کد خبر: ۱۴۶۳۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
در میزگرد «شیرازه» مطرح شد؛

مشکلات کشور با فرهنگ جهادی حل خواهد شد/ نیازمند تاریخ نگاری در مبارزه با کرونا هستیم/ در گسترش فرهنگ جهاد به خوبی عمل نشده است

برای تبیین گوشه‌ای از مفهوم کار جهادی به مناسبت هفته بسیج سازندگی، «شیرازه» میزگردی را به همراه فعالان این عرصه در میدان عمل و همچنین متولیان این امر برگزار کرده است که به مباحثی چون ماهیت کار جهادی، حرکت جهادی، انتقال فرهنگ جهاد به نسل‌های آینده و اهمیت و معظلات گروه‌های جهادی پرداخته شد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، تا اسم گروه جهادی به گوش افراد می‌خورد گاها یاد فعالیت عمرانی عده ای دلسوز و دغدغه مند در روستایی دور افتاده در ذهنشان تداعی می شود در صورتی که گروه جهادی فراتر از این حد و مرز ها است.

در سال های اخیر گروه های جهادی به دلیل عملکرد مناسب در حل مشکلات نمود زیادی در جامعه داشته اند لذا می توان گفت اکنون کار جهادی به دلیل گفتمان و فرهنگ تبدیل شده است.

«پایگاه تحلیلی خبری شیرازه» برای تبیین گوشه ای از مفهوم کار جهادی به مناسبت هفته بسیج سازندگی میزگردی را به همراه فعالان این عرصه در میدان عمل و همچنین متولیان این امر برگزار کرده است. 

در این میزگرد از نظرات میثم فضل الله پور مدیر مطالعات حرکت های جهادی بسیج سازندگی استان فارس، علی صفری مدیر گروه جهادی بچه های انقلاب، مسلم حزباوی مسئول بسيج دانشجويی و گروه جهادی دانشگاه شيراز و خانم ریاحی فعال گروه جهادی دانشجویی بهره‌مند شدیم که شرح آن در ادامه می‌آید.

در ابتدا میثم فضل الله پور مدیر مطالعات حرکت های جهادی بسیج سازندگی استان فارس به تشریح مفهوم کار جهادی و ماهیت آن پرداخت و گفت: حرکت جهادی برگرفته از جهاد است و به تفسیر رهبرمعظم انقلاب در دیدار با جهادگران، حرکت جهادی کار برخواسته از ایمان است که با ظرفیت نامحدود وجودی انسان در هر عرصه ای می تواند ورود کند و اکنون در هر بخشی از محرومیت زدایی شاهد حضور و بروز این نوع تفکر هستیم.

وی افزود: در عرصه های مختلف طیف وسیعی از فعالیت های جهادی را داریم؛ به چشم خیلی از مردم جامعه شاید گروه جهادی فقط در زمینه عمرانی ملموس باشد اما در موضوع مشاوره، کشاورزی، پزشکی، اجتماعی، محرومیت زدایی، رسانه ای و... گروه های جهادی ورود کرده اند. 

با فرهنگ جهاد مشکلات کشور حل خواهد شد/ نیازمند تاریخ نگاری در مبارزه با کرونا هستیم/ در گسترش فرهنگ جهاد به خوبی عمل نشده است


در کار جهادی باید به اصل کار پرداخته شود

فضل الله پور با بیان اینکه در عرصه حقوقی گروه های جهادی شکل گرفته و در حال ارائه خدمت به مردم هستند گفت: در یکی از مناطق استان فارس بین منابع طبیعی و مردم تنش هایی وجود داشت که با ورود گروه جهادی تفاهم نامه ای بین منابع طبیعی و مردم منطقه به امضا رسید و مشکل معیشت مردم حل شد.

