کد خبر: ۱۴۶۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۵ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰

آخرین خبر از تایید صلاحیت‌ها

گمانه‌هایی در مورد تایید صلاحیت ۸ کاندیدا به گوش می‌رسد.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه،گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهایی که نهایتا از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند بالا گرفته و مشخصا از صبح امروز زمزمه‌های درباره اسامی گزینه‌ها نهایی به گوش می‌رسد.

آنطور که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند آقایان لاریجانی، رئیسی، رضایی، جلیلی، دهقان، جهانگیری، شریعتمداری و پزشکیان، هشت داوطلب احراز صلاحیت شده از جانب شورای نگهبان برای ورود به گود انتخابات حساس و سرنوشت ساز ۲۸ خرداد خواهند بود. البته حرف‌هایی هم درباره تایید صلاحیت عبدالناصر همتی و یک نامزد دیگر که شمار نهایی‌ها را به 10 نفر می‌رساند، زده می‌شود.

شورای نگهبان به موجب قانون، برای بررسی و احراز صلاحیت داوطلبین کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری فرصتی ۱۰ روزه دارد.

این فرصت در روز سه‌شنبه هفته جاری به اتمام خواهد رسید و تکلیف تعداد و تنوع نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مشخص می‌شود.

طی چند روز اخیر، گمانه‌هایی در فضای مجازی و محافل رسانه‌ای مطرح شده است که تعداد کاندیداهای این دوره انتخابات از ادوار گذشته بیشتر است و مشخصاً در رسانه‌ها و کانال‌ها به عدد ۱۰ اشاره می‌کنند. آمار و قرائن این گمانه‌زنی رسانه‌ای نشأت گرفته از اقدام تشریفات سازمان صداوسیما در تخصیص ۱۰ خودرو تارا برای انتقال کاندیداها در ایام تبلیغات تلویزیونی انتخاباتی می‌باشد.

همچنین سازمان صداوسیما در اقدامی دیگر، بزرگترین استودیو جام‌جم یعنی استودیو شماره ۱۱ را بعنوان محل مناظره‌های انتخاباتی تعیین کرده است؛ امری که می‌تواند نشانه دیگری بر کثرت داوطلبین تایید صلاحیت شده در این دوره نسبت به ادوار قبلی باشد.

شورای نگهبان در انتخابات دوره قبل ریاست‌جمهوری یعنی در اردیبهشت ۹۶، تعداد ۶ نفر را واجد صلاحیت نامزدی تشخیص داد؛ در انتخابات ۹۲ هم ۶ نفر و در انتخابات سال ۸۸، تعداد چهار نفر تأیید صلاحیت شدند.

همچنین شورای نگهبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴، تعداد ۷ نفر را تایید صلاحیت کرد؛ این آمار در انتخابات سال ۸۰ ، بالغ بر ۵ نفر بود. تعداد کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری از سال ۶۰ تا سال ۸۰ نیز هیچگاه از عدد ۴ تجاوز نکرد؛ تنها در نخستین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۵۸ که هنوز شورای نگهبان وجود نداشت، تعداد ۹۶ نفر به رقابت پرداختند، عددی که یک رکورد جهانی و غیرقابل تکرار است!

علی‌ایحال چنانچه، شورای نگهبان برای انتخاب پیش‌رو بیش از ۶ فرد را واجد صلاحیت نامزدی ریاست جمهوری تشخیص دهد – که احتمال آن، با توجه به کثرت داوطلبین سرشناس و سایر قرائن زیاد است- رکورد کاندیداهای ریاست‌جمهوری در تاریخ جمهوری اسلامی – البته به استثنای سال ۵۸ که هنوز شورای نگهبان مستقر نشده بود- شکسته خواهد شد.

برخی نشانه‌ها و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که آقایان لاریجانی، رییسی، رضایی، جلیلی، دهقان، جهانگیری، شریعتمداری و پزشکیان، هشت داوطلب احراز صلاحیت شده از جانب شورای نگهبان برای ورود به گود انتخابات حساس و سرنوشت ساز ۲۸ خرداد خواهند بود.

انتهای پیام/ع/ر
نظرات بینندگان