کد خبر: ۱۴۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
«شیرازه» گزارش می‌دهد؛

استان فارس قطب عشایر است/ مصوبات شورای عشایر پس از سه ماه محقق نشد

جلسه امروز شورای عشایر فارس نشان داد که باید عزم نهاد های حاضر در این شورا برای حل مشکلات عشایر استان بیشتر شود و به مصوبات پایبند باشند؛ به نظر می رسد بیشتر از اینکه رفع موانع مدنظر باشد ادارات کارها را بین یکدیگر پاسکاری می‌کنند و در جلسات بعضا افرادی به عنوان نماینده حضور دارند که از همه جا بی اطلاع هستند!
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، استان فارس بیشترین جمیعیت عشایر کشور را دارا است و از ۲۲۰ هزار خانوار کشور، ۳۰ هزار خانوار در استان فارس زندگی می کنند که اکثر این جمعیت از ایل قشقایی،لر، ایل خمسه و ۱۱ طایفه هستند.

عشایر نقش های مهمی در حوزه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی دارند و از نظر اقتصادی عشایر در بخش دامداری با دارا بودن حدود ۳ میلیون راس دام، ۲۵ درصد گوشت قرمز استان (حدود ۲۵ هزار تن) را تامین می کنند لذا باتوجه به نقش و جمعیت زیاد عشایر در استان فارس، سختی های ناشی از خشکسالی و... باید این قشر مورد توجه قرار گیرند.

 اولین جلسه شورای عشایر امسال استان فارس امروز در استانداری فارس با حواشی زیادی برگزار شد

در ابتدای این جلسه مصوبات شورا در سال پیش مورد بررسی قرار گرفت، موضوع اول "ایل راه" عشایر در بخشی از شهر شیراز بود که نماینده شهرداری شیراز از رفع مشکلات سخن می گفت اما در جواب کارشناسان اداره امور عشایر گفتند که طی بازدیدهای میدانی ما این اقدام صورت نگرفته و جاده تعریض نشده است

جالب این جا است که نماینده شهرداری شیراز نامه‌ای از شهردار منطقه مربوطه را به همراه داشت مبنی بر اینکه کار انجام شده است؛ در صورتی که بنا به مشاهدات اینگونه نبوده است.

مورد بعدی نصب گارد ریل بعد از بهسازی مسیر به طول ۲۵۰۰ متر در حاشیه کمربندی مربوطه بود که در مصوبات شورا راهداری و حمل و نقل جاده ای برعهده گرفته بود؛ نماینده اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در جواب گفت که اگر کاری انجام نشده حاضرین بگویند تا پیگیری کنم و این حرف باعث واکنش معاون استاندار و ریاست شورا مبنی بر حضور افراد بدون اطلاع در شورا شد.

نماینده راهداری و حمل و نقل جاده نیز در ادامه پس از پیگیری تلفنی با مدیرکل گفت: برای گارد ریل ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار می‌خواهد لذا هنوز تامین اعتبار نشده است، بگذارید تا کسب تکلیف کنیم و بعدا اعلام خواهیم کرد؛ مصوبات بد نوشته شده و مسئله اکنون تامین اعتبار است. 

یکی از معاونین اداره امور عشایر فارس در ادامه گفت: وقتی شهرداری شیراز تعریض را انجام نداده؛ گارد ریل دیگر معنی ندارد! پس نه جاده انجام شده و نه کار انجام شده است.

رئیس شورا در ادامه خواست تا بازدید میدانی توسط نماینده شهرداری شیراز، امور عشایر و راهداری و حمل و نقل جاده ای برای رفع این موضوع انجام شود و نتیجه هرچه سریع تر اعلام گردد.

مصوباتی که پس از سه ماه محقق نشد/ تا جلسه بعدی خدانگهدار! (درحال تکمیل)

طرحی که تصویب می‌شود اما به مرحله اجرا نمی‌رسد

موضوع بعدی احداث شهرک اسکان عشایر در جنب ذوب آهن کوار، مختارلو و محمد زمانلو آباده، رگباشی قیر و کارزین بود که باتوجه به توضیحات صالحی نماینده اداره کل امور عشایر، جلسات در این راستا برگزار شده و بعد از بازدید های میدانی به تصویب طرح رسیده اند اما زمین توسط منابع طبیعی به بنیاد مسکن واگذار نشده است لذا فرایند مطالعه تا اجرا سایت های اسکان طولانی می شود. 

صالحی تصریح کرد: یکم آذر ماه پارسال واگذاری ۲ هکتار تصویب شد اما اصل واگذاری زمین مطرح نشده است.