مدیر مطالعات حرکت های جهادی بسیج سازندگی استان فارس با اشاره به اینکه روحیه جهادی که راه گشای کارهای بر زمین بوده است، امروزه به گفتمان جهادی تبدیل شده، اظهار داشت: حل مشکل مقصود کار قرار می گیرد لذا درگیر بروکراسی نیست لذا در کار جهادی دنبال حاشیه نباید بود و به اصل مطلب پرداخته شود چرا اینکه در مسئله جهادی محدودیتی وجود ندارد.

مسلم حزباوی مسئول بسیج دانشجویی و گروه جهادی دانشگاه شيراز در ادامه گفت: جهاد از ریشه جهد به معنی تلاش است و وقتی کاری در مقوله جهادی صورت می گیرد، شرایط متفاوت خواهد بود لذا کسی که کاری را به صورت جهادی انجام می دهد دغدغه اصلی حل مسئله است.

وی مجموعه حرکت جهادی در قشر دانشجویی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: رهبرمعظم انقلاب می فرمایند که حضور دانشجو در محله کم برخوردار و یا حاشیه شهر برای حل مشکلات خودش مظهر آیه قرآن است.

حزباوی با بیان اینکه در حرکت ها و روحیه جهادی، اصل هدف مطرح خواهد بود، تاکید کرد: در برخی از ادارات شاهد هستیم که در یک ساعت معین برای دریافت مبلغ پولی کار محدودی را انجام می دهد، اما در فعالیت جهادی کار باید به هر نحوی به سرانجام برسد.

اصل اردوی جهادی معرفت است

وی در جواب سوال خبرنگار شیرازه مبنی بر عرصه های مختلف جهادی برای دانشجویان گفت: اردوی جهادی در دانشجوها صرفا عمرانی نیست و ابعاد مختلفی را شامل می شود لذا اصل اردوی جهادی معرفت است حال چه در قالب عمرانی، فرهنگی، پژوهشی و مطالبه گری و... قرار گیرد.

مسئول بسیج دانشگاه شیراز در تشریح نمونه ای از فعالیت گروه جهادی دانشگاه گفت: یکی از مطالبات جدی که در دستور کار قرار گرفت، حل آب بیرم لارستان بود و در دستور کار جهادی قرار گرفت؛ در مناطق مختلف برای کار جهادی باید نیازسنجی صورت گیرد، شاید یک منطقه تنها فقر فرهنگی وجود داشته باشد پس باید همراه با متخصصین و فعالین این حوزه برای بالا بردن سطح فرهنگ همت گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این عرصه فرهنگی در منطقه هدف شاید دو مورد کار عمرانی هم باشد که می توان با توجه به ظرفیت گروه جهادی ورود کرد؛ ارتباط گیری با مردم و درک نیازمندی از اهداف حضور دانشجو در مناطق محروم است.

این مدیرجهادی در پاسخ به این پرسش که کار جهادی بر روی رسالت دانشجو تاثیرگذار است؟ اظهار داشت: در موضوع حرکت جهادی صرفا به اردوی چند روزه اکتفا نمی کنیم، در دانشگاه اساتید و دانشجویان بسیار زیادی هستند که بدون هیچ توقع به صورت جهادی پا به عرصه جهاد علم گذاشته اند و برای پیشرفت و آبادانی کشور تلاش می کنند. 

وی تصریح کرد: دانشجویان باید تربیت شوند تا در موضوع تولید علم ورود کنند تا از وابستگی خارج شویم.

علی صفری جهادی شیراز

علی صفری مسئول گروه جهادی بچه های انقلاب در ادامه این میزگرد با اشاره به سبقه جهاد در تاریخ بیان داشت: یک مقادیری گروه جهادی و فرهنگ جهاد از لحاظ لفظی بد ترجمه شده است بدین معنی که یک زمانی در صدر اسلام پیامبر(ص) حکم جهاد می دادند و کسانی که به ندای پیامبر(ص) لبیک می گفتند گروه جهادی بودند.

وی افزود: تفاوت گروه جهادی زمان پیامبر اسلام(ص) با الان این است که حکم ولی زمان شان را دیده بودند و شائبه‌ای نبود.

بنابه گفته صفری، در دفاع مقدس شاهد هستیم که رزمندگان با فرمان ولی فقیه به جبهه‌ها رفتند و در برابر دشمنی مشخص در زمینی مشخص به دفاع پرداختند اما آن فرهنگی که پیروزی در جنگ را رقم زد از جهاد نشات گرفته بود لذا قداست جهاد است که شهادت در کنارش قرار می گیرد.

مسئول گروه جهادی بچه های انقلاب با اشاره به اینکه شهدایی مثل حاج قاسم سلیمانی، همت و خرازی و... در مواقع لزوم قداست جهاد را خوب شناختند و اتفاق رقم خورد، گفت: در گذشته فضا خیلی ملموس بود اما اکنون گروه های جهادی با نیازسنجی و در نهایت تشخیص خودشان به میدان وارد می شوند.

وی خاطرنشان کرد: امروز به مراتب از جهاد گذشته مقدس‌تر است اما متاسفانه از نظر محتوایی جمع بندی نگردیده و رسانه ای نشده است؛ اکنون بزرگ‌ترهایی نداریم که امر جهاد را در جو کنونی جامعه اشاعه بدهند، تشریح کنند، بار را به دوش بکشند و حرکت کنند

صفری با طرح این پرسش که امروزه چند شهید چمران داریم تا در شهر ما دست افراد را بگیرد و به بیمارستان برای همکاری ببرد یا به حل مشکلی از دردهای مردم بپردازد؟ بیان داشت: در موضوع «علمدار جهاد» صرفا یک بروکراسی اداری تشکیل شده و قداست این امر از بین رفته است؛ دستگاه های متولی پدید آمده اند و روز به روز در حال دور شدن از کار جهادی هستیم. 

وی افزود: امروزه اگر گروه جهادی عملکرد خودش را بیان نکند، فرهنگ جهادی از بین خواهد رفت؛ این امر به معروف گروه های جهادی جایگزین خلأای است که در جامعه شاهد آن هستیم.

به گفته مسئول گروه جهادی بچه های انقلاب، در دفاع مقدس که می توان آن را یک جهاد دانست، هدف مشخص بود اما اکنون گروه های جهادی با تشخیص و احساس ضرورت کرده به یک موضوع ورود می کنند. 

بنابه عقیده صفری، قداست فرهنگ جهاد به برکت خون شهدا در کشور ما نهادینه شده اما نسل به نسل کوچک تر شده به دلیل اینکه محتوا انتقال پیدا نکرده است. 

وی تصریح کرد: قدیمی‌ها بیشتر از حُسن خلق شهدا گفته اند اما از فرهنگ جهاد خیلی کم شنیده ایم که مردم برای رفتن به جبهه صف تشکیل می دادند و یا بعضی ها در خانه خودشان با پخت نان و خیاطی به یاری جبهه ها می شتافتند؛ اکنون نیز در افراد مخلص برای ورود به بیمارستان های کرونایی جهت کمک و یاری رسانی به صف می شوند و در خانه ها برای کمک به نیازمندان فعالیت می کنند. 

این فعال جهادی ثبت فرهنگ جهادی مبارزه با کرونا را ضروری دانست و اظهار داشت: با رویه کنونی، اقدامات ایثارگرانه‌ای که اکنون در حال رخ دادن است در موضوعاتی مثل مبارزه با کرونا به نسل بعدی انتقال پیدا نمی‌کند. 

صفری ادامه داد: یک روزی در آینده تعریف می شود که کرونا وجود داشته و مردم رنج می کشیدند اما اینکه چطوری برخی از مردم در قالب گروه ها جهادی، بسیج و... به ضد عفونی معابر، تهیه بسته معیشتی، تولید ماسک و... می پرداختند، شاید حرفی به میان نیاید.

با فرهنگ جهاد مشکلات کشور حل خواهد شد/ نیازمند تاریخ نگاری در مبارزه با کرونا هستیم/ در گسترش فرهنگ جهاد به خوبی عمل نشده است

نیازمند تاریخ نگاری در مبارزه با کرونا هستیم

مسئول گروه جهادی بچه های انقلاب با بیان اینکه ضدعفونی معابر شاید به نظر ساده باشد اما در کنار آن خستگی بیش از حد، عفونت ریه‌ها به دلیل مواجهه با مواد شیمیایی و ... را به دنبال دارد؛ تشریح کرد: ۳۰۰ گروه جهادی شب ها در سطح شهر شیراز به ضدعفونی معابر با چند هزار لیتر آب ژاوِل (ماده ضدعفونی کننده) می پرداختند تا در فردا مردم در رفت و آمد خودشان احساس امنیت کنند

وی با اشاره به اینکه محتوای جهادی روز به روز کم رنگ تر می شود، خاطرنشان کرد: نسل بعدی از محتوایی تهی می شوند و فرهنگ مبارزه جهادی ها با کرونا تنها یک نوع کار به حساب می آید، در صورتی که محتوای این کار و آن فرهنگ جهاد مردم در زمان کرونا به نسل بعدی باید منتقل شود؛ باید تاریخ نگاری شکل بگیرد تا فرهنگ امروزه فراموش نشود

صفری دلیل نمود گروه‌های جهادی را  فشل بودن دولت دانست و ابراز داشت: در دولت های قبلی گروه های جهادی بروز نداشتند و مجموعه دولت کار خودش را انجام میداد اما در این ۸ سال اخیر، گروه های جهادی ها بیشتر شدند چرا اینکه در شهر و دیار خودشان شاهد بودند که اتفاقی رخ نمی دهد پس باید خودشان دست به کار شوند و اقداماتی را رقم بزنند. 

با فرهنگ جهاد مشکلات کشور حل خواهد شد

مسئول گروه جهادی بچه های انقلاب تاکید کرد: اگر دولت آینده خوب کار کند، مقادیر خیلی زیادی از این موج و گروه های جهادی کم می شود چون که صرفا گروه های جهادی حادثه محور کار می‌کنند و  فرهنگ ساز نیستند لذا صرفا یک کار رخ می دهد؛ اگر کارها با فرهنگ جهاد پیش برود تمامی مشکلات کشور حل خواهد شد. 

صفری با بیان اینکه در ادارات حداقل یک پنجم بچه انقلابی ها وجود دارند که شاید بسته معیشتی هم توزیع کنند و یا در سیل و زلزله یاری رسان باشند، اظهار داشت: اما فرهنگ جهادی در چنین فردی نهادینه نشده باید این اتفاق رخ دهد که همه بدانند این بچه انقلابی در این اداره محل رجوع افراد است که ساعت و مکان نمی شناسد.

وی تصریح: بعضا فرهنگ جهاد در مدیران متاسفانه نیست و یک مدیری خودش جهادی است و مجموعه را ارتقا می بخشد لذا کار به نحو احسنت انجام می گیرد؛ گروه باید شاکله داشته باشد ولی فرهنگ جهادی باید در مدیر و دستگاه های متولی نهادینه باشد اما وقتی برای خودشان تفهیم نشده است، قالبا گروه جهادی زده می‌شوند و رد خواهند شد.

این فعال جهادی با تاکید بر اینکه گروه‌های جهادی نباید جزیره ای عمل کنند، اظهار داشت: علمدار جهاد باید یک نفر باشد نه اینکه هر کسی تریبون و رسانه ای داشت، جلوتر باشد؛ رهبر انقلاب علمدار است و در مجموعه گروه های جهادی علمدار نداریم و تنها به یک میز  اکتفا شده است.

صفری در ادامه افزود: علم از دست علمدار خارج می شود و اگر تعداد تکثر پیدا کرد، هرچه تعداد سازمان ها بیشتر باشد هیچ اتفاقی رخ نمی دهد.

فضل الله پور مدیرمطالعات حرکت جهادی بسیج سازندگی فارس در جواب به سخنان مطرح شده درخصوص تشکیل سازمان های متولی گفت: شکل گیری بسیج سازندگی برای سازماندهی گروه های جهادی بود، یک زمانی سازمانی به نام جهاد سازندگی وجود داشت که بچه های حزب اللهی محرومیت را در نقاط مختلف برطرف می کردند.

وی افزود: یک دهه جهادسازندگی حذف شد و رهبر انقلاب تدبیر کردند و این علم را به دست مجموعه بسیج دادند چرا اینکه بسیج خصوصیت های زیادی دارد که یکی از آن وجود نیروی مومن انقلابی پا کار است و اینکه بسیج از بدنه سیاسی و دولت نیست.

با فرهنگ جهاد مشکلات کشور حل خواهد شد/ نیازمند تاریخ نگاری در مبارزه با کرونا هستیم/ در گسترش فرهنگ جهاد به خوبی عمل نشده است

حرکت جهادی شتاب دار است

فضل الله پور با بیان اینکه حرکت جهادی شتاب دار است و اگر قید و بند آمار باشیم و فضای اداری را دانبال کنیم، به کار جهادی نمی رسیم، اظهار داشت: سیر اتفاقاتی در کشور از سال 94 رخ داد که رهبر انقلاب در دانشگاه امام حسین(ع) فرمودند که خرمشهرها در پیش است نه از جنس جنگ بلکه از جنس مختلف؛ دقیقا به یک سال نمی کشد که به دلیل رخ دادن حوادث، بدنه فعال حزب اللهی به سمت حرکت جهادی رفتند و سیر شتابان گروه های جهادی شکل می گیرد. 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در سال 1398 شاید تعداد گروه‌های جهادی استان فارس به 400 گروه می رسید و به راحتی می توانستید ارتباط گیری کنید، خاطرنشان کرد: اما اکنون به دلیل بروز حوادث مختلف مانند سیل و زلزله و... باعث شد تا تربیت نیروی جهادگر به سرعت شکل بگیرد لذا قطعا بروکراتیک عقب خواهد افتاد.

به گفته مدیرمطالعات حرکت جهادی بسیج سازندگی فارس، پشتیبانی از گروه های جهادی منوط به هدایت بالادستی است که ضعف های بزرگی وجود دارد، رهبر انقلاب در این خصوص به جهادی ها فرمودند که به سمت دستگاه های قادر به پشتیبانی بروید. 

فضل الله پور با بیان اینکه در کار جهادی بر دو هدف تمرکز شده که کار برای محرومین در محروم ترین نقطه و کار برزمین مانده در مناطق محروم است، اضافه کرد: اگر ما بتوانیم پتانسیل بچه های جهادی را هدایت کنیم خیلی از مشکلات کشور حل خواهد شد؛ تلاش خواهیم کرد که در حوزه تخصصی کردن گروه ها و توانمند سازی گروه های جهادی گام های مهمی برداشته شود.

وی فرهنگ بسیجی و فرهنگ جهادی در کنار یکدیگر دانست و خاطرنشان کرد: اکنون 3700 گروه جهادی در سطح استان فارس فعال هستند؛ در موضوع کرونا و نهضت کمک مومنانه گفتمان حرکت جهادی افزایش یافت و باعث شد خیلی از افراد به این سمت کشیده شوند.

مدیرمطالعات حرکت جهادی بسیج سازندگی فارس با اشاره به اینکه نقطه برون رفت از مشکلات کشور گروه های جهادی بوده اند لذا مردم، خیرین و ارگان ها اطمینان دارد، بیان داشت: در این دولت سیر محرومیت زایی شتاب گرفت چرا اینکه مدل اقتصادی ما مدل محرومیت زا است و عدم کار کرد دستگاه هایی که به مناطق محروم خدمات رسانی کنند، بچه های جهادی پای میدان آمدند.

