کد خبر: ۱۴۵۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۸ - ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
رییس سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز:

آتش در کمین مراتع استان فارس

سازمان آتش‌نشانی شیراز در مورد خطر آتش سوزی در مراتع هشدار داد.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، محمد هادی قانع رییس سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز گفت: با افزایش دما گیاهان خودرو و فصلی پوشیده شده در ارتفاعات و تپه‌ها خشک شده و تبدیل به پوشال‌هایی می‌شوند که مستعد آتش‌سوزی بوده و با کوچک‌ترین شعله و جرقه‌ای دچار حریق می‌شوند.

وی افزود: با افزایش دما گیاهان خودرو و فصلی پوشیده شده در ارتفاعات و تپه‌ها خشک شده و تبدیل به پوشال‌هایی می‌شوند که مستعد آتش‌سوزی بوده و با کوچک‌ترین شعله و جرقه‌ای دچار حریق می‌شوند.

قانع تصریح کرد: افراد و یا ارگان‌هایی که زمین‌هایی را در اختیار دارند لازم است که ایمنی این محل‌ها را تامین کنند و به نصب چند نرده و فنس اکتفا نکرده و نظارت لازم را بر این محل‌ها داشته باشند، همچنین شهروندان اگر ساختمان یا ویلایی در طبیعت دارند، باید پیش از آتش‌سوزی نسبت به چیدن علف‌های زائد اطراف بنای خود اقدام کرده و خودروی خود را بر روی بوته زار‌ها و علفزار‌های خشک پارک نکنند.

رییس سازمان آتش نشانی شهرداری شیراز گفت: گاهی مشاهده می‌شود که کشاورزان به جای کندن علف‌های خودرو اقدام به آتش‌زدن زمین‌ها می‌کنند، اما بعد نمی‌توانند آتش را کنترل کنند و همین اقدام موجب به وجود آمدن آتش‌سوزی وسیع می‌شود. گاهی برخی از افراد نیز به دلایل و انگیزه‌های مختلف اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند و زمین‌ها را آتش می‌زنند.

قانع ادامه داد: پرتاب بطری و ظروف شیشه‌ای به طبیعت علاوه بر آلودگی محیط زیست، می‌تواند به مانند یک عدسی عمل کرده و با متمرکز کردن نور خورشید باعث آتش‌سوزی در بوته‌های خشک شود.

وی افزود: بعد از استفاده از آتش، حتماً آن را با آب کامل خاموش کنید و مطمئن شوید که زغال‌های زیرین آتش نیز خاموش شده، از آتش بازی کودکان در طبیعت جلوگیری و از شکستن شاخه‌های درختان برای روشن کردن آتش خودداری کنید. طبیعت جزء سرمایه‌های کشور است و آسیب زدن به طبیعت، آسیب وارد کردن به خود ما است.

انتهای پیام/ع/ر
نظرات بینندگان