کد خبر: ۱۴۵۹۴۹
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
فرماندار ویژه جهرم در گفتگو اختصاصی با «شیرازه»؛

خشکسالی و سرمازدگی چالش کشاورزان جهرمی /۵۹۰ نفر در ششمین انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در جهرم ثبت‌نام کردند

شفیعیان گفت: خشکسالی‌های اخیر، افت سفره‌های آب زیرزمینی، عارضه زوال مرکبات، سرمازدگی و غیره کشاورزان منطقه را با چالش‌هایی روبرو کرده است.
به گزارش سرویس شهرستان‌های شیرازه، مهدی شفیعیان معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان جهرم در گفتگو با خبرنگار این رسانه آخرین وضعیت انتخابات این شهرستان را مورد اشاره قرار داد وگفت: شهرستان جهرم دارای سه شهر جهرم، قطب آباد و دوزه می باشد که تعداد کرسی‌های شورا به ترتیب شهرهای مذکور به ترتیب ۷، ۵ و ۵ نفر است؛ ۸۸ نفر در جهرم ، ۱۰ نفر در قطب آباد و ۸ نفر در دوزه برای ششمین انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کرده اند.

شهرستان جهرم

وی با بیان اینکه جهرم دارای مجموعا دارای ۲۵۷ کرسی در قسمت روستایی است، اظهار کرد: ۴۸۴ نفر در بخش روستایی داوطلب حضور در انتخابات شده اند که خوشبختانه تاکنون کلیه شوراهای شهری و روستایی به حد نصاب جهت برگزاری انتخابات رسیده است. 

ابتلا ۱۵۳۷۹ نفر به ویروس کرونا در جهرم

شفیعیان با تشریح وضعیت شیوع بیماری کرونا در جهرم، افزود: موقعیت کنونی شهرستان جهرم برابر آمار رسمی وزارت بهداشت از نظر بیماری کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته که باتوجه به تصمیمات ستاد ملی و استانی گروه‌های دوم، سوم، چهارم تعطیل می‌باشند؛ خوشبختانه در این موقعیت اصناف و بازاریان علیرغم فشارهای اقتصادی، سلامتی را ارجح دانسته و مصوبات را به خوبی اجرا نمودند.

فرماندار ویژه جهرم تصریح کرد: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا به امروز ۱۵۳۷۹ تعداد کل موارد مثبت کرونایی شناسایی شده‌اند که ۱۰۵۴ در قرنطینه قرار گفته‌اند و ۱۴۰۹۹ نفر بهبود یافته اند.

وی با بیان اینکه ۴۴۴۲۹ نمونه جهت تشخیص بیماری کرونا اخذ شده است، گفت: هم اکنون ۱۰۰ بیمار در بخش کرونایی بیمارستان بستری هستند، متاسفانه تعداد کل جانباختگان ۱۹۰ نفر می‌باشد.

شهرک صنعتی جهرم

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود، وضعیت صنعت شهرستان را مورد اشاره قرار داد و افزود: در شهرستان جهرم ۲۸۲ واحد صنعتی فعال  وجود دارد که از این تعداد ۵۵ واحد فعال  دارای پروانه بهره برداری صنعتی می باشد؛ این شهرستان دارای یک شهرک صنعتی به مساحت ۴۰ هکتار  و یک ناحیه صنعتی ۶۳؛ هکتار است که تقریبا کل اراضی به سرمایه گذاران و صاحبان صنایع  واگذار گردیده و الحاق ۲۰ هکتار از زمین‌های مجاور در دست اقدام است تا حدود ۳۲ واحد صنعتی فعال در این شهرک مستقر گردند. 

به گفته فرماندار ویژه جهرم، از پتانسیل های بسیار مهم این شهرستان سایت منطقه ویژه اقتصادی است که در دو فاز طراحی شده که فاز اول حدود ۸۵ هکتار و فاز دوم ۲۵۶ هکتار می باشد؛ تقسیم کاربری های مختلف در این دو ناحیه به نحوی است که کاربری‌های گوناگون در هر دو فاز وجود داشته باشدکه ان شاءالله با حضور سرمایه گذاران از پتانسیل بسیار خوب مجموعه بهره‌مند شویم. 

جهرم با ۲۸ هکتار باغ قطب باغبانی کشور است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «شیرازه» مبنی بر مهم ترین محصولات کشاورزی و باغی شهرستان جهرم، اظهار داشت: این شهرستان با دارا بودن حدود ۲۸۳۹۳ هکتار باغ و تولید ۶۵۰ هزار تن محصولات باغی به عنوان قطب باغبانی استان و کشور محسوب می گردد و همچنین از نظر محصولات زراعی با سطح زیر کشت ۹ هزار هکتارو تولید حدود ۱۰۰ هزار تن در سال اشتغال مناسبی را به خود اختصاص داده است؛ مهمترین محصول زراعی این شهرستان محصول استراتژیک گندم می باشد.

شفیعیان تصریح کرد: کلزا، ذرت، پنبه، جو، یونجه و... سایر محصولاتی هستند که توسط کشاورزان کشت می شوند که بسیاری محصولات کشاورزی این شهرستان در رتبه بندی استانی شاخص هستند لذا این شهرستان در محصولات باغی با اختصاص ۳۳ درصد تولیدات استان، مقام اول را داراست.

مشاور استاندار فارس با اشاره به اینکه جهرم حجم تولید ۶۵۰ هزار تن انواع مرکبات مقام اول را کسب کرده است، خاطرنشان کرد: ۴۴۸ تن ماهی گرمابی،  ۳۵ هزار تن خرما از دیگر محصولات تولیدی در شهرستان جهرم است که توانسته رتبه اول استانی را کسب نماید.

بلوار شهر جهرم

بنابه اعلام فرماندار ویژه جهرم، این شهرستان تولید عسل و تخم مرغ به ترتیب با تولید ۴۹۵ و ۹۲۲۳ تن مقام دوم و تولیدگوشت مرغ با ۱۴ هزار تن دارای مقام سوم می باشد و در صنایع سورتینگ و بسته بندی مرکبات با ۳۵۰ هزار تن مقام اول استانی را داراست و در سایر محصولات باغی از جمله انجیر و انگور نیز باحدود ۳۰۰۰هکتار زیر کشت، سالانه حدود ۲۵۰۰۰ تن برداشت می شود.

خشکسالی و سرمازدگی چالش کشاورزان جهرمی

شفیعیان در خصوص عمده ترین چالش ها و مشکلات شهرستان جهرم کشاورزی بودن این شهرستان با سطح قابل کشت حدود ۴۰ هزار هکتار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم حدود ۸۰هزار نفر را مورد توجه قرار داد و اظهارکرد: خشکسالی های اخیر، افت سفره های آب زیرزمینی، عارضه زوال مرکبات، سرمازدگی و... کشاورزان منطقه را با چالش‌هایی روبرو کرده است.

نماینده عالی دولت در شهرستان جهرم تصریح کرد: تشویق کشاورزان به تغییر الگوی کشت، توسعه  گیاهان دارویی همچنین پیگیری برای اختصاص تسهیلات به محصولات با نیازآبی کمتر از جمله اقدامات صورت گرفته و اولویت کاری برای رفع چالش‌های پیش‌روی کشاورزان این منطقه بوده است.

وی افت سفره های آب زیر زمینی در کاهش آب شرب شهرستان را تاثیرگذار دانست و تاکیدکرد: طی سالیان اخیر با پیگیرها و اقدامات صورت گرفته از سوی فرمانداری و نماینده مردم شهرستان، پروژه انتقال آب از سد سلمان فارسی در همین راستا به بهره برداری رسیده است. 

این مقام مسئول مشکل عمده تعدادی از روستاها به ویژه بخش مرکزی عدم آب شرب مناسب و بهداشتی اعلام کرد و گفت: خوشبختانه دو پروژه آبرسانی به مجموعه موردک و کوهک در حال حاضر توسط پیمانکاران در حال اجرا می باشد که پس از تکمیل و بهربرداری حدود ۲۰ روستا از آب شرب و بهداشتی بهره‌مند خواهند شد لازم به توضیح است در حال حاضر به وسیله تانکر توسط آبفا شهرستان در حال آبرسانی می باشند.

شفیعیان با اشاره به نبود صنایع تبدیلی کشاورزی طی سالیان گذشته در شهرستان گفت: از دیگر مشکلات شهرستان با توجه به کشاورزی بودن عدم وجود صنایع تبدیلی بود که در سال گذشته باحضور بخش خصوصی و راه اندازی کارخانه کشت و صنعت گلدشت با حدود ۴۰۰ نفر نیروی کار مستقیم و فصلی قسمتی از این چالشها برطرف شد.

آثار تاریحی جهرم

فرماندار ویژه جهرم با بیان اینکه قسمتی از  جاده ترانزیت جنوب به مرکز و شمال کشور ازمسیر این شهرستان می گذرد، اظهار داشت: به دلیل غیرایمن بودن جاده که افزایش تصادفات جرحی و فوتی را در پی داشته است، عملیات اجرایی دو بانده شدن این مسیر خوشبختانه با پیگیری‌های نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و این فرمانداری و تامین اعتبار پروژه محور جهرم – لار – بندرعباس در حال اجرا است که قسمتی از این مسیر در سال گذسته به بهره برداری رسید و مابقی توسط پیمانکاران در حال انجام می باشد و امیدواریم تا پایان سال جاری عمده این مسیر به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمودی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
جهرم آب داره ولی مدیریت بلد نیستن
مرادی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
الان فرماندار، جهرم رو گل و بلبل دید!!!!
مرادی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
الان فرماندار، جهرم رو گل و بلبل دید!!!!
باقری
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
واقعا جای خداقوت داره!!! 20 تا روستا هنوز با کانتر دارن آب میگیرن
الناز
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
گیرم با خشکسالی و سرمازدگی کنار بیاییم با چاه های غیرمجاز چه کنیم!!!!!!
الناز
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
گیرم با خشکسالی و سرمازدگی کنار بیاییم با چاه های غیرمجاز چه کنیم!!!!!!
محمود
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
والا ما که ندیدیم شهر تعطیل بشه تو این اوضاع قرمز کرونایی
کاکاعلی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
کاش فرموندار یه فکری برا صف های طول و دراز روغن میکرد
فیروزه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
منتطقه ی ویژه ای که چهارتا شرکت درست درمون داخلش نیست به چه دردی میخوره
کریمی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
خداقوت به مهندس شفیعیان
علی اکبر مصلی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
تو این اوضاع بی آبی و چاه های عمیق افتخار نداره که قطب باغبانی کشور باشیم.
جهرمی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
آب شرب بلوار رهبری را درست کنید بقیه موارد پیش کش