کد خبر: ۱۴۵۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۳۱ فروردين ۱۴۰۰
نماینده‌مردم شیراز و زرقان در صحن علنی مجلس؛

تضاد در آمار وزارت اقتصاد برای بهبود فضای کسب و کار با مشاهدات عینی وجوددارد/ متقاضیان ایجاد کسب و کار توسط دستگاه های اجرایی دچار خودتحریمی هستند

روح الله نجابت گفت: متاسفانه آمار و ارقام وزارت اقتصاد در خصوص اقدامات انجام شده برای بهبود فضای کسب و کار با مشاهدات میدانی و نظر فعالان اقتصادی متضاد بوده و با آنچه که باید انجام شود هنوز فرسنگ ها فاصله داریم.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، روح الله نجابت نماینده مردم شیراز و زرقان در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان سوال از وزیر اقتصاد در خصوص علت عدم اجرای ماده ۷ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر لزوم شفافیت و تسهیل شرایط صدور مجوزهای کسب و کار بیان کرد: بنده در ابتدا به بخشی از بیانات مقام معظم رهبری اشاره می کنم ایشان در صحبت های خود فرمودند مجوزی که باید در ظرف یک هفته صادر شود بعضا ۶ ماه طول می کشد.

وی افزود: این موانع باید برداشته شود اینها موانع کسب و کار هستند. عین این مطالب را رهبری در سخنرانی های متعدد خود تاکید داشتند. متاسفانه ما در کشور توسط دستگاه های اجرایی که یکی از آنها وزارت اقتصاد است با خود تحریمی مواجه هستیم. در شرایطی که تحریم های خارجی بر کشور اعمال شده موانع زیادی بر سر راه صاحبان سرمایه که قصد شروع تولید را دارند وجود دارد. این همان مطالبه به حق رهبری و مردم است که باید مرتفع گردد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: صاحبان سرمایه باید ساعت ها و روزها درگیر سیستم فشل اداری باشند. جوانان زیادی به ما مراجعه می کنند و می گویند ما سرمایه داریم و می خواهیم شغل ایجاد کنیم، اما علی رغم این که چندین مجوز نیز اخذ کرده ایم اما همچنان راه درازی پیش رو داریم. علت این موارد کوتاهی وزارت اقتصاد است.

نجابت تصریح کرد: ۱۲ سال پیش قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب شد که دولت را مکلف به تسهیل صدور مجوز کسب و کار می کند. شرایط و مراحل صدور مجوزها باید به نحوی اصلاح گردد که منجر به تسهیل و تسریع در فرآیند صدور مجوزها با حداقل هزینه شده و مراحل آن به صورت غیرحضوری باشد. آیا هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار توانسته شرایط صدور مجوز را تسهیل کند؟ متاسفانه وزارت اقتصاد به تکلیف قانونی و مطالبه به حق مردم به خوبی عمل نکرده است. با آنچه که باید در این حوزه رقم می خورد فرسنگ ها فاصله داریم

وی در ادامه خاطرنشان کرد: فرق ما با آقای وزیر این است که ایشان در اتاق نشسته و آمار می دهد اما نمایندگان بین مردم هستیم و با مشاهده درد و مشکلات آنها متوجه هستیم که این آمارها واقعیت ندارد. آقای وزیر از ابراز رضایتمندی فعالان بخش خصوصی گفتند؛ در حالی که بنده با فعالین این حوزه و اتاق اصناف جلساتی داشتم که همگی گله مند بودند. امروز مردم با پرونده های قطوری از مجوزهایی که گرفته و مجوزهای دیگری که باید بگیرند سردرگم هستند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: براساس گزارش بانک جهانی در بهبود فضای کسب و کار جزء ۱۰ کشور آخر در دنیا قرار گرفته ایم و براساس گزارشی که اتاق اصناف در اسفندماه سال ۱۳۹۹ دادند در شاخص ها بسیار ضعیف هستیم. در بحث شفافیت و اطلاع رسانی هنوز بیش از یک سوم مجوزها شرایط صدور آنها و موانع قانونی آنها مشخص نیست.

نجابت در ادامه با تاکید بر این که فرآیند دریافت مجوزها تسهیل نشده است، بیان کرد: این که آقای وزیر می گویند ثبت شرکت ها از ۷۲ روز به ۷۲ ساعت کاهش یافته است بهبود فضای کسب و کار نیست. اگر وزارت اقتصاد همت لازم را به کار گرفته بود.

به گفته عضومجمع نمایندگان استان فارس، امروز ما در محیط کسب و کار رتبه قابل قبول تری در سطح جهانی داشتیم اگر مدیریت صحیحی اعمال شده بود. امروز چرا باید هم تولید کنندگان و هم توزیع کنندگان گلایه مند باشند. آنچه که ما دیدیم با آنچه که آقای وزیر ارائه کردند بسیار متفاوت است. بهتر است وزارتخانه بپذیرد که اقدامات انجام شده در این حوزه موفق نبوده و باید اقدامات اساسی تری صورت بگیرد.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان