کد خبر: ۱۴۶۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
روابط عمومی یک حرفه، یک دنیا حرف؛

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه برای تجلیل از مدیرانی که هرگز دیده نمی‌شوند به سراغ برخی از روابط عمومی های استان رفته تا با انعکاس درد دلها و حرف های ناگفته آنان گامی هر چند ناچیز در راستای قدردانی از این قشر پر تلاش بردارد.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، صبح که می شود اولین نفری است که کرکره دکان کار و تلاش را بالا می برد و شب نیز آخرین فردی است که خسته و بی رمق چراغ های این دکان را به امید استراحت شبانه خاموش می کند.

اما دریغ از یک خواب راحت و ذهن بی دغدغه که در کنار خانواده و فرزندان آرام و قرار گیرد، به خصوص وقتی که شرایط ویژه ای برای مجموعه به وجود آمده یا مدیر قرار است یک نشست کاری یا دوستانه با مهمانان خاص خود برگزار کند

تازه اول دردسرها، هماهنگی ها، دوندگی ها و آمد و شد ها و تماس هایی است که باید با دیگر همکاران خود برقرار کند تا مبادا مراسم و جلسه آنگونه که باب میل مدیر است برگزار نشود.

یکی بنر می خواهد و دیگری متن سخنرانی و آن یکی طرحی مناسب با برنامه مذکور برای پوستر و کارت دعوت مدعوین، خلاصه یک حرفه است با یک دنیا کار و تلاش و دوندگی و یک دنیا حرف و درد دل، به قول یکی از همکاران روابط عمومی در ایران در اصل یک ابزار همه کاره است در خدمت مجموعه خود، بی آنکه ذره ای از این کاروتلاش دیده و یا منعکس شود.

باز هم جای خرسندی است که یک روز را به نام روز ارتباطات و روابط عمومی نام گذاری کرده اند تا انبوهی از تلاش و فعالیت را در یک جمله روزت مبارک خلاصه کنند تا شاید گوشه هر چند کوچکی از اقدامات آنان دیده شود.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه نیز برای تجلیل از مدیرانی که هرگز دیده نمی‌شوند به سراغ برخی از روابط عمومی های استان رفته تا با انعکاس درد دلها و حرف های ناگفته آنان گامی هر چند ناچیز در راستای قدردانی از این قشر پر تلاش بردارد.


روابط عمومی ها ارکان قدرتمند در برنامه ریزی، هماهنگی، ارتباطات، ارزیابی و رشد و تقویت سازمان ها و نهادها  

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

حمیدرضا شعبانی رییس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش فارس نوشت: مدیران موفق و مجرب همیشه به دنبال  افرادی متخصص و خلاق و باهوش جهت استخدام در حوزه روابط عمومی  هستند که آنان را در برنامه ریزی، ایده پردازی و تعیین خط و مشی مربوط به سازمان خود یاری دهند.

در دنیای امروز روابط عمومی ها به عنوان ارکان قدرتمند در برنامه ریزی، هماهنگی، ارتباطات، ارزیابی و رشد و تقویت سازمان ها و نهادها  تلقی می شوند، بر این اساس انتظاراتي كه از روابط عمومي در سازمان ها در ابعاد مختلف کاری مهم وجود دارد، بدون وجود نيروهاي شايسته، توانمند و متخصص كه كار در روابط عمومي را افتخار بدانند میسر نخواهد بود.

کسى که روابط عمومى را به عنوان یک شغل انتخاب مى کند و مسئولیت انجام وظایفى را در این حرفه مى پذیرد، باید به عنوان یک حرفه به آن نگاه کند و سعى کند مهارت ها و تخصص هاى آن را فرا گیرد و آینده شغلى و پیشرفت اجتماعى خود را براساس آن برنامه ریزى کند.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

به امید هوای تازه‌تر

اعظم موسوی روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نوشت: کدام روابط عمومی است که نداند روزهای پر اضطراب و پر التهاب سال‌های کرونایی چه به روزشان آورده و دورکاری و نزدیک کاری و حضوری و مجازی چقدر درگیر شده‌اند با تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند و البته زبان نفهم تا مبادا جایی کاری بماند و زبان گویای سازمان، منعکس‌کننده اخبار و اتفاقات خوب و بد نباشد!

خوب می‌دانیم در ایام مختلف سال همچون همیشه‌ی ایام نمی‌توان لحظاتی و دقایقی و گوش شیطان کر روزهایی را بی‌دغدغه‌ی کار روابط عمومی سر کنیم و هر جا که باشیم و در هر احوالی باید گوش به زنگ تلفن و پیام و نامه و جلسه باشیم و بدویم برای رسیدن به آن و تازه دلمان شور بزند برای جهش ویروس.

