کد خبر: ۱۴۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰
مذاکرات فرسایشی برای بازی سیاسی؛

تعلیق ۴ ماهه برخی تحریم‌ها؛ پروژه دولت آمریکا برای تاثیرگذاری بر انتخابات۱۴۰۰/ آمریکا حاضر به اجرای کامل تعهداتش نیست

اینگونه اطلاع رسانی‌ها که بیشتر شبیه به پروپاگانداست درحالی است که هیچ نشانه ای از اینکه آمریکا با لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی واقعی آن موافقت کرده باشد دیده نمی شود.
 به گزارش سرویس رصد سیاسی شیرازه،  از روز سه شنبه هفتم اردیبهشت ماه دور جدید نشست برجامی برای بازگشت آمریکا به تعهدات خود آغاز شده و کماکان در پایتخت اتریش در جریان است. با وجود مشخص بودن راه حل، یعنی بازگشت کامل و بدون حاشیه سازی آمریکا به تعهدات و سپس راستی آزمایی جهت بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ای اما هنوز دولت بایدن حاضر به لغو همه تحریم‌ها نشده و با شرط و شروط سعی دارد تا امتیازات دریافتی ایران را موقتی و محدود کند. به نظر می‌رسد دولت آمریکا حتی نگاهی به تحت تاثیر قرار دادن خرداد1400 نیز هست.
 
برخی منابع خبری نزدیک به دولت سعی دارند تا وانمود کنند که راه برای رسیدن به توافق سهل است. صالحی نزدیک به یک ماه قبل قول بازگشت یک هفته‌ای آمریکا به تعهدات خودش را داد اما هنوز آمریکایی‌ها بر تفکیک تحریم‌ها و یا زمانبندی کردن آن اصرار دارند.
 
خبرها حکایت از آن دارد آمریکا نه تنها تاکنون لغو همه تحریم‌ها را نپذیرفته، بلکه حتی با لغو موثر همان تحریم‌های ناقص هم موافقت نکرده است. آمریکا قصد دارد تحریم‌های اصلی اقتصادی ایران را صرفا در بازه های ۴ ماه و ۶ ماه به صورت موقت متوقف کند که در این صورت هیچگونه گشایش اقتصادی و روابط اقتصادی خارجی جدی شکل نخواهد گرفت و صرفا هیجانات کاذب در هفته‌های پایانی نزدیک به انتخابات می‌تواند به غرب‌گرایان داخل ایران تنفس مصنوعی بدهد.
 
با این وجود مقامات مختلف هر روز ادعا می‌کنند اتفاقات خوبی در نشست وین در حال رخ دادن است. در آخرین مورد محمدجواد ظریف در توئیتی نوشته است : نشانه‌های مثبت در نشست وین به چشم می‌خورد.
 
وی که در سفرهای منطقه‌ای حضور دارند گفته است: همزمان با آن که عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه با شایستگی، رهبری گفت‌وگوها برای احیای برجام را برعهده‌ دارد، بازدیدم از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را با دیدار از کویت و ملاقات با نخست‌وزیر شیخ صباح الخالد و وزیر خارجه دکتر شیخ احمد ناصر پایان می‌دهم. تمرکز بر طرح صلح هرمز (امید) برای منطقه ما بود. نشانه‌های مثبت در هر دو مسیر (وین و منطقه) به چشم می‌خورد.
 
اینگونه اطلاع رسانی‌ها که بیشتر شبیه به پروپاگانداست درحالی است که هیچ نشانه ای از اینکه آمریکا با لغو تحریم‌ها و راستی آزمایی واقعی آن موافقت کرده باشد دیده نمی شود، در روزهای اخیر نیز  چند مقام ارشد آمریکایی از جمله سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور تاکید کردند که هرگز با لغو همه تحریم‌ها موافقت نخواهند کرد.
 
 یک مقام آمریکایی هم پنج شنبه گذشته گفت که نه تنها آمریکا با لغو همه تحریم‌ها و سپس راستی آزمایی آن توسط ایران مخالف است، بلکه حتی ضمانتی هم برای باقی ماندن در برجام نمی‌دهد.
 
در همین خصوص چند روز قبل پرس تی وی از دو منبع جداگانه در تهران کسب اطلاع کرد که از جمله تحریم‌هایی که باید لغو شوند و در صورت عدم لغو، ایران هیچ سودی از برجام نخواهد برد، دستورات  اجرایی 12959و  13599 و  13876 و  13949 رئیس جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، ISA و ویزا و قانون میهن پرستی پاتریوت بخش 311  و U Turn دلار است که باید لغو شوند.
 
 همچنین در صورت عدم لغو یا remove کامل همه تحریم‌ها و اصرار آمریکا بر تعلیق تحریم‌ها یا  suspend, lift, cease و یا توقف موقت ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه (waive)، نتایج مذاکرات وین مورد تایید نهادهای قانونی کشور قرار نخواهد گرفت.
 
از دیگر سو، پرس تی وی مطلع شده است که امریکا باید تعهد دهد تحریم‌ها را مجددا باز نخواهد گرداند و در این صورت شرکت های بین المللی طرف قرارداد با ایران تا ۴ سال مجاز به ادامه فعالیت و همکاری با ایران باشند.
 
بر اساس اطلاعات دقیق و تایید شده پرس تی وی، آمریکا همچنین باید تعهد به عدم اجرای مکانیزم ماشه و نیز پرداخت خسارت‌های ایران از خروج آمریکا از برجام نیز بدهد.
 
بازگشت آمریکا به برجام، چنانچه تحربم های مغایر با برجام و یا مانع سود بردن ایران از برجام را لغو نکند، نه تنها فایده‌ای برای ایران نخواهد داشت، بلکه صرفا دست آمریکا را برای بازگرداندن تحریم‌های بین المللی مصوب شورای امنیت باز خواهد کرد.
 
 منابع پرس تی وی مجددا تاکید کرده اند که اجرای رفع تحریم ها به صورت گام در برابر گام، به گونه‌ای که به تدریج و در برابر اقداماتی از طرف ایران باشد، تحت هیچ عنوانی قابل پذیرش نیست.

انتهی پیام/ش/ر
منبع: رجانیوز
برچسب ها: بایدن ، تحریم ، ایران ، برجام
نظرات بینندگان