کد خبر: ۱۴۶۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
رحیمی:

بافت تاریخی مانند نگینی در شهر پرافتخار شیراز می‌درخشد

استاندار فارس گفت: بافت تاریخی شیراز که مانند نگینی در این شهر پرافتخار با مردم متمدن و فرهیخته می‌درخشد باید با خواست و مشارکت مردم و همکاری دستگاه‌های مسئول باز هم در سطح کشور و جهان، نام بلند آوازه شیراز را پرآوازه نگه دارد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، عنایت الله رحیمی در مراسم افتتاح پایگاه مقاومت بسیج ابوذر در محله سنگ سیاه با بیان این که یکی از آرزو‌های دیرینه که تلاش‌های زیادی در زمینه تخصصی برای آن صورت گرفته سازماندهی بافت‌های فرسوده و تاریخی است، اظهارداشت: یک هزار و ۸۰۰ هکتار بافت فرسوده رسمی و مصوب و سه هزار هکتار بافت فرسوده غیرمصوب در شیراز داریم.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس با بیان این که نفوذ ناپذیری، ریز دانگی و ناپایداری از شاخصه‌های فرسودگی محسوب می‌شود، افزود: ریزدانگی به معنای تفکیک‌های بسیار خرد زیر ۱۵۰ متر، نفوذ ناپذیری به معنای عدم دسترسی به درون محله توسط خودرو امدادی یا غیرامدادی و ناپایداری به معنای عدم تبعیت از آئین نامه‌های نظام مهندسی و عدم مقاومت قابل قبول بنا‌ها است که بیشتر کالبدی است.

وی با اشاره به این که معضلات بافت‌های فرسوده اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی هستند، ادامه داد: تلاش همه دست اندرکاران این بوده که با تهیه برنامه‌ای جامع با عنوان برجام (برنامه جامع مشترک بین دستگاه‌های خدمات رسان و دستگاه‌های متولی مدیریت شهری) در بافت فرسوده بتوانیم این بافت‌ها را به یک وضع مطلوب برسانیم.

استاندار فارس با بیان این که مشکل اصلی بافت‌های فرسوده عدم سرزندگی است، گفت: باید سرزندگی را در قالب مولفه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی مجددا به این محلات برگردانیم.

رحیمی با اشاره به این که باید هویت تاریخی و تشخص اجتماعی را به محلات تاریخی برگردانیم به گونه‌ای که افراد افتخار کنند که اهل محله سنگ سیاه هستند، افزود: باید همه مولفه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی این محلات تقویت شود و در این راستا مقرر شده است بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از اعتبارات دستگاه‌های خدمات رسان در بافت فرسوده هزینه شود که شامل آب، فاضلاب، مخابرات و ... است.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس با بیان این که شهرداری شیراز وظیفه خود را در زمینه ارتقای مولفه‌های بافت‌های فرسوده انجام داده، گفت: ۳۵۰ هکتار بافت تاریخی شیراز بخشی از بافت فرسوده این شهر است و اعتبارات خود شهرداری شیراز در بافت تاریخی به این موضوع تعلق گرفته است؛ بقیه دستگاه‌ها نیز کار‌هایی انجام داده اند که موجب سرزندگی کالبدی شده است.

وی با تاکید بر این که نیازمند سرزندگی اقتصادی در بافت‌های فرسوده هستیم، اظهارداشت: فرسودگی اقتصادی شاخص‌هایی مانند فقر، بیکاری و نبود دسترسی به مراکز مولد و ثروت آفرین دارد و باید بررسی شود که چه ظرفیت‌هایی در این مناطق وجود دارد که سرزندگی اقتصادی را در این مناطق ایجاد کند.

استاندارفارس با اشاره به این که گردشگری به عنوان موتور محرکه ایجاد سرزندگی در بافت‌های تاریخی می‌تواند باشد، گفت: صنایع دستی، صنایع خلاق فعال مانند تعزیه خوانی، چاپ، نشر و تئاتر که این محلات زادگاه آن بوده است می‌تواند در این راستا مورد توجه قرار گیرد.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس افزود: برند‌های محبوب شیراز مانند فالوده و کلم پلو که کشش زیادی برای افراد دارد بدون ایجاد کارگاه در منازل می‌تواند راه اندازی شود و رستوارن‌ها و کافی شاپ‌ها نیز می‌توانند به گردشگران خدمات بدهند.

وی با بیان این که آلودگی‌های زیست محیطی مانند آلودگی آب، خاک، هوا و صوت انزجار به وجود می‌آورد، گفت: باید سرزندگی‌های زیست محیطی مانند دسترسی به آب سالم، فاصلاب مناسب و نظافت خوب در محلات ایجاد و امکان حضور دستگاه‌های خدمات رسان، فراهم شود.

استاندارفارس با تاکید بر ایجاد سرزندگی امنیتی با مشارکت نیروی انتظامی، افزود: احساس امنیت باید در بافت فرسوده حکمفرما باشد و حضور مستمر نیروی انتظامی و بسیج با مشارکت مردم، قطعا می‌تواند امنیت را به ارمغان بیاورد.

رحیمی مباحث اجتماعی مانند طلاق و اعتیاد را از مظاهر نامطلوب بافت‌های فرسوده دانست و گفت: رسیدگی به معضلات اجتماعی در بافت‌های فرسوده در دستورکار دستگاه‌های مسئول بوده است و شاهد کاهش این مشکلات در این بافت‌ها هستیم.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس تصریح کرد: برای توسعه هرچه بیشتر بافت‌های فرسوده و تاریخی مشارکت دستگاه‌ها و نهاد‌های مسئول با سازمان‌های مردم نهاد که هم اکنون در حال فعالیت هستند و یا تشکیل خواهند شد ضروری است.

انتهای پیام/ ع

نظرات بینندگان