معاون استاندار که ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: متولی مسکن، بنیاد مسکن است اما نماینده این اداره در جلسه حضور نداشت تا تصمیمات گرفته شود. 

وی ادامه داد: اسکان عشایری جنب ذوب آهن کوار در جلسه شورای برنامه ریزی استان مطرح شد و به تصویب رسید اما اینکه هنوز اقدامی انجام نشده مبهم است.

صمد نژاد مدیرکل منابع طبیعی استان فارس در جواب به مطالبه امور عشایر اظهار داشت: کلیت موضوع بحثی ندارد اما نیاز به کارشناسی و پیگیری بیشتر است و کارشناسان باید ورود کنند لذا پس از بررسی نتیجه نهایی اعلام شود. 

صمدنژاد ادامه داد: سایت پیشنهادی در قیروکارزین جنگلی بوده و نمیتوان زمین جنگلی واگذار کرد، لذا باید سایت به سایت ریز به ریز جزئیات بررسی شود. 

مدیرکل امور عشایر درخواست کرد تا زمین هرچه سریع تر واگذار شود و ۴ کانون اسکان ساخته شود.

رضایی کوچی در ادامه گفت: باتوجه به اینکه طرح اسکان عشایر جنب ذوب آهن کوار تصویب شده لذا در صورت وجود مشکل از دوباره باید ملغی شود و طرح جدید با بررسی های کامل تر به تصویب برسد لذا پیش نیاز ها خوب طی نشده یا شاید ارزیابی های محیطی به طور کامل انجام نشده است. 

به دلیل عدم حضور نماینده بنیاد مسکن در جلسه، رئیس شورا تصویب کرد که نماینده امور عشایر، بنیاد مسکن و منابع طبیعی سایت به سایت را بررسی و ریز کارها را مشخص کنند تا طرح های اسکان عشایر به شورای برنامه ریزی جهت تصویب برسد.

در ادامه جلسه به موضوع مشکلات عشایر به دلیل خشکسالی، تامین علوفه برای عشایر و خرید تضمینی دام پرداخته شد. 

محمود رضایی کوچی معاون استاندار در جمع بندی پایانی جلسه شورای عشایر فارس گفت: عشایر گروه اجتماعی واقعی و با معنا دار در جامعه هستند، قطعی و بدیهی است؛ آمارهایی کمی در خصوص وضعیت عشایر نشان می دهد این بخش از جامعه قابل حذف نیستند.

وی افزود: استان فارس قطب عشایر است و آنچه در این استان شکل می گیرد یقینا در سطح ملی تاثیرگذار خواهد بود و نمونه آن آموزش عشایری است که از فارس آغاز شد و به کل کشور رسید.

رضایی کوچی با اشاره به نقش عشایر در اقتصاد و تولید گوشت، تاکید کرد: 30 درصد گوشت استان توسط عشایر تولید می شود و همین جایی که در تولید فرآورده های گوشتی برای مردم مشکل وجود دارد، عشایر می توانند نقش عشایر پر رنگ داشته باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه اقداماتی که در خصوص خرید تضمینی دام شکل گرفته می تواند حرکت خوبی در راستای حل معضلات باشد؛ بیان داشت: ۲۰ درصد از شهدای عشایر کشور استان فارسی هستند و اثبات می کند در فارس عشایر باید با مختصات خودش پیش بینی شود. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس تصریح کرد: فلسفه تشکیل شورای عشایر این است که موظف هستیم یک زیست مقبول در حوزه های اجتماعی و اقتصادی بر اساس امکاناتی که دولت در بودجه های خودش دارد، فراهم شود.

وی در تشریح چگونگی رویه جلسات گفت: جلسات این شکلی باید تصمیمات به نحوی گرفته شود که هر موضوع متولی مشخصی داشته باشد و زمان بندی خیلی مهم است؛ تصمیمات کلی در شورا ها گرفته می شود اما ذیل آن کمیته ها و کارشناسی ها بررسی آتی را انجام دهند و بازخورد به شورا ارائه شود، در استراتژیکی مقیاس کلان کشور، حمایت از تولید خیلی مهم است و در صورت نیاز مانع زدایی و پشتیبانی باید شکل بگیرد. 

رضایی کوچی با بیان اینکه متاسفانه خشک سالی تولید را تحت تاثیر قرار داده و در جامعه عشایری این موضوع در حال خود نمایی است؛ اظهار داشت: باید اقداماتی انجام شود تا تاب آوری جامعه بیشتر گردد چون به دلیل خشک سالی ها افت دارد.