نمی‌دانم از کدام دغدغه روابط‌عمومی بنویسم: حفظ استقلالش، کمبود نیروی انسانی، کمبود امکانات سمعی و بصری و سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، اضافه‌کار، درگیری شبانه‌روزیش، همیشه برخط بودن و پاسخ‌گو بودنش، تلاش برای ایجاد و حفظ جایگاهش، بی‌سرو سامانی و بی‌صاحبیش و ... . نمی‌دانم.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

آزادی و اختیار، دو حلقه گم‌شده برای نجات روابط عمومی‌ها

سجاد بنام مدیر اداره اطلاع‌رسانی و پاسخگویی شورای اسلامی شهر شیراز نوشت: آنچه در این مجال به آن اشاره می‌شود، این است که چرا نهاد روابط عمومی در کشور ما و به‌ویژه در ساختار اداری، هرگز جایگاه خود را نیافته است؛ ایراد در کدام بخش یا بخش‌های سیستم است که روابط عمومی‌ها را با وجود بار سنگین کاری و مسؤولیت فراوان در شرح وظایف حساس و ظریف، چنین مظلوم و به تعبیری معروف مرغ عزا و عروسی کرده است و چه باید کرد.

آنچه قابل انکار نیست این است که روابط عمومی، به مثابه یکی از فرزندان دموکراسی، حالا دچار بیماری و ناتوانی مُزمنی شده است؛ درست مانند برادر دیگرش یعنی رسانه که درد مشترکی دارد و حتی شاید بتوان گفت به دلیل پشتوانه ضعیف‌تر، حال وخیم‌تری را می‌گذراند.

اما چنان‌که تشخیص دلیل حال بد روابط عمومی‌ها، پیچیده می‌نماید، یافتن دوای آن هم با دشواری‌هایی مضاعف روبه‌رو است.

 راهکار چیست؟:به گمان من، راهکار اساسی و ریشه‌ای برای کاهش معضلات و چالش‌های نهاد روابط عمومی در راستای برقراری ارتباط دوسویه و تعامل سازنده با عموم مردم، «آزادی» و «افزایش اختیارات» آنها، البته پس از آموزش و تخصصی کردن این نهاد است.

شاید در این صورت است که روابط عمومی‌ها می‌توانند نقش خود را به مثابهِ  پلی دو سویه میان سازمان و عموم مردم ایفا کنند؛ یعنی ضمن استیفای حقوق سازمان متبوع خود، رعایت حقوق عموم مردم و به ویژه مخاطبانشان را شرط لازم برای فعالیت‌ها و بلکه، نیمی از رسالت خود بدانند و با شناخت جامعه هدف که اغلب عموم مردم است، به جای روزمرگی، در حوزه عملکردی خود گفتمان‌سازی کنند.

شایسته است روابط عمومی‌ها اطلاع‌یابی هوشمندانه، شفاف و صادقانه، پاسخگویی صریح و سریع، توجه به دیدگاه‌ها، انتقادها، پیشنهادها و درخواست‌های مردمی و به طور کلی تسهیل در رابطه مردم-سازمان را بهتر از گذشته صورت دهند.

روابط عمومی آزاد و مختار، نگران سپر شدن در حوادث و وقایع روزمره و سیبل شدن در تغییر و تحولات مدیریتی نخواهد بود، بلکه در کنار مدیران سازمان خود، همواره مردم را نیز ناظر بر خود می‌داند و بر این اساس با نگاهی استراتژیک برای جلب اعتماد و رضایت عموم مردم و سازمان متبوعش و نیز برای تحقق اهداف بلندمدت و پایدار دیگر، تلاش می‌کند.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

روابط عمومی ها باید پل باشند نه دیوار

حمید کریمی، مدیر کل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و واحد شیراز نوشت: روابط عمومی بایستی صدای مردم و ارباب‌رجوع باشد، به خصوص در سازمانهای دولتی و سازمان ها و شرکت هایی که مردم محور هستند و خدمات عمومی  به مردم ارائه می‌دهند.

 روابط عمومی ها بایستی به دنبال ارتباطات مثبت باشد و برای این که روابط عمومی بهتری داشته باشد و بتواند سازمان را به وضعیت بهتری برساند و در نگاه کلی «روابط عمومی باید پل باش نه دیوار».

روابط عمومی در درون سازمان باید هدفش و تمام برنامه های آن در جهت شادابی سازمان باشد و در بیرون از سازمان تمام فعالیت های روابط عمومی باید در راستای خوشنامی سازمان صورت گیرد و این مستلزم  داشتن نیروی متخصص و آموزش دیده است.

  روابط عمومی که متخصص نیست، کتاب نمی خواند و آموزش نمی‌بیند هیچ فرقی با افرادی که بیرون از روابط عمومی هستند ندارد به همین خاطر ناتوان از انجام کارهای حرفه‌ای و کارهای معمول است.

هیچ کشوری بدون نیروی متخصص و حرفه‌ای پیشرفت نکرده است در استراتژی کلان،  روابط عمومی ها بایستی تبلیغ و بلندگوها را دور بیندازند و فقط گوش کنند، دو گوش و یک زبان، خداوند فرمول آن را داده است ما دو گوش داریم و یک زبان، در واقع روابط عمومی ها باید صد گوش داشته باشند و یک زبان، اما متاسفانه  روابط عمومی‌های ما صد زبان دارد و یک گوش ندارند ، سازمان‌های ما صد زبان دارند یک گوش ندارند  و مسئولان ما صد زبان دارنده گوش ندارند.

