کد خبر: ۱۴۶۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
آوای آرامش ۱۷-

آموزش مهارت نه گفتن به فرزندان سبب كاهش رفتارهای نادرست می‌شود

آموزش مهارت های زندگی از جمله مهارت تصميم گيری، مهارت حل مسئله و مهارت نه گفتن به فرزندان سبب كاهش رفتارهای نادرست می‌شود.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، «آوای آرامش شیرازه» سلسله موارد دردودل‌ و مشاوره و تحلیل‌های مرکز مشاوره فارس است که تقدیم مخاطبان گرانقدر می‌شود.

خانمی 38 ساله با حالی غمگین و آشفته به اتاق مشاوره کلانتری مراجعه و مشکلاتش را چنین مطرح كرد : من در خانواده چهار نفری زندگی می کنم و پدرم سال ها پيش فوت کرده و برادرم نیز بيكار است و اعتیاد دارد، او بسیار عصبی و خشن است و مرا بسیار کتک می زند و تحقیر می کند، خواهرم نیز در بیمارستان نمازی کار می کند. 

و من نیز بعد از فوت پدرم سالهاست که برای گذران امورات زندگی کنار خیابان دستفروشی می کنم، مدتی پيش با فردی كه تبعه يكي از كشورهاي همسايه بود، آشنا شدم، او در این مدت به قصد سوء استفاده هرچه پول داشتم از من گرفت و به من قول ازدواج داده بود، تا اینکه متوجه شدم ايشان به من علاقه ای نداشته و خودش زن و بچه دارد و حرفهایش در خصوص ازدواج با من دروغ است و هدفش فقط گرفتن اموال و پول هاي من و سو استفاده های جنسی است.

 در حال حاضر خانواده ام متوجه کارهای وی شده اند و برادرم مرا مدام کتک می زند و خواهرم مرا سرزنش می کند، هرچه به اين فرد می گویم که با من ازدواج كند، جوابم را نمی دهد و مدام می گوید تو زمینت را به من بده ، من با تو ازدواج مي كنم.

 يعني او با اینکه تا به حال حدود يكصد ميليون تومان از من پول گرفته و پس نداده ، به فکر فروش زمينم است تا بفروشم و پولش را به او دهم، به خاطر علاقه ای که به او دارم نمی دانم چه كار كنم  و الان با رفتارهایش متوجه شده ام که این چند سال به من دروغ گفته و هدفش فقط پول های من بوده است.

اکنون از شما مي خواهم به من کمک كنيد چون خانواده ام هم با این وصلت مخالف هستند و مرا سرزنش می کنند و الان مدتی است که دیگر ایشان حتي جواب تماس هایم را نمی دهد و به من محل نمی گذارد و من نمی دانم چه کاری انجام دهم و خانواده هم نيز مرا طرد کرده اند و نمی دانم شب ها کجا بخوابم، خيلي می ترسم.

 از شما می خواهم با خانواده ام صحبت کنید تا با من درست رفتار کنند، آنها به من می گویند که تو آبروی ما را برده ای و ما ديگر نمي توانيم تو را بپذيريم. خواهش مي كنم به من كمك كنيد. 

نظر مشاور :

كيس مورد نظر فرزند ارشد خانواده چهار نفره  مي باشد که پدر وی فوت شده و برادر او نيز  معتاد مي باشد و فردی شراب خوار و بسیار عصبی است که کاری به مخارج خانه ندارد.

 مادر خانواده مشغول خانه داری است و بیماری قلبی دارد اما برای کمک خرج خانواده بودن، مجبور به کار کردن در خانه های مردم است.

 متاسفانه به دليل عدم نظارت کافی مادر و خانواده سبب شده تا با توجه به اینکه از لحاظ ذهنی تا حدودی مشکل دارد ، برای خانواده دردسرهایی ايجاد كند تا جایی که خانواده به دلیل حفظ آبروی خود، ایشان را طرد كرده اند و  متاسفانه اقدامی از سوي خانواده براي درمان وی صورت نگرفته است.

اين فرد داراي عزت و اعتماد به نفس پایین است و از لحاظ ذهنی دچار مشکل می باشد. عدم یادگیری مهارت های زندگی و مهارت های ارتباطی با دیگران و همچنين احساس کمبود عاطفه شدید در وي، متاسفانه باعث شده تا به دنبال کسب محبت و جبران نیازهای عاطفی خود در بیرون از خانواده بگردد و با فردی آشنا شده که داراي زن و فرزند مي باشد و آن فرد وي را بر حسب شرایطش مورد سوء استفاده قرار داده و با دادن قول ازدواج دروغین از او به طرق مختلف سوء استفاده کرده است.

 در حال حاضر به دليل عدم يادگيري مهارت نه گفتن تن به خواسته هاي نامتعارف مرد داده و به دلیل تصمیم گیری های اشتباهی كه انجام داده، دچار شکست عاطفی و عشقی شده است.

 اکنون نيز با توجه به اينكه دچار بي عفتي شده نمی داند كه چه كاري انجام دهد.

از عمده مشکلاتي که امروزه در حوزه خانواده ها وجود دارد، عدم ارتباط صحیح والدین و خانواده ها  با فرزندان خود است و کمبود محبت های مورد نیاز فرزندان از جانب خانواده سبب بروز یکسری مشکلات می شود. 

عدم آگاهی خانواده ها در این زمینه و عدم آموزش مهارت های زندگی به فرزندان خود سبب می شود تا شاهد چنين اتفاقات باشیم .

 با توجه به این که این فرد از سمت خانواده طرد شده و جایی برای خواب ندارد و دچار شکست عشقی و بی عفتی شده است امکان به وجود آمدن مشکلات دیگری برای وی از جمله آشنایی با افراد سود جو و در معرض خطر بيماري هاي جنسي و حتی روسپیگری نيز قرار دارد. 

لذا شركت در جلسات و كارگاه هاِي آموزشي مخصوص والدين در خصوص آسيب هاي اجتماعي و آموزش مهارت هاي زندگي از جمله مهارت تصميم گيري، مهارت حل مسئله و مهارت نه گفتن به فرزندان سبب كاهش رفتارهاي نادرست مي شود. 

همچنين توجه والدين به فرزندان و ايجاد فضاي امن در محيط خانه و خانواده هم از نظر عاطفي و هم حمايتي سبب ايجاد اعتماد به نفس و ايجاد امنيت خاطر براي فرزندان مي گردد، كه اين اوامر سبب كاهش رفتارهاي پرخطر و صميمت بيشتر فرزندان در محيط خانه خواهد شد.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان