کد خبر: ۱۴۶۷۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

آغاز گرده افشانی در بزرگترین انجیرستان دیم جهان

گرده افشانی انجیر در شهرستان استهبان قطب تولید کشور و بزرگترین تولید کننده انجیر خشک با کیفیت آغاز شد.
به گزارش سرویس کشاورزی شیرازه، مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: این گرده افشانی در سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ هکتار آغاز شده است و باغداران با تهیه بر انجیر اقدام به گرده افشانی درختان می‌کنند.

وی افزود: بَر انجیر درختی است که در میوه آن زنبور مخصوص گرده افشان درختان انجیر زندگی می‌کند و باغداران با تهیه محصول درخت بر انجیر که محل زندگی زنبور بلاستوفاگا است اقدام به گرده افشانی می‌کنند این زنبور با بیرون آمدن از میوه بر انجیر و وارد شدن به میوه انجیرستان‌ها باعث گرده افشانی می‌شود که در نوع خود در دنیا بی نظیر است.

اعیان منش با بیان اینکه سطح زیرکشت درخت "بر" انجیر در استهبان بیش از ۷۰۰ هکتار است و سالانه هزار ودویست تن محصول بر تولید می‌شود گفت: همه ساله بازار مخصوص خرید و فروش بر انجیر در استهبان راه اندازی می‌شود که علاوه بر نظارت این بازار، کارشناسان کیفیت بر انجیر‌ها و آفت ها‌ی احتمالی را بررسی می‌کنند و باغداران با آرامش خاطر معاملات خود را انجام می‌دهند.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان، انواع ارقام این محصول را دانه سفید، پوزدنبالی، کوهکی، تومسجدی، خرمایی، ویل وحشی، شاه انجیری، قاسمی، دانه‌سبز، آتشی، فریدونی، آبگزی، فعل‌سربسته و مهارلویی اعلام کرد.

انجیر میوه‌ای شیرین، گوشت‌دار، دارای ویتامین‌های A، B، C، قند، پروتئین، مواد ازته، چربی، آهن، منگنز و کلسیم است.

استهبان از شهرستان‌های شرقی فارس است که مرکز آن با شیراز حدود ۱۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

انتهای پیام/ش/ر
منبع:صداسیما
برچسب ها: انجیر ، استهبان ، کشاورزی
نظرات بینندگان