کد خبر: ۱۴۶۵۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۵ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰

از کارگری و چوپانی تا صادرات به مسکو و کارگزاری بورس/ جوانی روستایی که فعل خواستن را هجی کرد

جوان روستایی که روزگاری نانی برای خوردن نداشت، امروز محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کند.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، جوانی است دهه هفتادی برخاسته از یک روستای نه چندان نام آشنا، روستای گزخنگ از شهرستان جدیدالتاسیس سرچهان که با نان بازوی یک کشاورز زحمتکش بزرگ شد.

پنجم ابتدایی بود که برادرش در بدو تولد به دلیل زایمان طبیعی cp و در ادامه باعث فلج مغزی شد و روزگار بر او و خانواده اش سخت شد.

با درآمد کشاورزی به سختی هزینه های زندگیشان تامین می شد که با فلج شدن برادر کوچک، غالب درآمد، خرج او می شد و روز به روز اوضاع بدتر شده و احساس فقیری بر خانواده نوروزی غالب می‌شد.

شاید باورش سخت باشد اما به گفته سعید داستان ما برخی روزها حتی غذایی برای خوردن نداشتند و به بهانه های مختلف برای خوردن چاشتی به منزل اقوام و بستگان می‌رفتند اما با تمام سختی ها به زندگی ادامه می دادند تا شاید زندگی روزی روی خوش خود را به آنان نشان دهد.

در امتحان مدرسه نمونه دولتی قبول شد، مدرسه ای که شبانه روزی بود و دیگر برای خودش دغدغه خورد و خوراک نداشت اما دلش پیش خانواده اش بود که وضعیتی نامشخص داشتند.

وقتی روزنه امید روشن ماند
از ۱۲ سالگی به دلیل مشکلات مالی و اقتصادی و شرایط پدر تن به هرکار شرافتمندانه ای داد، از کود بار کردن و کندن باغ تا چوپانی، کارگری و دستفروشی اما هیچ گاه ناشکری نکرد و خدا نیز در همه سختی ها، روزنه های امیدی زا برایش روشن می کرد تا به آینده امیدوار باشد، آینده ای که قرار است برایش همانند روز روشن باشد.

در بازه سنی ۱۲ تا ۱۷ سالگی بسیاری از مشاغل را تجربه کرده بود به نحوی که می تواند ادعا کنند بیش از یک فرد چهل ساله تجربه کاری داشته است.

سعید نوروزی در خصوص درس خواندنش گفت: درس هایم خوب بود، با توجه به حضور در مدرسه نمونه دولتی در دو مقطع راهنمایی و دبیرستان، توانستم رتبه خوبی در کنکور سراسری رشته تجربی کسب کنم اما از آن جایی که نیاز مبرمی به درآمد داشتم، تصمیم گرفتم راه و کاری را انتخاب کنم که در همان ماه اول حقوقی برایم در نظر گرفته شود، که در آزمون درجه داری نیروی انتظامی ثبت نام کردم و پس از طی مراحل پزشکی و انجام چندین مرحله مصاحبه، قبول شدم.

وی بیان کرد: پس از مدتی درجه داری نیروی انتظامی را رها کرده و سرگردان و بریده از همه جا، درحالی که بسیاری از دوستان و همسالانش در دانشگاه های مختلف مشغول تحصیل بودند، به خدمت سربازی رفت.

پس از اتمام سربازی به نتیجه رسید که باید خودش برای خود و تعدادی دیگر کسب و کاری راه بیندازد و  زمینی را برای کشاورزی اجاره کرد، زمینی که برای پرداخت بدهی‌هایش مجبور به گرفتن وام شد، وامی که ضرر سنگینی را برایش در بر داشت.

اجاره گلخانه‌ای که منجر به موفقیت شد
در حالی که از کشاورزی چیزی جز ضرر ندیده بود اما نا امید نشد و با کمک یکی از دوستانش با کار گلخانه آشنا شد و یک گلخانه را پس از مدتی اجاره کرد و توانست راه خود را برای رسیدن به موفقیت پیدا کند.

نوروزی تصریح کرد: در آن زمان مشکل خاصی نداشتم تنها به مقداری تسهیلات برای تهیه برخی از کمبودها نیاز داشتم و با تجربه قبلی توانستم حمایت مسئولین را جلب کرده و با گرفتن تسهیلات لازم، گلخانه خودم را راه بیندازم تا بتوانم برای خودم کار کرده و چند نفری را نیز در کنار خودم مشغول به کار کنم.

وی ادامه داد: با وجود مشکلاتی که بر سر راه اشتغالزایی و تولید  در کشور و استان فارس وجود دارد  توانست قدم های بزرگ و خوبی را رو به جلو بردارد به نحوی که پس از تنها دو سال موفق به صادر کردن محصولات خود به مسکوی روسیه شد و این راه زمینه موفقیت و شکوفایی وی را رقم زد.

این کار آفرین روستایی افزود: موفق شدم توجه سرمایه گذاران را به شهرستان بوانات و سرچهان جلب کنم  که یکی از آن ها به طور ویژه بر روی کار  سرمایه گذاری کرد.

نوروزی اضافه کرد: در کنار کار کشاورزی توانسته در عرصه های دیگر اقتصادی مانند بورس وارد شده و شعبه کارگزاری بورس برای خود راه بیندازد.

این جوان موفق با بیان اینکه راه درازی برای رفتن رو به جلو دارد، اظهار کرد: پس از این اتفاقات توانستم زندگی خوبی را برای خانواده خود که بسیار سختی کشیده بودند، فراهم کنم و تلاش دارم بتوانم به جوانان هم محله ای و همشهری کمک کرده تا ضمن پیدا کردن شغل و کسب درآمد، زندگی خود را تشکیل دهند.

با گذشت یک سال از تولد برادر کوچکتر، خانواده نوروزی تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند.

هم اکنون نیز که نزدیک به ۱۹ سال از آن موعد می گذرد، پدر و مادر دچار دیسک کمر و فرسودگی شده‌اند که کمیته امداد امام خمینی استان فارس بسیار  به این خانواده کمک کرده است.

کمیته امداد مرهمی بر دردهایمان شد
نوروزی در خصوص کمک های کمیته امداد امام خمینی گفت: کمیته امداد همیشه به من و خانواده ام کمک کرده و من جزء کودکان محسنین آن بودم که با حمایت کمیته امداد موفق شدم با راه اندازی گلخانه  مددجویان کمیته امداد را به کار گیرم.

وی بیان کرد: حداقل کاری که از دستم بر می آید این است که بتوانم تعدادی از آن ها را سر کار برده و از طریق شعبه کارگزاری بورس کمک هایی را برای کودکان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی جمع آوری کنم.

انتهای پیام/ع/ر
منبع: فارس
برچسب ها: بورس ، صادرات ، سرچهان ، شیرازه
نظرات بینندگان