کد خبر: ۱۴۶۳۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

بذور هیبرید در اراضی آستان مقدس شاهچراغ (ع) تولید می‌شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی از انعقاد تفاهم نامه بین مدیریت حرم حضرت شاهچراغ (ع)، بخش خصوصی و سرمایه گذار خارجی خبر داد و گفت: بر اساس تفاهم نامه مذکور بذور هیبرید سبزی و صیفی در دو هکتار از اراضی این حرم مطهر تولید می شود.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، محمدمهدی برومندی در سفر به استان فارس با بیان اینکه سالانه 770 میلیون عدد بذر هیبرید برای گلخانه های کشور مورد نیاز است و حداکثر ۳۰ میلیون عدد در داخل تولید می شود، تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی به خودکفایی در این امر تاکید دارد.

وی با بیان اینکه بسترهای لازم برای تولید بذر هیبرید فراهم شده است، ابراز کرد: با توجه به پتانسیل های استان فارس تولید بذر از این استان آغاز شده است و امیدواریم با کمک های فنی و اعتباری در نظر گرفته شده، در سایر استان ها نیز انجام و به یک نهضت در باغبانی تبدیل شود.

خشکسالی تهدیدی جدی برای انجیر استهبان

برومندی با بیان اینکه استان فارس ویترین باغبانی کشور و با تولید سالانه 3.5 میلیون تن محصولات باغی رتبه اول در کشور دارد، اظهار کرد: این استان در زمینه محصولات باغی بسیار حائز اهمیت و مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری سرمازدگی و خشکسالی به محصولات زراعی و باغی استان فارس خسارت جبران ناپذیری زد، ابراز کرد: خسارت خشکسالی به انجیرستان های دیم استهبان و نی ریز از دغدغه های جدی است که در این سفر از نزدیک بررسی و تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی؛ از تهیه بسته علمی، فنی و اقتصادی به منظور حفظ و احیای باغ های انجیر سخن گفت و افزود: در ایستگاه تحقیقات انجیر استهبان برآوردهای فنی و تحقیقاتی در این زمینه انجام و نسخه علمی تهیه شده است‌.

به گفته وی؛ آبیاری تکمیلی، ایجاد سایبان، مالچ پاشی و تخصیص اعتبار به اصلاح و احیای باغ های انجیر از جمله تمهیدات علمی و فنی است.

برومندی با بیان اینکه استان فارس در شمار استان های گرفتار خشکسالی قرار دارد، اظهار کرد: انتظار داریم که با مساعدت وزارت کشور و مدیریت بحران استانداری در زمینه اقتصادی به باغداران خسارت دیده از خشکسالی کمک شود تا علاوه بر حفظ تولید به توسعه پایدار به خصوص در زمینه محصول بسیار مهم و استراتژیک انجیر دست یابیم.

37 باغ مادری تولید نهال گواهی شده در کشور ایجاد می شود

معاون وزیر جهاد کشاورزی؛ تولید نهال سالم، گواهی شده و عاری از ویروس را از برنامه های این وزارتخانه برشمرد و افزود: برای ایجاد ۳۷ باغ مادری در کشور آگهی عمومی منتشر شده است تا با مشارکت بخش خصوصی و عمومی مسئله نهال در کشور حل شود و مراحل قانونی برای انتخاب افرادی که باید این اقدام مهم را انجام دهند در حال پیگیری است.

برومندی با بیان اینکه پنج باغ مادری برای تولید نهال گواهی شده در استان فارس ایجاد می شود، گفت: این استان قطب مهم تولید نهال گواهی شده برای همه استان‌های جنوبی کشور خواهد بود.

وی با اشاره اینکه سالانه بالغ بر یک و نیم میلیون تن مرکبات در استان فارس تولید می شود و زوال مرکبات تهدیدی برای باغ های این استان است، اظهار کرد: برای نخستین بار مهمترین مرکز تولید نهال گواهی شده مرکبات در ایستگاه تحقیقات شهرستان داراب ایجاد می شود که بیش از سه میلیارد تومان اعتبار اولیه به این امر اختصاص داده شده است.

این مقام مسئول، ایجاد مرکز کشت بافت در شهرستان جهرم را از دیگر برنامه ها به منظور توسعه باغبانی دانست و افزود: در این شهرستان به طور خاص برای تولید نهال خرما از طریق کشت بافت سرمایه‌گذاری بسیار سنگین شده است و به عنوان قطب بسیار مهم کشور در آینده خواهد بود.

او با اشاره به اینکه یکی از باغداران نی ریزی متقاضی تولید نهال گواهی شده است، بیان کرد: در این سفر شرایط نهالستان  بررسی شد.

رشد بسیار چشمگیر اعتبارات بخش باغبانی کشور

به گفته وی، اعتبارات بخش باغبانی کشور در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال گذشته بیش از 250 درصد رشد داشته و این رشد بسیار چشمگیر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی می گوید: با افزایش این اعتبارات برنامه های بهتری برای توسعه باغبانی کشور و استان فارس به عنوان استان پیشرو در این زمینه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه باغبانی قابل قبول، توسعه یافته و اقتصادی با تولید محصولات ارگانیک و تجاری در دستور کار قرار دارد، ابراز کرد: امسال روند صادرات محصولات باغبانی رشد بهتری خواهد داشت چرا که بیشتر زیرساخت‌های لازم فراهم شده است.

انتهای پیام/ع/ر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
جواد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
جالبه از امکانات حرم واسه جهرم استقفاده کنن