کد خبر: ۱۴۶۷۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
کارشناس علوم سیاسی در گفتگو با «شیرازه»:

مردم با هیچ جریان سیاسی عقد اخوت ندارند/ در واکاوی سابقه انتخابات شاهد رای مردم به تغییر وضع موجود هستیم

صفرپور گفت: مردم با هیچ جریان سیاسی عقد اخوت نبسته‌اند و آینده این موضوع بیش از پیش روشن خواهد کرد و ثانیا مردم به تغییر وضع موجود رأی می دهند.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، غلامرضا صفرپور مدرس دانشگاه و کارشناس علوم سیاسی در گفتگو با خبرنگار این رسانه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی، تلفیقی از جمهوریت و اسلامیت است گفت: جمهوری اسلامی به عبارتی دیگر مردم سالاری و دین داری است لذا برپایه مشروعیت الهی و مقبولیت مردمی بنا نهاده شده و بر همین اساس در اصل ششم قانون اساسی که منشور اداره کشور است، اداره حکومت را به آراء عمومی واگذار نموده است.

وی افزود: در جمهوری اسلامی ایران مردم مسئولین خود را از صدر تا ذیل چه بصورت مستقیم و چه غیر مستقیم انتخاب می نمایند؛ تاکنون بعد از گذشت 42 سال از پیروزی انقلاب اسلامی 37 انتخاب پشت سر گذاشته است و تقریبا سالی یک بار انتخابات که در جهان بی سابقه می باشد.   

انتخابات قاعده‌مند ساز انتقال قدرت سیاسی از گروهی به گروه دیگر است
                                                         
صفرپور ضمن بیان اینکه انتخابات كاركردهاي فراواني دارد كه يكي از مهم‌ترين كاركردهاي انتخابات قاعده‌مند كردن انتقال قدرت سياسي از گروهي به گروه ديگر است؛ اظهار داشت: بهترين راه و شيوه كسب قدرت، حضور در انتخابات بوده و كسب قدرت از راه انتخابات ضمن دارا بودن مشروعيت لازم از سوي مردم، مسالمت‌آميزترين شيوه در رسيدن به قدرت است. 

این استاد دانشگاه حزب گرایی و رقابت حزبی را توسط نظام جمهوری اسلامی پذیرفته شده دانست و بیان کرد:  از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون در همه انتخابات جریانات سیاسی با رقابت جدی دو جریان فکری «خط امامی‌ها» و «غیر خط امامی‌ها» سپس جریان «راست و چپ» در دهه هفتاد تا کنون «اصول‌گرا و اصلاح‌طلب» حضور داشته‌اند.

بنابه گفته معاونت بررسی و گفتمان سازی بسیج اساتید استان فارس، در این انتخابات پیش رو هم شاهد رقابت دو جریان فکری اصلی(اصلاح‌طلب و اصول‌گرا) هستیم که در تمامی این انتخابات جریانات سیاسی شناخته شده درون نظام با همدیگر به رقابت پرداخته اند و در ادوار مختلف جریان سیاسی حاکم که مجری انتخابات بود، در مجلس شورای اسلامی و به ویژه ریاست جمهوری بعضا رأی لازم مردم را کسب ننموده است.

وی ادامه داد: ذائقه مردم در انتخابات چنین بوده است که به یک جریان دو دوره (8سال) فرصت می دهند و بعد از این مدت به ارزیابی عملکرد آن جریان می نشینند لذا به هیچ گروه و جریانی چک سفید نمی دهند؛ هرگاه اهداف و خواسته های خود را با شعارهای یک جریان هماهنگ دیده با اقبال عمومی روبرو شده همین مردم به رئیس دولت های هفتم و هشتم اصلاحات 20 میلیون رأی دادند و این رأی را چنان بزرگ جلوه دادند که برخی از رسانه های وابسته به یک جریان آن را «نه به نظام» تعبیر کردند.

مردم با هیچ جریان سیاسی عقد اخوت ندارند/ در واکاوی سابقه انتخابات شاهد رای مردم به تغییر وضع موجود هستیم

مردم به تغییر وضع موجود رأی می دهند

صفرپور با بیان اینکه چه شد که همین مردم به کاندیدا رئیس دولت اصلاحات در انتخابات دولت نهم و دهم معین و موسوی به ترتیب  4 و 13 میلیون رأی دادند، خاطرنشان کرد: مردم به مخالف جدی با برنامه های دولت اصلاحات پرداختند و به احمدی نژاد بیشتر از خود وی (رییس دولت اصلاحات) رأی دادند؛ مردم با هیچ جریان سیاسی عقد اخوت نبسته اند و آینده این موضوع بیش از پیش روشن خواهد کرد و ثانیا مردم به تغییر وضع موجود رأی می دهند. 

به عقیده این استاد علوم سیاسی دانشگاه، هرگاه ریاست قوه مجریه در اختیار یک جریان سیاسی خاصی بوده مردم به نمایندگان همسو با آن جریان و بالعکس اقبال نشان داده‌اند لذا با توجه روی آوردن مردم در مجلس یازدهم به نیروهای اصولگرا، ناکارآمدی دولت یازدهم و دوازدهم که منتسب به اصلاح طلبان بوده است.

وی تاکید کرد: با توجه به شکست تعامل با غرب در موضوع برجام، عدم لغو تحریم‌ها، گرانی افسار گسیخته بدون نظارت و روحیه اشرافی‌گری و تجمل پرستی، رانت و فساد اقتصادی نزدیکان برخی از دولتمردان کنونی و... تجربه نشان داده است طبقه خاکستری حزبی و جناحی رأی نمی دهد لذا بنظر می رسد عبور مردم از این جریان در انتخابات 1400 قابل پیش بینی می باشد.

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
0
هر کدام از گروههای سیاسی اول منافع خود ررا در نظر میگیرند نه خیر و صلاح شهر