وی از تدوین برنامه هفتم توسعه کشور خبر داد و افزود:  عشایر نیز بخشی از این برنامه هستند و به نظرم چون استان فارس یک استان الگو است، به تدوین این موضوع کمک دهد و پیشنهادات را ارئه نمایند.

معاون استاندار فارس تصریح کرد: اعتقاد این است که زندگی عشیره ای با این شکل، عدم مطلوبیت خیلی زیاد دارد و حتما باید اصلاح شود؛ ما به دنبال حذف جامعه عشایری با شرایطی که اسکان فراهم می کند، نیستیم بلکه به دنبال استفاده صحیح از همه منابع موجود هستیم. اینکه چگونه به برنامه اجرایی تبدیل شود در دست برنامه ریزان است.

وی دستور کار های مطرح شد در جلسه امروز شورا را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: ایل راه خیلی مهم است و نماینده شهرداری شیراز معتقد است که کار انجام شده در صورتی که امور عشایر خلاف این عقیده را اعلام می کند لذا باید کمیته ای تشکیل شود تا بازدید های میدانی صورت گیرد و تغیر کاربری های مانع احصا، شناسایی و رفع شود. 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس با تاکید براینکه برنامه زمان بندی و متولی ها مشخص شود تا بتوان تصمیم گیری مناسب انجام داد، گفت: خلع تصمیم گری در بحث اسکان شکل گرفت و به نظر می آید که مشکل در بحث احصا و تامین زمین مورد بحث جدی است.

رضایی کوچی ادامه داد: کارگروه کاری که در ذیل شورای عشایر تعریف شود که چرا تصمیماتی که شورای برنامه ریزی گرفته به اختصاص زمین، قطعه بندی و در نهایت ساخت و ساز نرسده و محقق نشده است و گزارش نهایی ارسال شود. حتما بنیاد مسکن در جلسات بعدی شرکت کند. 

وی وضعیت آب شرب و خشکسالی امسال را نامناسب دانست و گفت: حدود ۶۰۰ روستا و ۱۵ شهر استان در وضعیت تنش و یا بحرانی هستند که در تابستان امسال مشکلات عدیده ای خواهیم داشت.
 
به گفته معاون استاندار فارس، براساس تصمیمات وزارت نیرو امسال شرایط مالی در بودجه امسال مناسب است و تامین نقدینگی برای آبرسانی سیار در خرداد ماه انجام می شود؛ تاکید کرده ایم که قبل از شروع فصل تیر ماه منابعی را در اختیار متولیان امور آب قرار بدهند. 

این مقام مسئول در خصوص خرید تضمینی دام تشریح کرد: تصمیم وزیر برای خرید دام یک میلیون راس در کل کشور است که نامه ای استاندار فارس مبنی بر خرید ۷۵۰ هزار راس دام از عشایر استان فارس ارسال شده که منتظر جواب هستیم.

وی تاکید کرد: عشایر اگر حد و عرفی دارند نباید محروم شوند و منابع طبیعی در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد؛ واکسیناسیون دام در استان فارس باید مورد توجه قرار گیرد و بیمه خیلی می تواند دیده شود.

رضایی کوچی با اشاره به اینکه تخصیص علوفه نیز ۱۰ هزار تن پیشنهاد داده ایم که اضافه خواهد شد گفت: انتظار داریم در جلسه شورای بعد امور عشایر تصمیمات عملی برگزار شود.

حرف آخر اینکه...

جلسه امروز نشان داد که باید عزم نهاد های حاضر در این شورا برای حل مشکلات عشایر استان فارس بیشتر شود و به مصوبات پایبند باشند؛ به نظر می رسد بیشتر از اینکه رفع موانع مدنظر باشد ادارات کارها را بین یکدیگر پاسکاری می کنند و در جلسات بعضا افرادی به عنوان نماینده حضور پیدا می کنند که از همه جا بی اطلاع هستند!

باتوجه به اینکه جلسه شورای عشایر هر فصل یک بار برگزار می گردد لذا جلسه امروز بیهوده گذشت و باید تمامی مصوبات جلسه قبل دوباره پیگیری شود که خود جای تامل دارد؛ زمان درحال گذر است و تنها مردم هستند که از این جلسات بدون خروجی رنج خواهند برد.

برخورد جدی در این جلسه به کسانی که ترک فعل کردند و کار خود را انجام نداده اند صورت نگرفت و باید دید که آیا این رویه همچنان ادامه خواهد داشت؟

انتهای پیام/ح/ر
نظرات بینندگان