کد خبر: ۱۴۶۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

آقای رئیس؛ عملکرد بانک مرکزی سیاسی نیست؟/ ثبت بی‌سابقه‌ترین رشد نقدینگی در تاریخ کشور در کارنامه همتی

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه همتی گفته بود، من بانک دولتم و وقتی قانون اساسی چیزی از من می‌خواهد باید انجام دهم، گفت: پس چطور می‌گویند عملکرد بانک مرکزی سیاسی نیست؟
 به گزارش سرویس رصد اقتصادی شیرازه، یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه همتی گفته بود، من بانک دولتم و وقتی قانون اساسی چیزی از من می‌خواهد باید انجام دهم، گفت: پس چطور می‌گویند عملکرد بانک مرکزی سیاسی نیست؟

میثم رادپور، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره اظهارات همتی رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر سیاسی نبودن کاهش قیمت ارز، بیان کرد: با توجه به کاهش قیمت ارز، این اظهارات طبیعی است و آقای همتی می‌خواهد نشان ‌دهد که این تغییر از آثار اقدامات بانک مرکزی است، در صورتی که ایشان خودشان مدتی پیش گفته بودند: من بانک دولتم و وقتی قانون اساسی چیزی از من می‌خواهد باید انجام دهم. بنا به گفته خودشان، ایشان جدا از سیاست و دولت نیستند، پس چطور می‌گویند عملکرد بانک مرکزی سیاسی نیست؟

کارنامه همتی؛ افزایش تورم و نقدینگی

وی ادامه داد: آقای همتی از سرکوب نقدینگی و افزایش ارزش پول ملی می‌گوید، در حالی که در دوره ایشان بی‌سابقه‌ترین نقدینگی در تاریخ کشور به وجود آمده و اکنون که دلار کمی پایین آمده حرف از اجرای اصول اقتصادی را به میان می‌آورند در صورتی که خودشان می‌دانند ابزارهای این کار را در دست ندارند و شرایط کنونی شباهتی به ۱۰ سال پیش ندارد که بتوان با ارز پاشی حتی مُسکنی بر اقتصاد بود و می‌دانند بانک مرکزی قبلا ذخایری داشت که قابل انتقال بود. مثلا در شعبه بانک امارات اقدام به فروش ارز می‌کرد که اکنون دیگر چنین اقداماتی برایشان امکان پذیر نیست.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: بانک مرکزی در سال‌های اخیر دارد به شرکت‌ها التماس می‌کند که ارز خود را بفروشند و حالا هم که نه امکانات اعمال سیاست را دارد و نه دلیل و توجیه اقتصادی دارد که بخواهد با ارز پاشی برای خود هزینه سازی کند. همه اینها به جای خود، ولی دلیل اینکه کتمان می‎‌کنند که سیاسی کارند و می‌خواهند نشان دهند کاهش نرخ ارز کار آنها بوده چیست صحبت دیگری است.

انتخاب همتی و بانک مرکزی مستقل از دولت نیست

وی گفت: آقای همتی، نهاد شما مستقل از دولت نیست، انتخاب شما هم مستقل از دولت نیست، پس گذاره کتمان نقش شما در مسائل دولتی و سیاسی گذاره درستی نیست و بانک مرکزی می‌داند، دقیقا مثل دوره قبل ریزش نرخ ارز تحت تاثیر اخبار مذاکرات است.

میثم رادپور اشاره کرد: موازنه پرداخت که تغییر ذخایر کشور را نشان می‌دهد، دو حساب کلی جاری و سرمایه دارد. تراز کالا و خدمات در حساب جاری و تراز حساب‌های انتقالی که نشان دهنده خروج ارز است، این روند را به دو صورت نمایش می‌دهد. چه شما اسکناس را انتقال دهید و چه ارز را حواله کنید و ریال را جایگزین ارز در حساب‌های خارج از کشور کنید، خروج سرمایه کرده‌اید که این اتفاقی است که در سال‌های اخیر رخ داده است.

رادپور توضیح داد: این نوع عملکرد در خروج ارز است که به اقتصاد فشار زیادی وارد می‌کند و تقاضای غیر تجاری ارز را بالا می‌برد و در شرایط مشابه اکنون با فضای به وجود آمده، برعکس عمل می‌کند و کسانی که ارز دارند اقدام به فروش می‌کنند مثل اتفاقی که دارد می‌افتد و حتی کسانی که در حساب‌های خارج از کشور حواله ارزی دارند همین کار را انجام می‌دهند و مناسب شدن فضای سیاسی و خبرهای رسانه‌ای مبنی بر توافق، فروش را بالا برده و نرخ را کاهش داده، پس بانک مرکزی در این کاهش نقشی ندارد و نقش اصلی کاهش در پایین آمدن تقاضای غیر تجاری ارز است که برای پایین آوردن ریسک سرمایه گذاری و اقدام به فروش و سیو سود و جلوگیری از زیان برای سرمایه گذاران، اثر مثبت آن در بازار ارز دیده می‌شود.

هنوز مشخص نیست کیفیت این توافق به چه شکل است

این مدرس دانشگاه اشاره کرد: هنوز مشخص نیست کیفیت این توافق به چه شکل است و اگر بخواهد مثل دوره قبل و برجام و با امیدهای واهی بر رفع تحریم باشد، نباید انتظار داشت اتفاق خیلی عجبیبی بیفتد و مثل همان دوره که دلار تا زیر سه هزار تومان هم آمد ولی بعد از مدت کوتاهی دوباره در حدود ۳ هزار و ۳۰۰ تومان ثابت ماند و حداکثر ۱۰ درصد در قیمت موثر بود دوباره تکرار شود.

وی خاطر نشان کرد: نکته‌ای که در برجام باید به آن توجه کنیم این است که، هیچ یک از اتفاقات خوب نیفتاد و هیچ بانکی بزرگی با ما کار نکرد و با وجود آن همه انتظار، تحولی رخ نداد و در آن شرایط، پیش‌بینی هم ممکن نبود، ولی با در نظر گرفتن آن تجربه تلخ، اکنون به سادگی می‌شود پیش‌بینی کرد که در صورت رفع کامل تحریم‌ها؛ چه برجامی و چه تحریم‌های امریکایی و بازگشت ارتباط مالی با همه بانک‌ها از جمله بانک‌های امریکا فضای نظام پولی بین‌المللی و ضمانت اجرایی آنها و جرایم سنگین بانک‌ها همچنان، مشکل ما در نقل و انتقال ارز پا برجا خواهد بود.

کاهش در نرخ ارز، اثر روانی مذاکرات است

رادپور در انتها گفت: باید بدانیم، کاهش ناچیز اتفاق افتاده در نرخ ارز تحت تاثیر روانی مذاکرات است و همان میزان تغییر اقتصادی از آن انتظار می‌رود که از برجام در دوره قبل دیدیم.

انتهی پیام/ش/ر


منبع: دانا
برچسب ها: اقتصاد ، بانک مرکزی ، همتی
نظرات بینندگان