کد خبر: ۱۴۵۷۹۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
اصول صحیح تغذیه در ماه رمضان؛

غذاهای سحری نباید شور و خشک و پُر ادویه باشند/ خوردن خرما در افطار بسیار مناسب است

رامین کارشناس تغذیه گفت: مهم‌ترین نکته تغذیه‌ای در این ماه، رعایت اعتدال و میانه روی در مصرف افطار و سحر میان وعده‌ها و پرهیزکردن از هرگونه کم‌خوری و پرخوری و همینطور تنوع و تعادل داشتن در مصرف مواد مغذی است.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، با اینکه ماه رمضان یکی از ماه‌های پربرکت الهی است اما ترس از گرسنگی و غذا نخوردن برای مدت طولانی، این ماه مبارک را برای بعضی از افراد تلخ می‌کند، تغذیه در ماه رمضان اصول خاصی دارد که با رعایت کردن آنها می‌توانید بدون هیچ ترسی به استقبال آن بروید و با روزه‌داری و به جا آوردن فرایض الهی بهترین و بیشترین بهره معنوی را از این ماه ببرید.

از آنجا که تعداد زیادی از مخاطبان سایت تحلیلی خبری «شیرازه» خواستار درج مطالب مرتبط با تغذیه در ماه مبارک رمضان در این رسانه را داشتند، بر آن شدیم تا طی روزهای آینده با کارشناسان و پزشکان متعدد تغذیه گفتگویی پیرامون تغذیه در این ماه داشته باشیم.

در این راستا به سراغ لیدا رامین کارشناس ارشد علوم تغذیه رفته و با وی درباره راه‌‌های آمادگی بیشتر در ماه رمضان صحبت و اصول تغذیه در این ماه را بررسی خواهیم کرد، به یاد داشته باشید که ماه رمضان فرصت بسیار خوبی برای تغییر در سبک زندگی و ایجاد عادت‌های سالم است.

غذاهای سحری نباید شور و خشک و پٌر ادویه باشند/ خوردن خرما در افطار بسیار مناسب است

رامین در خصوص اصول صحیح تغذیه در ماه رمضان، عنوان کرد: از آنجا که در ماه مبارک رمضان نظم غذا خوردن چه از نظر تنوع و تعادل و چه از نظر ساعات وعده‌های غذایی به هم می‌خورد، نقش تغذیه سالم در این ماه بسیار زیاد است.

وی افزود: مهم ترین نکته تغذیه‌ای در این ماه، رعایت اعتدال و میانه روی در مصرف افطار و سحر میان وعده‌ها و پرهیز کردن از هرگونه کم‌خوری و پرخوری و همینطور تنوع و تعادل داشتن در مصرف مواد مغذی است.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه برنامه غذایی بهتر است که شش گروه غذایی را داشته باشد، اظهار کرد: البته هر کدام از این گروه‌ها باید شرایط خاص خودش را داشته باشند، که در ادامه به آن می پردازیم.

رامین ادامه داد: گروه اول نان و غلات است که باید از نظر مواد مصرفی نان و غلات، از غلات کامل استفاده شود، یعنی از نان سبوس دار استفاده شده برنج قهوه‌ای، یا حتی ماکارونی سبوس دار که در صورتی که به برنج قهوه دسترسی نداشته باشید  بهتر است که برنج سفید را همراه با حبوبات مصرف کنیم، مثل عدس پلو، لوبیا پلو، باقلا پلو، چون برنج سفید ساده خیلی ارزش تغذیه‌ای زیادی ندارد.

وی با اشاره به اینکه گروه دوم گروه میوه‌ها هستند که باید حتماً در ماه رمضان استفاده شوند، گفت: چون این گروه غذایی هم فیبر بالا و هم مواد معدنی و ویتامین زیادی دارند، پس مناسب است، حدود سه، تا چهار عدد میوه در بین افطار تا سحر استفاده شود.

این کارشناس علوم تغذیه تصریح کرد: ولی استفاده بیشتر از تعداد ذکر شده، باعث اضافه وزن می شود.

رامین به گروه بعدی که گروه سبزیجات هستند اشاره کرد و افزود: استفاده از این گروه غذایی نیز به خاطر فیبر زیاد و ویتامین‌ها و مواد معدنی که دارند در ماه مبارک رمضان توصیه می‌شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، گروه چهارم، شیر و لبنیات هستند که بهتر است به صورت کم‌چرب و پروبیوتیک مصرف شوند، همچنین گروه دیگر از مواد غذایی، در واقع همان روغن‌ها و مغزها است که مصرف زیاد آن باعث اضافه وزن می‌شود و باید که در مصرف آنها توجه بیشتری کنیم.

