کد خبر: ۱۴۵۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۱ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
جمعه‌های مهدوی؛

انتظار و وظایف منتظر در فرهنگ شیعه چیست؟

جمعه های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان (عج) در پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه» هرهفته روز آدینه منتشر خواهدشد.
به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، جمعه های مهدوی در راستای ارتقا سطح آگاهی عموم جامعه نسبت به امام زمان (عج) در پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه» هر هفته روز آدینه منتشر خواهدشد. 

حجت الاسلام و المسلمین محمود صحرایی مدیر مدرسه علمیه کازرون در یادداشتی برای واکاوی ریشه‌ای انتظار نوشت:

انتظار از ماده (نظر= نگاه کردن) و به‌معنای چشم براه بودن است که لوازمی عملی دارد ازجمله آمادگی برای رویارو شدن با آنچه مورد انتظار است. مثلا آنکه منتظر میهمان است کارهایی مانند نظافت منزل، تهیه پذیرایی و... را از وظایف خود می‌داند. پس انتظار واقعی، همان ایجاد آمادگی‌های لازم است. 

در مکتب اسلام  انتظار فرج حضرت ولی عصر (عج) بزرگترین عبادت شمرده شده است! لذا پیداست که مقصود از انتظار، انتظار روحی همراه با لوازم عملی آن است و نه فقط حالت روحی آن!

از آنجا که عصر ظهور همراه با تحول و انقلاب بزرگ جهانی است و حضرت برنامه‌های گسترده برای مبارزه با ظلم و ایجاد عدالت و رفع فسادها دارند لذا قطعا یاوران ایشان باید از قبل و در حالت انتظار، آمادگی‌های لازم را در خود و در جامعه ایجاد نمایند.

 اولین آمادگی، تقویت ایمان است چرا که قرار است حوادث سختی رخ دهد که تنها با ایمان راسخ قابل تحمل است. 

قرآن کریم در سوره انعام آیه 158میفرماید: يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا قُلِ انتَظِرُوا إِنَّا مُنتَظِرُونَ

[ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﻇﻬﻮﺭ ﺁﻳﺪ ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻩ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻤﺎﻧﺶ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﻧﺪﺍﺩﻩ ﺳﻮﺩﻱ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ . ﺑﮕﻮ :ﺷﻤﺎ  ﻣﻨﺘﻈﺮ  ﺑﺎﺷﻴﺪ . ﻣﺎ ﻫﻢ ﻣﻨﺘﻈﺮﻳﻢ. ]

بر اساس آیه شریفه دومین آمادگی عمل در راستای همان ایمان است، لذا آنانکه مومن به وجود وحقانیت حضرت بوده اند اما عمل لازم و مطابق با آن ایمان را انجام نداده اند قادر به یاری ایشان نخواهند بود. 

سومین آمادگی برآمده از فرهنگ انتظار، اطاعت پذیری است که در زمان غیبت و در حالت انتظار با اطاعت از ولی فقیه مشق و تمرین می‌شود.

قطعا آنانکه در حالت انتظار مطیع ولی فقیه که نایب عام حضرت است بوده اند در زمان ظهور امام نیز مطیع خواهند بود و در واقع انقلاب اسلامی ایران مقدمه و طلیعه ای برای آماده سازی مردم جهت ورود به عصر ظهور است. 

چهارمین آمادگی لازم، آمادگی جسمی است! آری یاران مهدی باید توان رویارویی با ظالمان زمان داشته باشند و این احتیاج به آمادگی بدنی وتوانایی های کافی دارد. 

پنجمین قسم آمادگی آمادگی‌های روحی است، روحیه جهاد، روحیه مساوات، ایثار، نفی تعلقات. عدم منفعت جویی شخصی از اجزای این آمادگی است. 

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان