کد خبر: ۱۴۵۹۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
تغذیه سالمندان در ماه رمضان؛

سالمندان غذاهای نرم و سریع الحضم استفاده کنند

متخصص تغذیه با اشاره به اینکه اغلب سالمندان مشکل دندان دارند، عنوان کرد: سالمندان باید غذاهای نرم‌تر و سریع الحضم استفاده کنند تا موجب ترش کردگی، سوءحاضمه و مشکلات گوارشی نشود، همچنین باید از مصرف غذاهای خیلی ترش، شور، خیلی شیرین، خشک و سرخ کرده، کبابی سرخ شده، کنسروها و غذاهای آماده و تنقلات پرهیز کنند.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، با توجه به اينكه زمان اذان صبح تا اذان مغرب بسيار طولاني است توجه به برنامه غذايي در اين ماه براي همه سنين به خصوص سالمندان بسيار مهم است، لذا سالمندان با توجه به شرايط خاص سني بايد بيشتر به نوع و نحوه تغذيه خود اهميت دهند و قبل از روزه داري به پزشك مربوطه مراجعه و چكاب كامل از جمله پايش فشار و قند خون، نارسايي كليه و كبد داشته باشند.

از آنجا که تعداد زیادی از مخاطبان سایت تحلیلی خبری «شیرازه» خواستار درج مطالب مرتبط با تغذیه در ماه مبارک رمضان در این رسانه را داشتند، بر آن شدیم تا طی روزهای آینده با کارشناسان و پزشکان متعدد تغذیه گفتگویی پیرامون تغذیه در این ماه داشته باشیم.

در این راستا به سراغ دکتر سیاوش باباجعفری متخصص تغذیه و عضو هئیت علمی دانشگاه شیراز رفتیم تا گفتگویی در خصوص تغذیه سالمندان در ماه رمضان انجام دهیم.

بابا جعفری با بیان اینکه در خصوص تغذیه سالمندان در ماه مبارک رمضان باید برخی نکات کلیدی و کمک کننده رعایت شود، گفت: اولین مورد که خیلی مهم است، رعایت نکات مربوط به سالمندانی است که مبتلا به بیماری های خاصی هستند و ممکن است روزه گرفتن برای آنها مضر باشد.

وی با اشاره به اینکه سالمندان باید بسته به بیماری مورد نظر، با پزشک متخصص خود مشورت کنند تا ببینند می‌توانند روزه بگیرند یا خیر؟، اظهار کرد: مورد بعدی شرایط فیزیکی است که رژیم را تعیین می کند و در افراد مختلف متفاوت است، به طور مثال کسی که مبتلا به دیابت نوع 2 شده باید یک سری از نکات را رعایت کند، همچنین افرادی که چربی خون، قندخون، بیماری قلب، کرونا و یا بیماری های دیگر دارند باید زیر نظر یک کارشناس تغذیه رژیم خود را اجرا کنند.

بابا جعفری ادامه داد: در مورد سالمندان نیز به چند نکته باید توجه شود، اول اینکه با بالا رفتن سن و بعد از 50 سالگی، حساسیت به کاهش آب بدن و احساس تشنگی که در جوانان وجود دارد کم می شود و سالمندان کمتر نیاز به آب و مایعات را احساس می کنند، بنابراین باید در زمان سحر و افطار به میزان کافی مایعات و آب استفاده کنند.

این پزشک متخصص تغذیه اضافه کرد: باتوجه به اینکه شرایط جسمانی سالمندان متفاوت تر از شرایط سنی دیگر گروه های سنی است حتما باید سحری کامل و مقوی استفاده کنند و افطار نیز به مقدار نیاز غذا مصرف کنند تا دچار ضعف شدید جسمانی نشوند، همچنین با توجه به اینکه سیستم گوارش در سالمندان ضعیف تر است باید اعتدال را رعایت کرده و پرخوری نکنند چون نمی توانند حجم بالای غذایی را در یک وعده تحمل کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: بهتر است از غذاهای حجیم نیز استفاده نکنند و غذاهای مختلف و متفاوت پشت سر هم خورده نشود.

وی با تاکید بر اینکه باید غذا را با آرامش بخورند و خوب جویده شود تا موجب اذیت شدن معده سالمند نگردد، گفت: در سالمندی اسید معده کمتر ترشح می شود و جذب مواد غذایی کاهش پیدا می کند در نتیجه حضم غذا سخت می شود.

وی با اشاره به اینکه اغلب سالمندان مشکل دندان دارند، عنوان کرد: پس باید غذاهای نرم تر و سریع الحضم  استفاده کنند تا موجب ترش کردگی، سوءحاضمه و مشکلات گوارشی نشود، همچنین باید از مصرف غذاهای خیلی ترش، شور، خیلی شیرین، خشک و سرخ کرده، کبابی سرخ شده، کنسروها و غذاهای آماده و تنقلات پرهیز کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه به چند نکته نیز اشاره و توصیه کرد: در وعده سحری سالمندان باید مایعات باشیرینی کم مصرف کنند، چون مایعاتی که با شیرینی بالا مصرف می شوند باعث افزایش ادرار و تشنگی و کاهش آب بدن و کاهش فشار خون وسرگیجه می‌شود.

بابا جعفری افزود: وعده افطار نیز باید تا حد امکان مختصر و کم حجم باشد و سپس با یک فاصله زمانی شام استفاده کنند، اما شامی که حجیم نباشد و نکات ذکر شده در آن رعایت شده باشد.

این پزشک متخصص تغذیه در پایان تصریح کرد: بهتر است آخر شب هم قبل از خواب خرما و شیر کم چرب مصرف کنند، سحری نیز باید متعادل و متناسب باشد و همه گروه های غذایی در آن به کار رفته باشد، همچنین  استفاده از سبزیجات در وعده‌های غذایی برای همه گروه‌های سنی به خصوص سالمندان توصیه می‌شود چون باعث حفظ آب بدن شده و حضم غذا را به تاخیر انداخته و باعث می‌شود زود گرسنه نشوند.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حسن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
سالمندان غذای سالم بخورند
مجید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
با توجه به اينكه زمان اذان صبح تا اذان مغرب بسيار طولاني است غذای سالم بخوریید