به خاطر همین است که اکثر سازمانها،  ادارات و ارگان‌های ما تبلیغ محور و رسانه محور هستند و در نهایت به خاطر همین مسائل است که اکثر روابط عمومی‌های ما مردم محور و مردم دار نیستند، بیایید تلاش کنیم مردم محوری و مردمداری را سرلوحه کار خود قرار دهیم و یادمان باشد روابط عمومی ها باید پل باشند نه دیوار.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

روابط عمومی یکی از مبانی توسعه سازمانی است

سمیه عیدی،روابط عمومی معاونت سازمان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت، نوشت: روابط عمومی در سازمان نقش مهمی به عهده دارد،آینده نگری در سازمان، محاسبه یا پیشگویی برخی از رویداد ها، نقش بحران ستیزی، اعتبار سازی برای سازمان، جلب مشتریان، فرهنگ سازی برای سازمان از جمله وظایف روابط عمومی است.

روابط عمومی یکی از مبانی توسعه سازمانی است و پایگاه اطلاعاتی و ارتباطی سازمان محسوب می شود، پس عدم توجه به روابط عمومی یعنی نادیده گرفتن حجم وسیعی از مخاطبان و عدم توجه به پاسخگویی و عدم اعتقاد به مشارکت و کارگروهی که این با نگرش سازمان مغایرت دارد.

در دنیای امروزی با توجه به ایجاد فن آوری‌های نوین در حوزه ارتباطات و به دلیل گسترش رسانه ها و تبادل سریع اطلاعات درفضای مجازی نقش روابط عمومی ها پر رنگ تر شده است.

امروزه، تمام سازمان های موفق روابط عمومی های موفقی دارند و مدیران و کارکنان روابط عمومی باید بدانند که چگونه به شکل شفاف و آگاهانه به تجزیه و مسائل بپردازند.                

روابط عمومی اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان

وحید نیاکان مسئول روابط عمومی جهاد کشاورزی شهرستان کازرون، نوشت: بی شک، دنیای امروز، دنیای ارتباطات است و روابط عمومی به عنوان یک علم دارای اصول منطقی، نظریه،الگو و فلسفه بوده و با ایفای نقش خود به شکل کار آمد می تواند در تصمیم سازی برای مدیران،برای ایجاد تصویر مناسب و صحیح از سازمان در جامعه اثر بخشی را افزایش دهد.

روابط عمومی جایگاه خاص خود را دارد و برای همین است که از آن به اتاق فکر و قلب تپنده یک سازمان یاد می کنند.

امیدوارم این روز نقطه عطفی در توسعه و تحول رو به جلوی روابط عمومی ها باشد.

هر قدر که مدیر یک سازمان به نقش روابط عمومی در سازمان اهمیت بیشتری بدهد، آن مجموعه موفق‌تر است

هادی نامدارپور مدیر روابط عمومی پایگاه هوایی شهید دوران شیراز نوشت: قطعاً اگر روابط عمومی به عنوان یک مشاور رسانه‌ای خوب، بتواند نقشه راه سازمان را به مردم و مشورت‌های مفیدی به مسئولان خود ارائه دهد و ارتباطی بین مسئول و مردم و کارکنان سازمان برقرار کند اهمیتش بیش از پیش مشخص خواهد شد.

به ویژه اینکه در بعضی از سازمان‌ها روابط عمومی را فقط به عنوان یک شخص یا تیمی که وظیفه دارند بنر تهیه کنند و کارهای تبلیغاتی انجام دهند می‌شناسند، در صورتی که روابط عمومی خیلی فراتر از این موارد است.

 روابط عمومی با تولید محتوا، افکارسنجی، مشاوره دادن و یافتن نقاط قوت و ضعف سازمان و شناخت  فرصت ها و تهدیدهای محیط بیرونی سازمان خود و انتقال آن به مدیران و مسئولان و رئیس سازمان می‌تواند نقش خود را بیش از آنچه هست با اهمیت جلوه بدهد.

هر قدر که مدیر یک سازمان به نقش روابط عمومی در سازمان اهمیت بیشتری بدهد، آن مجموعه موفق‌تر است. مدیران باهوش باید بیشترین بهره را از روابط عمومی ببرند، به عنوان مشاور از آن استفاده کرده و نقاط ضعف و قوت خود را از طریق روابط عمومی شناسایی کنند چرا که نقش روابط عمومی به عنوان هماهنگ‌کننده بین مردم و مسئولان و کارکنان سازمان بسیار حیاتی است.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

روابط عمومی باید حلقه ارتباط بین سازمان و جامعه هدف را مستحکم تر کند

مریم ایزدی مدیر روابط عمومی امور عشایر استان فارس، نوشت: در عصر کنونی که عصر ارتباطات و اطلاعات است،  روابط عمومی به عنوان قلب تپنده سازمان باید از دانش شیوه ها، روش های تازه، تجهیزات و سایل نوین به جای روش های سنتی استفاده کند تا علاوه بر سرعت و شفافیت بتواند از روی علم و آگاهی اطلاع رسانی کند، تا حلقه ارتباط بین سازمان و جامعه هدف را مستحکم تر کند .

امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا که بر دنیا حاکم است استفاده از تکنولوژی های جدید و فضای مجازی نقش پررنگ تری در این عرصه به خود گرفته است،ان شاالله که پس از گذراندن این ایام مدیران ارشد چاره ای اندیشیده تا از روش های تازه و نوین در سازمان ها بیشتر استفاده شود.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

افزایش سرمایه اجتماعی پلیس با روابط عمومی توانمند

سرهنگ حمید افرامن، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس فارس، نوشت: امروزه از دانش و هنر روابط عمومی به عنوان یک ابزار توانمند در جهت تسهیل ارتباطات دو طرفه بین سازمان ها و جامعه  یاد می شود و با پیچیده تر شدن نظام اجتماعی ضرورت، گسترش و توسعه این علم و حرفه جدید بیش از پیش  احساس می شود تا آنجا که امروز کمتر نهادی یا سازمانی است که در آن روابط عمومی وجود نداشته باشد.

بديهي است حلقه واسط بين سازمان پليس و بدنه جامعه عناصر روابط عمومي و ارتباطات مي باشند كه هدف از تشكيل معاونت اجتماعي در مجموعه نيروي انتظامي ايفاي نقش پل ارتباطي بين مردم و سازمان در راستاي تشريح ماموريت ها و اقدامات مجموعه های مختلف نیروی انتظامی  با هدف اقناع سازی افکارعمومی مي باشد.

از مهمترین دغدغه‌های روابط عمومی پلیس، پیشگیری از انتشار اخبار غیر واقعی درفضای مجازی است که موجب کاهش احساس امنیت در جامعه می‌شود.حساسیت اخبار حوادث و رخدادهای انتظامی نیز یکی دیگر از دغدغه های پلیس است که می بایست با تصمیم گیری سریع و صحیح به مساله ایجاد شده واکنش مناسب نشان داده و با در نظر گرفتن شرایط بحران و مدیریت زمان موضع گیری شفافی را به افکار عمومی ارائه داد.دراین میان پلیس به دنبال شفاف سازی اخبار حوادث و رخدادهای انتظامی است تا با تنویر افکار عمومی احساس امنیت را برای شهروندان به وجود آورد.

ما در مجموعه اطلاع رسانی پلیس به دنبال آن هستیم تا با تعامل موثر با  جامعه به ویژه اصحاب محترم رسانه و اتخاذ راهکارهای صحیح از وضعیت موجود به وضع مطلوب رسیده و حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی نیروی انتظامی را در مسیر مثبت و تعالی سازمان متحول کنیم .

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

روابط عمومی کارآمد، عامل برقراری ارتباط دو سویه، مثبت و کارساز بین سازمان و ذینفعانش

نرجس فاضلی روابط عمومی اداره کل تامین اجتماعی فارس، نوشت: برق درخشش یک سازمان زمانی در چشمان مدیران و ذینفعانش نقش می بندد که اهداف سازمانی محقق شده باشد و  ارتباطات انسانی زمانی به اوج موفقیت می‌رسد که اطلاع رسانی شفاف ،دقیق و درست انجام شود و تعامل سازمان با مخاطبان درون و بیرونش ، انسجام پیدا کند.

 کسب نگاه خوشبینانه مردم به سازمان و دستیابی به همراهی و همدلی آنها در جایگاه مخاطبان و ذینفعان سازمان، با شناخت و بهره برداری از فرصت ها و تهدیدها امکان پذیر است.

 روابط عمومی ای که لحظه به لحظه دغدغه اش تحقق اهداف سازمانش باشد، سرخط و تیتر کلامش را در اطلاع رسانی با تدبیر و دانش مزین نموده باشد و با هدف ایجاد اعتماد و اعتقاد در مردم نسبت به سازمانش، گام بردارد ، بی شک یک روابط عمومی کارآمد تلقی می شود که مدیر سازمانش به وجود آن افتخار می کند و قطعاً آن را ارج می نهد.

روابط عمومی کارآمد ، عامل برقراری ارتباط دو سویه، مثبت و کارساز بین سازمان و ذینفعانش، در جایگاه حساس و ظریف با رسالتی سنگین، نیازمند جایگزینی نگاه حرفه ای و هدفمند بجای نگاه سنتی و بسته است.

حائز اهمیت ترین وظایف روابط عمومی شناخت نیاز جامعه است

بهنام بهتری نژاد معاون فرهنگی و روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس، نوشت: روابط عمومی یکی از بخش های مهم سازمان هاست که در صورتی که وظایف او بدرستی تعریف شود و بتواند این وظایف را بخوبی اجرا نماید می تواند نقش بسزایی در موفقیت و پیشرفت سازمان داشته باشد.

از حائز اهمیت ترین وظایف روابط عمومی می توان به شناخت نیاز جامعه اشاره نمود، به همین منظور اگر قرار است که سازمان برنامه هایی را اجرایی نماید، بهتر است در ابتدا نیازهای عموم را شناسایی نماید و با توجه به آن، برنامه های خود را برای عموم معرفی نموده و اجرایی نماید.

روابط عمومی به عنوان یک علم، فن و هنر ارتباطی هنوز با مشکلات وتنگناهای بسیاری در راستای رسیدن به توسعه و پیشرفت و حرفه ای شدن در استان فارس قرار دارد.

فقدان نگرشی علمی، کارشناسی و حرفه ای به این رشته، نداشتن قانون و ساختار و شرح وظایف واحد و مدون، بی توجهی به موضوع آموزش تخصصی درسطوح دانشگاهی و ضمن خدمت در سازمان ها، عدم حمایت لازم از واحدهای روابط عمومی از سوی مدیران ارشد سازمان ها، کمبود نیروی انسانی متخصص و کار آمد، نبود معیارهای علمی وتخصصی برای انتصاب مدیران روابط عمومی، نداشتن ردیف مسقل اعتباری و...بخش اندکی از موانع رسیدن روابط عمومی ها به استانداردهای علمی و حرفه ای در استان فارس است.