رامین اضافه کرد: روغن ها هم بهتر است که از روغن‌هایی که برای بدن مفید هستند استفاده شود، مثل روغن زیتون و کانولا که روغن های مناسب هستند برای درست کردن انواع غذاها.
 
 گروه آخر که این کارشناس تغذیه به آن اشاره کرد، گروه متفرقه است که شامل تنقلات و شیرینی جات می‌شود، مخصوصاً زولبیا بامیه و ترحلوا و از این قبیل که بهترین کار این است که از این گروه بسیار کم استفاده شود.

رامین با تاکید بر اینکه وعده‌ غذایی افطار باید به دو تا سه مرحله تقسیم شود، گفت: یعنی اول یک غذای سبک و ساده برای افطار کردن، بعد یک شام و غذای سبک استفاده شود که هضم آن آسان باشد، نرم و کم حجم باشد ولی کالری مناسب را به بدن برساند، مثل نان و پنیر، آش، حلیم، فرنی و از این قبیل.

وی ادامه داد: خوردن خرما در افطار بسیار مناسب است، چون در طول روز قندخون پایین می‌آید و خرما به بالا بردن قند کمک می‌کند، همچنین  نوشیدنی‌های گرم در وعده افطار مناسب هستند.

رامین معتقد است از نیم ساعت تا دو ساعت بعد از افطار اولیه زمان مناسبی برای خوردن شامی‌ است که شامل کربوهیدرات پروتئین و چربی است.

این متخصص تغذیه تصریح کرد: تنوع غذایی در وعده افطار و سحر بسیار مهم است مخصوصاً برای نوجوانان و روزه اولی‌ها باید به این موضوع توجه کرد که حتماً هم در وعده افطار اولیه و هم در وعده شام، از مواد مغذی استفاده شود.

وی با بیان اینکه استفاده از نوشیدنی های گاز دار به دلیل اینکه سریع حجم معده را پر می‌کند بسیار مضر است، تاکید کرد: به جای آن میتوان از سالاد و سبزی خوردن همراه با غذا استفاده شود.

به گفته این کارشناس ارشد علوم تغذیه خوردن کله پاچه، کوبیده و غذاهای چرب در وعده سحر باعث می‌شود فرد روزه دار در طول روز اذیت شود، همچنین بهتر است که از زولبیا، بامیه به عنوان میان وعده اصلا استفاده نشود چون هم چربی و قند بالایی دارند و هم در دمای خیلی بالا در روغن سرخ می شوند که مواد مضری مثل آکرولئین اسیدهای چرب مضر تولید می‌کنند که این مواد سرطان‌زا هستند.

غذاهای سحری نباید شور و خشک و پٌر ادویه باشند/ خوردن خرما در افطار بسیار مناسب است

رامین با اشاره به اینکه وعده سحر نیز به دلیل گرسنگی در طول روز بسیار مهم است، عنوان کرد: خوردن غذاهای شیرین به دلیل اینکه سیری زود هنگام می‌آورد اصلا توصیه نمی‌شود، چرا که بین روز سریع احساس گرسنگی به سراغ روزه دار آمده و معده را اذیت می‌کند.

وی ادامه داد: حجم غذای سحر نباید خیلی زیاد باشد، البته نخوردن سحری و بیدار نشدن به موقع هم باعث می‌شود که بدن ضعیف شده و مواد مغذی به بدن نرسد و در واقع در طول دوران روزه‌داری بدن خیلی آسیب ببیند، غذاهای سحری نباید شور و خشک و پر ادویه باشند، غذاهایی مثل سوسیس، کالباس، کتلت و ماهی غذاهایی هستند که در طول روز باعث تشنگی می‌شوند پس بهتر است که سحر استفاده نشود.

این کارشناس تغذیه در پایان توصیه کرد: بهتر است بلافاصله بعد از خوردن سحری دراز نکشید و نخوابید چون این کار باعث می‌شود که یک سری مشکلات گوارشی به وجود بیاید که توان را برای روزه داری کم می‌کند.

انتهای پیام/س/ر
برچسب ها: روزه داری ، تغذیه ، رمضان
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی اصغر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
0
ممنون از اطلاعاتی که دادید واقعا مفید بود
علی اصغر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
0
ممنون از اطلاعاتی که دادید واقعا مفید بود