کد خبر: ۱۴۶۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

انتخاب ۱۸ مقاله برای همایش ادبیات کودک

دبیر علمی همایش ادبیات کودک و مدیر مرکز مطالعات ادبیات کودک گفت: ۱۸مقاله برای همایش ادبیات کودک انتخاب شده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سعید حسام پور در همایش ادبیات کودک به میزبانی شیراز، گفت: شاید هیچگاه در اردیبهشت ۹۸ فکرش را هم نمی‌کردیم ناگهان در زمستان همان سال ویروسی که اصلاً به تاج‌های زیبا شباهتی ندارد همه چیز را زیر و رو کند، ولی دیدیم که غافلگیرمان کرد و مجبورمان کرد سبک زندگی خودمان را با آن همراه سازیم.

وی افزود: یک لحظه، اما خودمان را بگذاریم جای کودکانی که در این یک و سال و اندی از دیدن دوست‌هایشان محروم هستند، از لذت بازی‌های شیرین و پرهیاهو در حیاط مدرسه دور شده‌اند، از دیدن معلمان مهربانشان بی‌بهره‌اند، حتی می‌ترسند پدر و مادر و نزدیکانشان را در آغوش بگیرند و یا در آغوش گرفته شوند.

دبیر علمی همایش ادبیات کودک و مدیر مرکز مطالعات ادبیات کودک ادامه داد: ما، اما این‌جا دور هم جمع شده‌ایم تا درباره دورانی تازه با هم سخن بگوییم، دورانی که دیگر به مانند دوسال پیش نخواهد بود. مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داده‌اند تا شرایط تازه روی دور تند بیفتد. ما هم ناگزیریم خودمان را با آن هماهنگ کنیم و بکوشیم نخست به خوبی و سنجیدگی بدانیم چه کرده‌ایم؟ چه مسیر‌هایی را رفته‌ایم؟ برای چه چیز‌هایی آمادگی کافی نداشته‌ایم و چرا؟

حسام پور ادامه داد: اکنون ما بایسته است پس از گذر از این بحران بار‌ها و بار‌ها مساله را در ذهنمان و در جمع‌های تخصصی‌مان بازشناسی، تحلیل و واکاوی کنیم تا بیشتر بفهمیم چه دگرگونی‌های بنیادینی در زیست‌جهانمان رخ داده است.

وی گفت: اندیشه پساانسان‌گرایی را می‌توان واکنشی به انسان‌گرایی مسلّط در علوم انسانی دانست که روزبه‌روز بر گستره و ژرفای آن افزوده می‌شود.

حسام پور بیان کرد: این رخداد زمینه را برای تحولاتی ژرف در علوم انسانی و تربیتی فراهم آورده‌است. هم‌اکنون، با تحولی که پساانسان‌گرایی در مفهوم انسان، رابطه انسان و طبیعت، رابطه‌ی انسان و جامعه و … پدید آورده، برداشت‌ها از مفهوم کودکی نیز دگرگون شده و در پی آن نظام‌های تعلیم و تربیت و نیز ادبیات کودک به راهکار‌های تازه‌ای رسیده‌اند.

وی ادامه داد: گسترش فناوری‌های دیجیتال و فضای مجازی که در دوران پیش از کرونا بر پدیده‌هایی مانند تعلیم و تربیت، کتاب، هنر و ادبیات و سرگرمی و ارتباطات تأثیر گذارده بود با پیدایش کرونا با سرعت خیره‌کننده‌ای به رشد خود ادامه داد و بر همه‌ی جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی انسان سایه‌ای سنگین فروافکند؛ پدیده‌ای که در دوران پساکرونا نیز همچنان تداوم خواهدیافت.

دبیر علمی همایش ادبیات کودک و مدیر مرکز مطالعات ادبیات کودک گفت: این تحول به گونه‌ای است که افرادی که پیش از این ضرورتی برای استفاده از فناوری نوین و فضای مجازی به شکلی گسترده احساس نمی‌کردند در دوران کرونا به‌دلیل ضرورت‌های حرفه‌ای یا برای غلبه بر احساس تنهایی و ترس به آن تن دردادند و آرام آرام پس از پذیرش این شرایط از ظرفیت‌های معجزه‌گونه و شگفت‌انگیز این پدیده آگاه شدند و چه بسا در شمار هواخواهان آن قرار گرفتند.

حسام پور ادامه داد: درهم‌تنیدگی سه عنصر بنیادین پساانسان‌گرایی، پساکرونا و جهان در شرایط مجازی و پیوند‌های ناگزیر این سه با هم چشم‌اندازی دیگرگون پیش رویمان گذارده است و نباید اجازه دهیم از آنجا بمانیم و منفعلانه با آن روبرو شویم. برماست هوشمندانه و به دور از شعارزدگی‌های مرسوم چاره‌جویی کنیم و برنامه‌هایی سنجیده برای آن داشته باشیم.

وی گفت: با توجه به همین ضرورت‌های پیش‌گفته از پاییز گذشته که قرار بود برای همایش اردیبهشت ۱۴۰۰ فراخوان دهیم با وجود اینکه شورای علمی همایش می‌دانست موضوع و محور‌های همایش خیلی ویژه و تخصصی خواهد شد، اما همگی بر این باور بودیم باید همایش زمینه‌ساز درنگ و اندیشیدن در باره همین مسائل بنیادین روز شود.

حسام‌پور گفت: پس از انتشار فراخوان ۴۰ چکیده برگزیده شد و سرانجام ۱۸ مقاله برای ارائه در این همایش در نظر گرفته شد که یکی از آن‌ها با توجه به تفاوت زمانی پیش از آئین گشایش ارائه شد و امیدوارم دیگر ارائه‌ها برای شما مفید باشد.

انتهای پیام/ ع

نظرات بینندگان