کار جهادی در قشر دانشجویی مقطعی نیست

حزباوی مسئول بسیج دانشجویی و گروه جهادی دانشگاه شيراز در ادامه گفت: فعالیت ها در جهادی بسیج دانشجویی برای حداقل 5 سال بر روی یک جای ممرکز قرار دادیم و برنامه ریزی داشته ایم؛ هیچ وقت فعالیت اینگونه نبوده که مقطعی باشد و پراکندگی باعث می شود اقدامات خوبی انجام نشود. 

وی ادامه داد: گروه های جهادی اردوی خودشان را در مناطق محروم بر روی 10 روز قرار می دهند درصورتی که طی این مدت تازه شناخت از منطقه حاصل می شود درنتیجه کار کامل به نتیجه نمی رسد.

مسئول بسیج دانشگاه شیراز گروه های جهادی دانشجویی وقتی که برنامه ریزی بر روی یک منطقه باشند، مشکل عظیمی را حل می کنند، اظهار داشت: اکنون رویه سازمان بسیج دانشجویی بر روی مسئله محوری است و در گروه جهادی ما هم مسئله را برروی اولویت قرار می دهد و اکنون بحث علمداری شکل خواهد گرفت. 

حزباوی با بیان اینکه اگر هرکدام از گروه های جهادی برای حل مشکلی همت کنند به حجم گسترده ای از کار ها پرداخته شود، اذعان داشت: نگاه تخصصی به مشکلات خوب است اما بخش عمده ای از توان افرادی که تخصص ندارند هدر می رود. 

خانم ریاحی جهادگر دانشجویی در خصوص فعالیت بانوان در گروه جهادی گفت: در دانشگاه اردوی جهادی با بقیه اقشار متفاوت است و اردوی جهادی خواهران باید پر محتوا و هدفمند دنبال شود؛ معتقدم یک خانم در هر اردو باید یک نوبت به اردوی جهادی برود تا ریشه ای با محتوا به مسائل بپردازد؛ معمولا خانم ها در مباحث فرهنگی، اجتماعی، پزشکی، حقوقی و... می توانند ورود داشته باشند

با فرهنگ جهاد مشکلات کشور حل خواهد شد/ نیازمند تاریخ نگاری در مبارزه با کرونا هستیم/ در گسترش فرهنگ جهاد به خوبی عمل نشده است

نتوانسته ایم فرهنگ جهاد را در سطح شهر ها و کشور گسترش دهیم

علی صفری در ادامه بااشاره به اینکه نبود محتوا و پیوسته فرهنگی گفت: نتوانسته ایم فرهنگ جهاد را در سطح شهر ها و کشور گسترش دهیم؛ شاید کسانی که در سطح شهرستان و چه در سطح کشور فعال هستند به این محتوا نرسیده اند که این خودش مشکل بزرگی است لذا هرچه به گسترش فرهنگ جهادی نپردازیم، گسلی که ایجاد می شود بین فرهنگ و کار اجرایی جهادی بزرگ تر می شود. 

وی با تاکید بر تقویت سازمان های متولی امر سازندگی گفت: در مجموعه بالادستی آمار ملاک است اما به تلاش های بیش از ظرفیت سازمان ها دقت نمی کنند. 

به گفته صفری، مجموعه بالادستی بسیج سازندگی در کشور انتظار دارند که 3700 گروه جهادی در استان فارس سازماندهی شود بدون اینکه ظرفیت مجموعه متولی شهرستان و یا استان افزایش پیدا کند، مثل اینکه کار را به شوخی گرفته اند.
 
مسئول گروه جهادی بچه های انقلاب تصریح کرد: به جای اینکه دستگاه های متولی تسهیلگر امورات باشند، می توان گفت نیروهای جهادی و بسیجیان تسهیل گر شده اند.

وی با بیان اینکه برخی از انتصاب مدیران در رده های مختلف بسیج سازندگی باید بهتر شکل بگیرد، اظهار داشت: باید کسانی به میدان بیایند که حداقل سبقه و دغدغه این حوزه را داشته باشند.

صفری با تشریح عملکرد گروه جهادی بچه های انقلاب گفت: مجموعه گروه جهادی بچه های از پایگاه مقاومت است که تا 14 مرحله توزیع بسته های معیشتی داشته ایم و سعی کردیم که خانواده های نیازمند به جایگاهی برسند که دیگر نیاز به کمکی نداشته باشند و به اشتغال برسند.

مسئول گروه جهادی بچه های انقلاب با اشاره به اینکه از 300 خانواده نیازمند تحت پوشش گروه جهادی، 35 خانواده به اشتغال رسیده اند اضافه کرد: گروه های جهادی در اوایل شیوع بیماری کرونا باتوجه به کمبود ماسک در کشور، اقدام به تولید ماسک استاندارد کردند و بعد از آن به ضدعفونی معابر و مبلمان شهری پرداختند. 

وی به تشریح فعالیت گروه های جهادی در ایام کرونا پرداخت و افزود: در شهر شیراز هر شب حداقل 200 گروه جهادی به صورت هدفمند و مشخص با هزینه شخصی خودشان به ضدعفونی محلات می پرداختند، امکان نبود محله ای بنابه بی نظمی دو بار ضدعفونی شود و کار خیلی دقیق و منظم دنبال شد.

صفری ادامه داد: لحظه تحویل سال گذشته 68 گروه جهادی در میدان نبرد با ویروس کرونا سال خودشان را آغاز کردند و پس از انجام ضدعفونی به زیارت حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) رفتند؛ نیروی جهادی می توانست زود کار خودش را تمام کند و لحظه سال تحویل را در کنار خانواده باشد اما به دلیل دغدغه و معرفت پای عهد خودش ماند و کار را رها نکرد.

بنابه گفته مدیرگروه جهادی بچه های انقلاب، 100 روز ضدعفونی در سطح شهر شیراز انجام شد و به دلیل اعلام علوم پزشکی کار متوقف شد لذا پس از فرمان رهبرمعظم انقلاب مینی بر نهضت کمک مومنانه، گروه های جهادی پس از شناسایی خانواده های نیازمند و آسیب دیده از بیماری کرونا بسته های ارزاق را تهیه کردند و توزیع نمودند که پس از یک سال هنوز تداوم دارد.

وی در آسیب شناسی اهدا بسته های معیشتی اذعان نمود: اینکه مداوم طی چند سال به یک خانوده نیازمند بسته معیشتی داده شود، خوب نیست و باید گروه های جهادی خانواده ها را به اشتغال برسانند؛ اکنون خانواده هایی هستند که پس از اشتغال بخشی از درآمد خوشان را به بسته های معیشتی اختصاص می دهند و به هم نوع خوشان کمک می کنند.

نقش گروه های جهادی در اهداف انقلابی والا است

فضل الله پور در ادامه گفت: رهبر انقلاب در سال 89 فرمودند که این حرکت ها به فضل الهی به قله های اهداف عالی انقلاب خواهد رسید. 

وی با اشاره به اینکه دهه سوم انقلاب دهه عدالت و پیشرفت بود، اضافه کرد: در این دهه رهبرانقلاب به دولت و دستگاه های اجرایی این دستور را دادند که محقق نشد لذا رهبر انقلاب در دهه چهارم به گروه های جهادی فرمودند که بر خدمت خالصانه جهت تحقق عدالت و پیشرفت حرکت کنند، ما با این سخن رهبری به نقش گروه های جهادی می توانیم پی ببریم. 

فضل الله پور در ادامه سخنان صفری مبنی بر همت بچه های جهادی در مبارزه با کرونا گفت: کسی که لحظه سال تحویل در کف خیابان به خدمت بی منت نسبت همشهری های خودش می پردازد، این موضوع در تمامی اعضا و جوارح فرد رسوخ می کند و شک نکیند این جنس آدم ها نمی توانند از کار جهادی دور شوند و نقطه تحول محرومیت هستند.

مدیر مطالعات حرکت های جهادی بسیج سازندگی فارس تصریح کرد: کرونا تمام می شود اما مدل کار جهادی با این نسلی که به صورت جهادی تربیت شده اند در جا و مکانی دیگر خودشان را بروز خواهند داد.

با فرهنگ جهاد مشکلات کشور حل خواهد شد/ نیازمند تاریخ نگاری در مبارزه با کرونا هستیم/ در گسترش فرهنگ جهاد به خوبی عمل نشده است

گروه های جهادی رنگ شهر را عوض می کنند

صفری مسئول گروه جهادی بچه های انقلاب در ادامه سخنان فضل الله پور گفت: اکنون در شهر شیراز، جهاد به صورت یک فرهنگ نمود دارد و بعضا اگر کم کاری از سوی دستگاه های دولتی برای برگزاری مراسمات دینی شکل گیرد، گروه های جهادی با یکدیگر همکاری می کنند و کار ارزشمندی را انجام می دهند.

وی تاکید کرد: گروه های جهادی رنگ شهر را عوض می کنند و به انتظار دستگاه ها و نهادها نیستند لذا گروه های جهادی با اتحاد در مناسبت ها دیده می شوند.

حزباوی در تشریح فعالیت های گروه جهادی دانشگاه شیراز گفت: در واحد پژوهش و فناوری ارتباط دانشگاه و صنعت به طور ویژه دنبال می شود و دانشجویان جهادگر به غیر از کار عمرانی در مناطق محروم به آموزش و فرهنگ سازی می پردازند و با شناسایی و احصا نیاز مناطق هدف به حل مسئله می پردازند، تازه اول کار هستیم و ضعف زیاد است اما امید به انجام کار های بزرگی داریم.

وی در پایان اظهار داشت: با کمک بسیج دانشکده علوم پزشکی قرارگاه کرونا راه اندازی شد و در موضوع کمک خدماتی به پرستاران، تهیه بسته های معیشتی، پایش بیماران کرونایی، توزیع پک های بهداشتیو... ورود داشته ایم. 

حزباوی در پایان سخنان خود خواستار حمایت بیشتر از گروه‌های جهادی شد.

نتیجه:

می توان از مطلب بالا فهمید که گروه جهادی به یک اردوی جهادی و کار عمرانی ختم نمی شود بلکه کار جهادی به گفتمان، فرهنگ و حرکت جهادی تبدیل گشته که امروزه چاره بیرون رفت کشور از مشکلات است.

باید گفت که تلاش های امروزه مردم، گروه های جهادی، بسیجیان، نظامیان، کادر درمان و... باید در تاریخ ثبت شود تا به عنوان فرهنگ ایثار و جهاد به نسل های آینده منتقل گردد.

به دلیل شتاب دار بودن حرکت جهادی با ساختارهای بروکراتیک و اداری نمی توان آن را کنترل کرد، پس باید تدبیری دیگر اندیشید.

فرهنگ بسیج و فرهنگ جهاد از یکدیگر به دور نیستند برای همین رهبرمعظم انقلاب فرمان صدور بسیج سازندگی را صادر کردند لذا می طلبد که این مهم مورد توجه قرار گیرد.

در میزگرد موضوع علمدار جهاد مطرح شد که باید یک نفر این هدایت را برعهده گیرد که امروزه در این مورد تکثر افراد دیده می شود که باید مورد توجه باشد، ضمن اینکه هر گروه جهادی باید حول خودش با نیازسنجی و ظرفیت سنجی گروه خود در عرصه های مختلف ورود داشته باشد.

یکی از نکات مثبت، همدلی در گروه های جهادی است؛ اکنون شاهد هستیم که در شهر شیراز وقتی که همتی از سوی نهاد متولی برای برگزاری مراسمات و... در مناسبت های دینی و مذهبی نیست، گروه های جهادی با همدلی و وحدت پای میدان می آیند و در 60 نقطه از شهر موکب برای ارائه خدمت و زنده نگه داشتن شعائر دینی برپا می کنند.

گفتنی است این میزگرد تنها توانست گوشه ای از فعالیت جهادی را بررسی نماید لذا در آینده به این مهم بیشتر پرداخته خواهد شد.

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان