کد خبر: ۱۴۶۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰

شنبه آغاز واکسیناسیون افراد ۷۰ سال به بالا / احتمال ورود به خیز پنجم کرونا وجود دارد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از شنبه واکسیناسیون افراد ۷۰ سال به بالا آغاز می‌شود و همه افراد ۷۰ سال به بالا می‌توانند در سایت واکسیناسیون کرونا ثبت نام کنند و همچنین از شنبه برای همه افرادی که پیش از این ثبت نام کردند، پیامک ارسال می‌شود.
به گزارش سرویس سلامت شیرازه، علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  در گفت‌وگویی که در کلاب هاوس برگزار شد، افزود: بر اساس تجربه دو هفته اخیر، تصمیم گرفتیم همه افراد در سایت salamat.gov.ir ثبت نام شده و خودمان نوبت دهی کنیم تا ازدحام پشت در مراکز واکسیناسیون اتفاق نیفتد.

وی در کلاب هاوس بهداشت نیوز، اظهار کرد: وقتی افراد وارد سایت می‌شوند، هم باید شماره تماس و هم کد ملی وارد کنند. البته افراد می‌توانند شماره تلفنی وارد کنند که لزوما مربوط به خود شخص نیست. در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هم نیازی به ثبت نام در سایت نیست. بهورزان و مراقبان سلامت تمام این افراد را می‌شناسند و اطلاع رسانی در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت از طریق بهورزان و مراقبان سلامت انجام می‌شود.

در ادامه عاطفه عابدینی افزود: از اوایل اسفند ۱۳۹۹ در برخی استان‌ها از جمله استان خوزستان با افزایش مراجعه کنندگان سرپایی و بستری مواجه شدیم. به نظر می‌رسید که رفتار ویروس کرونا متفاوت‌تر از قبل شده بود و هر فرد مبتلا می‌توانست افراد بیشتری را مبتلا کند. در نتیجه با افزایش تعداد بستری‌ها و بیماران بدحال و فوتی‌ها مواجه شدیم. در آغاز سال جدید و تعطیلات نوروزی، شروع خیز بیماری در استان‌های دیگر نیز مشاهده شد که دچار خیز بلندی بود. بعد از تعطیلات نوروزی و با توجه به سفرها، خیز چهارم بیماری را در همه شهرها تجربه کردیم و در اردیبهشت ماه آمار فوتی‌ها زیاد شد.

وی بیان کرد: با توجه به سیستم ایمنی افراد، رفتاری که از کووید ۱۹ انتظار داریم این است که در عرض ۱۴ تا ۲۰ روز افراد دچار علائم بیماری باشند. ولی بعد از دو تا سه هفته اگر بیمار دچار شرایط شدید بیماری شود، بسیار بعید است، مگر این‌که بیمار مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن داشته باشد. ولی این‌که پیش رفت بیماری خفیف تا یک ماه طول بکشد، از نظر بالینی اتفاق نمی‌افتد.

عابدینی گفت: بهترین چیزی که توانسته کووید ۱۹ را کنترل کند، جلوگیری از انتشار آن است که قطعا به وسیله واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی امکان پذیر است.

در ادامه علی رضا ناجی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ نیز در این نشست مجازی گفت: در حال حاضر جهش‌های دیگری از ویروس کرونا مثل آفریقای جنوبی و هندی نیز در تمام دنیا پخش شده و از خصوصیات این ویروس نیز سرایت بیشتر و مقاومت در برابر واکسن‌هاست. تعداد زیادی از این ویروس‌های جهش یافته را نیز در برخی از استان‌ها مشاهده کردیم. هرچند در افول خیز چهارم بیماری هستیم، اما گردش بالایی از ویروس کرونا در کشور را شاهد هستیم و روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند.

ناجی افزود: به نظر می‌رسد که باید باز تعریف‌هایی در رنگ بندی کرونا در کشور داشته باشیم، زیرا یکی از موارد مهم در این زمینه تعداد بروز موارد ابتلاست و شاید معیارهای فعلی مناسب نباشد و بهتر است تفکر دیگری درباره رنگ بندی‌ها داشته باشیم.

این استاد ویروس شناسی بیان کرد: اگر اجازه بدهیم انواع ویروس‌های جهش یافته در کشور پخش شوند، کار را سخت می‌کنیم. پایش ژنتیکی ویروس‌های جهش یافته بسیار اهمیت دارد. دامنه کاهش خیز چهارم بیماری بسیار طولانی شده و کمی لغزش می‌تواند ما را وارد خیز پنجم بیماری کند. قانون مبارزه با کرونا، قانون مبارزه با کووید ۱۹ است و باید از تجربه کشورهای موفق در این زمینه استفاده کنیم. محدودسازی و بهداشت اجتماعی و قرنطینه شاید ۸۵ درصد مبارزه با کرونا باشد، اما شاخه اصلی نیز استفاده از واکسن است که باید تقویت شود.

انتهای پیام/ع

منبع: فارس
برچسب ها: شیرازه ، کرونا ، واکسن
نظرات بینندگان