کد خبر: ۱۴۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰

مهلت پرداخت مالیات خریداران سکه تا پایان خرداد ماه

میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه بر اساس تعداد سکه تحویلی سال ۱۳۹۹ مشخص شد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، ناصر هاشمی مدیرکل امور مالیاتی فارس گفت: دستورالعمل سازمان امور مالیاتی کشور در خصوص چگونگی مالیات خریداران سکه از بانک مرکزی در سال ۱۳۹۹ ابلاغ شد و براساس این دستورالعمل تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت حداکثر ۱۰۵ قطعه سکه اقدام کرده اند، مشمول مالیات مقطوع می‌شوند.

وی ادامه داد: این گروه از خریداران سکه از نگهداری اسناد و مدارک و تسلیم اظهار نامه معاف هستند.

هاشمی عنوان کرد: بدیهی است با استناد به قسمت اخیر تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات اشخاص موضوع این بند که اظهارنامه مالیاتی خود را در موعد مقرر تسلیم کنند، بر اساس رسیدگی به اسناد و مدارک ارائه شده تعیین خواهد شد.

به گفته مدیرکل امور مالیاتی فارس، مهلت پرداخت مالیات فوق حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ است.

خریداران مکلف هستند با مراجعه به سامانه عملیات الکترونیک مؤدیان مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی my. Tax.gov.ir نسبت به پرداخت مالیات متعلق اقدام کنند و پرداخت مالیات بعد از سررسید تعیین شده موجب تعلق جریمه دیرکرد موضوع ماده (۱۹۰) قانون مالیات‌های مستقیم خواهد شد.

هاشمی میزان مالیات مقطوع قابل پرداخت اشخاص حقیقی دریافت کننده سکه بر اساس تعداد سکه تحویلی در سال ۱۳۹۹ را به صورت زیر اعلام کرد: خرید تا ۵ قطعه سکه مشمول مالیات نمی‌باشد، اما نسبت به مازاد ۵ سکه تا میزان ۱۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۹۶۰۰۰۰۰ ریال مالیات مقطوع. نسبت به مازاد ۱۵ سکه تا میزان ۲۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۱۲۸۰۰۰۰۰ریال مالیات مقطوع. نسبت به مازاد ۲۵ سکه تا میزان ۱۰۵ سکه به ازای هر قطعه سکه ۱۶۰۰۰۰۰۰ ریال مالیات مقطوع.

مدیرکل امور مالیاتی فارس اظهارداشت: در خصوص مؤدیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع فوق را به صورت کامل تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ ندارند، مالیات مقطوع تعیین شده حداکثر تا چهار ماه به صورت مساوی تقسیط می‌شود، اشخاصی که در سال ۱۳۹۹ نسبت به دریافت بیش از ۱۰۵ قطعه سکه از بانک مرکزی اقدام و مشاغلی که حسب سوابق پرونده با مجوز صادره از سوی مراجع ذی ربط به شغل خرید و فروش سکه اشتغال دارند، مشمول این دستورالعمل نبوده و مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات متعلق در موعد مقرر، پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ است.

وی تاکید کرد: از آن جا که مطابق حکم تبصره ماده (۱۰۰) قانون مذکور، مالیات مقطوع تعیین شده در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر، قطعی و وفق مقررات قابل وصول است؛ لذا اوراق قطعی تمامی مشمولان این دستوالعمل، یک ماه پس از سررسید پرداخت مالیات صادر و به مودیان ذیربط ابلاغ خواهد شد.

هاشمی گفت: آن دسته از مشمولان این دستورالعمل که به مالیات قطعی شده اعتراض داشته باشند، اعتراض آن‌ها برابر مقررات در هیات حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره (۱) ماده (۲۱۶) قانون مالیات‌های مستقیم قابل رسیدگی خواهد بود.

انتهای پیام/ع/ح

برچسب ها: مالیات ، شیرازه ، سکه
نظرات بینندگان