تثبیت جایگاه شیراز به عنوان قطب ادب و هنر است.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، حامد تقوایی در نشست خبری مجازی کنگره جهانی «محمد (ص)، پیامبر رحمت در آینه هنر و ادب» گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره، معرفی پیامبر رحمت و ترسیم اسلام راستین، از طریق شبکه ‌سازی و ایجاد هم‌ افزایی در میان ظرفیت‌های هنری و ادبی جهان است لذا باید تلاش کنیم تا توهین ها و اسلام هراسی ها با استفاده از زبان هنر و ادب که تاثیر گذار ترین و گیراترین زبان است، بی اثر شود.

وی افزود: هدف دیگر برگزاری این کنگره جهانی استفاده از ظرفیت های دانشگاه و اساتید دانشگاه در ارتباط با جامعه است که شروع این کار از مرکز آفرینش های هنری استادان دانشگاه بود و اساتید دانشگاه در کنار متخصصین غیر دانشگاهی، دست اندرکاران اصلی این کنگره هستند؛ به تدریج نهادهای دیگر نیز همراه شدند و ترکیبی از اندیشه، دانش و هنر راخواهیم داشت که تاثیر گذاری را بیشتر خواهد کرد.

دبیر کل کنگره جهانی «محمد (ص)، پیامبر رحمت در آینه هنر و ادب» با اشاره به اینکه تا کنون مجموعه کامل و چند زبانه که متمرکز بر معرفی پیامبر (ص) باشد نداشته ایم؛ اظهار داشت: در این پروژه به عنوان هدف مهم دیگر به هفت زبان و در موضوعات و رشته های متنوع هنری و ادبی تدریجا مجموعه کاملی ایجاد خواهد شد که با پیوست های کوتاه اعتقادی، تاریخی و قرآنی نیز تکمیل شده و به صورت مجازی و در قالب یک نمایشگاه حرفه ای به صورت دائم به نمایش در خواهد آمد. 

این استاد دانشگاه سایر اهداف برگزاری کنگره جهانی «محمد (ص)، پیامبر رحمت در آینه هنر و ادب»را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: هدف دیگر این کنگره الهام بخشی هویت شهر شیراز در جایگاه سومین حرم اهل بیت (ع) و تثبیت جایگاه شیراز به عنوان قطب ادب و هنر است.

به گفته تقوایی، ظرفیت های هنری پراکنده و مغفول فراوانی در شیراز هست که در یک پروژه بزرگ می تواند فعال و منسجم شود و برگزاری این کنگره در سال های آینده به صورت گسترده، بستر آشنایی مردم دنیا و حتی گرد آمدن مفاخر هنری جهان اسلام و دنیا را طی یک برنامه حضوری چند روزه در شیراز فراهم خواهد کرد.

دبیر این کنگره با تاکیدبراینکه برای دستیابی به این اهداف ابتدا در یک بازه زمانی پنج ماهه که از بعثت پیامبر (ص) آغاز شده است، بیان داشت: آثار از طریق سایت کنگره دریافت خواهد شد که این سایت به هفت زبان تهیه شده و قابلیت دریافت آثار و مدیریت داوری آثار را دارد.
وی تصریح کرد: مهلت تهیه آثار تا 18 مرداد سال جاری خواهد بود و سپس داوری آثار حدود 2 ماه طول خواهد کشید اختتامیه و معرفی برگزیدگان در هفته "وحدت" در 2 آبان و مصادف با میلاد پیامبر (ص) برگزار خواهد شد.

تقوایی با تشریح چگونگی انتشار آثار گفت: بعد از اختتامیه تا دور بعدی کنگره، انتشار آثار به صورت مجازی و حضوری در کشورهای مختلف را خواهیم داشت و مخاطب اصلی کنگره تا قبل از اختتامیه جامعه تخصصی هنری جهان و بعد از اختتامیه تمامی مردم دنیا هستند.

دبیر کل کنگره جهانی «محمد (ص)، پیامبر رحمت در آینه هنر و ادب» افزود: هنرمندان می توانند آثار خود را در قالب های هنری متنوع شامل شعر، داستان کوتاه، خوشنویسی، نقاشی خط، پوستر، تایپوگرافی، هنرهای دیجیتال، نقاشی، عکس، فیلم کوتاه و نماهنگ ارسال کنند و برای ارسال اثر، مشاهده آثار دریافتی و اطلاع از اخبار کنگره به اجتماع مجازی هنرمندان و دوستداران پیامبر رحمت (ص) می توانند به آدرس های www.wcam.ir و https://www.instagram.com/ArtsforMuhammad و https://t.me/artsformuhammad و http://www.wcam.ir/fa/poster.php ارسال کنند.

تقوایی بابیان اینکه این کنگره تمرکز ویژه ای بر روی توزیع و نشر آثار دریافتی در یک بازه زمانی یک ساله پس از مرحله فراخوان و معرفی برگزیدگان خواهد داشت، اظهار داشت: دریافت اثر و برگزاری نمایشگاه ما را قانع نمی کند و باید بتوانیم بستری فراهم کنیم تا بتوانیم با استفاده از آثار دریافتی تعداد زیادی از مردم دنیا را با پیامبر رحمت صلوات الله علیه آشنا کنیم که شاید در رخدادهای پیشین به این مهم کمتر توجه شده باشد.چ

وی از ایجاد یک شبکه بین المللی برای برگزاری نمایشگاه حضوری در کشور های مختلف خبر داد وبیان کرد: اقدامات خوبی در این زمینه در کمیته بین الملل و با مدیریت «موسی عربی»، دبیر بین الملل کنگره در حال انجام است و به تدریج این شبکه طی چند دوره برگزاری کنگره تکمیل خواهد شد.

تقوایی خاطرنشان ساخت: ایجاد نمایشگاه مجازی چند زبانه و دایمی نیز مورد توجه قرار دارد که برای این منظور سایت کنگره و شبکه های مجازی راه اندازی شده و یک سایت نمایشگاهی حرفه ای هم در دست راه اندازی است.

بنا به عقیده این مقام مسئول، این نمایشگاه شامل آثار تولید شده در گذشته که توسط دبیران هر رشته گرد آوری شده و همچنین آثار دریافتی کنگره است که در کنار گردآوری آثار هنری، کمیته محتوایی کنگره با مدیریت «زهرا قاسم نژاد» و متشکل از اساتید دانشگاه رشته های تاریخ، الهیات و قرآن و حدیث یک پیوست محتوایی مختصر و مفید برای آثار آماده می کند.

تقوایی در پایان تصریح کرد:  این محتوا در کمیته ترجمه که هم متشکل از اساتید دانشگاه رشته زبان های مختلف کنگره است در حال ترجمه است و این پیوست ها به اثر گذاری کمک زیادی خواهد کرد.

بیش از 30 وبينار تخصصی ایرانی و جهانی درباره کنگره جهانی محمد(ص) پیامبر رحمت برگزار می شود

 ستار خالدیان دبیر بخش علمی و هنری کنگره جهانی محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر در ادامه این نشست مجازی گفت: در بخش هنری، تلاش داشته‌ایم تا از هنرمندان برجسته، فرزانگان و اساتید برجسته دانشگاهی و تجربی برای کارشناسی، داوری و تولید محتوا در رشته‌های در رشته های طراحی، خوشنویسی، نقاشیخط، گرافیک و نقاشی و ... بهره گیریم. 
 
 ستار خالدیان با بیان اینکه در بخش خوشنویسی رشته‌های ثلث، نسخ، نستعلیق و شکسته نستعلیق را خواهیم داشت، افزود :در رشته نستعلیق و شکسته نستعلیق که رشته‌هایی ایرانی و بومی هستند از اساتید برجسته ایرانی و در دیگر رشته‌ها از اساتید شناخته شده کشوری و جهانی به ویژه جهان اسلام، بهره خواهیم گرفت.
 
خالدیان ادامه داد: بر آن هستیم تا آثار برگزیده را در کنار دیگر آثار اساتید برجسته نخست بر بستر مجازی و اگر زمینه فراهم شود به صورت حضوری به نمایش بگذاریم و سپس برای نگهداری، آن‌ها را به موزه آستان شاهچراغ بفرستیم.
 
,d تاکید بر جایگاه پیامبر اسلام را از ویژگی‌ها این کنگره دانست و بیان کرد: بیش از 30 وبینار تخصصی ایرانی و جهانی درباره کنگره، برنامه‌ریزی شده است، که تا کنون دو وبینار جهانی آن برگزار شده است.
 
دبیر بخش علمی و هنری کنگره جهانی محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر همچنین با اشاره به این که برخی از سخنرانان این کنگره، در کمتر همایش و کنگره‌ای سخن می‌گویند و با گفتگوهایی که انجام شده است، در این کنگره سخنرانی می‌کنند، افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های این کنگره، تعداد بسیار زیاد اندیشمندان، فرهیختگان، فرزانگان و اساتید هنری جهان اسلامی است که در کمتر همایش و کنگره، به چشم می‌آید.

انتهای پیام/ح/ر

نظرات بینندگان