کد خبر: ۱۴۶۶۲۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
انتخابات۱۴۰۰؛

صف‌آرایی پوششی‌ها

در هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا تعداد بسیاری از نامزدها پوششی تلقی می‌شوند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، نامزد پوششی هم رسمی است که اصلاح‌طلبان در انتخابات 96 راه انداختند و انتخابات 1400 را بیش از آنکه تصور می‌شد، تحت شعاع قرار داده است. از ماه‌ها قبل هر کسی که برای ورود به این کارزار اعلام آمادگی کرد، بر پوششی نبودن خود تاکید داشت و اکنون در آستانه انتخابات شاهد صف طویلی از نامزدهای احتمالا پوششی هستیم.

اصلاح‌طلب و اصولگراها ندارد. در هر دو جریان سیاسی خیلی‌ها آمده‌اند تا فقط آمده‌باشند.

آمده‌اند تا در این فرصت تبلیغاتی ضمن مطرح کردن خود و سر زبان‌ انداختن خود که قطعا در آینده به کارشان می‌آید، به نفع یک نامزد خاص عمل کنند. بسیاری از تحلیل‌گران این موضوع را نه تاکتیک بلکه مصداق بازی با افکار عمومی می‌دانند اما کو گوش شنوا. آقایان صف کشیده‌اند تا در مناظرات به یاری نامزد اصلی خود شتافته و بعد هم در زمان مناسب ضمن کناره‌گیری شانس آن نامزد اصلی را افزایش دهند.


همین است که شاهدیم این‌روزها درباره پوششی بودن و نبودن بسیاری از ثبت نام کردگان سخن گفته می‌شود. مثلا «آفتاب یزد» امروز عبدالناصر همتی را پوششی دانسته و به نقل از مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی نوشته است: « ایشان شاید به این قصد آمده که از کاندیدای دیگری، مثلا کاندیدایی که اطلاعات اقتصادی کمتری دارد، پشتیبانی کند. چون بدون وجود پشتیبانی از جانب توده‌ی مردم امکان پیروز شدن در انتخابات وجود ندارد. اما اگر ایشان تصمیم دارد در عرصه‌ی انتخابات بماند، باید از بانک مرکزی استعفا دهد تا حرف‌های سیاسی، روی اقتصاد ایران اثر منفی نگذارد و بازار ارز دچار تلاطم نشود. رئیس بانک مرکزی یکی از اشخاص بسیار مهم در سیستم اقتصادی بانکی هر کشوری از کشورهای دنیا است و اگر وارد مناظرات انتخاباتی شود، اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

جالب آنکه همین روزنامه در گزارش دیگری به نقل از حسین کنعانی مقدم اغلب کاندیداهای اصولگرایان را پوششی می‌خواند و می‌نویسد: «نظر بنده این است شورای نگهبان دو نفر از جبهه اصلاح‌طلب را تایید صلاحیت خواهدکرد، دونفر از جریان مستقلین و اعتدال‌گرایان و چهار نفر هم از جریان اصولگرا. اصولگرایانی که وارد صحنه شدند بیشتر پوششی هستند و یکدیگر را پوشش خواهند داد. اگر به ائتلاف رسند می‌توانیم بگوییم در مرحله اول انتخابات را خواهند برد در غیر این صورت انتخابات به دور دوم خواهد کشید و مرحله دوم هم بین حامی دولت آقای روحانی و اصولگرایان خواهد بود که اصلاح‌طلبان به عبارتی یار کمکی جریان آقای روحانی خواهد بود.»

در پوششی تلقی شدن افراد اما برخود و رویکرد خودشان نیز موثر است. مثلا پزشکیان قبلا گفته که فقط به نفع جهانگیری کنار می‌رود. یا سعید جلیلی اگرچه از سوی برخی نامزد پوششی جهانگیری خوانده می‌شود، جواب صریح و دقیقی در این باره نمی‌دهد. او به «خبرآنلاین» و در پاسخ به اینکه « گفته می شود کاندیدای پوششی ابراهیم رئیسی هستید و در ازای معاون اولی کنار خواهید کشید» گفته است: «عرصه انتخابات عرصه حضور نامزدها برای ارائه برنامه هایشان و جلب اعتماد مردم است».

انتهای پیام/ع/ر
برچسب ها: انتخابات ، شیرازه ، 1400
نظرات بینندگان