ان شاالله امیدوارم  با برنامه ریزی و توجه متولیان امر روابط عمومی در استان و مشارکت و فعالیت حرفه ای همه مدیران حال حاضر روابط عمومی در سطح استان و استفاده از نظرات همه پیشکسوتان این عرصه مقدس ،شاهد برطرف شدن سریع تر این موانع و گام برداشتن در مسیر پیشرفت ایران اسلامی خصوصا ً در حوزه روابط عمومی باشیم.

روابط عمومی پیشتاز همه عرصه‌ها است

ایوب عزیزی، مدیر روابط عمومی اداره کل راه آهن فارس، نوشت: در دنیای امروز که عصر ارتباطات و اطلاع‌رسانی نامیده شده، روابط عمومی پیشتاز همه عرصه‌ها است و موفقیت سازمان ها، ادارات و شرکت ها به درایت، خلاقیت و تلاش و پشتکار مدیران محترم روابط عمومی وابسته است.

اینجانب نیز بر خود فرض می دانم روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را خدمت همه تلاشگران این صنعت تبریک و تهنیت عرض نمایم و سلامتی، بهروزی و شادکامی شما را از درگاه خداوند متعال آرزومندم.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است 

امروزه روابط عمومی ها به روابط مدیریتی تبدیل شده اند

علی احلامیان مسئول روابط عمومی آستان مقدس حضرت سید علاءالدین حسین (ع) نوشت: در اصل روابط عمومی ها پل ارتباطی بین ارادات ، سازمانها و ارگانها و مردم هستند که به نظر می‌رسد این پل به جاده ای یک طرفه متصل شده است و باید بار دیگر بین مردم و دستگاه‌ها پلی زده شود که به جاده ای دو طرفه تبدیل شود.

 روابط عمومی سازمانها در قبال مردم مسئولیت دارند و مردم نیز از روابط عمومی ها حق مطالبه دارند .

 امروزه روابط عمومی ها به روابط مدیریتی تبدیل شده اند و ارتباطات مردمی بسیار کم رنگ شده و میتوان گفت که این مهم به نقطه صفر نزدیک شده است و قطع این ارتباط مردمی با دستگاهها به معظلی تبدیل شده و باعث ایجاد نارضایتی های در بین اقشار مختلف شده است .

البته این مسئله ضعف روابط عمومی ها نیست بلکه بدلیل دید مدیران بالا دستی است که این رویه را به وجود آورده اند و میتوان گفت روابط عمومی ها مظلوم ترین بخش هر سازمان هستند و بجای قلب تپنده بودن به ارائه کننده صورت زیبا  سازمان تبدیل شده و با اینکه اکثریت کارهای سازمان بر عهده آنهاست اما در نهایت همه تلاش‌ها به نام افراد دیگر تمام می شود.

نکته قابل توجه این است که روابط عمومی ها هر اقدامی جهت پویایی را برای سازمان‌ خود انجام می دهند اما در نهایت در اکثر اوقات مورد کم لطفی قرار میگیرند و اقدامات موثر آنان به نام افراد دیگر و ضعف سازمان به نام آنان تمام میشود و گفته می شود که هیچ کاری انجام نداده اند . 

اگر این نگرش در مدیران ایجاد شود که بجای استفاده از عنوان روابط عمومی که خلاصه میشود در انتشار و انعکاس اقدامات آنها با چاشنی غلو ، ارتباطات مردمی را سرلوحه قرار دهند هم سازمان به جایگاه اصلی خود بازمیگردد هم تا حد زیادی از نارضایتی ها مردمی کاسته میشود.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

نقش روابط عمومی  در تحقق شعار سال

سمیه یگانه معاون روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس و  مسئول روابط عمومی انجمن ورزشهای رزمی شهرستان شیراز، نوشت:  مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۰ را سال تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها نامگذاری فرمودند.
همزمان با نامگذاری سال و هدف گیری سازمان ها، ادارات و دستگاه ها برای تحقق شعار سال، در حوزه روابط عمومی نیز ضرورت دارد که این نقش مورد توجه قرار گرفته و برای افزایش تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها در حوزه ارتباطات و روابط عمومی برنامه‌ریزی‌های منسجم و هدفمندی در نظر گرفته شود.

بدون تردید؛ روابط عمومی ها به عنوان سیاست گذاران سازمانی در نقش زبان ، چشم و گوش مجموعه، می توانند همراستا با فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی برای رفع موانع و پشتیبانی از تولید گام‌های موثری بردارند.

از جمله وظایفی که روابط عمومی ها در بخش مانع زدایی از روند تولید برعهده دارند، را می توان شناسایی آسیبها در حوزه تولید و انعکاس به موقع مشکلات به مجموعه مدیران سازمانی و افکار عمومی در برون سازمان نام برد.

در این راستا باید گفت معرفی برخی ظرفیت ها توسط روابط عمومی ها باعث اطلاع افکار عمومی و رفع برخی موانع احتمالی خواهد شد که با اطلاع رسانی و اشتراک امکانات، میتوان گام‌های موثری در راستای جهش تولید برداشت.

