کد خبر: ۱۴۵۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
احتمال مرگ مخالف اصلی پوتین در زندان؛

هشدار آمریکا و اروپا به روسیه درباره سلامت «الکسی ناوالنی»

الکسی ناوالنی از مخالفان سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، است. او ۴۴ سال سن دارد و به اتهام اختلاس در زندان است. هجده روز پیش بود که وارد اعتصاب غذا شد و حالا پزشکان می‌گوید که در صورت ادامه وضعیت، چند روز بعد از دنیا می‌رود.پ
به گزارش سرویس رصد سیاسی شیرازه، آمریکا هشدار داد که اگر الکسی ناوالنی، از مخالفان حکومت روسیه، در زندان بمیرد، این اتفاق عواقبی برای مسکو به بار خواهد داشت. آقای ناوالنی در اعتراض به شرایط خود در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش فرارو، اتحادیه اروپا، بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز در خصوص شرایط آقای ناوالنی ابراز نگرانی کرده‌اند.

الکسی ناوالنی از مخالفان سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، است. او ۴۴ سال سن دارد و به اتهام اختلاس در زندان است. هجده روز پیش بود که وارد اعتصاب غذا شد و حالا پزشکان می‌گوید که در صورت ادامه وضعیت، چند روز بعد از دنیا می‌رود.

ناوالنی می‌خواست که پزشکان مورد نظر خودش به مداوای او بروند. مسئولان زندان این خواسته را رد کردند و همین باعث شد که آقای ناوالنی دست به اعتصاب غذا بزند. پزشکان مورد تایید او، بعد از مشاهده نتایج آزمایش خون او می‌گویند که ناوالنی احتمالا دچار نارسایی کلیه شده است. او از حدود سه ماه پیش در زندان به سر می‌برد.

سفیر روسیه در بریتانیا گفته است که این رفتار الکسی ناوالنی برای جلب توجه است. او در عین حال گفته که «نمی‌گذارند» این مخالف در زندان «جان بدهد».

روز یکشنبه چند کشور جهان هم به نحوه برخورد با ناوالنی در زندان اعتراض کردند. او در شهر پاکروف در صد کیلومتری شرق مسکو زندانی است.

«جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که اگر ناوالنی در زندان جان بدهد این امر برای روسیه عواقبی به همراه خواهد داشت. رئیس جمهوری آمریکا هم در این زمینه گفته است که برخورد با الکسی ناوالنی «کاملا غیرمنصفانه و نامناسب» بوده است.

ناوالنی پیشتر با سمی به نام «نویچوک» تا آستانه مرگ رفته بود. او برای درمان به آلمان رفت و در بازگشت به روسیه بازداشت شد. آمریکا سر آن مسمومیت هم با روسیه کشمکش دارد.

مقام‌های روس می‌گویند که ادعای الکسی ناوالنی مبنی بر اینکه ولادیمیر پوتین در مسمومیت او دست داشته را رد کرده‌اند. آمریکا اما می‌گوید که روسیه در این کار دست داشته و به همین دلیل چند نفری از مقام‌های عالی‌رتبه روسیه را تحریم کرده است.

روسیه هم در مقابل تحریم‌هایی علیه آمریکایی‌ها وضع کرده است.

اروپایی‌ها قرار است که در روز دوشنبه این موضوع را مورد بررسی قرار دهند. جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا، بعد از اعلام نگرانی اتحادیه اروپا از سلامت ناوالنی، از مقام‌های روسیه خواسته که اجازه بدهند گروه پزشکان مورد نظر این زندانی به درمان او بروند.

وزارت خارجه بریتانیا هم در بیانیه‌ای خواهان درمان ناوالنی توسط پزشکان مستقل شده است. بریتانیا همچنین خواهان پایان دادن «حبس سیاسی» آقای ناوالنی شده است.

«داریا ناوالنیا» دختر ناوالنی که در کالیفرنیا مشغول تحصیل است، در توییتر از مقام‌های روسیه خواسته است که اجازه درمان به پدرش بدهند.

یولیا، همسرش، هم به خبرگزاری اسوشیتد پرس، گفته است که ناوالنی در دوره اعتصاب غذایش ۹ کیلوگرم وزن کم کرده است.

هواداران این فعال سیاسی قصد دارند که روز چهارشنبه در سراسر کشور تظاهرات کنند.

هفتاد نفر نویسنده، هنرمند و دانشگاهی، هم نامه‌ای امضا کرده‌اند و در آن از آقای پوتین خواسته‌اند که از سلامت الکسی ناوالنی مطمئن شود.

انتهای پیام/ش/ر
برچسب ها: پوتین ، روسیه ، ناوالنی
نظرات بینندگان