کد خبر: ۱۴۵۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۱ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
دبکافایل اسرائیل افشاء کرد؛

اسرائیل به درخواست بن‌ سلمان و بن‌ زاید «کشتی ایرانی» را زد / نتانیاهو پس از اطلاع از مذاکرات سرّی ایران و عربستان جا خورد

رسانه نزدیک به محافل امنیتی رژیم صهیونیستی نوشت: سه روز بعد از حمله ادعایی کماندوهای اسرائیل (به وسیله مین دریایی) به کشتی ساویز ایران در دریای سرخ، مقامات عربستان سعودی و ایران در سکوت رسانه‌ای و بدون اطلاع اسرائیل، اولین مذاکرات خود را طی پنج سال گذشته برگزار کردند.
 به گزارش سرویس  رصدسیاسی شیرازه؛ پایگاه خبری دبکافایل اسرائیل، نزدیک به محافل امنیتی رژیم صهیونیستی، در مطلبی تحت عنوان «بن سلمان و بن زاید از اسرائیل خواستند که به کشتی ایرانی حمله کند، ولی گفتگو با تهران را از اسرائیل پنهان کرده بودند» نوشت: سه روز بعد از حمله ادعایی کماندوهای اسرائیل (به وسیله مین دریایی) به کشتی ساویز ایران در دریای سرخ، مقامات عربستان سعودی و ایران در سکوت رسانه‌ای و بدون اطلاع اسرائیل، اولین مذاکرات خود را طی پنج سال گذشته برگزار کردند. موضوع این دیدار حل درگیری و منازعات فی‌مابین بود. 

منابع اطلاعاتی و نظامی اسرائیل فاش کردند که اسرائیل پس از درخواست «بن زاید» ولیعهد ابوظبی امارات و «بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی موافقت کرد که کشتی ایرانی را هدف قرار دهد. نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پس از بررسی این درخواست به آن تن داد.

بنیامین نتانیاهو از شروع مذاکرات سرّی مقامات سعودی با تهران اطلاع نداشت. نتانیاهو با اطلاع از این موضوع جا خورد و متوجه شد که حمله کماندوهای اسرائیلی درواقع ابزاری برای بن سلمان بود تا با دست پر وارد مذاکرات سرّی با تهران شود. اگر نتانیاهو از این اقدام اطلاع داشت هرگز ارتش اسرائیل را برای خرابکاری در کشتی ساویز اعزام نمی‌کرد. 

علاوه بر بی اطلاعی تل آویو از مذاکرات بغداد؛ عملیات کشتی ساویز از بعد دیگر هم به نفع تل آویو نشد: این عملیات موجب اعتراض واشنگتن از اسرائیل شد. بدون شک این موضوع همراه با مسائل دیگر مرتبط با ایران در کابینه امنیتی اسرائیل در روز یکشنبه مورد بحث قرار گرفته است. 

اسرائیل با حمله به کشتی‌های ایران در حال بازی با آتش است

فایننشنال تایمز به نقل از منابع ناشناس افشاء کرد که گفتگوهای بغداد میان ایران و عربستان مثبت بود. این مقام در ادامه گفت: «فرآیند این گفتگوها توسط مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق فراهم شد. الکاظمی ماه گذشته با بن سلمان در ریاض دیدار داشت. روند این مذاکرات به دلیل "مذاکرات هسته‌ای مرتبط با ایران در وین" و "[ضد]حملات نیروهای حوثی یمن" سریع‌تر حرکت می‌کند.» یک مقام ارشد عراقی وجود این مذاکرات را تایید کرده است. دور اوّل گفتگوهای تهران - ریاض روز ۹ آوریل / ۲۰ فروردین در بغداد برگزار شد و هفته آینده از سرگرفته خواهد شد.

دِبکافایل در پایان نوشت: «به نظر می‌رسد که اسرائیل از دو مسیر دیپلماتیک دور نگه داشته شده است. هدف هر دو مسیر دیپلماتیک بازگرداندن ایران به نقش خود در امور بین‌الملل است. برای اسرائیل خوب نیست که برای مهار ایران به دوستان جدید خود در خلیج فارس و اصلی‌ترین متحد خود یعنی آمریکا تکیه کند. دولت یهود تنها باید به خود متکی باشد.»

 انتهای پیام/ش/ر
برچسب ها: عربستان ، امارات ، اسرائیل
نظرات بینندگان