از جمله نکات دیگری که در نقش آفرینی روابط عمومی ها در تحقق شعار سال می‌توان به آن اشاره کرد افزایش اعتماد افکار عمومی و انتقال صادقانه مشکلات به نحوی که مخاطب بتواند با تحلیل و درک درست از مشکلات روز نقش خود را در جهت رفع موانع به خوبی ایفا نماید.

در همین زمینه یکی از نکات حائز اهمیت در مورد نقش روابط عمومی، ایجاد گفتمان مستمر با اتخاذ راهبردهای رسانه ای در حوزه ارتباطات و روابط عمومی برای اقناع افکار عمومی است.

تولید محتوا از طرف روابط عمومی در کلیه دستگاه ها و بخصوص دستگاه‌های مرتبط با موضوع تولید، اعم از صنایع ،معادن، کشاورزی، شهرک های صنعتی و اقسام مجموعه های مرتبط و شرکت ها در ایجاد گفتمان ، نقش و تاثیر بسزایی دارد.
در همین رابطه روابط عمومی ها باید با نگاه خواص به شبکه های اجتماعی و رسانه های فضای مجازی با تقویت ارتباطات دو سویه و تعاملی با مخاطبین، ابعاد و محورهای مورد نظر خود را در این بخش تحلیل و تبیین نماید.

متاسفانه باید گفت شاید یکی از موانع اصلی تولید کالای ایرانی ضعف عملکرد برخی مجموعه های روابط عمومی دراین موضوع باشد که امید است در کنار همه زحمات و تلاش های فراوان و پر مشغله مجموعه های روابط عمومی با هدف گذاری برای تحقق شعار سال به تولید به عنوان یک پیش‌نیاز اساسی پیشرفت کشور مساعدت گردد.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

روز جهانی روابط عمومی یک سرفصل از اخلاق ، علم و هنر است

حسن همتی مدیر روابط عمومی سازمان اورژانس فارس،نوشت: بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات صرفاً یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست، بلکه یک سرفصل از اخلاق ، علم و هنر است.

بنده هم به نوبه خودم روز روابط عمومی را به همکاران پر تلاشم در حوزه روابط عمومی اورژانس فارس تبریک عرض می کنم و از خداوند متعال تندرستی و موفقیت همه عزیزان را خواهانم

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

ارتباط یعنی زندگی...

حسین کشتکار روابط عمومی شهرک صنعتی بزرگ شیراز، نوشت: روابط عمومی یعنی مهندسی انسانی می توان گفت مردم سرا، روابط عمومی یک رسالت و شوق است نه وظیفه ،شغل و ماموریت، نقش دوطرفه ای بودن روابط عمومی زمانی حائز اهمیت است که از یک سو وکیل مدافع سازمان است و از سوی دیگر مدعی العموم که طرف دوم نیاز به تقویت بیشتر در روابط عمومی ها دارد.

 روابط عمومی باید سعی بر این داشته باشد که دفع مشکل کند نه رفع مشکل و بتواند القا گر این روحیه به سازمان باشد.

امروز که پر مخاطب ترین رسانه شهرمان در راستای تجلیل ازاین قشر پای حرف روابط عمومی ها نشسته است ضمن تقدیربه ارتباط جدایی ناپذیر رسانه و روابط عمومی می پردازم  که رسانه و روابط عمومی مثل دو همسایه دیوار به دیوار هستند که باید از حال و روز هم خبر داشته باشند  و در تعامل یکدیگر باشند تا بتواند اهداف و رسالت خود را پیش برند.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

روابط عمومی حرفه ای همزاد با عشق ورزی به همنوعان

وحید هاشمی کارشناس خبر روابط عمومی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران منطقه فارس،نوشت: مایه افتخار و مباهات است که در سالی دیگر و در آغاز قرن جدید تبریکات صمیمانه خودرا به مناسبت روز روابط عمومی تقدیم نمایم.

روابط عمومی حرفه ای همزاد با عشق ورزی به همنوعان و طی مسیری برای رضایت انسان که منتهی به رضای حق تعالی است.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

شاید روز روابط عمومی بهانه ای باشد برای قدردانی از خانواده های عزیزان روابط عمومی

اسماعیل خسروجردی روابط عمومی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نوشت: علاوه بر لمس شرایط  کاری روابط عمومی توسط همکاران،به جرعت می توان گفت پدر، مادر، همسر و فرزندان این عزیزان از جمله کسانی هشتند که این شرایط سخت و حساس را از نزدیک لمس کرده اند. ساعاتی که شاید دیگر کارکنان سازمان ها در منزل و در کنار کانون گرم خانواده هستند، این عزیزان در حال فکر، برنامه ریزی،کار و تلاش هستند.بی شک یک روابط عمومی پویا بخشی از این موفقیت را مدیون اعضای خانواده خود است. خانواده ای که با درک شرایط کاری، حامی دوستان روابط عمومی هستند.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

روابط عمومی بودن هم عقل می خواهد و هم جنون و هم علاقه

جواد یزدانی مدیر روابط عمومی سازمان اوقاف فارس، نوشت: همه روزها می تواند روز تو باشد؛ چرا که تو نه تنها در همه روزها؛ بلکه در همه ساعت ها و ثانیه ها باید فکر ،ذهن و اراده ات را متمرکز کنی بر کاری که نتیجه اش می تواند حفظ اعتبار یک مجموعه دولتی یا خصوصی باشد.

 روابط عمومی بودن، یک پدید ساده نیست، اما باید همه چیز را به گونه ای برای دیگران ساده کنی که برایشان قابل درک باشد، حتی ارتباط را که خود یکی از پیچیده ترین مسایل جهان امروز است.

روابط عمومی بودن هم عقل می خواهد و هم جنون و هم علاقه؛ اما راستش را بخواهی، فکر می کنم تا مجنون کاری نباشی نمی توانی به خوبی از عهده اش بر بیایی!!! این وسط کمی جا هم برای عقل باید گذاشت تا هوای کار و رتق و فتق امور را داشته باشد واِلا فکر می کنم همان جنون و علاقه کافی است تا بتوانی به عنوان یک رابط موثر و دلسوز، بیشتر چالش های درون و برون سازمان را مدیریت کنی و همه عقل ها و منطق ها را فدای جنون روابط عمومی ات کنی.

روابط عمومی بودن، حکایت همان مردی برای تمام فصول بودن، آرام، صبور، بی ادعا، مشفق، مصلح، دلسوز، مردم دار، مردم مدار، واقع بین و گاهی هم مصلحت اندیش...

با این همه، اصل باید بر درستکاری باشد؛ هم درستکاری و هم درست کاری...

نامگذاری ۲۷ اردیبهشت ماه به نام روز "روابط عمومی و ارتباطات" بی شک ‌ حاکی از اهمیت و نقش پر رنگ  روابط عمومی در دنیای ارتباطات است  چرا که امروزه  "روابط عمومی" به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده است.

این پُست سازمانی به دلیل نقشی که در عصر ارتباطات ایفا می کند  شایسته تکریم و تقدیر است و به عنوان یک ابزار مدیریتی ظرفیت منحصر به فردی دارد و  فعالیت‌های حرفه‌ای علمی و رسانه‌ای از مشخصه های جدید روابط عمومی در عصر ارتباطات محسوب می شود.

روابط عمومی به عنوان هنر هشتم و چهارمین شغل پر استرس در رنکینگ جهانی شناخته می شود که نقش حیاتی و غیر قابل انکار آن  در جامعه کنونی  بی بدیل است بنحوی که روابط عمومی هنری است که سرعت رشد و توسعه بسیاری از کسب و کارهای نوین را چندین برابر کرده و می‌کند و این پُست سازمانی بعنوان خانه مردم و تریبون سازمان شناخته می شود.

نهادی که به صورت نظام مند، برنامه‌ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان قدم برمی‌دارد و پل ارتباطی مناسبی را با مردم فراهم  میکند و باید گفت روابط عمومی  چیزی جدا یا بیرون از حوزه مدیریت نیست  و  در متن است نه حاشیه...

 آری، حکایت مسئولان روابط عمومی سازمان ها و ادارات  ، حکایت همان مردی برای تمام فصول بودن است.

روابط عمومی منبعث از هنر، تجربه، تقوا وعلم بهترین یاری گر دستگاهها در عرصه های مختلف است

سیدمهدی اسراری مدیر روابط عمومی اداره کل پشتیبانی امور دام استان فارس،نوشت:امروزه تأثیر بی بدیل روابط عمومی ها در تعالی، رشد و پیشرفت سازمانها بر کسی پوشیده نیست و  روابط عمومی منبعث از هنر، تجربه، تقوا وعلم بهترین یاری گر دستگاهها در عرصه های مختلف است.

در این راستا حضرت آیت الله امام خامنه ای(مدظله العالی) فرمودند: روابط عمومی بهترین نمایانگر اوضاع داخلی وزارتخانه از یک سو و از سوی دیگر منعکس‌کننده چگونگی مسایلی است که در آن نهاد می‌گذرد. سلامت یک دستگاه به اتصال اجزای آن و همنوایی و همسازی آنها ارتباط دارد. روابط عمومی‌ها می‌توانند فعالیت نهادها را ارزیابی و منعکس کنند و مشخص‌کننده روش‌ها و نقص‌های دستگاه مربوط خود باشند.

روز بیست وهفتم اردیبهشت، روز بزرگداشت مردم‌داری، احترام به افکار‌عمومی، روز تکریم گفت و شنود و روز تعامل، همفکری و همراهی است و تداعی کننده اهمیت و نقش روز افزون آن در دانش بشری است که با به خدمت گرفتن انواع هنرها، به قلب تپنده مجموعه های مختلف تبدیل شده و امروزه تصور فعالیت هیچ نهاد و سازمانی بدون فعالیت های این بخش، اعم از ارزیابی قدرت و ضعف سازمان ها تا شکل دهی افکار عمومی و برقراری ارتباطات درون و برون سازمانی، بیش از پیش دور از ذهن می نماید.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

هر ارتباط خوب مرهون علم،آگاهی و اطلاع است

عبدالرحمان سلیم حقیقی  مشاور رسانه ای مدیر کل و مدیر روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان فارس،نوشت: یک جامعه موفق، حاصل روابطی صحیح است، روابطی که پیوند دهنده اعضا یک سازمان است در حقیقت قلب تپنده ای است در پیکر آن که موجبات ترقی و قوت عملکردها را فراهم می سازد.

به مناسبت فرا رسیدن هفته روابط عمومی فرصت را مغتنم شمرده و خداقوت عرض می کنم به تمامی فعالان این حوزه مخصوصا کارشناسان و مدیران محترم روابط عمومی ادارات بهزیستی شهرستان های استان فارس که جهت شفاف سازی فعالیت ها و عملکردهای جامعه هدف این سازمان و جلب هر چه بیشتر خیران شریف، جذب مشارکت ها،حمایت ها و همچنین حل مشکلات مددجویان عزیز و خدمت رسانی به آنها خصوصا در این ایام سخت شیوع کووید ۱۹ تلاش مضاعف داشته و دارند.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

رابطه بين فعالين روابط عمومي و رسانه ها با فراز و فرود هايي همراه است

بهروز باصری مدیرروابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس، نوشت: همواره رابطه ي بين فعالين روابط عمومي و رسانه ها با فراز و فرود هايي همراه است، امروزه با همه گير شدن  برنامه هاي ارتباطي در فضاي مجازي و تشكيل گروه هاي مختلف اين چالش  به مراتب نمود بيشتري يافته، در اين راستا بخش عمده اي از عدم تعامل بين روابط عمومي و رسانه به ديدگاه و رويكرد مدير آن  دستگاه بر مي‌گردد كه البته نقش روابط عمومي در اين راستا مي تواند تاثير گذار باشد .

بسياري از دوستان روابط عمومي  از عدم تعامل مدير دستگاه متبوع خود با روابط عمومي گله مند بوده و اين عدم تعامل گاهآ روابط عمومي آن دستگاه با رسانه ها را دچار مشكل مي كند.

اما آنچه در اين رابطه اهميت ويژه اي دارد نوع برخورد فعال روابط عمومي با رسانه ها است. روابط عمومي ها اگر به اين درك برسند كه روابط عمومي دستگاه هستند و نه تريبوني براي مديران به خودي خود اين چالش به نقطه ي قوتي براي ايجاد ارتباط دو سويه با رسانه ها بدل خواهد شد. ناگفته پيدا است كه  آن روابط عمومي كه بتواند  فارغ از وظايف توصيف شده و چهار چوب هاي اداري  ارتباط صحيح و دوستانه اي با خبرنگاران و رسانه ها برقرار كند پيروز ميدان عرصه ي خبر است.

متاسفانه گاهی مشاهده مي شود كه روابط عمومي ها و برخي رسانه ها بدون در نظر گرفتن منافع ملي و منافع استاني فضايي ايجاد مي كنند كه مخاطبين و جامعه هدف خود را مورد بيشترين آسيب رواني قرار مي دهند. در نوع رابطه بين روابط عمومي و رسانه آن چيزي كه بيشترين نقش را در تعامل سازنده ايفا ميكند رابطه ي خارج از قرار دادهاي اداري است. جداي از نوع رابطه سازماني و اداري كه در شرح وظايف اداري فعاليت روابط عمومي ها مكتوب آمده نوعي از رابطه كه شايد در هيچ كتاب و رساله اي  به صورت قانون نوشته شده اي نيامده و مغفول مانده  استفاده از قدرت خلاقيت در نوع ارتباط و شناخت فضاي رسانه اي است.

مدیری که هرگز دیده نمی‌شود/ روابط عمومی قلب تپنده یک سازمان است

روابط عمومی، مهم ترین عنصر سازمانی

سیدبهنام موسوی مدیرروابط عمومی دفتر وستاد نمازجمعه مرودشت، نوشت: در دنیای امروز، برقراری تعامل و ارتباط دو سویه و مبتنی بر اعتماد متقابل با مخاطبین یکی از نیازهای اساسی و از جمله عوامل مهم و تأثیرگذار بر حیات اجتماعی سازمان های ارائه دهنده خدمات محسوب می شود و روابط عمومی، مهم ترین عنصر سازمانی تأمین کننده این نیاز اساسی می باشد.

مجموعه ای که در تلاش است تا با بکارگیری دانش، تکنیک، مهارت و خلاقیت، فضای سالم و مطلوبی را برای گردش شفاف، سریع و صحیح اطلاعات در جامعه، آگاهی بخشی، تنویر افکار عمومی و تسهیل تعاملات اجتماعی بر پایه اعتماد متقابل فراهم آورد.

در حال حاضر، رشد سریع ارتباطات و فناوری های نوین و گسترش روزافزون شبکه های اجتماعی، گذر از روابط عمومی سنتی مرسوم فعلی به سمت روابط عمومی هوشمند و حرفه ای گرا در دستگاه های اجرایی را ضروری ساخته است و بالطبع لازمه تحقق چنین امر مهمی، برخورداری از نیروی انسانی متخصص، حرفه ای، کارآمد، توانمند و آموزش دیده در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی روابط عمومی و بهره مندی مؤثر از تجهیزات و فناوری های جدید اطلاع رسانی و ارتباطی در این حوزه است.

تغییر و تحولی که به عنوان یک اتفاق مثبت، می تواند کارآمدی بیشتر و پاسخگویی بهتر به نیازهای مورد مطالبه از این مجموعه را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/س/ر
نظرات بینندگان