کد خبر: ۱۴۶۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۴ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس:

امر ضروری صنایع‌دستی در استان فارس، برندسازی است

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس بر لزوم تهیه هرچه سریع‌تر برند‌سازی در حوزه صنایع‌دستی در این استان تأکید کرد و گفت: «شیراز شهر جهانی صنایع‌دستی و آباده شهر جهانی منبت است اما همچنان جای خالی برندسازی صنایع‌دستی در این استان احساس می‌شود.»
به‌ گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، جمشید معینی در نشستی با اعضای هئیت‌مدیره اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان فارس اظهار کرد: هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی و صاحب‌نظران در این حوزه تخصصی نسبت به تهیه برند صنایع‌دستی اقدامات لازم را انجام دهند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به فعال‌‌بودن بیش از 80 رشته تخصصی صنایع‌دستی در استان فارس گفت: فارس یکی از استان‌های پیش‌رو در تولید و عرضه هنرهای سنتی و شاخص کشور محسوب می‌شود و خاستگاه بسیاری از این هنرها در این استان است، از این‌رو تهیه برند صنایع‌دستی یک امر ضروری است.

وی بیان کرد: هنرمندان و صاحب‌نظران در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری دست به کار شوند و برای معرفی بهتر و ارتقاء سطح کمی و کیفی محصولات و تولیدات هنرهای‌سنتی اقدام به تهیه برند در این حوزه کنند.

معینی ابراز کرد: بیش از یک‌سال است که  شیراز در فهرست شهرهای جهانی صنایع‌دستی قرار گرفته و جای‌خالی هنرستانی برای صنایع‌دستی درشیراز و استان فارس خالی است و این درحالی است که تمامی امکانات و زیرساخت‌ها برای آن وجود دارد.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس افزود: خوشبختانه در استان فارس با تعدد و تنوع محصولات و تولیدات صنایع‌دستی روبه‌رو هستیم و در این استان استادکاران به‌نام و ملی وجود دارند و باید از این ظرفیت‌ها نهایت استفاده صورت پذیرد.

وی بر لزوم استاد‌پروری در حوزه صنایع‌دستی در این استان به‌ویژه در شهر شیراز تأکید کرد و گفت: بدون شک راه‌اندازی هنرستانی برای صنایع‌دستی می‌تواند تأثیر به‌سزایی در رونق اقتصادی صنایع‌دستی، برند‌سازی، آشنایی جوانان و علاقه‌مندان به انواع هنرهای‌سنتی، احیاء هنرهای سنتی فراموش شده و در حال منسوخ‌شدن، استاد‌پروری وهمچنین ایجاد خلاقیت و نوآوری در محصولات صنایع‌دستی و نیاز بازار داشته باشد.

 معینی به لزوم تشکیل اتاق فکر برای رونق همه‌جانبه صنایع‌دستی از تولید تا فروش محصولات با حضور فعالان این حوزه تخصصی تأکید کرد و افزود: با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا تشکیل این اتاق فکر برای ارائه راهکارها و پیشنهاد‌های عملی در حوزه صنایع‌دستی برای تولید بیشتر و فروش و عرضه محصولات و رونق اقتصادی فعالان این حوزه  یک ضرورت محسوب می‌شود و باید خودمان را برای دوران پسا‌کرونا  و وضعیت عادی نیز آماده کنیم.

معینی به‌ فروش محصولات صنایع‌دستی استان به صورت مجازی نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به وضعیتی که در جهان و به تبع آن در ایران به دلیل بیماری کرونا پیش‌آمده و عملاً فروش محصولات صنایع‌دستی که قبلاً به صورت نمایشگاهی و فروشگاهی انجام می‌شد میسر نیست از این‌رو می‌طلبد فروش این محصولات به صورت مجازی و با تبلیغات مؤثر و مناسب در جامعه هدف صورت گیرد.

وی ادامه داد: هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی باید در این حوزه فعال‌تر عمل کنند و مبنای کار خود را فروش مجازی قرار دهند.

معینی گفت: شناسایی نیاز بازار و سلیقه مخاطب باید در اولویت قرار گیرد و هنرمندان بر اساس این نیازها اقدام به ساخت، تولید و فروش محصولات کنند.

وی همچنین از تمامی فعالان حوزه صنایع‌دستی خواست پیشنهادات و راهکارهای علمی و عملی خود را برای رونق صنایع‌دستی ارائه دهند.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به اینکه فروشگاه‌ها و کارگاه‌های صنایع‌دستی باید به عنوان جاذبه‌گردشگری در بسته های سفر قرار گیرند افزود: در واقع صنایع‌دستی مکمل گردشگری است و این پیوند ناگسستنی است و باید برنامه‌ریزی‌ها به نحوی صورت گیرد که گردشگران بازدید از کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی را نیز مانند دیگر جاذبه‌های گردشگری ببیند و تولیدات دست‌ساز هنرمندان سوغات سفرشان شود.

معینی همچنین بر لزوم تهیه مواد اولیه صنایع‌دستی از سوی  اتحادیه تعاونی‌ها تأکید کرد و گفت: اگر مواد اولیه محصولات تأمین شود هنرمندان با دغدغه کمتری به تولید محصول اقدام می‌کنند و از سویی هم جا دارد خرید تضمینی این تولیدات صورت گیرد و درواقع تضمین فروش این تولیدات در نمایشگاه‌های تخصصی است.

وی ادامه داد: امکان پرداخت تسهیلات به اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی وجود دارد که این تسهیلات می‌تواند تأثیر مهمی در تولید بیشتر محصولات هنرمندان داشته باشد.

در ادامه این نشست اعضای هئیت مدیره اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

انتهای پیام/ع/ر

نظرات بینندگان