کد خبر: ۱۴۵۹۱۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
یادداشت//

قرآن در عصر حاضر مهجور مانده است/ نیازمند ترویج فرهنگ قرآنی هستیم

مجید وامق نوشت: در عصر حاضر قرآن به عنوان یک معجزه‌گر حقیقی مهجور مانده است که از مهمترین حجاب ها و موانع میان انسان و قرآن آلودگی به گناه است؛ در آموزه های دینی برای گناه جز کیفر اخروی، آثار و پیامدهای زیان بار دیگری نیز احصاء شده است که از جمله آنها می توان به محرومیت از فهم قرآن و استفاده از معارف معنوی وحی اشاره نمود.
به گزارش سرویس فرهنگ و اندیشه های دینی شیرازه، مجید وامق کارشناس علوم قرآن و فرهنگ اسلامی در یادداشتی در خصوص زدودن مهجوریت قرآن در ماه مبارک رمضان نوشت: با یک بررسی کاملا ساده می‌توان اسلام را دینی صد درصد فرهنگی قلمداد کرد. «فرهنگ» همان که مقام معظم رهبری، آن را از اقتصاد بالاتر می‌داند و همچون «نفس کشیدن» تعبیر می‌کند.

کارشناسان معتقدند که به دو دلیل می‌توان اسلام را دینی فرهنگی دانست اول این که معجزه آن چیزی جز یک کتاب نیست و کتاب محصولی کاملا فرهنگی است و دوم این که اولین پیام آسمانی و جمله وحی خدا بر پیامبر اسلام(ص)، چیزی جز قرائت و خواندن نیست و این امر خود پدیده‌ای فرهنگی است. قرآن کتابی است که هزار و چهارصد سال پیش نازل شده و تاریخ مصرف آن ابدی و هدایتگری همیشگی است.

اما با تمام این تفاسیر باید اذعان داشت که در بین گناهان باید بیشتر متوجه گناهان زبان بود، چون قرآن از طریق زبان و دهان خوانده و تلاوت می‌باشد؛ پس باید به شدت از دروغ و غیبت و تهمت و آزار با زبان و سایر گناهان زبان اجتناب کرد. در حدیث آمده است «دهان‌های خود را که راه‌های قرآن است پاکیزه ‌نمایید». و ماه رمضان بهترین فرصت برای تهذیب نفس و دوری از معاصی و خروج این کتاب آسمانی از مهجوریت است.

قرآن در عصر حاضر مهجور مانده است/ نیازمند ترویج فرهنگ قرآنی هستیم

ماه رمضان و ترویج فرهنگ قرآنی

ماه مبارک رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده، همان طور که در فصل بهار، طبیعت شادابی خاص و حیاتی تازه می‌یابد، رمضان نیز ماه بهار قرآن است. حضرت علی(ع) می‌فرماید: «کتاب خدا را یاد بگیرید زیرا قرآن بهار دل‌هاست».

در ماه رمضان تاکید ویژه‌ای به انس با قرآن از جانب معصومان(ع) صورت گرفته است. لذا در این ماه زمینه ترویج فرهنگ قرآن در جامعه بیش از هر زمان دیگری مهیا است با این حال، برای گسترش مفاهیم و آموزه‌های قرآن با شرایط موجود بیماری کرونا  فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین اصلاح و تغییر نظام آموزش‌های قرآنی دانش‌آموزان و همچنین تجلیل از نخبگان قرآن باید کارگروه‌هایی تشکیل شود و برنامه‌های مدونی در این زمینه از سوی مسئولان طراحی و اجرا شود.

همچنین از آنجایی که سال ‌هاست دشمنان، جسم و روح قرآن را هدف قرار داده است و در دین ما شبهه ایجاد می‌کنند و مفاهیم قرآنی را زیر سوال می‌برند، لازم است فعالیت قرآن پژوهان و کسانی که با احساس وظیفه برای حفظ قرآن جان‌فشانی می‌کنند و در این راه، شبهات را پاسخ می‌دهند و با ترجمه و تفسیر قرآن،‌ آموزه ‌های آن را نشر می‌دهند، در راستای شبه زدایی، پاسخی علمی و منطقی برای این حرف های بی اساس دشمنان داشته باشند و این اقدامات، گامی در راستای رفع مهجوریت قرآن کریم است.

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان