کد خبر: ۱۴۶۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

آغاز ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه ای در باغ های مرودشت

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی مرودشت از نصب تله و فرمون به منظور ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در ۲۳ هکتار از باغ‌های میوه شهرستان مرودشت خبر داد.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، طاهره امیری با بیان اینکه ردیابی آفت مگس میوه مدیترانه‌ای به دو صورت مشاهده‌ای و نصب تله انجام می‌شود، اظهار کرد: ردیابی این افت از نیمه های اردیبهشت ماه آغاز شده است و تا پایان برداشت ادامه دارد.

وی تصریح کرد: تله ها به صورت ماهانه به منظور مشاهده  افت رصد و فرمون آن تعویض می گردد.

امیری با بیان اینکه درختان میوه هلو، انار، خرمالو و انجیر میزبان این آفت هستند، خاطر نشان کرد: این آفت که به بیش از ۳۰۰ گونه از گیاهان حمله می‌کند لهیدگی، پوسیدگی و ریزش شدید میوه را در پی دارد و می‌تواند تا ۱۰۰ درصد محصول را بین ببرد.

وی خاطر نشان کرد: مگس میوه مدیترانه‌ای نسبت به سایر گونه‌های مگس میوه دارای دامنه میزبانی وسیع تری است و از این جهت میزان خسارت بیشتری وارد می کند.

وی، نصب کارت زرد، نصب تله فرمونی و محلول پاشی پروتئین هیدرولیزات به همراه سم برای کاهش جمعیت این آفت و شکار انبوه آن در باغ‌های میوه را از جمله راه‌های مبارزه با این آفت عنوان کرد.

امیری، همچنین به اهمیت مبارزه زمستانه با مگس میوه مدیترانه‌ای اشاره کرد و افزود: باغداران باید از انتقال میوه‌های آلوده جلوگیری کنند و منطقه سایه انداز درختان خود را در زمستان به منظور از بین بردن شفیره آفت بیل بزنند.

مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت یادآور شد: با استناد به یافته های تحقیقاتی مگس میوه مدیترانه‌ای به علت مقاومت بالایی که در مقابل شرایط آب و هوایی دارد در نقاط مختلف جهان گسترش پیدا کرده و نسبت به سایر مگس‌های میوه بالاترین خسارت اقتصادی را به کشاورزن وارد می‌کند.

انتهای پیام/ع/ر
برچسب ها: آفت ، مرودشت ، شیرازه
نظرات بینندگان