کد خبر: ۱۴۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

خیز فارس برای جذب بیش از یک میلیارد دلار سرمایه خارجی‌ها

پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از یک میلیارد دلار سرمایه خارجی در استان فارس جلب شود.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی فارس گفت: سال گذشته بالغ بر ۹۳۰ میلیون دلار سرمایه خارجی در استان فارس در قالب ۲۱ طرح جلب شد که پیش بینی می‌شود این رقم در سال جاری به بیش از یک میلیارد دلار برسد.

دائی با بیان این که بیشترین ظرفیت فارس در حوزه جلب سرمایه‌گذاران خارجی مربوط به انرژی‌های خورشیدی است، اضافه کرد: پس از این، حوزه گردشگری و توریسم سلامت و بعد از آن حوزه صنعت، معدن، پتروشیمی و نفت و گاز، بالاترین ظرفیت را برای جلب سرمایه گذاران خارجی دارد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس با یادآوری آن که این استان با صدور ۹۳۲ میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی برای ۲۱ طرح در قالب ۵ طرح در سال گذشته، رتبه نخست کشور را در جلب سرمایه گذار خارجی به دست آورد، ادامه داد: از این ۲۱ طرح، ۱۸ طرح آن شامل طرح مزرعه خورشیدی به ظرفیت ۲۰۰مگاوات در قالب ۷ طرح توسط سرمایه گذاران ترکیه‌ای در آباده و یک طرح دیگر در قالب ۱۱ طرح مزرعه خورشیدی به ظرفیت ۴۳۱ مگاوات توسط سرمایه گذاران ترکیه در بوانات در حوزه انرژی‌های خورشیدی است که در این میان طرح بوانات از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

به گفته این مسئول در سال گذشته مجوز طرح توسعه قوطی فلزی (کنسرو فولادی) برای سرمایه گذاران امارات متحده عربی در شهرک صنعتی بزرگ شیراز، مجتمع تجاری مسکونی ۲۵واحدی برای سرگایه گذاران افغانستان در شیراز و مجوز طرح توسعه کاغذ زاگرس برای سرمایه گذاران کانادایی در زرقان، صادر شد.

دائی ادامه داد: اشتغال پیش بینی شده برای این ۲۱ طرح، حدود ۲۳۷۰ نفر است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس به استقبال بی نظیر سرمایه گذاران خارجی برای اجرای طرحهای انرژی‌های خورشیدی در این استان، گفت: استان فارس از معدود استان‌هایی است که از ۳۶۵ روز سال در ۳۶۰ روز آن در برخی مناطق استان با تابش مستقیم آفتاب رو به رو هستیم که این مهم، از زیرساخت‌های اصلی برای راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی است.

دائی با بیان این که سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در کشور، مشوق‌های مختلفی دریافت می‌کنند، گفت: از جمله این مشوق‌ها می‌توان به تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در مناطق ویژه و مناطق محروم استان اشاره کرد.

وی با بیان این که سرمایه گذاران خارجی هیچ محدودیتی در دریافت تسهیلات بانکی ندارند گفت: تصمیم در خصوص پرداخت تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران خارجی با بانک‌ها است و بانک‌ها می‌توانند با استفاده از ظرفیت‌های مختلف قانونی به سرمایه گذاران خارجی همچون سایر سرمایه گذاران ایرانی تسهیلات بانکی پرداخت کنند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس با بیان این که پیشنهاد راه اندازی اتاق تهاتر ارزی برای سرمایه گذاران خارجی به وزارت اقتصاد داده شده است گفت: با توجه به مشکلات نقل و انتقال پول به ایران بر اثر تحریم‌های ظالمانه پیشنهاد کردیم اتاق تهاتر ارزی در بانک مرکزی و یا وزارت اقتصاد راه اندازی شود تا بدین طریق سرمایه گذاران خارجی که می‌خواهند سرمایه خود را وارد ایران کنند بتوانند آن را با سرمایه گذارانی که قصد انتقال سود فعالیت اقتصادی خود در ایران به خارج از کشور را دارند تهاتر نمایند.

دائی با تأکید بر این که تمام تلاش ما مانع زدایی و تسهیل در امور سرمایه گذاران است افزود: در این راستا اقدامات زیادی صورت گرفته که از جمله آن می‌توان به ثبت شرکت مورد تقاضای سرمایه گذاران در ۷۲ ساعت به جای ۷۲ روز اشاره کرد.


به گفته وی، کشور‌های امارات، ترکیه، کانادا، افغانستان، آمریکا، چین، آلمان، قطر، ایتالیا و کویت بیشترین تقاضا را برای سرمایه‌گذاری در ایران ارائه داده‌اند. وی با بیان این که فارس در این ۵ سال مورد استقبال بسیار خوب سرمایه گذاران قرار گرفته افزود: از ابتدای انقلاب تا کنون ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در فارس جلب شده این در حالی است که در پنج سال اخیر بالغ بر ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه خارجی در قالب ۵۰ طرح، در استان فارس جلب شده است که این رقم حدود ۶۷ درصد سرمایه گذاری خارجی استان از پس از انقلاب تا کنون را شامل می‌شود.

انتهای پیام/ع
نظرات بینندگان